Vraag over gezichtsbescherming

Camilo

Well-Known Member
16 dec 2016
810
465
Trophies
20
Beste mensen van het forum,

Ik was bezig met het samenstellen van mijn kit, en vroeg mij af of de MVD goggles Revision Desert Locust geschikt waren wat betreft oogbescherming. Ze zijn scherfwerend, zelf tegen kleine kalibers dus ik neem aan van wel ^^

Verder vroeg ik mij af, of je een smehag kan gebruiken als mondbescherming in CQC, zonder te moeten inleveren voor de bescherming van je ondergezicht/tanden. Ik las dat een mesh wordt aangeraden, maar is dit een must?

Alvast bedankt folks ^^

Voor bescherming van je gebit is het aan te raden om een mesh masker te kopen of een bitje. Een stukje stof houdt helaas geen bb's tegen, en in CQB komen de hits vaak van dichtbij.
Ik heb zelf een shisu mouth guard en dat speelt prima.
Maar voor de toekomst haal ik wel een K6-3 helm voor de bescherming van de rest van mn gezicht =P
(met extra bril voor de ogen uiteraard)

• Leuk
Waarderingen: Camilo en Stey
Voor bescherming van je gebit is het aan te raden om een mesh masker te kopen of een bitje. Een stukje stof houdt helaas geen bb's tegen, en in CQB komen de hits vaak van dichtbij.
Ik heb zelf een shisu mouth guard en dat speelt prima.
Maar voor de toekomst haal ik wel een K6-3 helm voor de bescherming van de rest van mn gezicht =P
(met extra bril voor de ogen uiteraard)

Goed om te weten ^^ Dacht zelf ook al aan een masker, zag wat voorbeelden van maskers in combinatie met goggels en helmen op YouTube. Zag er wel cool uit =P

En natuurlijk thanks voor de heads-up. Ik zag de mouth gaurd ff google-en ^^

Heb je trouwens dan geen last tijdens het skirmen, wanneer je wilt spreken met het bitje in? En gebruik je het bitje in combinatie met iets anders of, op zich alleen?

Je slist een heel klein beetje, maar het is geen boks bitje ofzo. Die zijn heel dik en daar kan je idd niet mee praten.
En ik gebruik mn bitje met een balaclava of een sjaal er overheen. Haalt net ff wat van de impact weg in vergelijking wanneer een bb op je blote huid komt.

• Leuk
Waarderingen: Camilo
Ik draag zelf een masker, goggles, helm en wrap binnen. De wrap beschermd mijn nek tegen plekken maar zit niet in de weg. Ik draag binnen geen bitje omdat ik vaak mijn mind open heb omdat ik niet goed door mijn neus kan ademen.

Buiten draag ik wel een bitje ipv masker omdat de kans om daar van een meter ofzo geraakt te worden toch iets kleiner is.

• Leuk
Ook ik draag geen gezichtsbescherming (zowel binnen als buiten niet). Hoewel het gemiddelde meshmasker voldoende bescherming biedt, vind ik het vooral een obstructie bij schouderen van je replica. Je kunt ze redelijk op maat knippen en vouwen en er zijn tig modificaties voor te vinden, maar ik vind het niet prettig.

Van goggles ben ik ook niet een fan. Ik heb een tijdje goggles gedragen of als extra bij me gehad, als aanvulling op mijn bril. Op de een of andere manier is het wat lomper en heb ik het gevoel dat mijn field of view wat kleiner werd, door het grote frame. Het aanslaan van bril of goggles verschilt ontzettend per persoon en kan daarnaast ook nog eens per merk/type per persoon schelen. Dat is een kwestie van proberen.

In CQB of de wat koudere dagen wil ik soms nog wel eens een shemagh om mijn nek dragen. Wat warmer en beschermt de nek beter. Soms draag ik een helm, soms ook niet. Eerlijkheidshalve is dat wel meer esthetisch dan daadwerkelijk als bescherming.

Ik ken jongens die zweren bij een neopreen face wrap. Dat is al heel wat dikker dan een stukje stof en ook bijvoorbeeld te dragen op de motor of op wintersport. Nadeel is dat je spraak een beetje gemoffeld wordt, en dat articuleren bij portoverkeer nog belangrijker is. De stoffen face wraps bieden niet zoveel bescherming, maar zijn wel een stuk warmer op je snuitje met deze dagen, in vergelijking met wanneer je niets draagt. Minder dik, dus minder obstructie qua spraak.

Een SISU mouth guard is een fijne optie. Je slist een beetje, maar door het model van de SISU valt dat echt reuze mee. Je tong kan nog je gehemelte raken en de 'vent holes' zorgen ervoor dat je ook geen droge bek krijgt onder je SISU. De NextGen Aero Guard is 1.6 millimeter dik en biedt prima bescherming voor je gebit. De Max Guard is 2.4 millimeter dik en vergelijkbaar qua protectie wat je bij vechtsporten zou dragen.
Een mouth guard beschermt je knappe koppie dan weer niet tegen putjes van BB's. En zo zie je dat iedere oplossing zo zijn voor- en nadelen heeft.

