Vervangen bekabeling

Andy houben

Active Member
20 mei 2017
34
4
Trophies
3
Hallo allemaal,

Ik moet een deel bekabeling vervangen van een DMR die ik heb overgekocht.
Welke kabel moet ik hiervoor gebruiken.
Trigger Unit is nog top in orde dus daar wil ik vanaf blijven.
Nu moet ik alleen de bekabeling vervangen vanaf de stock tot de batterij, hier is veel kabelschade zichtbaar.
en door de vorige eigenaar amateuristisch verbonden.

Wie kan mij helpen.

Hobbyking heeft goede bekabeling voor heel goedkoop, airsoft winkels hun zooi is vaak veel te duur vanwege het airsoft merk dat er op staat of even op zoek gaan naar een speciaal zaak, in amerika zijn het vooral geluidsinstallatie winkels die bedrading verkoopt, 16/18 awg moet je in principe hebben en ter vergelijking kan je altijd een stukje bekabeling van de gearbox meenemen.

Of je besteld via aliexpress :) Heb net 3 setjes kabels binnen.
2 x 18 AWG 1 x 16 AWG.
Als je niet beperkt word in de dikte van de kabels door (te)kleine kabel sleufjes, doorvoeren of rottigheid waar door je geen dikkere kabels kan gebruiken zal ik zelf voor 16AWG kiezen, zeker voor de hogere Ampères die je met een DMR gaat trekken door een zwaardere veer.
18 AWG is namelijk echt best klein.

• Leuk
Waarderingen: Rick191
Wat @Twinfromhell zegt. Als het alleen de achterste bekabeling is neem dan 16 awg. Hoe kleiner het getal hoe dikker de kabel. Ik had eens 18 awg besteld, maar dat is idd vrij dun.

En ik neem altijd silicone omhuld draad, dat is soepeler. Voor bedrading in de GB altijd silicone draad gebruiken.

Daarnaast is silicone ook beter bestand tegen hitte en zal niet zo snel wegsmelten en het droogt niet uit waardoor het kan gaan barsten. Je moet er alleen wel op letten dat het niet ergens langs scherpe randjes loopt, want t snijd over t algemeen wel makkelijker in dan "standaard" kabel isolatie.

Wilde ook nog even toevoegen dat ik ook fan ben van siliconen isolatie vanwege het zelfde feit dat het meer mee beweegt als je het in de tracks van een GB legt. Aan de andere kant kan ik ook goed zien waarom mensen van harde isolatie houden, omdat het ook ontzettend irritant is als het weg springt, waar een hardere isolatie dat natuurlijk niet doet plus siliconen snijd je sneller kapot aan alles en nog wat, maar dat is goed te fixen met wat krimpkous.

Conrad is ook een goeie optie voor bedrading, ze verkopen het per meter, kan je meteen ook andere dingen zoals krimpkous halen. Ik zag dat ze het alphawire hebben wat heel hoog aangeraden wordt in Amerika omdat veel mosfets er daar gebruik van maken waaronder de BTC's, deze gebruiken het ecowire. Meeste is maar 20-30 cent per meter.

Ik heb zelf een keer 2 maar een 25 meter draad doos (zwart en rood) gehaald met 1,5 mm^2 (ongeveer 16 AWG) en nog wat 0.25 mm^2 (goede diameter voor signal wire, bij de fabriek die ook de bedrading levert voor de jefftron mosfets, kosten me een paar tientjes maar heb nu praktisch ook genoeg bedrading voor honderden replica's. Bedrijf is Muldental elektronik voor geïnteresseerden.

Maar ook weer met silicone wire, let op wat je besteld als je beperkte ruimte hebt
16 AWG silicone is aanzienlijk dikker door een dikkere isolatie laag dan 16 AWG normale isolatie kabel.

• Leuk
Waarderingen: Mike-Whiskey
Bij veel hobbyzaken kun je vaak ook al terecht, is waarschijnlijk dichter bij huis, scheelt tijd en hoeft niet te gaan klooien met maten.Ook ben ik het helemaal eens met wat de anderen zeggen; siliconen omhulden draad is een must. Lekker soepel, goede warmte overdracht en gaan vaak ook langer mee.