Welke batterij? (Specna Arms SA-A01)

kajvde

Member
21 mrt 2016
8
0
Trophies
1
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb een vraagje. Ik heb een Specna Arms SA-A01 aangeschaft maar nog geen extra accu. Wat raden jullie aan? En iemand ervaring met de bijgeleverde charger? Eventueel LiPo mogelijkheden?

Specificaties:

Name: Specna Arms SA-A01
Manufacturer: Specna Arms
Warranty: 12 months
Velocity [FPS]: ~400 / ~310
Propulsion / Powered by: Electric
Gearbox version: Modified v2 Gearbox
Type of fire: Single, auto
Made of: Metal + plastic + steel
Lenght [mm]: 765 - 798
Inner barrel length [mm]: 270
Weight [g]: 2675
Battery Capacity [mAh]: 1100
Battery included: Ni-MH
Magazine type: Hi-Cap magazine
Magazine capacity [pcs]: 300
Hop-Up: Yes, adjustable
Blow Back: No
Battery Voltage [V]: 9,6

Alvast bedankt!
 
Een 9.6V NiMh doet het prima tenzij je graag lipo's wilt. Die geven een wat betere trigger response vanwege de hogere discharge van de accu.
Maar dat komt wel met wat meer kosten aangezien je een lader met balancer nodig hebt en je moet een stuk voorzichtiger omgaan met lipo's omdat ze veel kwetsbaarder zijn dan NiMh accu's.

Ik ga binnenkort ook overstappen op LiPo omdat het mij handiger lijkt en ik een LiPo in meerdere replica's kan gebruiken.
 
ChaoSState;19918 zei:
Een 9.6V NiMh doet het prima tenzij je graag lipo's wilt. Die geven een wat betere trigger response vanwege de hogere discharge van de accu.
Maar dat komt wel met wat meer kosten aangezien je een lader met balancer nodig hebt en je moet een stuk voorzichtiger omgaan met lipo's omdat ze veel kwetsbaarder zijn dan NiMh accu's.

Ik ga binnenkort ook overstappen op LiPo omdat het mij handiger lijkt en ik een LiPo in meerdere replica's kan gebruiken.

Bedankt voor je snelle reactie!

Dat heb ik idd ook gelezen. Maakt het uit als de mAh hoger of lager is dan de bijgeleverde batterij? Vind dat de prijzen nogal verschillen namelijk.. Aangezien ik nog nieuw ben en nog een beetje zoekende ben vind ik het lastig een keuze te maken.

Wat betreft de oplader die meegeleverd is, raad je me aan een betere erbij te kopen?
 
De stroom van een batterij maakt niks uit. Meer mAh betekent alleen langer schieten.
Waar je mee moet oppassen is de spanning van een batterij. Als je een 11V LiPo neemt kan dat je je gearbox kosten omdat er meer kracht op komt te staan omdat door de hogere spanning je motor harder draait. Je schiet wel lekkerder, maar met een stock gearbox zou ik het niet doen.
En de lader bij je replica is altijd bagger. Ik heb mijne 1x gebruikt, maar hij slaat niet eens automatisch af. Voor 30 euro heb je een prima NiMh lader die gewoon automatisch afslaat.
Verder is het handig om de tamiya stekkers op je replica te vervangen door Deans connectors.
Dat zorgt voor een wat betere trigger response door de (denk ik) betere geleiding van de stekkers.
 
Deels goed. De deans en XT60 hebben vergulde contacten waardoor ze minder weerstand hebben. Maar ook hebben deans en XT60 meer raakoppervlakte met de contacten. Hierdoor heb je minder weerstand bij grotere stromen. Vergelijk het maar met een fiets brug waar 100 man over heen moet naar de overkant van de sloot. Of een 4 baans autoweg. Je krijgt meer ruimte voor meer doorvoer.
 
ChaoSState;19921 zei:
De stroom van een batterij maakt niks uit. Meer mAh betekent alleen langer schieten.
Waar je mee moet oppassen is de spanning van een batterij. Als je een 11V LiPo neemt kan dat je je gearbox kosten omdat er meer kracht op komt te staan omdat door de hogere spanning je motor harder draait. Je schiet wel lekkerder, maar met een stock gearbox zou ik het niet doen.
En de lader bij je replica is altijd bagger. Ik heb mijne 1x gebruikt, maar hij slaat niet eens automatisch af. Voor 30 euro heb je een prima NiMh lader die gewoon automatisch afslaat.
Verder is het handig om de tamiya stekkers op je replica te vervangen door Deans connectors.
Dat zorgt voor een wat betere trigger response door de (denk ik) betere geleiding van de stekkers.

