Waarom doen jullie Airsoft?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Batavum
  • Startdatum Startdatum
B

Batavum

Hallo ACN leden en forum leden!

Op 6 november 2016 heb ik mijn eerste Skirm als intro in Gasselte gehad.
Hierna gelijk lid geworden.

Ik heb zelf altijd iets met defensie gehad en met het dienen van mijn land.
Toen ik het traject inging om bij de pantserinfanterie te komen werd mij bij de oogtest verteld dat beroeps het helaas niet ging worden, defensie gaat em dus niet worden tot er weer dienstplicht komt.

Tuurlijk had ik wel eens wat gehoord van airsoft maar ik had er nooit serieus naar gekeken, tot 6 november dus.

Ik vond het helemaal geweldig en heb der toen voor gekozen om een WO2 loadout van de 101st samen te stellen. Dit was heel gaaf om dit met 4 man te doen, maar ik liep tegen iets aan. Ik wou mijn tactische bewegingen leren en dat lukte niet in het voor mij onhandige pakkie. Ik heb der toen voor gekozen om naar een andere loadout te zoeken en kwam op het snipen uit.

Omdat ik er niet van hou om ergens achterin te gaan stil liggen en te wachten tot mensen naar mij toe komen heb ik ervoor gekozen om een 'combat sniper' rol te gaan spelen. Ik ga mee in het veld/ 'gevecht'. Hiervoor moet je natuurlijk wel tactisch bewegen. Dit probeer ik bij elke skirm steeds meer te verbeteren. Doordat ik een volledig geupgrade sniper heb kan ik natuurlijk wel op langere en dus ook veiligere afstand schieten. Maar omdat ik ook graag objectives wil spelen kom ik ook in de range van gewone AEG's, wat het weer spannender maakt om te bewegen en niet gezien te worden.

Doordat ik nu alleen nog een sniper en een side arm mee het veld in neem kan ik huisjes dus alleen clearen met een pistool. Omdat ik het clearen van huisjes heel graag willen oefenen en de tactische benadering en doorzoeking wil kennen ben ik opzoek gegaan naar een m4 model en nog steeds zoekende. Ik vind het altijd prachtig om te zien hoe getrainde gasten een huis binnen gaan en in enkele seconden samen erdoor heen zijn.

Conclusie; Ik doe de 'sport' airsoft vooral om mijn tactische vermogen te trainen, met als positieve bijkomst dat het ook nog fun is om te doen. Ik ben geen doom denker maar we leven in een tijd waar de pleuris erg dichtbij is en ik wil er zelf voor zorgen dat ik klaar ben om een eventuele strijd aan te gaan, dit wil ik trainen door middel van Airsoft.

What about you?

Leuke topic! En een mooie begint post ook gelijk.

Ik heb zelf ook lang het idee gehad bij Defensie te gaan. Vanwege vooral mijn vriendin zelf de keuze gemaakt dit niet te gaan doen. Maar dat is voor mij niet de hoofdreden om te gaan airsoften.

Voor mij was het toch meer het digitale gamen en vooral het samenwerken met anderen. De simulatie games als Project Reality en ARMA hebben mij altijd erg getrokken en met airsoft kan je dit in het echt hebben.

Vandaar ook dat ik locaties waar ze "capture the flag" doen zonder base commanders of mooie missies structuren mij niet trekken. Met een platoon ACN en andere airsofters die je niet kent, een team vormen voor een dag en daar plannen mee bedenken en uitvoeren vind ik echt fantastisch.

Op de momenten dat het allemaal lekker loopt, alle radertjes in de grote machine goed mee draaien en werken is airsoft het leukst! Of je dan wint of niet maakt nog geen fuck uit. Zolang je maar via de radio de status updates hebt, squads ziet bewegen als unit en het team samen bezig is. Facking vet! ;) Het hele schieten is voor mij maar een klein onderdeel van de sport. Dankzij het schieten krijg je ruimte en kun je bewegen.

