Wat te doen als Medic

MarcMaurerNL

Active Member
2 okt 2017
36
12
Trophies
7
Hallo allemaal,

Hierbij een korte en praktische vraag: Wat houdt je rol als medic in binnen airsoft?

Binnenkort wil ik een keer mee met een skirm en het lijkt mij leuk om later de rol van medic aan te nemen. Mede omdat ik zelf ook verpleegkundige ben lijkt mij dat aan leuke combinatie.

Echter vraag ik mij alleen af wat de rol van medic inhoudt binnen het airsoften? Is het de bedoeling dat je langs de gewonden loopt en zo voor een respawn zorgt of is het de bedoeling dat je daadwerkelijk "medische handelingen" gaat uitvoeren om zo te zorgen voor een respawn. Of ben je er juist voor als het daadwerkelijk mis gaat.

Ik ben nieuw in de sport dus heb geen idee wat ik kan voorstellen bij deze rol vandaar mijn vraag.

• Leuk
Waarderingen: Camilo en Jan
Het hangt veel af van het type spel wat je speelt. In Nederland is het medic systeem niet al te ingewikkeld, dat wil zeggen je loopt langs iemand die gehit is en bind een verbandje of hangt een carabiner aan zijn pak en hij respawned daarna.

Bij de serieuze milsims kan het inhouden dat je daadwerkelijk soort van medische handelingen doet (voor oefening uiteraard) maar dat hangt ook af van de organisatie en ruleset die er is.

Voor de echte "no play/safeguard" dingen is er ehbo bij de orga aanwezig.
Welke dan vervolgens opschalen naar een eventueel hoger niveau.

• Leuk
Waarderingen: Camilo en Jan
Je rent je een slag in de ronte omdat al je teamgenoten om je heel je roepen. En je bent een extra mooi doelwit voor de tegenstanders.

Maar zoals Sander zei, het is hier in NL meestal heel eenvoudig. Lintje, verbandje, patch etc hangen of plakken.

• Leuk
Waarderingen: Jan, Sadiek en Somentus
Bij onze ww2 community moet het slachtoffer aangeven waar hij geraakt is. De medic moet dat punt dan verbinden. Een arm is dus makkelijk te doen met een verbandje. Bij een torso wordt het al iets moeilijker omdat je dan eerst 2 tot 3 verbandjes aan elkaar moet knopen. En bij een headshot ziet het eindresultaat er vaak komisch uit. Hoe dan ook is medic een zeer gewaardeerde maar onpopulaire rol om te spelen. Bij de meeste terreinen komt het neer op veel rennen, weinig schieten, nagenoeg geen medisch gelijkende handeling en ben je doelwit nummer 1.

Misschien dat onze ACN medic @Arjan je meer kan vertellen maar denk dat alles al gezegd is. Wel kan hij je wellicht nog load out tips geven.

Succes broeder

• Leuk
Waarderingen: Camilo
Kan helaas niks extra aan toevoegen. Je rent je rond als het mis gaat maar dat kan natuurlijk wel voordeel geven als in de gameplay. Uit eindelijk ben je na een dagje behoorlijk uit geput. Belangrijk wel is dat je een goede keuze moet maken als je iemand gaat healen. Bijv. Niet als de persoon midden een vuurlinie ligt bijv.

Succes met je rol

Kijk behoorlijk wat bruikbare info. Ben benieuwd tijdens een skirm, zal eens goed op de medic letten.

Vind het zelf ook altijd leuk om medic te spelen!

Het is idd intensief, maar het kan, helemaal op een groot veld, een enorme aanwinst zijn.

Zelf heb ik “het voordeel” dat ik met een DMR speel, dus meestal toch net nog achter de AR’s sta en dus een prima overzicht hou over het team.

Voor je eerste skirm zou ik het alleen niet doen, eerst ff feeling krijgen met het spel en wat er allemaal om je heen gebeurd. Daarna is een aanvullende rol zoals medic zeker leuk om eens te proberen!

Groet,
Peter

Vind het zelf ook altijd leuk om medic te spelen!

Het is idd intensief, maar het kan, helemaal op een groot veld, een enorme aanwinst zijn.

Zelf heb ik “het voordeel” dat ik met een DMR speel, dus meestal toch net nog achter de AR’s sta en dus een prima overzicht hou over het team.

Voor je eerste skirm zou ik het alleen niet doen, eerst ff feeling krijgen met het spel en wat er allemaal om je heen gebeurd. Daarna is een aanvullende rol zoals medic zeker leuk om eens te proberen!

Groet,
Peter

Bedankt voor de info, tijdens mijn eerste skirm's wil ik die rol nog niet aannemen inderdaad maar wellicht komt dat later.

Leuk dat je Medic wilt gaan doen Marc!

Naast de info die al gegeven is de volgende tip:

Iets dat ik veel medics nog wel zie doen is blindelings op een "MEEEEEDIIIIIIICCC!!!!" roep af rennen. Soms zelfs nog enthousiaster als de gewonde voor de linie uit ligt. Lekker in het open, in het zicht en bereik van tegenstanders.

Gisteren is dit ook een paar keer verkeerd gegaan waardoor de medic naast het slachtoffer eindigt. In veel gevallen mogen team-mates de gewonde verslepen (vast pakken en samen lopen is in veel gevallen voldoende) zodat de medic uit het bereik van de tegenstander aan de slag kan gaan.

Medics mogen wat vaker mensen gaan aansturen om voor dekkingsvuur en sleepkracht te zorgen zodat de medic zichzelf niet blootstelt aan rondvliegende BB's.

Ik heb afgelopen weekend medic gespeeld bij Delta 19. Het fijne van medic zijn vind ik dat je niet gefocused bent op kills maken. Je kan dus goed overzicht houden op wat er om je heen gebeurd, en wat voor tactieken je mede spelers toepassen. Het is ook spannend om naar een *dode* medespeler toe te moeten. Omdat die bijvoorbeeld onder vuur ligt van een sniper, dus dan word het replica weg en kruipen naar het slachtoffer. Of hard rennen en veel bochten maken.

• Leuk
Waarderingen: Camilo en MarcMaurerNL
Het hangt veel af van het type spel wat je speelt. In Nederland is het medic systeem niet al te ingewikkeld, dat wil zeggen je loopt langs iemand die gehit is en bind een verbandje of hangt een carabiner aan zijn pak en hij respawned daarna.

Bij de serieuze milsims kan het inhouden dat je daadwerkelijk soort van medische handelingen doet (voor oefening uiteraard) maar dat hangt ook af van de organisatie en ruleset die er is.

Voor de echte "no play/safeguard" dingen is er ehbo bij de orga aanwezig.
Welke dan vervolgens opschalen naar een eventueel hoger niveau.

Ooh dat lijkt me wel vet, vooral omdat ik nu met school net EHBO aan het leren ben. Om het op een Mil-Sim te doen (het ''genre'' binnen het Airsoften trekt me ook wel) Van alles: botbreuken tot kogelwonden. Weliswaar is het Dieren EHBO, maar de meeste medische handelingen/gebruik van medicijnen etc. zijn hetzelfde als voor bij mensen ;)