VFC HK416D V2(10,5 Inch) + S-AEG to AEG convertion

Voormalig-Forumlid-161220

Well-Known Member
15 feb 2016
5.221
2.538
Trophies
21
Waarom de VFC HK416
Een van de TTBS team leden is sinds een tijdje op reis met de KM en heeft daarom niet de optie om tijd te besteden aan het bestellen, downgraden en upgraden van een nieuwe replica. Daarbij kwam dat hij ook graag wilde gebruik gaan maken van een HK416 replica om zo zijn huidige loadout correcter te maken.
Sinds ik ondertussen al menig M4 style replica en menig geearbox uit elkaar getrokken heb was ik niet de flauwste om voor hem de bovenstaande dingen uit te voeren zodat hij meteen na terugkomst met zijn nieuwe replica kan gaan spelen. Naast het downgraden leek mij het ook leuk om een review te schrijven van de replica, want ondanks dat er al een hoop online staat, is dit van de V2 versie welke een aantal geupdate internals heeft en stock met een mosfet komt. Als laatste zal ik deze Duitse S-AEG omtoveren naar een AEG (wat heel simpel is :)), dit zal verderop worden uitgelicht.

Overzicht:
Fabrikant: VFC
Model: HK416 10.5 inch V2 S-AEG
Kosten : 380 (S-AEG)/ ~450-500 (AEG)
FPS: 380 FPS (Duitse Wetgeving)
Doelgroep: Ik denk dat dit echt een replica is voor mensen met een middel tot hoog budget en die realistische externals het belangrijkste vinden, maar ook niet meteen OOTB willen gaan upgraden. Daarnaast is het een VFC dus waarschijnlijk ook een goed platform voor P*'s gezien die hun systeem op VFC receivers hebben gebaseerd.

Verpakking:
Om maar te beginnen in hoe het pakket bij iedereen zal aankomen is eerst de verpakking. De replica is verpakt in een hele nette zwarte doos met een duidelijk logo van Heckler en Koch en daarnaast op de bovenkant een stuk tekst met het volgende: "No Compromise". Dat belooft in ieder geval veel goeds :p. Als je de doos daarna openmaakt zie je dat de replica strak zit verpakt tussen kartonnen segmenten die de replica goed op zijn plaats houden en zorgen voor geen beschadigingen. De replica zelf zit nog in een groot condoom (lees plastic zak) verpakt welke er verder voor zorgt dat de replica niet vies wordt tijdens het transport. Voor de rest komt de replica met een fatsoenlijke handleiding (geen chinglish) en een mag en opwind tool (jup geen standaard hi cap). De Hi-cap is niet de standaard Hi-cap die met een wieltje aan de onderkant moet worden aangedraaid maar met een sleutel die aan de zijkant het magazijn opdraait. Praktisch? Nee, maar het zorgt er wel voor dat het mag er een stuk cooler uitziet. Nadat de replica in zijn doos is bewonderd moet hij natuurlijk ter handen worden genomen.

Externals:

VFC staat bekend om zijn goede externals en daar is deze HK416 ook geen uitzondering van. De gehele body is voor het grootste deel opgebouwd uit aluminium onderdelen, voor de rest zijn er een paar kleine onderdelen zoals body pins, de flash hider en de castle nut gemaakt uit staal en de stock en pistol grip is natuurlijk van plastic. De hele replica zit solide in elkaar, de upper en lower receiver hebben geen wobble en zitten geen kieren tussen ook de rail zit stevig vast en ook hier geen wobble te vinden. Alleen de stock heeft een lichte wobble over de buffer tube. Dit is enigzins wel jammer, maar komt wel vaker voor. Voor de rest is er op te merken dat de coating op de replica niet snel krast, ik was hier bang voor sinds je bij de takedown een body pin eruit moet tikken die vaak stroef vast zit en ondanks dat dit zo was zijn er geen op de pin gekomen en de upper en lower hebben een speciale manier hoe ze in elkaar schuiven waardoor ze iets strakker vast zitten en het wat meer moeite kost met de upper en lower op elkaar te schuiven. Hierna heb ik hem ondanks al zijn pracht maar open gemaakt om de internals te bewonderen.

