Welke camo?

Jorst

Well-Known Member
6 jun 2016
252
106
Trophies
11
Ik heb gezocht maar kon niets vinden qua topic hierover.

Ik heb zelf verschillende kledingsets / gearsets van mijn oude baan. Een gedeelte is niet echt geschikt voor airsoft.

Nu zie ik veel multicam/coyote, zwart en dpm/OD alangskomen. Welke is/zijn (een) goede om mee te beginnen/ uit te bereiden voor de nederlamdse banen?

Wat ik nu heb aan kledingsets zijn:
Mariniers UBAC (DPM) en broek,
OD KL chestrig of een DPM opsvest

NL desert UBAC en broek met Engels opsvest

Zwart UBAC, Politie opsvest, AT overall / Marechaussee broek zwart

Mandrake / Snakeskin bruin en nacht broek en shirts

Multicam broek, shirt, jas, chestrig/opsvest.

En een berg spul dat overal bij kan. Marechaussee handschoenen, KL/AT kniebeschermers en elleboogbeschermers zwart en diverse holsters.
 
Je zou rond kunnen kijken naar wat andere landen om ons heen gebruiken qua camo aangezien hun omgeving redelijk overeen komt met de Nederlandse omgeving. Zelf heb ik een flecktarn camo met een od vest. Valt mooi weg in de omgeving naar mijn idee. En er is genoeg voor te krijgen.
 
Er zal vast wel weer een discussie komen maar ik blijf bij het feit dat DPM niet voor niets gebruikt word door het NL leger.

Ik gebruik zelf dus ook DPM. En het is mij al meer dan eens over komen dat ik op 5 meter liggend op de redelijk open grond voorbij word gelopen door 3 a 4 man.
Daarom zou ik voor de efficiency niet veranderen van camo. Hoog uit voor de look of persoonlijke voorkeur.
 
ik zelf gebruik ook dpm, met tan gear.
ziet er tof uit en werkt uitstekend
 
Eigenlijk heb je al een prima set camo bij elkaar.
Ik vind het altijd tof als mensen gewoon voor de KL look gaan. Zelf ben ik ook met dpm begonnen tot ik Russische camo langs zag komen :p
 
Ik heb nog een keer gekeken en ik denk dat ik voorlopig inderdaad niets extra meer nodig heb qua kleding. Wel nog een lading pouches, afhankelijk van welk replica ik aan ga schaffen, en helmen en gezichtsbescherming.

.....en een nieuwe camera
.....en nieuwe schoenen
.....en ... en .... en.

Ik ga de DPM Woodland gebruiken voor buiten, en multicam/dpm desert en zwart voor indoor, afhankelijk van de baan.

Vanavond even een verlanglijstje maken en naar mijn vaste adresje doorsturen.

Bedankt voor de input, en @ChaoSState, is het digital of old school russisch?
 
Old school Russisch uiteraard. Ik draag Dubok, dat is een Oekraïense variant van het Russische Ttsko.
Je kan hiermee 90s spelen tot heden, want het wordt nog steeds gebruikt.
@Strelok kan je daar nog veel meer over vertellen, dat is een wandelende Oostblok/Soviet Unie encyclopedie.
 
speel buiten met dpm, kisten, coyote tan plate carrier en een bril.
als het warm is alleen met belt.
binnen het zelfde verhaal alleen dan een normale spijkerbroek net gympies.
en een mesh mask.
 
Ik vond aanvankelijk MultiCam echt super mooi... ik vind het nog steeds een heel mooi "patroon" hebben en de goeie all-year-round inzetbaarheid ervan juist ook binnen Nederland zijn natuurlijk top.

Echter... na mijn eerste open Skirm hoef ik het zelf echt niet meer. Elke Airsofter en zn moeder draagt het zo'n beetje =\ Ik denk zelfs dat na genoeg skirms iedereen een "derde oog" ontwikkeld om juist zo'n veel voorkomend patroon te herkennen.

Maar ja ... wat dan he? ;)

Ik vind DPM/ Woodland zelf ook nog steeds mooi, en zoals iemand al eerder schreef altijd wel tof om daar mensen mee rond te zien rennen en tis niet voor niks dat het nog steeds de go-to camo is voor onze dames en heren.

Weet iemand een mooie combat pant/ shirt in woodland voor een goeie prijs? ;)

Verder wellicht gewoon make do with that you already have en dan afhankelijk van welk team je je bij aansluit eens verder kijken? Of alles verkopen en voor 1 nieuwe stijl gaan...
 
Woodland is erg mooi, maar daar is de NL camo ook voor gemaakt. Het moest jongens en meisjes aantrekken en is daarop gekozen. Het is nog steeds een goede camo, maar er waren op dat moment betere. Zit eigenlijk te wachten op de nieuwe kleding die defensie gaat krijgen.

