Wat kost airsoft voor beginners

• Onderwerp starter Onderwerp starter E.W.
  • Startdatum Startdatum

E.W.

Member
3 mei 2020
7
0
Trophies
1
Hallo,

Ik wil graag samen met een vriend gaan airsoften in de provincie Drenthe.
Nu heb ik het 1 en ander opgezocht en vroeg ik me af hoe duur het eigenlijk is dat airsoften..
Ik heb van mensen begrepen dat je ook 2ehands wapens kunt kopen voor een geringe prijs?!?! is dit verstandig ?
Ik ga zo snel mogelijk een VOG aanvragen en dan wil ik me samen met mijn maat graag inschrijven bij een organisatie in de buurt.
Wij zijn absolute rookies op dit gebied dus elk stukje informatie is meegenomen B.V.D.!

Mvg Ewout

Hey Ewout.

Nu heb ik het 1 en ander opgezocht en vroeg ik me af hoe duur het eigenlijk is dat airsoften..

Ik raad voor airsoft een budget van rond de 600 euro aan. Dit is voor alles wat je nodig hebt om te gaan airsoften. Zie vooral de beginnershandleiding die Twin heeft gepost, daar laat ik zien wat je precies nodig hebt en hoeveel dat ongeveer moet kosten.

Ik heb van mensen begrepen dat je ook 2ehands wapens kunt kopen voor een geringe prijs?!?! is dit verstandig ?

Ook hier zeg ik iets over in de beginnershandleiding. Ja, tweedehands airsoft replicas is goedkoper, maar je hebt ook meer kans dat er iets fout mee is. Als dat zo is heb je geen garantie, dus niks om op terug te vallen. Wil je ook leren sleutelen of ben je bereidt het risico van techneutkosten te dragen? Dan is tweedehands een prima keuze.

Mijn aanbeveling aan beginners als het om tweedehands gaat: kijk naar de sets. Er zijn altijd mensen die stoppen met airsoft die graag alles in 1 keer willen verkopen. Als je niet kieskeurig bent over waarmee je wilt beginnen is dit een goede manier om snel veel spullen bij elkaar te hebben voor weinig. Zeker als iemand nog alle facturen heeft en alles bijna niet is gebruikt is dat zeer interessant. Korting op bijna nieuwe spullen waar bijna zeker niks fout mee is.

Nogmaals: kijk vooral naar mijn beginnershandleiding, daar staat al heel veel informatie. Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust. Veel plezier met airsoften!

Zoals Maffo al aangeeft zijn er een aantal risico's bij het kopen van 2de hands en gezien er in de huidige markt qua replica's een hoop goede budget opties beschikbaar zijn, raad ik iedereen toch aan een nieuwe replica te kopen.

Ik ben het helemaal eens met rebel. De goede budgetopties zijn bijna altijd goedkoper dan iets tweedehands. Tweedehands kan je kwaliteit kopen voor een goede prijs, maar vaak blijft dat duurder dan een budget optie nieuw. Bijvoorbeeld: je kan vaak E&L ak's voor rond de 200 euro krijgen tweedehands. Dat is een goede deal voor een kwalitatieve replica. Maar cyma ak's zijn 120-180 euro nieuw, terwijl ze ook prima keuzes zijn.

Ik zeg altijd tegen mensen dat je airsoft zo duur kan maken als je zelf wilt. Laten we eerlijk zijn, het is geen goedkope hobby. Technisch gezien heb je helemaal niet zo veel geld nodig voor een setje waarmee je kan skirmen.

Maar ik kan je garanderen dat wanneer je op het veld rondloopt en je allemaal andere mensen ziet met hele mooie spullen dat het bij jou ook zal gaan kriebelen.

De meest goedkope manier om airsoft uit te proberen is nog steeds om als introducee met iemand mee te gaan. Als je geluk hebt heeft diegene ook gear voor je te leen en betaal je alleen inschrijfkosten en misschien wat benzinegeld en/of een bijdrage voor de BB's.

