voertuigen en airsoft.

Avarus Lux

Active Member
3 feb 2016
29
6
Trophies
3
hallo,

simpel / niet simpel, vraagje hier, hoe zit het met airsoft in nederland en omliggende buurlanden omtreft voertuigen en het gebruik hiervan in airsoft. (begreep dat the chambers voertuigen gebruikt?)

neem bijvoorbeeld een 2e hands legertruck of jeep, of een omgebouwde golfkar/scratchbuild. of doe eens gek een omgebouwde BRDM-2 (kosten even buiten beschouwing :wink:)

zelf heb ik er wel eens aan zitten denken om zelf iets te bouwen of iets als dit te kopen:
http://www.mortarinvestments.eu/products/jeeps,-trucks-a-motos-3/gaz-69-63#currency=EUR

maar heb nooit een reden genoeg gevonden om het balletje te laten rollen en daadwerkleijk aan te schaffen behalve... vind ik leuk :wink:.

in een skirm kunnen deze gebruikt worden als bijvoorbeeld apc, doel, show of noem het maar, youtube staat vol met voorbeelden, en in het oostblok zijn ze gek/er gek op.
maar ja om er nu eentje aan te schaffen en er alleen maar een paar show rondjes mee te rijden of om naar het werk en terug te gaan is het hem ook niet, moet net even iets aan meerwaarde hebben in mijn ogen.

nu weet ik ook dat nederlandse velden tot nog toe niet de grootste zijn en dat dat ook een reden is dat er nog niet veel over gezien of gehoord is.

ps, laat de kosten maar buiten beschouwing, dat ruineert iedere droom en dus maken kosten mij niet zo veel uit, gaat mij nu om praktisch en "FUN" element en of dat toegestaan of gebruikt word. kosten zijn een detail apart... net als importeren van voertuigen, wordt je niet heel blij van, is ook nog niet aan de orde.

In Nederland ken ik geen enkel event waarbij je je eigen voertuig kan meenemen. Bunkerhill had wel iets met een half omgebouwde auto en een buggy maar die waren van de organisatie zelf.
In het buitenland worden wel events gehouden waar je je eigen voertuig mee mag nemen bv berghet.

weet je toevallig ook iets omtrent regelementen wat betreft voertuigen of is dit per evenement verschillend?

Is volgens mij per evenement verschillend, maar dat zou je na moeten kijken op hun website.

Het gebruik van voertuigen van spelers kent veel nadelen;
- als vele eigen voertuig meenemen is het tank v/s tank ipv persoon v/s persoon.
- eigen voertuig kun je zo maken dat je zelf onsterfelijk/veilig zit terwijl je anderen wel afschiet. Dit is dus niet leuk voor tegenstanders.
-bij (teveel) voertuigen kans op botsingen met voertuigen/personen

Dus daarom als er voertuigen zijn dat de orga ze bezit en bestuurd.

In berghet heeft elk voertuig zijn eigen hit systeem. Welke dus ook door een infanterie met bazooka etc kan worden uitgeschakeld. Dus daar is opzich wel goed over na gedacht

Komt bij dat ik me in NL niet kan voorstellen hoe je met een voertuig over de velden wilt banjeren. Bunker Hill heeft dan nog de omliggende weg, en is ook niet mega groot voor voertuigen, maar bij iets als B&A?

Zou bij Chambers graag een keer de truck gebruiken als transport voor de deployment in plaats van guntruck. Of inderdaad zoals al gezegd werd, als vuursteun bij een push.

Sander;18248 zei:
In berghet heeft elk voertuig zijn eigen hit systeem. Welke dus ook door een infanterie met bazooka etc kan worden uitgeschakeld. Dus daar is opzich wel goed over na gedacht

hit systeem als in iets speciaals elektronisch of meer in de zin zoals wij onze hits moeten honoreren? ook zie ik vaak halfopen raamzystemen in videos zodat je als inzittende geraakt kan worden, de omgebouwde "auto" varianten dan.

Jan;18251 zei:
Komt bij dat ik me in NL niet kan voorstellen hoe je met een voertuig over de velden wilt banjeren. Bunker Hill heeft dan nog de omliggende weg, en is ook niet mega groot voor voertuigen, maar bij iets als B&A?

Zou bij Chambers graag een keer de truck gebruiken als transport voor de deployment in plaats van guntruck. Of inderdaad zoals al gezegd werd, als vuursteun bij een push.

nah, onze velden zijn nog niet groot genoeg en dat zal voorlopig ook niet zijn, en inderdaad, ik dacht zelf ook meer aan een respawn via apc/truck, dit zou leuk zijn onder de cover van een mounted MG.

of een patrouille karretje dat eens in de zoveel tijd langsrijdt, zou bijv. ook bij kings town, gasselte wel werken denk... met die mooie rondlopende weg.

zelf een voertuig meebrengen zit er voorlopig dus nog niet in, in nederland althans. maar wat ik begrijp, zoveel opties zijn er ook weer niet? best wel jammer.

Hitsysteem als in een elektronisch ontvanger. Zo krijgt elk voertuig bepaalde waardes mee. Als je een normale jeep 1x raakt met zeg een rpg dan is hij stuk. Pak je een pantser voertuig moet je hem 2 of 3 x raken bijvoorbeeld.

Sittard had een veld met auto's voor dekking en een paar jeeps en een truck die we konden gebruiken.

Ik vindt het persoonlijk een risico, even niet opletten achter het stuur en je kachelt zo over iemand heen.

