Welk smeermiddel waar gebruiken...

Mirko

Active Member
11 feb 2018
37
12
Trophies
3
Hey alle,

Na een tijdje spelen vind ik het toch eens tijd om mijn replica’s te voorzien van een poetsbeurt en smeerbeurt.
Ook nu ik vandaag mijn Jg Bar10 heb ontvangen wil ik hel open leggen en smeren.

Je vind op internet vanalles maar iedereen gebruikt verschillende dingen heb ik de indruk...

Ik zou graag een duidelijke richtlijn hebben voor mezelf maar ook voor de mede airsofters misschien.

Ik heb thuis een bus teflon(ptfe) spray staan.
Ik heb nu recent ook een potje silicone vet besteld.

Wat gebruik je waar voor?

Teflon vet kan je overal in principe op gebruiken, maar ik zou sprays niet gebruiken zullen hoogst waarschijnlijk smeermiddelen in zitten die rubbers opvreten. Siliconen is vooral voor air seal dingen, dus piston, cylinder en etc.

• Leuk
Waarderingen: JWieleman en Mirko
Vet je je bucking, nozzle en evenuteel hop up ook in met siliconen of doe je dat uberhaupt niet? Online staan hier verschillende dingen over

Vet je je bucking, nozzle en evenuteel hop up ook in met siliconen of doe je dat uberhaupt niet? Online staan hier verschillende dingen over

Nee, nee en nee. De bucking wil je zeker aan de binnenkant geen vet hebben gezien dit in de barrel gaat zitten en dat je spread negatief beïnvloed, zelfde geld voor de nozzle. De hop up moet je dus ook niet doen en zou ook niet nodig moeten zijn, als je moeite hebt met de bucking op de barrel te krijgen of in de hop, gebruik dan heel weinig siliconen olie en doe het niet rondom plekken die in de barrel zullen komen.

• Leuk
Waarderingen: JWieleman
Dus silicone olie moet je ook hebben?
Silicone olie voor rubbers soepel te houden dan?
Silicone vet kan ook gebruikt worden voor de slede van mijn gbb replica?
Teflon spray voor schroefdraden misschien?

Dus silicone olie moet je ook hebben?
Silicone olie voor rubbers soepel te houden dan?
Silicone vet kan ook gebruikt worden voor de slede van mijn gbb replica?
Teflon spray voor schroefdraden misschien?

Siliconen olie is idd handig voor het soeple houden van O-ringen in zowel GBB's als AEG's en het smeren van GBB sledes en andere bewegende parts. Teflon spray zou ik niet gebruiken gezien het meer kapot kan maken dan goed zal doen. Haal een potje teflon vet voor de gearbox (ik gebruik zelf guarder), dit kan trouwens ook gewoon op O-ringen en plastic, en een flesje siliconen olie voor je GBB van bijvoorbeeld hobbyking, heb een flesje van 60ml (1000cst of iets hoger, mate van viscositeit) voor 4-5 euro max en daar kan je heel lang mee smeren.

Moet ik eens zien want hier in belgie is dat nie zomaar te vinden.

Voor mijn cilinder gebruik Tamiya Ceramic grease voor de gears heb ik fcc secret recipe gearbox lubricant.
Werkt beide als een zonnetje.

• Leuk
Waarderingen: Mirko
Abbey gun grease voor de tandwielen en lagers en Abbey siliconen vet voor de pneumatische kant van de gearbox.
Elke zichzelf respecterende airsoft(web)shop zal dit aan kunnen bieden.
Hoeft trouwens niet speciaal van Abbey te zijn; Element is ook een prima merk.

• Leuk
Waarderingen: Mirko
En een busje siliconen olie op zuurvrije basis natuurlijk ook erbij voor het regelmatig schoonmaken van de inner barrel.

Alcohol? Voor een barrel??
Je hebt toch smering nodig in de inner barrel???
Tenminste,dat is mij altijd zo verteld. o_O

Inner barrel, hop up en bucking probeer ik altijd zo veel mogelijk vrij te houden van vet en andere smering.

Dat is mij weer verteld :p

• Leuk
Waarderingen: Toothpick
Uhm smering voor wat? Je wil juist dat de bb zo vrij mogelijk door de barrel kan rollen zodat hij hierdoor niet van zijn baan wordt getikt en dan ga je er vetten in gooien waar vuil des te sneller aan vast plakt. Nee een schone barrel is een blije barrel en iets schoonmaken doe je iig zeker niet met siliconen olie. Misschien beste nog is water met zeep om alle vet resten te verwijderen, dan drogen met een cleaning rod met doekje en daarna nog afwerken met een alcohol zodat er zeker niks overblijft, maar alleen alcohol en een cleaning rod met doekje moet ook al genoeg zijn.

• Leuk
Waarderingen: Toothpick
Of Vladimir moet al met stalen bb's/ kogels schieten. Dan kom je de inner barrel wel in aan het smeren ;)