• Leuk
Waarderingen: QuickFix
Ik wilde niet meteen reageren omdat meningen eenmaal altijd verschillen, maar in mijn optiek heb je maar drie dingen (die geld kosten) nodig om te beginnen
  • Lidmaatschap NABV (als je in Nederland woont): ± €75,-
  • Goedkope replica (een pistool op greengas is al voldoende) met supplies (zakje BB's en gas): ± €100,-
  • Schietbril (dit is de minimale veiligheidseis bij airsoft): ± €10,-
Voor minder dan ± €200 (+ de entree natuurlijk) sta je al met eigen materiaal op het veld, maar dan heb je echt het absolute minimum waarvan je al vrij snel vindt dat je meer wilt. ;)

Maar, zoals hierboven al aangegeven, het is wellicht beter om gewoon eerst eens als introducé mee te gaan; niet alleen is dat goedkoper, maar je hoeft dan niet eerst allemaal dure spullen aan te schaffen die je weer van de hand moet doen als je het toch niets (of te duur) lijkt te vinden.

Je airsofthobby beleef je tussen je oren en met je hart, niet met de eerste aanschaf van een peperdure uitrusting; in een spijkerbroek op gympen ben je ook welkom. :cool:

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Slayer en Kevinvr
Helemaal mee eens Quickfix! Behalve die gympen dan als je buiten gaat spelen. Voor je enkels zijn wandelschoenen beter, hoe hoger hoe beter ;)

Ik wilde niet meteen reageren omdat meningen eenmaal altijd verschillen, maar in mijn optiek heb je maar drie dingen (die geld kosten) nodig om te beginnen
  • Lidmaatschap NABV (als je in Nederland woont): ± €75,-
  • Goedkope replica (een pistool op greengas is al voldoende) met supplies (zakje BB's en gas): ± €100,-
  • Schietbril (dit is de minimale veiligheidseis bij airsoft): ± €10,-

Mwah, maar dit is niet alle kosten die je echt moet maken. Vergeet de 39 euro voor je vog niet, plus dat je nog een afsluitbare plek voor je replica moet hebben. Als je al een geschikte kast hebt staan kan dat voor 10 euro, maar anders ben je zo 50 euro kwijt. Meshmasker is ook een praktische verplichting, 5-30 euro.

En dan maar 100 euro voor je replica. Ja het kan, maar ik raad het niemand aan. Je wilt een duurzame replica om mee te starten waarmee je op alle velden meekan met de rest. een gbb pistool met 1/2 magazijnen is niet genoeg om overal mee te kunnen. Voor een beetje aeg heb je 120 euro nodig (specna arms core m4, Cyma cm045), plus accu's (2 lipo's voor zeg 15 euro), een slimme oplader ( echt wel minimaal 35, goedkoper wil je niet) en een extra highcap op zijn minst (5-10 euro). Plus verzendkosten (7-15 euro).

Ik zou ook niemand aanraden om op je gympen te gaan airsoften. Het kan, zeker binnen, maar je wilt je enkels goed beschermen en dat doen gympen niet. 60 euro voor wandelschoenen ben je wel op zijn minst kwijt.

De rest is optioneel, maar de dingen die je koopt moet je niet te goedkoop halen. Krijg je alleen maar spijt van omdat je erachter komt op het veld hoeveel je in het nadeel bent daardoor, of dat het spul snel kapot gaat, of dat je zaken niet hebt gekocht die je toch echt nodig had.

Laat ik nu net een airsoft kanaal hebben begonnen en over dit onderwerp een video hebben gemaakt. Mocht je willen weten, kijk dan vooral:

• Leuk
Ja, natuurlijk hangen er een boel mitsen en maren aan mijn wel heel erg kort-door-de-bocht lijstje, maar ik blijf het fascinerend vinden dat mensen altijd meteen overgehaald worden om honderden euro's uit te geven omdat je zogenaamd "Goed moet beginnen" bij een f*cking dure hobby als airsoft (no offence over jouw mening, overigens; je hebt je volledig bewezen in de airsoft community en slaat de plank eigenlijk nooit mis).
Er is niets mis met beginnen met een budget setup: als je je eenmaal de (on-) mogelijkheden, kosten, beschikbare materiaal en termen hebt eigengemaakt, kom je vanzelf met een verlanglijstje van zaken die je graag wilt verbeteren (én hebben!) en kan je hobby uitgroeien tot iets groots.

Of niet...