Via Youtube werd mijn interesse voor de airsoft al heel lang getrokken, maar het was alleen toentertijd legaal in Belgie en ik had zelf niet het het geld en vervoer om replica's in Belgie te stallen en daar te spelen (woon half uur van de grens). Een aantal jaar later erachter gekomen via maten dat het legaal was geworden in Nederland en daarna met hun twee maal als intro mee geweest om te spelen. Ik vond het geweldig en ben op basis daarvan zo snel mogelijk me gaan aanmelden om NABV lid te worden en mijn eigen replica te kunnen kopen.

Nu ik ongeveer 1.5-2 jaar speel ben ik er ook achter gekomen dat ik de techniek en het upgraden soms nog wel leuker vind dan het spelen en daardoor er ook veel tijd in stop. Heb ook nog wel bepaalde ambities om een eigen kant en klaar product uit te brengen wat nog niet veel winkels doen. Voor de rest geniet ik er van om weer elke keer te gaan spelen en vooral wanneer dit is met een grote groep TTBS spelers :).

Via een BTF clan een keer mee gegaan om te airsoften in BE. Was ergens in 2007. Toen er al aan "verslaafd" daarna nog paar keer gehuurd om toch te kijken of het wel wat voor mij is alvorens ik veel geld over de balk gooi.
Hierna een M14 scout gekocht. later is daar de L85A1 met UGL bij gekomen. Nog even minimi gehad maar toen de L86LSW erbij. In 2013 NABv genomen en heel het spul naar NL verhuist. Toen nog de L22A2(L85AFV) erbij en tot slot mijn laatste aanwinst een GBB L85A2 en Glock17 GBB erbij gekomen.

Verder mbt militair: in 2004 opgekomen en daarna geplaatst bij 11tank als zau.chauff.
Na een jaar overgeplaatst ivm reorganisatie naar 13GNk en daar 4tonner chauff. alg. geworden
Vervolgens promotie naar kpl en chauf 4tonner shelter.
Als laatste bij 413 pagncie als hulp distributeur en na opheffen een heid nog half jaartje bij 41pagnbat gezeten tot nov 2011 en ik zelf zo stom ben geweest om er uit te gaan en magazijn medewerker geworden bij een kaas verpakkingsbedrijf.

Leuk idee voor een topic! Interessant en leuk om te lezen wat je strategie is. Ook nice dat je bent gestart als sniper en die rol nog steeds vervult, vaak hebben beginners het idee te starten met een specifieke rol in gedachten maar schakelen ze meestal na een paar skirms over naar de assualt rol.

Een idee voor een m4 kan misschien een stubby m4 zijn? Zijn meestal een 60-70cm en dus nog prima op je zij te dragen naast je snipert.

En mijn eigen reden dat ik ben gaan airsoften is terug te trekken tot mijn twaalfde, ik woon in een dorp waar vroeger de kids allemaal replica's hadden als een soort van trend. Deze werden dus illegaal besteld vanaf een site in duitsland, nu mocht ik van mijn ouders geen replica maar had mijn beste vriend een UMP-45 waar ik eigenlijk op slag verliefd was geworden op de replica's maar niet op de sport zelf nog (want ik was me daarvan onbekend).

En waarom ik de sport zelf doe, is aan twee redenen te danken. Het geeft me een uitlaat klep van energie/emotie wat ik normaal in mijn werk en studie niet kwijt kan (Ik werk mee aan hart onderzoek, en studeer Life Sciences. Houdt allebei laboratorium werk in waarbij rondrennen niet gewaardeerd wordt :P). Dus ik ben gaan kijken wat voor hobby's mij aanspraken, en toevallig was airsoft net een halfjaar gelegaliseerd toen en kwam het op het nieuws voorbij. Vrij snel al terecht gekomen bij ACN en ben ik eerst de rol van lone wolf ingegaan. Ik kreeg veel dingen voor elkaar, als er werd gevraagd om een bom te plaatsen ging ik met alleen een pistool en de bom naar voren (al andere equipment achterlaten).

