Vragen over RPS en accu's

WaterIsNat

Well-Known Member
23 aug 2016
202
113
Trophies
12
Beste Airsofters,

Ik heb een aantal vragen over de RPS van mijn SAW. Ik ben hier niet tevreden mee. Ik gebruik nu een 9,6V NiMH accu, maar ik heb ook gelezen dat ik bijvoorbeeld een 11,1V LiPo kan gebruiken. Ik heb het al getest met een 7,4V LiPo. RPS blijft hetzelfde alleen voor mijn gevoel had de LiPo een veel snellere trigger response. Nu wil ik weten kan ik een 11,1V LiPo gebruiken om mijn RPS te verhogen zonder dat er wat kapot gaat?

Ik weet zeker dat ik ergens al zo'n vraag hier op het forum heb gezien, maar ik kon ff niet vinden waar.

Bij een 11.1 LiPo moet je weten of je gears en piston het aankunnen. @bvdzeeuw heeft hier nog een mooi filmpje van.
Als je stalen gears hebt en iig een aantal stalen tanden op je piston (dacht ik) dan moet het wel lukken.

• Leuk
Waarderingen: WaterIsNat
Beste Airsofters,

Ik heb een aantal vragen over de RPS van mijn SAW. Ik ben hier niet tevreden mee. Ik gebruik nu een 9,6V NiMH accu, maar ik heb ook gelezen dat ik bijvoorbeeld een 11,1V LiPo kan gebruiken. Ik heb het al getest met een 7,4V LiPo. RPS blijft hetzelfde alleen voor mijn gevoel had de LiPo een veel snellere trigger response. Nu wil ik weten kan ik een 11,1V LiPo gebruiken om mijn RPS te verhogen zonder dat er wat kapot gaat?

Ik weet zeker dat ik ergens al zo'n vraag hier op het forum heb gezien, maar ik kon ff niet vinden waar.

Zou niet weten hoe de gearbox van een SAW eruit ziet en of het te vergelijken is met een V2 gearbox. Maar zoals Chaosstate zegt: als je geen stalen piston hebt strip je de piston binnen 4 seconden. Wat dus ook bij mij het geval was... :P

Omdat ik niet weet hoe de gearbox eruit ziet en alleen bekend ben met een V2 gearbox, hier onder het lijstje wat je bij een V2 "moet" doen voor een 11.1 LiPo

- Steel tooth piston
- AoE corrigeren
- Gears shimmen
- mosfet inbouwen
- Deans of XT-60 connectors erop zetten (ik vind XT 60 zelf erg fijn werken)

Denk dat we er wel vanuit kunnen gaan dat sws het eerste en het laatste ook bij jou SAW moet gebeuren (indien het al niet gedaan is)

• Leuk
Wat gaos zegt klopt echter weet ik niet of je aa een mosfet heeft of hardwired is of bijde anders brand je namelijk aardig wat door.
Voor de lange termijn is zijn ook dingen zoals gears en shimmen uit mn hoofd belangrijk plus een goede piston die de druk aan moet kunnen en leveren en dan heb ik nu nog niet eens alles gezegd rof opkrikken en stabiel krijgen lijkt me wel een aardig pittig klus in elk geval

• Leuk
Bedankt voor de reacties heren. Ik ben al wat wijzer geworden. Ik ben niet bekend met upgrades of wat dan ook. Laatst had ik wat upgrades gedaan, maar dit zijn niet de upgrades die @bvdzeeuw opnoemt. Gears shimmen heb ik ook nog nooit gedaan.

Tegenwoordig staan er heel veel goede filmpjes op internet waardoor er bijna niks mis kan gaan.

• Leuk
M249/M60 heeft zijn eigen gearbox maar het is grootendeels V2/V3 compatible.

- Mosfet, is het een drum mag die je aan de gearbox connect? Zo ja dan moet je even googlen want de mosfet wiren gaat dan net iets anders (volgens mij heeft jefftron hier een wiren schematic voor).
- Shimmen
- AOE correctie
- Piston upgraden naar eentje met een volledige metal rack is ook een aanrader, je kan gewoon standaard pistons gebruiken in een M249 GB.
- Wat trouwens ook heel erg helpt is een Neodymium magneet motor te gebruiken, de M249 gebruikt een short type motor.
- Deans/XT60.

• Leuk
M249/M60 heeft zijn eigen gearbox maar het is grootendeels V2/V3 compatible.

- Mosfet, is het een drum mag die je aan de gearbox connect? Zo ja dan moet je even googlen want de mosfet wiren gaat dan net iets anders (volgens mij heeft jefftron hier een wiren schematic voor).
- Shimmen
- AOE correctie
- Piston upgraden naar eentje met een volledige metal rack is ook een aanrader, je kan gewoon standaard pistons gebruiken in een M249 GB.
- Wat trouwens ook heel erg helpt is een Neodymium magneet motor te gebruiken, de M249 gebruikt een short type motor.
- Deans/XT60.
Ik gebruik een elektrische box magazijn. Wordt de mosfest gebruikt om het magazijn sneller laten draaien of alleen de motor/gears?

Sorry ik ben hier best slecht mee, maar wil het erg graag leren.

Ik gebruik een elektrische box magazijn. Wordt de mosfest gebruikt om het magazijn sneller laten draaien of alleen de motor/gears?

Sorry ik ben hier best slecht mee, maar wil het erg graag leren.

Nee het is meer hoe je je box mag aansluit aan je replica. Als het via een connector aan de gearbox wordt gelegd dan is er een speciaal schema voor hoe de mosfet moet worden gesoldeerd aan de bedrading, maar als het een box mag is zoals de A&K Boxmag dan is gewoon een standaard bedrading.

De mosfets zorgt ervoor dat er geen grote stroom over je trigger contacts (Microswitch bij de M249) gaan, die kunnen hier niet goed tegen vanwege arcing. Door de mosfet komt er over je switch maar een hele kleine stroom te staan terwijl je motor wel gewoon de volle lading krijgt, dit zorgt naast duurzaamheid van je switch er ook voor dat het veel sneller reageert op het overhalen van je trigger.

• Leuk