Verschillende soorten hop up

ChaoSState

Well-Known Member
12 jan 2016
1.374
955
Trophies
21
Op het forum heb ik in verschillende topics een legio aan verschillende hop up onderdelen langs zien komen, maar ik ben daardoor de draad een beetje kwijt.
Ik wil zelf wat gaan modificeren met mijn hop up, maar er zijn zoveel soorten buckings en termen die erbij horen (flat hop, r-hop, m-nubs, gewone hop enz.) dat ik de weg een beetje kwijt raak.

Is er een overzicht van de verschillende soorten buckings en nubs en combinaties die je daarmee maken kan? Of kan je gewoon alle buckings en nubs met elkaar gebruiken.
En heb je bv voor een flat hop een andere hop up nodig of is dat een kwestie van een andere bucking enz.
Ik heb al gezocht naar een visueel plaatje van alle soorten, maar nog niks kunnen vinden. Als iemand een overzichtelijk schema heeft dan zou ik dat graag eens willen zien :smiley:

Ligt eraan wat je wil over het algemeen is een goede upgrade voor range of een flat hop of een R-hop, waarbij de laatste iets meer consistentie en range geeft als bij een flat hop, er zijn nog een stuk meer, maar die zijn niet zo goed als dit. Je hop up unit hoef je niet te vervangen of je hebt last van slecht feeden en misschien air seal issues. Een standaard bucking vervangen door een aftermarket bucking kan ook al heel erg helpen als je standaard bijvoorbeeld niet heel goed is, maar meestal kan je net zo goed iets meer uitgeven voor een flat hop of R-hop. Voor een flat hop wil je wel een goede bucking, voorbeelden hiervan zijn G&G green's of een Prometheus purple, deze moet je nog modificeren door wat rubber weg te vijlen, en dan een Flat hop nub zoals een Namazu firefly een van de meest aangerade of een modify of ander merk. Bij een R-hop is de bucking minder belangrijk voor het geven van hop maar wel voor de airseal, hier maak je vaak gebruik van een flat hop nub of M-nub . Het verschil in moeilijksheid graad tussen een flat hop en R-hop ik wel redelijk groot, flat hop is niet heel moeilijk, een bucking een beetje aanpassen en de nieuwe nub plaatsen, R-hop is wat gecompliceerder, maar vergt weinig tot geen onderhoud en daardoor is het wat consistenter. Dat is ook een van de verschillen je zult een normaal hop up rubber wat vaker moeten onderhouden na een tijdje zal hij wat vies worden door lichte slijtage.

Wat mogelijkheden:
Standaard bucking+ standaard Nub
Speciale buckings + Standaard nub, hebben een andere manier van de bb aanraken en geven maar minimale performance upgrade over een standaar "one point" bucking
Gemodificeerde bucking voor flat hop/R-hop + flat hop nub/m-nub
Gemodificeerde bucking voor flat hop/R-hop + R-hop patch + Flat hop nub/m-nub (m-nub is vaak de meest gekozen hiervoor)

Ik zelf gebruik een flat hop, doet het heel goed wil nog een keer ergens kijken wat ik maximaal haal maar de grouping is heel goed, dat was met een standaard G&G barrel denk met de nieuwe PDI nog beter. Uiteindelijk wil ik wel voor een R-hop gaan vanwege het weinige onderhoud en de op het moment beste performance.

Aha, nu wordt het duidelijker :smile:
Ik wil die green bucking van G&G idd ook en er zit al een nub bij. Voor een losse nub betaal je gauw 25 euro voor zover ik zag dus dat moet nog ff wachten.
Maar de nub gaat aan het deel van je hop up dat in je rubber drukt toch? Daarvoor moet je de hop up altijd even uit elkaar halen dacht ik.
En werkt zo'n m-nub hetzelfde als een gewone nub qua installatie?
Maar iig bedankt, ik ben al een stuk verder op weg :blush:

Edit: ik heb naar de green bucking van G&G gekeken, maar er zit volgens mij geen nub bij. Ik wil hem kopen op Qtac.nl samen met wat andere spullen en de hebben niet echt losse nubs behalve die van 23 euro.
Ik zie wel van Prometheus een hop up tensioner, maar is dat ook een nub?

Dubbelpost: hier een heel handige video over hoe je een flat hop maakt.

Disclaimer:
Deze mensen houden van flat hops, dus voel je niet aangevallen als je een r hop beter vindt. Het gaat puur om het installatie proces en niet om de gebruikte of voorkeursmaterialen.

