Ventilator

Blade

Well-Known Member
6 mrt 2015
409
242
Trophies
15
In de strijd tegen het condenseren van mijn bril tijdens skirms, heb ik vorig jaar een goggle gekocht met een mini-ventilator (25x25x7mm) erin die door 2 AAA batterijen wordt aangestuurd. Echter vind ik de kwaliteit van de ventilator echt te flimsy dus heb ik zitten experimenteren om de ventilator te upgraden.
Ik heb een 12V ventilator gevonden uit de radiografisch bestuurbare autowereld, maar het probleem is hoe ik deze het beste het aansturen, want mijn kennis op dat gebied schiet een beetje te kort.

Maar volgens mijn (simpele) denkwijze zou ik het stekkertje van de 12V ventilator afknippen en vervangen door een tamiya stekker en er een klein formaat 7.4V lipo aan hangen. En dan zou ie, door het lagere voltage van de Lipo t.o.v. de benodigde vereiste 12V van de ventilator, niet op volle snelheid draaien met wel dusdanig dat ie de condens helpt voorkomen.

Is deze denkwijze te simpel of zou dat kunnen lukken, aangezien de ventilator normaal gesproken op een unit zit aangesloten waarbij de snelheid geregeld kan worden. Zijn er misschien mensen die hier wat meer verstand van hebben?
 
Dat zou volgens mij in principe kunnen ja. Hij zal inderdaad langzamer gaan draaien.
En je verliest de mogelijkheid om de snelheid te veranderen. Heb je meer info over die ventilator?
Je zou een potmeter kunnen gebruiken om de snelheid te veranderen, maar die kunnen maar hele lage vermogens schakelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Blade
Een 7,4V LiPo aan een 12V ventilator is geen probleem. Als je de snelheid wilt regelen kun je dit het beste met PWM doen (Dan wordt het al iets ingewikkelder) Als je meer hierover wilt weten vraag maar!
 
  • Leuk
Waarderingen: Blade
Kijk! als ik het op zo een manier voorgeschoteld krijg dan snap ik gelijk wat een PWM is :D
Ik had een foutje gemaakt met de RC ventilator, die was maar 5V, dus heb even gezocht en ik zou deze 12V ventilator kunnen gebruiken

https://www.brigatti.nl/contents/nl/d802.html
l_cy2510kl;.jpg

Alleen deze heb maar 2 draadjes dus zou je daar ook een PWM voor heb met een 2 pins aansluiting?
 
Mhhh, dat gaat hem slaan niet worden. Voor PWM heb je er minimaal 3 nodig :( een pot meter is hier wel een optie. Of een meerstandenschakelaar met verschillende weerstanden er achter.

Ik zal morgen even kijken als ik iets meer tijd heb.
 
PWM werkt ook prima met 2 draden. Nadeel van weerstanden gebruiken ipv PWM is dat deze behoorlijk warm kunnen worden (en niet zo energie zuinig:p) Ik heb nog wel een kleine PWM module liggen ergens. Als je interesse hebt kan ik deze wel gratis opsturen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Blade
PWM werkt ook prima met 2 draden. Nadeel van weerstanden gebruiken ipv PWM is dat deze behoorlijk warm kunnen worden (en niet zo energie zuinig:p) Ik heb nog wel een kleine PWM module liggen ergens. Als je interesse hebt kan ik deze wel gratis opsturen.

Oh dat zou helemaal fantastisch zijn, maar ik wil best de verzendkosten betalen hoor :p voor niets gaat de zon op