Nu gaf dat wel de kick van objectives behalen of zoveel mogelijk mensen neerhalen. Maar er miste gewoon het gevoel van genoegdoening en kameraadschap wat mij eerst heel leuk leuk van airsoft. Uiteindelijk heb ik me door het team laten overhalen om de Team Training Days (TTD) te volgen van airsoftheaven om betere squad cohesie en uberhaupt om bij de squad te blijven. En daar heb ik meerdere skirms goed van genoten, vooral van the Chambers (introdag MKIV of III volgens mij) was echt geniaal. Ik had toen namelijk een eigen squad onder mijn hoede, en we hadden de taak gekregen om de vlag te veroveren. Ze hadden van mij de instructies ontvangen om pas te schieten wanneer het echt moest. En dat als we de tegenstander langs ons konden laten lopen zonder vuur te trekken het zeer bevorderlijk voor de situatie was.

Uiteindelijk hebben we 3x ongezien de vlag weten te veroveren met onze squad en kreeg ik van mijn squad de complimenten dat ze zo'n gave dag hebben gehad. En ik vond dat echt geweldig. Vandaar dat ik iets vaker de SL rol aan het opnemen ben en nu ben ik zelf ook in de sniper rol aan het vallen om vanuit daar meer tactisch de kant op te gaan van troepen beweging en het uitschakelen van high priority targets (denk aan een DMR die ergens het team lastig valt buiten de range, medics die een heel team reviven in 5 minuten door keihard te rennen en of course de CO's/SL's)

Ik ben beroeps geweest bij de landmacht als techneut Leopard 2 verbeterd.
Lichting 84/6.o_O
Ben daarna niet meer met wat voor waipen dan ook meer bezig geweest want ik vind het verschrikkelijk om een ander wat aan te doen.:eek:
Maar toen ik airsoft leerde kennen veranderde de desinteresse in waipens al snel bij mij.
Nu predik ik tegen een ieder die het horen wil (en tegen diegene die het niet horen wil ook) dat alle internationale conflicten met airsoft apparaten uitgevochten moeten worden.
Blauwhelmen van de VN als internationale jury en ben je geraakt dan ga je naar huis,naar je gezin en familie.
Geen gewonden meer,geen doden.
Ik mag dromen toch?:D

Spreekt dus voor zich dat een echt vuurwaipen bij ons niet over de drempel komt.:cool:
Maar airsoft apparaten des te meer.
Wat een geweldige sport en hobby is dit!
Vooral als we met een grote delegatie ACNers op een weekendskirm neerstrijken en s'avonds,na een dag ploeteren en strijd met de tegenstanders,bij het kampvuur de (sterke) verhalen van die dag nog eens herbeleven.
Dat zijn voor mij de mooiste momenten.:)

Leuk topic.

Ik verzamel zelf al jaren militaria. Ik ben ooit begonnen met WW2 militaria, zoals de meesten. Jaren later ben ik overgestapt op Russisch, en nu de afgelopen jaren verzamel ik voornamelijk Jaren 90' Russisch, Oekraieens, en alles wat in de Balkan/Joegoslavië is gebruikt.

Ook ik was altijd al geïnteresseerd in schietijzers en schietijzer-schiet-technieken. Als ik van mijn hobby mijn werk niet had kunnen maken, had ik in het veld ( Landmacht ) gezeten. Of dat wat geworden zou zijn is een tweede, maar het heeft me, en trekt me nog steeds erg aan.

Toen ik hoorde dat airsoft legaal was in Nederland, ( Hoe ik bij B&A en ACN terecht ben gekomen weet ik niet eens meer ) heb ik me direct ingeschreven voor de intro skirm een aantal jaar terug. Nooit spijt van gehad. Bovendien kon ik gelijk een van m'n kloffies aantrekken :)

Ik speel airsoft omdat ten eerste de replica's natuurlijk keigaaf zijn. Ik ben nou ook eenmaal een schietijzer lover en we mogen dan nu toevallig sinds de nieuwe EU w@penwet eindelijk meer onklaar spul bezitten, maar met airsoft kun je er ook nog wat mee.

Ten tweede is het goede beweging en ben je lekker buiten bezig met zo nu en dan een beetje tactiek.
Persoonlijk hoop ik dat airsoft nog heeel lang zich lekker mag gaan nestelen in ons land, en dat er niet teveel misbruik gaat komen.