Succes met je keuze!

Edit: Oh, Revision maakt goede brillen. Echter, kijk altijd even naar de keurmerken. De NABV heeft in het veiligheidsreglement wat normen en standaarden opgenomen waaraan je bril/full face mask moet voldoen. Ga er dus niet vanuit dat een bril die een klein kaliber stopt ook zonder meer is goedgekeurd voor airsoft. Het is niet zo dat men daar tijdens een skirm op controleert: het zijn namelijk jouw ogen en die heb je slechts een paar - ga daar verstandig mee om.

Met de bril die voldoet aan de normen en standaarden van de NABV zit je in ieder geval safe, ook wanneer je eens aanspraak moet doen op de verzekering vanuit de NABV, mocht het onverhoopt eens verkeerd lopen.

• Leuk
Waarderingen: Camilo en Jan
Goede informatie al in dit topic. Mijn aanvulling;

Ik draag een mesh die aan mijn helm vast zit in combinatie met goggles. Idd het schouderen is niet altijd even makkelijk. Mijn mesh is wel aansluitend op mijn huid, maar het is vooral de hele combi die op sommige momenten "in de weg zit". Een keer een bril en een bitje staat bij mij zeker op de planning.

Het fijne van mijn huidige setup is dat ik niet hoef te twijfelen of te denken aan mijn mond die ik dicht moet houden. Als eerste man CQB een deur door maakt me geen reet uit voor mijn gezicht. Zonder bitje of mesh zou ik dit toch wat spannender vinden. Worden toch regelmatig wat tanden afgeschoten en een stift (vervangende tand) is erg irritant en kan vaak afbreken.

Moet nog steeds een keer over op de SISU bitjes (ben dan nu wel benieuwd of die 2.4 mm het makkelijk praten mogelijk maakt @Fl4m3s87 , of heb jij die dunne versie?) maar wil eerst nog wat meer research doen.

Mijn vriendin werkte bij een mondzorg afdeling en daar zeiden ze dat bitjes een beugel effect hebben. Maar hoe sterk dat is weet ik niet. Als ik 1 tot 2 keer per maand een bitje draag voor een dag, mag ik dan na 5 jaar een echte beugel? ;) En beschermen die dingen wel voldoende? Moet ik ook bitje voor ondertanden? Dat zijn de dingen die ik eerst wil weten.

• Leuk
Dat beugel effect kan ik wel be-amen. Als ik mijne een dag in heb gehad voelt het alsof er aan mn tanden getrokken is en een beetje alsof je een beugel in hebt gehad. In hoeverre tanden hiermee scheef gaan staan weet ik niet.

• Leuk
Ik draag ook altijd gezichtsbescherming. In de vorm van een goggle (Bollé X1000) en een lower face (mesh) mask. De mesh zit bij mij niet vast aan de goggles maar dat wil ik nog wel zo gaan maken, dan verschuift het tenminste niet. Bij een mesh is het in ieder geval belangrijk dat je het masker zo buigt dat het goed aansluit bij je gezicht, dan is het al een stuk makkelijker om je replica te schouderen. Het risico dat mijn tanden eruit geschoten worden, ga ik in ieder geval niet lopen dus ik zal altijd met gezichtsbescherming spelen.

Bijkomend voordeel van een mesh is de camouflage. Het onbedekte gedeelte van het gezicht is toch vaak een 'gat' in de camouflage. Op deze foto zie je goed het effect van de meshmask bij mij (dank voor deze foto @Jan!):

15043784_234026033695283_3133508633359286272_n.jpg

De mesh mask was volledig OD maar ik heb er nog bruine (Mud brown) tiger stripes aan toegevoegd. Op de foto moeilijk te zien maar het helpt wel om in sommige situaties de lijnen van je gezicht (o.a. mond) eronder minder zichtbaar te maken.

• Leuk
Waarderingen: Jorst, Jan en Camilo
Dat is een idee over dat schilderen van je mask. Ik heb een tan mask die net ff wat te licht is maar die wel redelijk zit. Ga er ff een keer een spuit verf over doen.

• Leuk
Waarderingen: Foodie88
Dat is een idee over dat schilderen van je mask. Ik heb een tan mask die net ff wat te licht is maar die wel redelijk zit. Ga er ff een keer een spuit verf over doen.

A word of warning, het was wel een heel karwei :P Ik heb eerst een tigerstripe patroon van internet gedownload, uitgeprint en vervolgens alle zwarte gedeeltes uitgesneden. Dit zo exact mogelijk met dubbelzijdig tape op het masker geplakt - dat onderdeel was het meeste werk omdat het de rondingen moest volgen - en toen twee lagen bruin Fosco eroverheen gespoten. Maar wel leuk om te doen en het eindresultaat is best mooi.