Oplossing, brommobiel blok in een jeep, lekker traag :)))

Seagon;18314 zei:
Sittard had een veld met auto's voor dekking en een paar jeeps en een truck die we konden gebruiken.

Ik vindt het persoonlijk een risico, even niet opletten achter het stuur en je kachelt zo over iemand heen.

Oplossing, brommobiel blok in een jeep, lekker traag :)))

dat risico, geldt dit ook niet als je door de binnestad van rotterdam, utrecht, den haag, amsterdam of haarlem rijd XD

ik denk dat ik daar eerder een arme sukkel aanrijdt dan op een veld. veel meer mensen met veel meer haast en idiote ideeën :smiley:

Dat is ook zo, maar er zijn geen wegen en wetten op privé terrein die op de weg gelden.

Airsoft veld = eigen risico

Ik zou ook wel eens willen afdalen vanuit een heli, maar dat zal ook wel niet gebeuren :p

Is waar. In Duitsland gebruiken ze heli's en voertuigen. Al is het terein daar natuurlijk veel groter.

ik denk dat de grootste factor de wetgeving is in Nederland.

* Oud militair materieel heeft een type keuring waardoor het op de openbare weg kan / mag. dus dit laat ik even buiten beschouwing..

als je een voertuig om gaat bouwen voor airsoft, b.v. een landrover o.i.d. en je maakt er een structurele aanpassing aan dus iets wat de vorm of sterkte van het carroserie verandert zou het voertuig al snel een nieuwe RDW keuring moeten krijgen om op de openbare weg te mogen. (en dus als veilig bestempeld zijn)
doe je dit niet moet het voertuig altijd op een trailer vervoerd worden.

volgende punt is veiligheid en verantwoordelijkheid.

Op het moment dat je met eigen materieel op een airsoft terrein mag. wie is er dan verantwoordelijk als er iets gebeurt? de organisatie of de eigenaar van het voertuig? Dit is een juridisch mijnenveld denk ik...

daarnaast zijn er niet zo heel veel airsoft locaties in Nederland waar het gebruik van voertuigen echt meerwaarde heeft.
dit zou alleen nuttig zijn als je gebruik kan maken van oefen terreinen van defensie (of andere terreinen die groter zijn dan 100 hectaren) maar dat zie ik niet snel gebeuren.

(zou wel heel vet zijn als defensie en NABV eens samen zouden weken voor een grootschalige oefening waarbij NABV als opfor zou deelnemen maar dat is heel onwaarschijnlijk)

Nederland is nou eenmaal een klein land met weinig ongebruikte grond.

ik neem aan dat iedereen recent de nieuwsbrief van het NABV ontvangen heeft ten aanzien van skirmen in carnavals tenue.
Hier merk je al aan hoe penibel de sport in nederland eigenlijk is. Ik denk dat het NABV ook geen voorstander is van het gebruik van zwaar materiaal voor de sport.

Neemt niet weg dat ik het wel een tof idee vind als het zou kunnen.

wetgeving kan een probleem zijn als je met handgemaakte voertuigen gaat experimenteren, vooral in dit regelgekke controle freak land.

oud millitaire voertuigen zouden geen probleem moeten zijn tenzij het om zwaar materieel als rupsvoertuigen ed gaat die zowieso per trailer moeten komen, nu zie ik deze dan ook niet het veld op komen, tenminste niet in nederland (oostblok, tuurlijk...).

iedereen heeft als het goed is een wa verzekering, welke verplicht is, dus wettelijk als er dingen fout gaan heb je hulp, verzekeringstechnisch maakt het nooit en altijd uit... dat is altijd een gevecht waar en wat je ook gedaan hebt. binnen bedrijf of op de openbare weg...

eerder denk ik dat indien er een ongeval zou zijn, deze hetzelfde zou worden afgehandeld als een ongeval of een bedrijventerrein, je moet nu als het goed is ook al eigen risico papieren tekenen bij sommige bedrijven indien deze niet aansprakelijk gesteld willen worden, of andere papieren die duidelijk maken omtrent het hoe en wat en locale rondrijdende machines als 15 tons vorkheftrucks (bij ons op terrein bv al 7,5 tons en 3, 5 tonnertjes, prik prik...).

maar inderdaad, veel rompslomp en te kleine terreinen voorhanden zoals het er nu voor staat.

wat betrefd de nabv, carnavals pakken in de ban, meh, aan de ene kant mee eens, aan de andere kant ook weer niet...

wat ze wel duidelijk specificeren is dat ze pleiten voo eenr realistische weergave van de millitaire simulatie, dat houdt ook voertuigen in bij mijn weten, ook zwaar materieel voertuigen vallen hieronder.
in de toekomst zie ik het nog wel gebeuren dat als de terreinen wat groter en volwassener zijn geworden en de sport wat ouder is in dit land, dat we kunnen rondrijden met voertuigen tot een bepaalde gewichtsklasse, wat extra regels en veiligheidseisen.
we zijn nu net een jaartje legaal bezig en gaan met baby stapjes vooruit... ik denk dat het wel goedkomt wanneer het eenmaal echt aanslaat en we een paar jaar verder zijn. vooral gezien het gebruik in buitenlandse scenarios waar het volgens mij ook eigenlijk altijd goed gaat. zelfde als dat ze bezig zijn om 40mm granaten of tornado granaten en mijnen legaal te krijgen.

maar goed, alleen naar een skirmn rijden in een oud voertuig is voorlopig ook prima mocht ik die keuze maken :innocent: