Vest: olive of tan?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mika
  • Startdatum Startdatum

Mika

Well-Known Member
24 dec 2015
209
91
Trophies
11
voor kerst mag ik een nieuw vest uitkiezen. Super tof, want dat tuigje van de legerdump is bijna meer een last dan een lust. Nu zit ik alleen met het volgende: olive of tan? Een camouflage wil ik liever niet, want ik weet nog niet wat voor camo ik uberhaupt als uniform ga doen (nu heb ik DPM). Wat zijn jullie meningen?

Waar ga je spelen? indoor? woodland?
Voor woodland zou ik zeggen OD.

Correctie: Ik heb een hekel aan tan... dus OD for life.

• Leuk
Waarderingen: Mika en Eviltwin-NL
Ik zou ook gaan voor groen. Beter voor CQB en het maakt ook niks uit bij welke camo je het doet.

• Leuk
Waarderingen: Mika
Gezien dat desert camouflage in Nederland totaal niet bruikbaar is :P zou ik voor OD gaan.
Ik heb zelf digital flora gecombineerd met OD en het camoufleert echt enorm goed (check m'n profile pic maar).

• Leuk
Klinkt alsof groen de winnaar is hier. Dan zal ik maar eens voor iets groens gaan kijken. Nog suggesties voor een goed vest van rond de 50 euro?

Een Tarzan vest als je een AK hebt. 35 euro bij airsoft center en ook in groen of zelfs digi flora.
Mn vrouw heeft hem en het is echt een lekker vest voor weinig.

Voor NATO spelers: euuuh geen idee o.O

• Leuk
Waarderingen: Stey, Foodie88 en Mika
Ja dat kan wel, inderdaad als je een vest hebt dat geen optie heeft tot aanpassen waar de pouches zitten, zoals een molle vest dan kan je ze nog wel voor onder de 50 krijgen.

Een Tarzan vest als je een AK hebt. 35 euro bij airsoft center en ook in groen of zelfs digi flora.
Mn vrouw heeft hem en het is echt een lekker vest voor weinig.

Voor NATO spelers: euuuh geen idee o_O

Top ding! Ik heb 'm ook, lekker goedkoop. Nadeel is wel dat de pouches aan de onderkant half open zijn. Heb al meermaals meegemaakt dat pistol mags en speedloaders er doorheen vallen...

Ik heb een groen defensie chest rig voor €40 maar dan zonder pouches.

Enige nadeel is dat ik een tijdje terug mezelf ermee op heb gehangen. Ik liep langs een obstakel en ipv dat het vest scheurde bij het molle oog hing ik er met mijn hele lichaam aan.

• Leuk
Ik zeg tan met marpat kelding:D:p
Yuuuup! Ben ik ook mee bezig ;) Puur voor "look a like" effect, want het valt natuurlijk wel meer op dan groen. Tip voor welk vest je ook neemt; neem een leeg vest of een vest met verplaatsbare pouches!

• Leuk
Ik heb net een OD Condor tactical vest gescoord zonder pouches bij Noorloos voor 53 euro en dan komt er nog 7 euro verzendkosten bij.
Hier istie met "aankleding".

SAM_3456 - Copy.JPG

En hier kaal.

SAM_3451 - Copy.JPG

Nu moet dit wel net het type vest voor je zijn.
Maar Condor is in mijn optiek een toppertje.
En dit vest trek ik net ff makkelijker uit dan zo'n onding die je over j hoofd uit moet trekken.
Maar ieder zijn meug.;)

• Leuk
Ik ben op dit moment nog steeds opzoek naar een gear dat het beste voor mij werkt. Ik heb verschillende items geprobeert maar ben er nog niet uit..

OT: Ik zelf vind Olive een erg mooie kleur, dus ik zou voor Olive gaan :)

Welke kleur je ook kiest, ik zou wel aanraden voor een vest in een effen kleur te gaan. Dat kun je tenminste nog combineren met meerdere soorten camo eronder.

Ik draag een olive vest met volledig digital flora camouflage en dat past goed bij elkaar. Het vest zou echter ook goed passen bij multicam tropic, marpat, dpm, flecktarn, ttsko et cetera. Als het vest ook digital flora zou zijn, dan zou ik het moeten wisselen als ik naar een ander patroon zou gaan.

• Leuk
Waarderingen: WaterIsNat, Stey en Mika
Ga vooral voor wat je mooi lijkt, praktisch is en wat binnen je budget past. Er zijn diverse opties, met ieder zijn voor- en nadelen die ook 'in het eggie' door elkaar gebruikt worden. Er is geen gouden formule voor wat het beste werkt, en dat blijkt al uit het feit dat je in hetzelfde defensie-onderdeel zomaar al diverse combinaties kunt tegenkomen. Zo heeft men alleen bij de US Navy en US Marine Corps al de combinaties met marpat of woodland/tan (MARSOC) en AOR/AOR (NSWDG/SEALS). En dat zijn enkel nog maar de specialty teams met twee soorten camo die best op elkaar lijken.

Mix-and-matching werkt ook prima! De opmerking dat desert camo in Nederland niet werkt is namelijk niet geheel juist. Mijn AOR1 BDU en AOR1 PC werken in de herfst behoorlijk goed! Onlangs hebben nog wat meer Nederlandse spelers juist voor de herfst een set AOR1 gekocht, zag ik. Het werkt beter dan de gemiddelde groene outfit die je tegenkomt. In de zomer werkt een AOR2 BDU met een AOR1 PC ook prima. Coyote tan en DPM/woodland zijn ook veelvoorkomende combinaties.

Waar het in essentie om gaat, is dat je door middel van camouflage een silhouette vormt dat voor het menselijk oog lastiger waarneembaar is. Door alles in dezelfde kleurstelling te dragen, schijnt het zelfs - afhankelijk van de situatie - makkelijker voor het menselijk oog om een silhouette van een persoon op te maken. In theorie zou dat dus betekenen dat het voor een mens makkelijker is om iemand te herkennen die 'volledig groen is' (woodland/dpm in combinatie met bijvoorbeeld OD) dan wanneer iemand groen afwisselt met een andere kleur (woodland/dpm in combinatie met bijvoorbeeld CT).

Om diezelfde reden dien je bij het gebruik van gezichtscamouflage gebruik te maken van bepaalde kleurpatronen van donker en licht op invallende of uitstekende delen van je gezicht. Die 'breken' optisch het standaard patroon, waardoor je lastiger herkenbaar bent.

Anyway, dat is de theorie. De praktijk in ons geval? Het is airsoft. We zitten doorgaans zo'n beetje op elkaars lip om elkaar uberhaupt al te kunnen raken. Dus tenzij je heel stilletjes in een hoekje blijft liggen is de kans al zeer groot dat we elkaar al lang en breed hebben gezien. Ongeacht camouflage.

EDIT: vergeet niet dat load bearing (vest, carrier, harness, battle belt of wat dan ook) vooral comfortabel moet dragen. Het kan je dag behoorlijk verpesten wanneer je op pad bent en het vest met inhoud trekt aan alle kanten, zit te strak en is niet op maat te verstellen. Mijn persoonlijke voorkeur is een vest of plate carrier met voldoende MOLLE, zodat je naar gelang je dag (en dus wat je nodig hebt) desgewenst je vest kunt aanpassen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: WaterIsNat, Jan en Mika