Video: http://m.youtube.com/watch?v=ZqXbVQshNpI

BIj de G&G green hoor je een nub te krijgen, als het goed is, anders even mailen, over het algemeen krijg je wel een nub bij een standaard bucking. Een M-nub werkt niet als andere nubs, hiervoor moet je de hop up arm aanpassen. Alle aftermarket nubs zijn duur ja maar dat komt mogelijke denk ik door moeilijkere productie of puur dat het een aftermarket part is. Een hop up tensioner is een soort van flat hop ga er alleen niet van uit dat je net zo goede resultaten zult krijgen, omdat je alleen maar hop op 2 enkele punten zult aan brengen ipv een heel oppervlak, maar denk dat je uit reviews meer leert dan van mij voor deze nub. De nub gaat inderdaad aan de hop up arm. Wat is je huidige bucking? Want als je toch je bucking gaat vervangen dan raadt ik aan om er meteen een flat hop nub bij te bestellen als je dat ding toch uit elkaar hebt kan je dat net zo goed meteen installeren, dat beetje meer performance bij het wisselen van bucking zul je niet zo snel merken. Het verschil tussen standaard hop en een flat hop wel, maar dat ligt ook echt aan wat je nu qua range behaald en wat je hoopt te halen.

Die firefly namazu ziet er net zo uit als de Prometheus "tensioner". Volgens mij is dat gewoon een flat hop nub met een andere naam.
Je moet dat nubje een beetje bijsnijden zodat hij in het gat van de barrel past en in de ruimte waar de standaard nub zat.
Wat ik van de standaard nubs zie is dat het een rolletje is wat in de hop up arm gaat en waar later ook het bovenste deel van je flat hop in moet.
In deze blog staat een heel mooi plaatje met wat ik bedoel (ook handig voor andere mensen die dit willen gaan doen).
https://overhoppers.wordpress.com/2013/07/16/prometheus-flat-hop-up-tensioner-install-part-one/

Maar het gaat wel lukken, nu weet ik hoe een flat hop werkt. Het enige nadeel is dat de FPS ook omhoog gaat en die was bij mij al tegen de 360 =P

ChaoSState;19861 zei:
Die firefly namazu ziet er net zo uit als de Prometheus "tensioner". Volgens mij is dat gewoon een flat hop nub met een andere naam.
Je moet dat nubje een beetje bijsnijden zodat hij in het gat van de barrel past en in de ruimte waar de standaard nub zat.
Wat ik van de standaard nubs zie is dat het een rolletje is wat in de hop up arm gaat en waar later ook het bovenste deel van je flat hop in moet.
In deze blog staat een heel mooi plaatje met wat ik bedoel (ook handig voor andere mensen die dit willen gaan doen).
https://overhoppers.wordpress.com/2013/07/16/prometheus-flat-hop-up-tensioner-install-part-one/

Maar het gaat wel lukken, nu weet ik hoe een flat hop werkt. Het enige nadeel is dat de FPS ook omhoog gaat en die was bij mij al tegen de 360 =P

Kan zijn maar als ik erop google en de onderkant die tegen het rubber aanduw zie dan is dit niet geheel plat maar twee bars die zullen drukken, misschien is dit veranderd, maar zover ik het zie is het dus wel degelijk anders. Als het net zoals een flat hop met een vlakke kant tegen het rubber aanduwt dan zal het niet veel moeten uitmaken. Hoezo gaat de FPS omhoog dat mag je me gaan uitleggen? Het zou eerder naar beneden moeten gaan omdat je langer de bb tegenhoudt.

Nou.. Ik las in een review van iemand die een green bucking installeerde en meer FPS had erna.
En ik zal eens kijken naar die nubs, anders koop ik gewoon zo'n namazu.

ChaoSState;19871 zei:
Nou.. Ik las in een review van iemand die een green bucking installeerde en meer FPS had erna.
En ik zal eens kijken naar die nubs, anders koop ik gewoon zo'n namazu.

Hmm interesting en die heeft niet een smallere bore barrel er ook in gestopt? Ach ja gewoon chrono'en nadat je de hop up instelt, misschien was die andere dat vergeten want dan gaat je FPS wel omhoog ja. Ik ben tevreden over Namazu, je kan ook nog kijken naar de modify flat hop.

De ene bucking heeft een betere airseal icm loop / unit dat een andere. Kan soms aardig in FPS schelen hoor.

De eerste chrono van nieuwe setups, test ik daarom ook altijd met hop-up open.

Ik heb zelf een Flat Hop bucking en nub van Modify. Samen met de 6,03 Hybrid Barrel van Modify werkt dit perfect. Ik heb vergeleken mijn originele onderdelen zeker 40-50% meer range en de BB blijft ook een stuk langer rechtuit vliegen. De bucking+nub is 14 euro die ik heb gebruikt (bij Com-Bat).

