Welke accu/lipo raden jullie aan en wat is mogelijk, help!

Bunker-Buster

Member
5 dec 2014
7
0
Trophies
1
Ik zoek hulp van de ervarne airsofter. Zie momenteel door de bomen het bos niet meer.


Ik heb een CM047C, een AK74M welke loopt op een 8,4 Volt Stick Battery. De origineel meegeleverde is ruck met ck.


Nu ben ik aan het zoeken door de posts en kom meerdere mogelijkheden tegen.


Door de vorm ben ik (zonder mn ak te hoeven ombouwen) gebonden aan dit type batterij. Nu zijn er genoeg te vinden, als ik echter toch een nieuwe nodig heb kan ik net zo goed "upgraden".


Wat iis wijsheid, budget technisch zit ik rond de 50-75 euro max voor accu, wil het in 1 keer goed doen. Kan ik er ook een hogere voltage accu in zetten? Van bijvoorbeeld 8,4 naar 9,6 volt? Bijvoorbeeld:


http://www.ebay.com/itm/Tenergy-9-6V-1600mAh-AK-Stick-Pack-Mini-NiMH-Airsoft-Battery-Pack-11425-/251409280548?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item3a89292e24   (enkel even ter voorbeeld)


Qua connectoren etc maakt niet uit, dat zet ik om , kan aardig uit de voeten met de soldeerbout.


Ee andere mogelijkheid is een PEQ box en dan wel een 8,4V accu maar met meer mAh zodat hij wat langer draait. Door het model met klapkolf weinig andere mogelijkheden. Zoiets als dit:


http://www.ebay.com/itm/Pack-8-4V-3800mAh-Accu-Batterie-Airsoft-Large-Tamiya-/160636132511?pt=FR_YO_Jeux_RadioComRobots_VehiculesRadiocommandes&hash=item2566a8dc9f  (enkel ter voorbeeld)


Of raden jullie aan richting lipo te gaan, en zo ja welke? Welk model lipo kan ik dan in welke pex box kwijt?


 


Alvast dank voor de hulp, in dit geval is het de overlvloed aan informatie waardoor ik er even niet meer wijs uit word.


 
 
Zelf ben ik ook aan het stoeien met de batterij van mijn CM045a (ak74u). Er ligt nu een vrij forse Ni-MH in van ongeveer 22 cm. Daarnaast heb ik nog een nun-chuck lipo liggen, die gaat er niet in. Een enkele stick zou wel passen.

Wat ik zelf dus ga doen is 2 losse stick LiPo's halen van 1300 mAh 7,4v, de ene erin en de ander mee als back-up
 
als je zelf goed bent met soldeelbout zou je evt zelf je eigen batterij kunnen maken.


Hier staat een adres waar je je eigen lifepo batt kunt bestellen. Lifepo is stabieler dan lipo en heeft daarmee een ectra voordeel ten opzichte van Lipo. maar ook weer een nadeel omdat lifepo 3,3V per cell heeft en lipo 3,7v per cell.


Je zult dus 3 Lifepo cellen nodig hebben voor 9,9V (al hebben deze cellen van de link 3,2V dus is dat 9,3V) en met een LIPO kun je het evt al af met een 2cell (7,4V)



maar i.v.m. dat een lifepo toch stabieler is dan een lipo en je niet wilt dat je AEG affikt als je hem te ver leeg trekt zou ik zelf voor LIFEPO gaan en dan bijvoorbeeld met de Cell'en uit de link zelf je batt maken.(zoek daar wel juiste info voor op hoe je ze moet solderen ook ivm maken van balanceer kabel)
 
Ik raad zeker Lipo`s aan.
7.4V lipo kan makkelijk een 8.4V nimh vervangen.
Zeker met cyma heb ik zelf met 2 replica`s ondervonden dat met een 8.4V nimh de gearbox vast slaat omdat de nihm het niet trekt. (VOLLE ACCU)
Lipo aansluiten en gaat als een zonnetje,

Als je replica 9.9V Li4po aan kan is dat zeker de moeite waard.
Maar dit kan door het hogere voltage ook problemen geven.
Zo werkt bij mijn L85 soms de singleshot niet goed en schiet deze standaard 2 shots burst op single.

Ook raad ik dan direct aan om de tamiya stekkers er af te halen en heel ver weg te gooien. Gebruik dan een connector naar eigen keus zoals de XT60 (heb ik zelf), Deans of een ander alternatief.