Eviltwin-NL;19922 zei:
Deels goed. De deans en XT60 hebben vergulde contacten waardoor ze minder weerstand hebben. Maar ook hebben deans en XT60 meer raakoppervlakte met de contacten. Hierdoor heb je minder weerstand bij grotere stromen. Vergelijk het maar met een fiets brug waar 100 man over heen moet naar de overkant van de sloot. Of een 4 baans autoweg. Je krijgt meer ruimte voor meer doorvoer.

Wat voor lader raden jullie mij aan? Ook dit varieert nogal begrijp ik.. Nogmaals, ik moet nog alles leren haha.

Super dat jullie me verder willen helpen!
 
Vindt het trouwens best useless om op NiMH's of NiCD's ze om te zetten naar deans of xt60 die dingen trekken maar 1 C en dus gaat er maar een paar ampere er door heen, het wordt veel interessanter als je het bij lipo's doet waar je discharge ratings hebt van 15 of hoger en het ampere dus veel hoger is en de weerstand over de tamiya belangrijker is door de grotere warmteontwikkeling.
 
@RebbelAttack
Ik heb de verschillen tussen tamiya en XT60 gezien bij een 9,6 V NiMH in een VFC M27... Dat verschil merk je echt wel in ROF en response. Daarbij is het splijten van de tamiya ook vaak een oorzaak van storingen en dat probleem heb je met XT60 of deans niet. Dus ook voor betrouwbaarheid, zal ik tamiya er uit mikken.

@Kayvde
Mocht je overwegen later over te stappen naar Lipo's, dan zou ik gelijk voor een betere (smart ) lader gaan. Dan heb je meer plezier en gemak van je NiMH's maar later ook van je Lipo's. Mochten de kosten voor een duurdere lader niet uitkunnen. Dan kun je altijd eerst even met NiMH + standaard lader spelen en kijken hoe dat bevalt.

Een duurdere lader voor NiMH is geen must, maar ze gaan er wel langer door mee. Bij lipo's zou ik voor de veiligheid absoluut wel en betere (smart) lader aanschaffen.
 
Hoe kom je er trouwens bij dat een Nimh maar 1 C kan geven?
Het ligt aan het type (merk) maar fabrieks specs geven 5 tot soms 15 C ontlaad belasting.
 
Nu we het er toch over hebben: ik zie vaak van die verloop kabels van tamiya naar deans, maar zijn deze te gebruiken ipv de stekkers te solderen?
Mijns inziens helpt het niet omdat je nog steeds de minder goede connectie van de tamiya hebt tussen je batterij en de motor en is de deans alleen maar overbodig in dit geval.
Ik ga ze iig niet gebruiken, ik soldeer mn stekkers gewoon ;)
 
Eviltwin-NL;19925 zei:
@RebbelAttack
Ik heb de verschillen tussen tamiya en XT60 gezien bij een 9,6 V NiMH in een VFC M27... Dat verschil merk je echt wel in ROF en response. Daarbij is het splijten van de tamiya ook vaak een oorzaak van storingen en dat probleem heb je met XT60 of deans niet. Dus ook voor betrouwbaarheid, zal ik tamiya er uit mikken.

Okey dat wil ik wel geloven en als je het los halen van de tamiya's bedoelt dan kan ik dat ook wel inzien, ik heb ze zelf ook nog erin zitten en vind de plugs niet heel strak erin zitten, elke keer ben ik bang dat ik ze los trek. Wil zelf ook overstappen naar XT60's in combinatie met mosfet voor de trigger contacts.

Sander;19926 zei:
Hoe kom je er trouwens bij dat een Nimh maar 1 C kan geven?
Het ligt aan het type (merk) maar fabrieks specs geven 5 tot soms 15 C ontlaad belasting.

Over het algemeen is de discharge van NiCd en NiMH niet zo hoog als bij lipo's, maar ik wist niet dat ze toch zulke hoge discharge rates kunnen behalen. Ik zal het wel een keer fout hebben gelezen maar ik gok dat de batterijen die bij replica's komen niet zon hoge discharge hebben als jij noemt. Zoals Eviltwin mij al corrigeerden heeft het wel degelijk effect op de performance.

Mijn excuses.

