Wat is nu ECHT een goed merk replica ?

Paashaas

Well-Known Member
15 apr 2022
66
22
Trophies
2
Ik heb anderhalf jaar geleden een M4 gekocht van ICS. Volgens verkoper(natuurlijk) en sommige mensen in mijn omgeving een goed merk.
Na 3/4 jaar, 3 CQB trainingen en 2 skirms waren er al 2 tandwielen defect.
Die vervangen. Toen heeft ie het weer een tijdje gedaan, tot hij een paar weken geleden er ineens mee ophield tijdens een skirm. Ook nu is het wapen misschien 7 a 8 keer gebruikt.
Voor een stukje speelgoed van rond de 500 pop verwacht ik eigenlijk iets meer kwaliteit.
Nu twijfel ik om hem wederom op te lappen (nog geen zin gehad om uit te vissen wat er nu weer aan de hand is) of gewoon domweg een nieuwe te kopen.
Nu ben ik op zoek naar reviews over diverse merken airsoft apparaten. Maar ik lees eigenlijk nooit ergens reviews van mensen die verschillende merken hebben gehad, en daarop hun bevindingen baseren.
Ik snap dat je niet teveel moet verwachten van bijvoorbeeld Lancer, die zijn errug goedkoop.
Maar merken als ICS, G&G, Cybergun, Novritsch, Ares, Krytec, Tokyo Marui, Specna arms, hoe zit het daarmee ? En dan vooral in vergelijking met elkaar ?
Welk merk steekt nu echt met kop en schouders erboven uit ?

Dus...eigenlijk ben ik op zoek naar iemand die ervaring heeft met meerdere merken....
 
Allereerst, zoals met alle gebruiksvoorwerpen, de drie punten om ergens lang plezier van te hebben: onderhoud, onderhoud en onderhoud.
En onder dit onderhoud valt soms ook het op tijd vervangen van slijtagedelen: bij je auto vervang je (hopelijk) ook eens in de zoveel kilometer de banden; bij replica's is dat niet anders natuurlijk.

Uiteraard zijn niet alle merken en modellen gelijk in kwaliteit en zullen de goedkopere merken sneller slijten en kapot gaan, maar op den duur gaat alles dat (zwaar) werk moet doen een keer kapot.

Ik denk dat de meesten onder ons zullen zeggen op de vraag wat een echt goed merk is: Tokyo Marui, maar ook daar zal je ook altijd onderhoud aan moeten plegen.

Voor zover ik weet maakt Cybergun zelf geen replica's, maar rebranden ze alleen maar en neemt Novritsch een bepaald merk/type replica en upgrade deze vervolgens.
Voor de rest bepaald doorgaans de gemiddelde prijs van een merk ook de kwaliteit, al blijft ook dat allemaal maar relatief.

Persoonlijk kan ik niet al te veel advies geven over de verschillende merken: ik heb nier zoveel verschillende merken en begin, aangezien ik niet meer de jongste ben, steeds meer een chairsofter te worden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Paashaas
Hmmm, intressant statement.
Er zijn zo veel verschillende meningen & ervaringen over alle merken; ik denk dat je er nooit helemaal uitkomt. Plus, net zoals @QuickFix al aangeeft: Alles wat zwaar belast wordt, zal een keer stuk gaan.

Het is bijvoorbeeld wel bijzonder dat je zelf aangeeft problemen gehad te hebben met de tandwielen van een ICS replica. Ik heb jaren met de stock ICS Gears een ICS APE gehad. Nooit problemen gehad qua gears. Desondanks ging bij mij bijvoorbeeld na 2,5 jaar de airseal opeens onderuit: die onderdelen waren dan wel weer versleten. Maar ja, wat kun je daar na 2,5 jaar skirmen over klagen, toch?

Qua AEG's hebben de mensen in mijn omgeving en ook ikzelf ervaringen met de merken G&G, Krytac, ICS, Cyma en Double Eagle. De laatste 2 zijn meer replica's in de goedkoper prijsklassen waar we het idee hadden dat je er sneller aan moet sleutelen omdat er iets aan kapot gaat. Maar daar is de prijs ook naar.

Momenteel nu zelf overgestapt op HPA, naar het MTW systeem van Wolverine Airsoft. Qua kwaliteit tot nu toe helemaal niets te klagen. Maar ook dat kan waarschijnlijk kapot gaan. Ga het zien. Wel makkelijker te onderhouden als een gearbox, aangezien het vooral veel O-ringen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paashaas
Je moet bij elke replica wel iets vervangen om het een echt goede replica te maken. Ik koop altijd een replica die ik er mooi uit vindt zien en een goede sterken body heeft en van daar uit bouw ik dan mijn eigen build want dat is gewoon het besten. hier onder mijn builds allemaal custom en upgraded gebruikte merken Novritsch, G&G, WE, VFC/umarex,
 

Bijlagen

  • 1911.jpg
    1911.jpg
    144,7 KB · Weergaven: 30
  • ak105.jpg
    ak105.jpg
    208 KB · Weergaven: 34
  • hk416.jpg
    hk416.jpg
    298,2 KB · Weergaven: 31
  • m4smg.jpg
    m4smg.jpg
    123 KB · Weergaven: 29
  • sse18.jpg
    sse18.jpg
    150,9 KB · Weergaven: 30
  • Leuk
Waarderingen: Paashaas
Beslisssing gemaakt en hem te koop gezet.
Gelukkig bleek er alleen maar een kabeltje los te zitten op het motortje, dus hij doet het weer (afgezien van de singleshot stand dan).
Mocht ik hem voor een redelijk bedrag verkocht krijgen gaat ie weg en koop ik een splinternieuwe.