Internals:
VFC had voorheen wat problemen met de kwaliteit van zijn internals en dan vooral de piston en tappet plate. Beide waren van een relatief bros polycarbonaat gemaakt en brak hierdoor snel, wat ervoor zorgde dat mensen veelal werden aangeraden meteen deze te vervangen als ze een VFC replica kochten. Echter ergens begin dit jaar heeft VFC aangekondigd de interne onderdelen te upgraden, waaronder de HK416 welke dus de V2's worden genoemd. Hiermee zijn dus de Piston en Tappet plate geupgrade en zijn ze gemaakt van POM/Nylon wat een stuk beter is gezien dit een stuk buigzamer en ook veelal gebruikt wordt in aftermarket pistons. Een ander noemenswaardige verandering is dat de replica's ook uitgerust met een mosfet, deze zitten net zoals bij de Krytac's geïntegreerd in de GB maar dan op een iets minder elegante manier, zoals te zien is op de foto's. Hij zit ook heel dicht bij spur gear, maar zolang de mosfet niet beweegt is er niks aan de hand :|, zou iets beter kunnen worden opgelost door VFC naar mijn mening. Ik wil als laatste alleen nog even de motor hier bespreken en kort zeggen dat het gewoon echt slecht is, ferrite magneten en ik heb het gevoel dat het aantal TPA van de armature ook heel laag is, naar mijn mening het enige dat je meteen wil vervangen. De barrel en hop up is redelijk standaard. Nette messing barrel met een mooie crown, rotary hop up dus redelijk gevoelig met afstellen, standaard bucking met roller bar nub niets bijzonders.
Echter oor de rest zijn de internals meer dan prima:
- Ball Bearing Spring Guide (volledig staal)
- Aluminium Cylinder (3/4 Ported voor 275mm barrel)
- Cylinder Head enkele O-ring (plastic met stalen nozzle)
- Plastic Nozzle met O-ring
- Stalen Gear set met selfshimming
- Piston met Half metal rack
- Aluminium Ported Pistonhead
- Stalen Bushings
De compressie onderdelen van de VFC gaven bij deze replica een hele goede compressie, de sector, spur en bevel zijn redelijk met elkaar geshimmed maar de pinion to bevel is niet gecontroleerd, ook is er een sector delayer chip geïnstalleerd dus feeding issues zouden geen probleem moeten zijn en als laatste is de gearbox niet vol gestopt met chinees vet maar is het met beleid ingesmeerd en met een teflon/white lithium vet. Overall ben ik redelijk tevreden ook al zijn er een paar dingen waar ik nog veranderingen/verbeteringen zou willen zien.



 
PART DEUX:
S-AEG naar AEG:

Naast dat de FPS moest worden verlaagt, omdat deze uit het buitenland kwam, moest de replica ook van een S-AEG worden omgebouwd naar een AEG. Duitse winkels mochten mij jammer genoeg niet vertellen hoe dit precies moest wat jammer was, maar wel geheel logisch. Hierdoor heb ik mijn vraag wat anders gesteld en vroeg ik of alle fire selection posities extern werkte en of ze dan in full auto ook semi vuurde. Wat dus ook zo is. Dus ipv safe-semi-full heb je safe-semi-semi. Hierdoor wist ik dus al dat het ding dat ervoor zorgde dat het semi-semi schoot waarschijnlijk in de GB zat. Als je het V2 systeem weet voor het proces van een schot in semi dan weet je dat de cut off lever niet wordt aangeraakt en hierdoor dus door de sector gear zo wordt bewogen dat hij na een schot de trigger contacts los maakt en stopt. In full auto duwt de selector plate tegen de cut off lever waardoor deze niet in contact komt en door blijft schieten zolang je de trigger niet induwt. MIjn aanname was dus op basis van dit mechanisme en de mail tussen mij en de winkel dat de replica gebruik maakte van een andere selector plate gezien dit voor een fabriek ook de meest kost effectieve oplossing is. Het is in principe een selector plate met op een plek een beetje minder materiaal, zoals te zien is in de foto's.
Dit is dus een relatief simpele en goedkope fix gezien een selector plate je 5 euro max kost en als je een beetje handig bent heb je het hele klusje geklaard in een half uur en je bespaart er weer wat centen mee.

Conclusie:
Overall ben ik zeer tevreden over de replica en zou ik hem zelf een 4/5 geven gezien ik toch een puntjes zou zien waar ik persoonlijk nog wel wat verbeteringen/verandering zou willen zien. Van de VFC externe kwaliteit was ik dus al redelijk ingelicht en was ook blij om te zien dat dit werd bevestigd tijdens het onder handen nemen. Daarnaast was ik ook blij om te zien dat VFC wat heeft gedaan aan de interne problemen en dat hier nu een stel onderdelen in zitten die meer dan voldoende zijn om een lange tijd met deze replica te kunnen spelen zonder er aan te hoeven sleutelen. Ik denk dat deze replica toch echt veelal bedoelt is voor mensen die echt weg zijn van externals met de correcte markings en mensen die niet meteen aan hun replica sleutelen of een goede basis voor een P* unit. Voor spelers die graag meteen intern alles vervangen of upgraden is dit niet echt een kost effectieve oplossing en kunnen beter kijken naar E&C, Specna Arms of een ACM HK416.

Pro's:
- Komt met mosfet en de bedrading is ook goed
- Geen wobble met uitzondering van de stock
- Solide internals zeker na de revisie van de piston en tappet plate
- Goeie OOTB compressie
- Replica heeft een goed gewicht.
- Sighting met de HK style sights is heel makkelijk
- Aan de voorkant zit er een rubberen ring die bij het installeren van een langere barrel meteen zorgt voor het stabiliseren van de inner barrel.


Cons:

- Motor is gewoon echt zwak
- Self shimming gears, niet mijn favoriet en kunnen niet geshimmed worden oftewel moeten worden vervangen als men dit wil doen.
- Sling plate is relatief uniek en heeft geen sling loops, moeilijk om te vervangen.
- Niet geheel standaard magwell, meeste mags moeten worden aangepast.

Foto's:
(met fantastische achtergrond, alle foto's staan in dit album: http://imgur.com/a/JvVNy)
8qDV9swm.jpg

rfueinPm.jpg

6m9bSJ0m.jpg

H944i6lm.jpg

SHLxrW9m.jpg

kDotSdWm.jpg

rrHzFKSm.jpg