Ik ga het voorlopig bij de DPM woodland en zwart houden. Heb net 20 pouches in OD en zwart besteld.
 
@Bootcamp een reden des te meer om ook Russisch te gaan dragen /kidding :p
Je zou gewoon voor dpm kunnen gaan, dat is voor weinig geld overal te krijgen. Flecktarn is ook mooi voor als je iets wilt dat niet iedereen draagt en dat is net zo makkelijk te krijgen.
Op militarycollectibles4you.nl heb je een ruime keus in zowel dpm als flecktarn.
 
"Woodland is erg mooi, maar daar is de NL camo ook voor gemaakt. Het moest jongens en meisjes aantrekken"

Heb je daar ook bronnen van want dit is de grootste onzin ooit.
 
Ik heb het van diverse oud collegae, waaronder iemand die bij de voorlichting en recrutering werkte.

Het is niet dat het een slechte camo is, dat zeker niet. Ik heb veel verstoppertje gespeeld en weet dat het goed werkt. Maar ze wisten bijvoorbeeld flecktarn effectiever was.

Geschreven bronnen helaas niet.
 
Voorlichting en rekrutering bepaald niet welke camo er gekocht word/werd.

Dpm werkt minder goed in de tropen, vandaar dat destijds het Korps mariniers over gestapt is naar us woodland.

Dat dpm minder effectief zou zijn dan flecktarn weet ik niet. Denk ook wel dat dat meevalt eerlijk gezegd. Hangt af van de omgeving, in de ene zal nl dpm beter presteren en de ander flecktarn.

Je bent overigens niet de enige die uit die wereld komt. En die wereld gonst van de sterke verhalen. En ik denk dat het voornamelijk met budget in samenhang met effectiviteit te maken heeft dat nl voor dpm en us woodland is gegaan.
 
Sander;23068 zei:
Voorlichting en rekrutering bepaald niet welke camo er gekocht word/werd.

Dpm werkt minder goed in de tropen, vandaar dat destijds het Korps mariniers over gestapt is naar us woodland.

Dat dpm minder effectief zou zijn dan flecktarn weet ik niet. Denk ook wel dat dat meevalt eerlijk gezegd. Hangt af van de omgeving, in de ene zal nl dpm beter presteren en de ander flecktarn.

Je bent overigens niet de enige die uit die wereld komt. En die wereld gonst van de sterke verhalen. En ik denk dat het voornamelijk met budget in samenhang met effectiviteit te maken heeft dat nl voor dpm en us woodland is gegaan.

Je hoort ook weer verhalen over dat Flecktarn inderdaad erg goed was, maar dat het weer "gevoelig" lag om een Duitse camo te gaan gebruiken. Wat ik me toendertijd wel kan voorstellen vergeleken met tegenwoordig. Maarja, verhalen blijven verhalen.
 
Het blijven inderdaad altijd verhalen. De reden dat ik deze wel wilde geloven is idd de gevoeligheid van flecktarn en de duitsers, de amerikanen die woodland hadden maar dat werkte niet in europa, en de engelsen hadden dpm. Ook effectief maar niet fotogeniek. Te donker / duister. Defensie zat in een tijd met veel mensen die tegen alles van overheidsbemoeienis waren en een slechte naam, dus werd de dpm iets getweakt om wat fotogenieker / rustiger eruit te zien.

Maar ben nu vooral benieuwd naar de nieuwe kleding. Heb wat fotos langs zien komen en ik heb nog nooit zoiets gezien.
 
Jorst;23101 zei:
Maar ben nu vooral benieuwd naar de nieuwe kleding. Heb wat fotos langs zien komen en ik heb nog nooit zoiets gezien.

Nu ben ik nieuwsgierig ;) Heb je een linkje oid?
 
Heb geen links helaas. Lag spontaan open op tafel in een boekwerk van een leverancier van defensiemateriaal over mogelijkheden van toekomstige soldaten.

Was nog niet definitief maar een gevorderd concept.

Het leek een beetje op het nieuwe scorpion concept van het amerikaanse leger maar dan met iets grotere contrasten. Man en vrouw stonden naast elkaar op de op de foto, de ene meer urban de andere meer richting multicam kleuren. Compleet met geintergreerde cameras, computer, alles er op en eraan.
 
Heb zelf een woodland set en multicam set..

Denk dat in de herfst multi beter tot zn recht komt (kan t mis hebben).
En als ik met sniper(loadout) speel draag ik woodland. En zoals hier boven vernoemt ben ik ook al een paar keer voorbij gelopen toen ik woodland droeg icm woodland ghillie rifle cover

Aeg speel in in multicam, mn plate carrier is TAN dus die kan op allebij de kleding sets :)