...want hoe vaak ik niet zie (op de diverse airsoft marktplaatsen), dat mensen weer afwillen van replica's (en vervolgens graag 90% van de investering terug willen zien) omdat ze er na een paar skirms achterkomen dat de hobby toch niet is wat ze er van verwacht hadden of omdat hun vriendin ineens zwanger is, of ze toch geld willen stoppen in een auto, of... dan vind ik dat echt heel jammer om te zien. :(

Ik ben destijds ook pistol only met 1 magazijn begonnen (oké, ik had, naast de schietbril en magnums die ik van mijn werk al had, ook een mesh mask) bij Ghost Town in Oude Tonge (nu "Combat Outpost") en heb er erg veel plezier gehad die eerste keer en wilde gauw meer (een primary, maar vooral meer pistoolmagazijnen; ik wil zelf het liefst fouten maken en corrigeren). :rolleyes:

Nou ben ikzelf al een ouwe l*l, zijn mijn kinderen volwassen (mijn jongste is zelfs sinds kort NABV lid) en heb ik over mijn inkomen weinig zorgen meer, maar ik weet nog dat ik 20 à 25 was en alles wilde hebben/doen, terwijl ik eigenlijk geen geld had.

Dus ik zeg: begin rustig aan, niet meteen alles willen en "Don't break the bank"; je kunt je geld maar eenmaal uitgeven en airsoft is al duur genoeg.

Veel wijsheid toegewenst!

Dus ik zeg: begin rustig aan, niet meteen alles willen en "Don't break the bank"; je kunt je geld maar eenmaal uitgeven en airsoft is al duur genoeg.

Amen, het hoeft niet duur te zijn en je hoeft niet alles te hebben. Weet alleen dat je geld uitgeven aan sommige zaken niet kan vermijden (veiligheidsspullen, replica opbergplek, replica en toebehoren) en dat je niet voor ultragoedkoop moet gaan. Als je streng bent in wat je koopt kan je voor een redelijk budget zo op het airsoftveld staan met je eigen spullen.

• Leuk
Altijd leuk die gesprekken :D
Nu kom ik met een hele andere mening.
Ik heb eigenlijk ipv het handige eerst uit proberen en dan kopen, de neiging om alles wat er leuk uit zien te kopen.
Dit raadt ik zeker niet aan, probeer allereerst is airsoft voor dat je er bakken aan uit ga geven. Dus ga een keer als intro mee.
Probeer ieders replica is, als je het gewoon vraagt hebben we een vaak te groot ego om nee te zeggen van 9/10 airsofters vindt dat hun replica het beste schiet van allemaal.
Hierdoor krijg je een feeling wat je nou allemaal wel en vooral ook wat je niet wilt.

Als ik zou moeten beginnen weer met airsoften zou ik dicht aanschaffen:

loadout beschrijving: Mijn (ideale) loadout

bril: swisseye raptor
Waarom:
Heerlijke bril. Goed verstelbaar en niet duur

Replica: Wolverine mtw
Waarom:
De hpa replica die van 0 eigenlijk is opgebouwd door wolverine zelf. Hierdoor heel betrouwbaar, uitlijning superb en schiet als een malle.

Magazijnen: PTS epm's & odin speedloader
Waarom:
feeden alles wat je er in gooit, 150rds capaciteit en passen goed in de mtw.
Odin omdat je na 10x draaien je magazijn vol hebt.

Accu (s) titan hpa 350mah
Waarom:
om de wolverine elektronisch aan te sturen.

Oplader b6ac
Waarom:
kan je alles mee opladen wat je wilt en nog wat meer.

BB's: green devils 0.30
Waarom:
een dure replica mag kwaliteit bb's schieten

Uniform Invader gear ranger green
Waarom:
Zit heerlijk en kost niet de wereld.

Vest Warrior dcs met toebehoren
Waarom:
Prijzig ja maar o zo heerlijk. Ik ben gek genoeg om met echte platen rond te lopen dus dan moet je een beetje comfort hebben.

Mondbescherming: bitje
Waarom:
tanden zijn me heilig, zonder eet zo moeilijk. Al weet ik niet meer waar mn bitje is xD

Schoenen: (optioneel) lowa zephyr gtx mid schoen
Waarom:
heerlijke enkel ondersteuning en niet te lomp om er ook nog mee te kunnen rennen

Sling: (optioneel) warrior hk style sling zwart
Waarom:
als ik handfree moet gaan laat ik hem vallen en zit ie rechts van mn lichaam

Handschoenen: (optioneel) mechanix original
Waarom:
zitten lekker en houden je handen ook warm in de koudere periodes

Hoofdbescherming: (optioneel) niks
Waarom:
lekker je blonde flokke haar in de wind laten flapperen

andere optionele dingen: hpa setup: 1,5l carbon tank met storm regulator.
Waarom:
lichtgewicht en houdt zo'n 3x zoveel lucht als een 0,8 tippmann

Totaalprijs: 2400ish