Ik dacht laat ik mijn ervaring hiermee ook maar delen wie weet heb je er wat aan.

En ik wil mijn replica op 10 april bij Veluwe Airsoft ook best even uit elkaar halen om het te laten zien en je mag er ook gerust even mee schieten ;)

EDIT: Je hoeft de nub ook niet bij te snijden. Het zijn gewoon allemaal drop-in onderdelen

Lennart-vm;19882 zei:
Ik heb zelf een Flat Hop bucking en nub van Modify. Samen met de 6,03 Hybrid Barrel van Modify werkt dit perfect. Ik heb vergeleken mijn originele onderdelen zeker 40-50% meer range en de BB blijft ook een stuk langer rechtuit vliegen. De bucking+nub is 14 euro die ik heb gebruikt (bij Com-Bat).

Ik dacht laat ik mijn ervaring hiermee ook maar delen wie weet heb je er wat aan.

En ik wil mijn replica op 10 april bij Veluwe Airsoft ook best even uit elkaar halen om het te laten zien en je mag er ook gerust even mee schieten ;)

EDIT: Je hoeft de nub ook niet bij te snijden. Het zijn gewoon allemaal drop-in onderdelen

Niet waar ligt aan de nub en hop up window. De namazu moet je wel bij snijden en zal in veel van de hop up windows niet passen. Ligt puur aan welke nub en hop up unit je hebt/pakt.

@Lennart-vm die bucking is idd wel nice. Ik denk dat ik die maar aanschaf.

@Rebelattack die nub van Prometheus is een zogenaamde concaved nub en idd niet plat. Zeker geen aanrader idd gezien de reviews van andere mensen.

ChaoSState;19885 zei:
@Lennart-vm die bucking is idd wel nice. Ik denk dat ik die maar aanschaf.

@Rebelattack die nub van Prometheus is een zogenaamde concaved nub en idd niet plat. Zeker geen aanrader idd gezien de reviews van andere mensen.

Uiteindelijk hadden we beide gelijk, ik kwam op brillarmory tegen dat prometheus twee versies maakt, eentje met dus een concave die jij noemt en eentje die wel een flat hop is dus zoals de modify en namazu.

Flat type: http://www.brillarmory.com/index.php?main_page=product_info&cPath=37&products_id=236
Concaved/bridge type: http://www.brillarmory.com/index.php?main_page=product_info&cPath=37&products_id=237

Ondanks dat ik de namazu zelf heb, denk ik dat de modify het ook prima doet, uiteindelijk is bij een flat hop de bucking belangrijker omdat de nub alleen maar druk erop geeft en als de bucking dan niet egaal of mooi glad is dan krijg je nog steeds geen goede resultaten. Ik denk dat je dan met een modify en G&G green een goede combo hebt voor een niet al te dure prijs.

@Lennart-vm ik had gekeken voor die flat hop die jij hebt van modify.
Maar zie dat je 2 soorten heb, 1tje voor 0.2g bb's en 1tje voor 0.25g bb's en hoger.
Maakt het echt uit of je dan met lichtere bb's speelt met de flat hop die voor boven de 0.25g bb's bedoeld is?
En welke heb jij van de 2

Rebelattack;19883 zei:
...

Lennart-vm;19882 zei:
Niet waar ligt aan de nub en hop up window. De namazu moet je wel bij snijden en zal in veel van de hop up windows niet passen. Ligt puur aan welke nub en hop up unit je hebt/pakt.

Volgens mij bedoelde Lennart dat als je alles van modify neemt je niks hoeft aan te passen.

En robin97 het maakt niet veel uit welke je neemt echter zal de bucking voor .2g sneller slijten als je toch zwaardere bb's gebruikt ivm de hardheid van het rubber.

@ties is het dan beter om de bucking te nemen voor 0.25g bb en hoger?
Want dan slijt hij minder snel als hij met 0.20g gebruikt word neem ik aan

Maar je wilt toch 0.25g bb's ipv 0.20g?
Ik ga ook overstappen op zwaardere omdat ze dan tenminste rechtdoor gaan ipv alle kanten op.

Tenzij je met 400fps+ full auto en .3g heel de dag door ratelt zul je nauwelijks verschil merken qua slijtage.
Mij advies, klinkt wat tegenstrijdig, neem die voor .2g en gebruik .25g/.28g bbs in het veld. Door het wat zachtere rubber heeft i meer grip op de bb en hoef je minder hop te geven wat zorgt betere nauwkeurigheid en minder fps verlies.