Ik ben al sinds jongs af aan helemaal gek van het leger en alles wat met soldaten te maken heeft. Als kind speelde ik uren met de oude dienst spullen van mn oom.
Daarna uitte mijn interesse zich vooral in modelbouw en heb ik daarmee eerst hele legers gemaakt.
Verder heb ik van mijn interesse nooit mn werk gemaakt (geen idee waarom), maar als ik nu 18 was dan zou ik zeker gaan proberen om het leger in te gaan. Ik heb een enorm respect voor alle mensen die een zware opleiding tot commando, marinier of wat dan ook kunnen volgen. Zelf bezit ik denk ik niet de lichamelijke vereisten om het aan te kunnen, en daarom des te meer bewondering voor hen die het wel kunnen.
Daarom is het leuk dat ik airsoft heb leren kennen en zo mijn interesse in het leger en alle uitrusting lekker kan uiten. Aan de andere kant denk ik wel steeds vaker hoe het bijvoorbeeld zou zijn als een bb geen bb was, maar een kogel. Dan sta ik wel stil bij het feit dat onze leuke schiethobby eigenlijk een nabootsing van oorlog is waarbij er normaal een hoop slachtoffers vallen. Niet dat ik een pacifist aan het worden ben, maar het zet me wel tot nadenken en komt er wederom weer het respect naar boven voor degenen die echt in het leger dienen en zich blootstellen aan echt gevaar.
Maar de hobby is fantastisch en mijn doel is het verzamelen van zoveel mogelijk originele spullen en er af en toe mee spelen in het bos :)

Heb 8 jaar bij de marine gewerkt daar was ik 20mm oerlikon schutter toen die vervangen werd door de Browning .50 werd ik daar schutter van.
Tevens Fal en Falo en glock schutter.
Dat vond ik gaaf dus in mijn vrije tijd besloten om mijn wapenvergunning te halen en thuis op de schietbaan ook wat gaten te maken.

Dat begon na 6 jaar wel wat te vervelen.
Altijd maar statische doelen schieten.
Dus ging opzoek naar wat dynamische schietsport. Ik was in eerste instantie op zoek naar paintball maar kwam snel airsoft tegen en las dat het net 2 maanden legaal was in nl.
Na een Google opdracht "airsoft Nederland" was dit de eerste hit die ik kreeg. Toen was het forum en team etc net in opbouw en daar heb ik me bij aangesloten.

Mijn voorkeur gaat uit naar tactisch spel.
Het boeit me echt niet hoeveel hits ik heb of wat mijn k/d ratio is. Zolang er tactisch gespeeld word heb ik een goeie dag.
Een passie is ook de techniek achter airsoft. Ik mag graag sleutelen aan diverse type replica's.

Als kind had ik al een geote fascinatie voor alles wat met oorlogs(tuig) te maken had. Mijn oom werkte bij de kledingdistributie van de landmacht dus ik had op 8 jarige leeftijd al een volledig KL tenue met helm, kisten en koppel met veldfles. Lekker "oorlogje" spelen met mn vriendjes. Later bij een schietclub gegaan tot mijn 17e en toen veranderde mijn interesses. Rond 2001 zat ik op internet een beetje te speuren wat er was op het gebied van bb guns en toen zag ik wat je allemaal in Amerika kon kopen maar onmogelijk naar NL kon halen. Jammergenoeg. Ondertussen wel regelmatig eens wezen paintballen en daar echt compleet los gegaan op alles en iedereen. Totdat 2 kennissen bij de ploeg van het paintballen het hadden over dat ze in België waren wezen airsoften. En toen besloten om eens met ze mee te gaan en toen was het duidelijk... DIT wilde ik ook. Nu bijna 3 jaar verder en een paar duizend euro verder ben ik bijna een complete one man army qua uitrusting en replica's, volg ik tactische trainingsweekenden om mijn CQB skills te verbeteren, maar ook om persoonlijk te groeien in mijn kennis en wapenhandling. En ik geniet Er van om weer iets nieuws uit te proberen op airsoftgebied en zo is het echt een onderdeel van mijn dagelijkse leven geworden... Loving ever moment of it!