In deze foto kan je het iets beter zien:

15276523_1285921641481595_7549993391820374016_n.jpg

• Leuk
Waarderingen: Jorst en Camilo
Dat van het bitje kan ik me goed voorstellen, heb zelf vroeger ook nog lang met een beugel gelopen haha. En de combo van goggles met mesh-masker klinkt als een goed plan. Mooie tiger-stripes of je masker @Foodie88, ziet er gaaf uit ^^!

Edit: Heb je met de eerdergenoemde goggles nog problemen gehad met foggen? En zo ja, welke anti-fog spray/gel raadt je aan?

Dat van het bitje kan ik me goed voorstellen, heb zelf vroeger ook nog lang met een beugel gelopen haha. En de combo van goggles met mesh-masker klinkt als een goed plan. Mooie tiger-stripes of je masker @Foodie88, ziet er gaaf uit ^^!

Edit: Heb je met de eerdergenoemde goggles nog problemen gehad met foggen? En zo ja, welke anti-fog spray/gel raadt je aan?

Nee, geen problemen behalve als ik heel lang stil zit en het heel warm is :p Wat ik wel heb gedaan - en ook ZEER aanraad - is de 'luchtgaten' die om de rand van de bril heen zitten helemaal openmaken. Er zitten aan de boven- en onderkant van die geperforeerde stukken gevuld met schuim in en deze heb ik met een afbreekmes helemaal opengesneden en het schuim eruit gehaald. Sindsdien heb ik nergens last meer van.

Ik heb ook zo'n doekje gehad van het merk Revision maar daar was ik niet tevreden over. De antifog spray van Nuprol schijnt wel goed te werken. Sommige mensen wrijven er ook een beetje afwasmiddel op met de vinger en dan met een doekje uitpoetsen.

• Leuk
Nee, geen problemen behalve als ik heel lang stil zit en het heel warm is :p Wat ik wel heb gedaan - en ook ZEER aanraad - is de 'luchtgaten' die om de rand van de bril heen zitten helemaal openmaken. Er zitten aan de boven- en onderkant van die geperforeerde stukken gevuld met schuim in en deze heb ik met een afbreekmes helemaal opengesneden en het schuim eruit gehaald. Sindsdien heb ik nergens last meer van.

Ik heb ook zo'n doekje gehad van het merk Revision maar daar was ik niet tevreden over. De antifog spray van Nuprol schijnt wel goed te werken. Sommige mensen wrijven er ook een beetje afwasmiddel op met de vinger en dan met een doekje uitpoetsen.

Nice klinkt goed. Ik zal ze ff googlen, en goed om te weten. En thanks voor de tip Ik zag dat je AKS74U van E&L als primary had, was van plan hem te bestellen. Welke batterij en charger gebruik je ervoor?

Nice klinkt goed. Ik zal ze ff googlen, en goed om te weten. En thanks voor de tip Ik zag dat je AKS74U van E&L als primary had, was van plan hem te bestellen. Welke batterij en charger gebruik je ervoor?

Kleine correctie. Het is de AKS74 zonder U. Wel inklapbaar maar niet de korte versie, gewoon full length dus. Ik gebruik deze LIPOs van Hobbyking, passen er perfect in: https://hobbyking.com/en_us/turnigy-nano-tech-1300mah-2s-25-50c-lipo-airsoft-pack.html
Charger is een goedkope van Gunfire, niet heel fancy maar werkt wel. Zal niet zo supersafe zijn voor je batterijen als zo'n Imax B6 maar heeft ook duidelijk niet dezelfde prijs :P
http://gunfire.pl/product-eng-1152199438-GFC-Energy-LiPo-smartcharger.html

Ik heb ooit eens op amateurniveau wat geijshockeyd, daarvoor droeg ik de normale dunnere SISU naar tevredenheid. Ja, het is niet uiterst comfortabel, maar de SISU's zijn in mijn beleving vele malen comfortabeler dan de grote 'blokken' die bijvoorbeeld boxers en hockeyers dragen.

Als je de mouth guard een hele dag draagt merk je dat wel. Dat is hetzelfde wanneer je niet gewend bent om een petje of helm te dragen en die ineens een hele dag draagt. Als je het niet goed de passende vorm aan laat nemen (eerst koken, dan een tijdje indoen zodat het juiste vorm aanneemt), zit het uitermate rot. Je kunt het gelukkig nog een keer 'herkoken' en passen. Waar ik last van had was een wat drukkend gevoel op mijn tandvlees (het herkoken verhielp dat dus), maar het 'uittrekken van tanden' en dergelijke herkenning niet.

• Leuk
Waarderingen: Foodie88 en Jan