Of hier hebben ze een zeer groot assortiment van accu`s:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/index.asp


Even in het dropdown menu: batteries - Airsoft kijken

Keuze is niet reuze in de airsoft categorie maar het is wat. Dan kan je nog verder kijken in de Lipo en Li4po categorie. Alle afmetingen staan erbij (zonder kabels) dus je zou eerst een malletje van hout ofzo kunnen maken die maximaal in je replica past. Daarna kan je met die afmetingen opzoek gaan naar een passende accu. (Heb ik goed onhouden he Dirk ;)


LET WEL OP!!!!! Lipo en Li4po hebben speciale laders nodig. Gebruik nooit een standaard muurlader van je Nimh accu`s.


Greetings
 
Tis alleen lifepo4 officieel ;) en zeker stekkers wisselen ook bij nimh. Je kam voor deans gaan maar de kans is dat je per ongeluk je draad van je stekker af trekt bij losmaken. Xt-60 welke ik ook heb geeft meer grip. Maak wel paar convert kabels van xt-60 naar deans en ook ėėn naar tamylia. Dit zodat als je batt om wat voor reden dood is dat je van ander kan lenen of als je zo sociaal wilt zijn je accu kan uitlenen met verloopkabel.
 
Ik zou ook zeker voor de Lipo gaan. Twinfromhell geetf erg mooi de pro's en cons aan. Zelf zou ik voor de 7,4 v gaan omdat je gearbox/trigger control misschien veel harder gaat slijten of stukgaat als je er een hogere voltage lipo in stopt. En omdat het van Cyma is denk ik dat de gears en piston een lipo wel aankan, maar ivm het feit dat de setting tóch NiMH is is het aan te raden om een laag voltage lipo te nemen. Ik heb zelf deze lipo's http://www.redwolfairsoft.com/redwolf/airsoft/Batteries_7_4_V_Batteries_G_P_7_4v_1200mAh_20C_Lithium_Polymer_Rechargeable_Battery_C_Deans.htm


Maar die zouden in plaats van je NiMH erin kunnen. Voor zover ik weet zijn deans beter voor lipos, dus ik zou het bij deans houden. De kans dat je een draad eraftrekt is er, maar als je rustig wiebelt komt het vaak goed.
 
Voor zover ik weet zijn deans beter voor lipos, dus ik zou het bij deans houden. De kans dat je een draad eraftrekt is er, maar als je rustig wiebelt komt het vaak goed.

Ik zit zelf in de electronica, maar ik zou geen nuttige verklaring kunnen geven, waarom deans beter zou zijn voor lipo's dan XT60 :(


 


 


De kans dat je een draad eraftrekt is er, maar als je rustig wiebelt komt het vaak goed.

Een cursus solderen kan ik jullie wel aanbieden :p


 


 


De enige reden waarom ik deans zou adviseren, zou zijn dat deze iets kleiner zijn, en als je een kleine opening hebt, waar je om wat voor een reden doorheen moet, dan gebruik ik deans, maar anders altijd XT60.  Deze solderen wat fijner, en breken minder snel af :p
 
XT-60 soldeerd zeker fijner. 


Mijn ervaring is doordat de deans smaller/kleiner zijn heb je er minder grip op en pak je al sneller (vooral bij grote handen/als je handschoenen aan hebt) ook bij de kabel beet waardoor je die kan beschadigen.



XT-60 en deans hebben allebij ongeveer zelfde minimale weerstand. alleen in mijn ogen hebben de XT-60 meer voordelen dan de deans afgezien dan van dant deans klein beetje kleiner zijn wat in mijn ogen juist weer nadeel is.

Maar beiden zijn altijd beter dan tamylia
 
Dank allen!


 


Alle vragen beantwoord in1 topic. Super, begrijp zelfs als leek de uitleg. Word de lipo 7,4 Volt. Heb XT60 connectoren liggen, zet ik die er aan. Hogere voltage even geprobeerd met die van een vriend, gaat hem niet worden.


Idee van een "converter kabel" is ook top, meteen even meepakken als ik toch bezig ben.


Formaat nog evn kijken. Stuk bezemsteel even bijzagen tot ik weet wat er maximaal in past. Geniaal idee! Als het past zijn de voorgestelde lipo's van redwolfairsoft prima. Zal fotootje plakken als alles klaar is.


 


Goed 2015 iedereen!