Ik ben na een tijdje defensie in de beveiligingssector terecht gekomen. Voornamelijk amerikaanse bedrijven die in het Midden Oosten opereren. Hier de meeste CQB technieken e.d. in het echt toegepast.

Ik ben gaan airsoften nadat ik met wat vrienden was gaan skirmen en ik nu niet bang hoef te zijn voor acute loodvergiftiging. Verder is het kameraadschap meestal geweldig en houd het me lekker bezig.

Momenteel nog in een zwaar revalidatietraject dus dit jaar waarschijnlijk geen airsoft (of werk) meer. Hopelijk kan ik de meeste volgende jaar ontmoeten.

• Leuk
Waarderingen: ChaoSState en Batavum
Ik ben na een tijdje defensie in de beveiligingssector terecht gekomen. Voornamelijk amerikaanse bedrijven die in het Midden Oosten opereren. Hier de meeste CQB technieken e.d. in het echt toegepast.

Ik ben gaan airsoften nadat ik met wat vrienden was gaan skirmen en ik nu niet bang hoef te zijn voor acute loodvergiftiging. Verder is het kameraadschap meestal geweldig en houd het me lekker bezig.

Momenteel nog in een zwaar revalidatietraject dus dit jaar waarschijnlijk geen airsoft (of werk) meer. Hopelijk kan ik de meeste volgende jaar ontmoeten.

Wow Jorst,das niet zo mooi.
Heb je die blessure/kwetsuren in het midden oosten opgelopen tijdens je werk daar of ishet een ongeluk geweest wat jou in de lappenmand heeft doen belanden?
Ik hoop dat je nx blijvends eraan overhoud .

Het was een misverstand tussen mij en een automobilist. Ik liep op een zebra en hij dacht alsnog voorrang te hebben.

Er is een hoop kapot, maar weet nog niet of het blijvende schade heeft veroorzaakt.

Sjiiiit,ik hoop dat die automobilist een flinke douw heeft gekregen en jou schadeloos moet stellen.

Doordat @Vladimir ( myn vechtgenoot) met airsoften begon, heeft hy my aangestoken, grrrr
Nu probeer ik zo vaak mogelyk heen te gaan, of te spelen, we wonen in een uithoek, dus zit ik met de verre afstanden
Ik speel niet vaak, en niet zo goed vind ik, en volg dan trainingen om meer te leren,
En ben verslaafd aan replica's geworden
Wat MAF is :
Vroeger in myn jeugd had je dienstplicht, en zei toen, als ik een jongen was geweest had ik me aflaten keuren, omdat ik het niet zag zitten, omdat je opgeleid wordt om onschuldige mensen dood te schieten, was myn visie toen als jong meisje
Nu speel ik airsoft met mooie replica's, waarom omdat ik het een toffe sport vind, heel afwisselend en leuk, ik ben dan een aussultspeler lekker in het veld
En soms cqb by ons in de buurt
Dus door myn man ben ik met airsoften begonnen
:):cool:;)

• Leuk
Waarderingen: Batavum en Vladimir
Zoals vele anderen hier ben ook ik altijd geïnteresseerd in defensie. Vanaf kinds af aan ben ik altijd overtuigd geweest dat ik bij de Korps Mariniers ging en dat mijn toekomst wat, ik ben zelfs in de saluutstand geboren!! Helaas kreeg ik op m'n 13e diabetes type 1 en ging die hele droom in rook op.. daarna altijd fan geweest van militaire shooters online en het ging daarna over in MILSIM clans/communities in Arma 3 en daar bijna alle US Army tactics toegepast en mee gespeeld.

Nu met airsoft kan ik het gamen in het echt gaan toepassen en moet ook zeggen dat ik niet meer zo nodig hoef te gamen.. iets wat ik al JAREN heb gedaan en een groot deel van m'n leven was. Misschien is dit eindelijk een hobby die me wat meer naar buiten brengt dan eerdere hobbies. Want buiten zijn is toch wel erg prettig! :D

Wat mij opvalt, is dat heel veel mensen graag bij de defensie actief zouden willen zijn, maar ik zie nergens dat iemand aan de Nationale Reserve denken.
Ik wist hier ook niet van af, tot ik 2 jaar geleden op een braderie werdt aangesproken door een militair. Het bleek een reservist te zijn, die naast zijn fultime baan nog actief is in het leger.
Ik ben gelijk naar de open dag gegaan (de basis is op 50 meter afstand van mijn woning) en ben sinds dit jaar in dienst voor de defensie.
De toelatingseisen zijn een stukje soepeler dan voor de beroeps militairen. Anders was ik er met mijn 30 jaar ook niet doorheen gekomen.