ChaoSState;19932 zei:
Nu we het er toch over hebben: ik zie vaak van die verloop kabels van tamiya naar deans, maar zijn deze te gebruiken ipv de stekkers te solderen?
Mijns inziens helpt het niet omdat je nog steeds de minder goede connectie van de tamiya hebt tussen je batterij en de motor en is de deans alleen maar overbodig in dit geval.
Ik ga ze iig niet gebruiken, ik soldeer mn stekkers gewoon ;)

Je ziet wel eens dat mensen deze gebruiken voor chargers als ze niet het correcte stekkertje hebben, maar over het algemeen staan er dan ook wel weer posts achter dat het niet slim is. Denk een beetje luiheid van mensen, kun je beter gewoon op zoek gaan naar een direct stekkertje ipv met allemaal verloopstukken.
 
@chaosstate
Klopt helemaal. De bottleneck blijft. Om bij m'n voorbeeld te blijven. Als die 100 man eerst over de 4 baansbrug gaat, maar de fietsbrug ligt er achter. Dan sta je nogsteeds vast :)

Maar Voor het laden maakt het niet zoveel uit.
 
En om nog ff wat uit de wereld te helpen: op mn laatste skirm was mn FPS gedaald halverwege het spel en volgens de Marshall lag dat aan een lege batterij.
Is dat echt zo? Volgens mij maakt het niet uit hoe langzaam de motor draait om je veer te spannen, de veerkracht op de piston blijft toch wel hetzelfde. Of zie ik nu echt dingen over het hoofd?
 
Nee, dat ligt niet aan je batterij (zou in theorie kunnen, maar dat is 5 fps max ofzo)
 
@Eviltwin-NL, ligt dat er niet aan per batterij? Het is wel zo bij lipo's dat het moment dat hij langzamer klinkt je meteen moet stoppen, maar dat merk je dan ook meteen wel.
 
@Rebelattack
Ik ga er even van uit, dat je het nog over het FPS verschil hebt...

Chaosstate heeft legt het eigenlijk al prima uit.
De veerkkracht en de afstand die de piston aflegt, is telkens gelijk.. Ongeacht de accu spanning. Dus de FPS zal daardoor niet veel verschillen.

Mocht je smorgens een verschil hebben met smiddags, dan komt dit eerder door de omgevings temperatuur dan door de batterij. Voor al in de zomer als het smorgens 8 graden is en smiddags 28, dan kan je FPS meting nog wel wat verschillen.

Verder heb ik ook wel een argument waardoor de FPS met een hoger voltage hoger kan worden, maar dan ga ik me zelf even copy / pasten:



Ik kan nog wel enigzins begrijpen waar die FPS verhoging vandaan komt, maar dat zal dan voornamelijk met 11,1 V Lipo's gebeuren. Door dat de piston sneller naar achter word getrokken, heeft deze dus meer kenetische energie naar achteren. Als hij dus voor bij de laatste tand van de sectorgear is, dan schiet hij mogelijk een paar millimeter verder door naar achteren als met een zwakkere accu.

Maar door de veer, die er flink tegen aan het drukken is, lijkt me dit niet echt veel te kunnen schelen. Dit zal dan hooguit bij gearboxen met een M90 veer of minder gebeuren.

Ik heb zelf nog geen andere accu's dan 7,4 V Lipo aan mijn replica's gehad, dus dit is slechts een theorie :)
 
Bij het leeg gaan van de lipo, niet zo zeer lagere fps, hij lijkt dan langzamer te cyclen, weet niet wat er precies veranderd maar bij een lipo heb je het snel door als je moet stoppen met schieten, dat hoor je meteen.
 
@Eviltwin-NL daar heb ik ook nog over na lopen denken, maar dat leek me niet zo waarschijnlijk. En als het wat uitmaakt is het dus niet veel.
Ik had voor mezelf het vergelijk met een pinball automaat en de bal die je bij start wegschiet. Als je de veer heel snel naar achter trekt en los laat "schieten" uit je hand gaat de bal harder dan wanneer je de veer heel langzaam naar achter trekt en loslaat.
Maar bij een aeg ligt de bb niet tegen de piston aan, dus ook die vergelijking ging niet op xD
En bedankt voor de goede technische onderbouwingen door de topics heen :3

@Rebelattack als je spanning te laag wordt dan draait de motor langzamer en gaat je rate of fire achteruit. Hetzelfde heb je bij een oude walkman met cassette. Als daar de batterij te weinig spanning geeft gaat je cassette langzamer draaien en klinkt je muziek ineens heel raar.
En die 3V bodemspanning is bij een LiPo idd cruciaal.