De trainingsdagen zijn ongeveer 1 keer in de maand op woensdag avond en op zaterdag de hele dag. Verder nog 3 keer in het jaar een 25 uurs oefening. In het eerste jaar moet je nog een AMO (2 keer 5 dagen) en AMO+ (4 dagen) volgen, waarin je onder andere je schiet brevet moet behalen.
In de tussentijd heeft een vriend mij overgehaald om eens als introducee mee te gaan naar een skirm in België.
Natuurlijk gelijk verkocht, maar omdat ik met veel dingen tegelijk bezig was/ ben, heb ik niet zoveel tijd voor deze hobby.
Vanaf dit jaar ben ik mij er meer in gaan verdiepen en ga ik iets regelmatiger een skirm bezoeken. Mijn voorkeur gaat naar buiten gebieden met woningen/ gebouwen op het veld.

• Leuk
Waarderingen: Batavum en RoelTheWorld
Ben al jaren als parcourschutter in IPSC actief en zocht een manier om thuis te kunnen trainen. Pistool trekken vanuit een parcours-holster is nog wel te doen, en een eventueel eerste droog schot ook. Maar een tweede of derde schot is eigenlijk niet realistisch te trainen omdat de slede niet cyclet en je dus handmatig moet doorladen na ieder schot. Een replica van mijn real steel P226 was dus wat ik nodig had en dus lid geworden van de NABV en een WE F226 aangeschaft. En als je dan toch een airsoft replica hebt ga je vanzelf verder kijken en zie je de bekende namen op YouTube voorbij komen. Dan is de stap gauw gemaakt om meer aankopen te doen; replica's, gear en accessoires. Dan ga je naar een ACN intro-dag en ben je helemaal verloren ;-)
Heel vaak geen tijd om een hele dag te skirmen, dus nu regelmatig met @Boudewijn en Rick bij Airsoft Inc. te vinden.

• Leuk
Waarderingen: Batavum en Jan
Zo dan dat is een aardig interressante vraag die je nu stelt vriend,
Zie ook hele leuke antwoorden voorbijkomen en hier is dan mijn rede om te gaan airsoften,
Omdat niet iedereen mij in het echt kent durf ik het te vertellen want het is aardig prive maar here it goes.

Ik ben constant gepest vanaf mijn 8 de tot mijn 20ste ouders verloren geen rust geen stabiliteit geen echte vrienden.
Ik had alleen maar mijn school cijfers mijn vechtsporten en een paar simpele dingen waar ik zelf trots op ben en pushte door(samen met therapien).
Nooit echt rust gehad opzoek naar een sport waar ik mensen geen pijn mee doe maar waar je wel geaccepteerd wordt. Paintball vond ik leuk alleen de klappen die je ermee kan uitdelen trok me niet zo. Vandaar dat ik dus verder ging kijken en dus uitkwam bij airsoft. En deze sport geeft me rust als ik dus iemand aftik dan zegt hij hit en pakt zn vestje en loopt weg of hij pakt zn vestje en loopt weg. Dan weetje dat in the end of the day die gozer gewoon leeft en dat geeft me een goed gevoel. Zelfs als hij blijft zitten en hij is geraakt :). Airsoft is zegmaar een soort van brug tussen het pijnlijke en minderpijnlijke in mn leven geworden en om heel eerlijk te zijn bevalt me dat prima.

Hier is mijn rede dus om te gaan airsoften :)

• Leuk
Waarderingen: Batavum
@Chill ik heb ook aan de nationale reserve zitten denken, maar door mijn onregelmatig werk wordt het een beetje lastig. Plus blijven er een hoop minder dagen over om te airsoften voor mij.
Maar als je baan het toestaat dan zou ik het zeker doen!