Welke camouflagepatroon?

Leonydas

Member
9 feb 2015
9
0
Trophies
1
Welke camouflagepartroon vinden jullie het beste?

Ik vind zelf de gear van de SAS erg gaaf, maar dat is gewoon echt zwart. En ik denk dat bij skirmen volledig zwart niet erg tactisch is ..

Welke patroon vinden jullie erg fijn, en welke raden jullie aan om aan te schaffen?

Groet Leandro

Veel landen hebben hun eigen camo. Dit is natuurlijk om team en vijand te onderscheiden, maar elk land deelt het ook in naar zijn eigen omgeving / terrein. Daarom werkt 9 / 10 een camo van het land waar je bent het beste. In NL dus DPM.

Daarbij moet ik zeggen dat zwart ook wel goed werkt. Een tijd geleden was ik in gasselte, en daar moest ik een bungalow verdedigen. We zaten voor de raampjes te wachten tot we de tegenstanders zagen. Maar desondanks het feit dat er bijna geen blad aan de boom hing. Waren we mooi verrast door een stuk of 6 man in het zwart die uit de bosjes kwamen sneaken.

@Eviltwin-NL 

Dankjewel voor je reactie! 

Ik ben echt fan van zwarte gear, maar ben bang dat dalijk andere airsofters mij als een nadeel zien in hun team omdat ik bijvoorbeeld geen DPM camouflage draag.

Maar dus naar jou mening zal zwart niet echt een probleem moeten zijn?

@Eviltwin-NL
Ben ik niet met je eens, ik gebruik us woodland (korps mariniers) en dat werkt net zo goed of zelfs beter dan dpm

@Leonydas, zwart zal naar  mijn idee geen probleem zijn. Maar zoals met elke camouflage, moet je zelf wel bewust zijn wat je er mee doet.  Zo heeft het voor iemand met camo geen zin om voor een egaal gekleurde muur te staan, en zo ga je met je zwart ook niet voor licht gekleurde bosjes of voor een witte muur staan.

Zo denken te veel (beginnende) snipers, dat wanneer ze op een berg gaan liggen, ze door hun ghillie onzichtbaar zijn, maar denken er niet aan, dat ze één groot silhouet vormen. Net onder de top van de berg aan de kant van de tegenstander  in de bebossing, zal al een stuk beter zijn.   Het type camo is dus niet het belangrijkst, als je maar weet hoe je het correct toepast.

@Sander,  ander lijkende camo's kunnen natuurlijk ook goed werken. Ik moet ook toegeven ik ben geen camo kenner / exper. De meeste ken ik nog niet.

Zo kwam ik tijdens het zoeken naar SAS camo op de volgende load-out, die het in NL ook vast goed zou doen (UK woodland + broek US Woodland?).

SAS+05.jpg

Zo lang je maar niet met TAN of andere licht gekleurde of afstekende camo's komt aanzetten, zal je er ongetwijfeld profijt van hebben. 

Al moet je me daar niet op afschieten, want dat is ook weer afhankelijk van het veld. Ik kan me namelijk voorstellen dat wanneer de nieuwe locatie in Limburg open gaat, met al het zand, kan het maar zo ineens zo zijn, dat desert tan een hartstikke goeie keuze zal zijn.

@Eviltwin-NL Bedankt voor de informatie!

Ik heb ondertussen rond gekeken en ik ben uitgekomen op 'Olive'.

Op TawainGun hebben ze van die leuke complete setjes aanbiedingen (, handig voorr iemand met een niet zo een hoog budget.

De shoppingcart is al lekker gevuld, en als mijn pas binnen is, word het met 1 druk op de knop de gehele waslijst bestellen.

De shoppingcart is al lekker gevuld, en als mijn pas binnen is, word het met 1 druk op de knop de gehele waslijst bestellen.

Haha, dat klinkt al als een echte airsofter ;) 

Als je veel in daarle speelt dan heb je veel aan dmp.
Ik heb zelf mtp maar dat ivm mijn AA's

Dankjewel voor je reactie! 

Ik ben echt fan van zwarte gear, maar ben bang dat dalijk andere airsofters mij als een nadeel zien in hun team omdat ik bijvoorbeeld geen DPM camouflage draag.

Maar dus naar jou mening zal zwart niet echt een probleem moeten zijn?

Zwarte gear ziet er idd wel erg vet uit. Maar het is ook een kleur die nauwelijks voorkomt in het bos. oke in donkere schaduw partijen. Maar als je tussen de planten en struiken loopt steekt zwart wel enorm af tegen vers groen. Daarnaast heb je natuurlijk bij bijna egale gear dat je gewoon een 'vlek' bent die beweegt. Als je een redelijk overeenkomende kleur met je omgeving hebt val je niet zo op maar in het zwart tegen een groene / bruine omgeving wel. Er zijn natuurlijk zat situaties waar het wel zou werken maar ik denk dat je bij de meeste outdoor locaties overdag in nederland in het nadeel bent. 

Zwarte gear in een woodland omgeving steekt net zoveel af als een desert outfit in de omgeving.

Ogen reageren op afwijkende kleuren, en op een paar opvallende kleuren als Zwart en wit. Ook wil je proberen om je sillouette te breken, aangezien je brein dierlijke vormen zo eruit pikt in een omgeving. (ronde vormen) Kijk naar je omgeving en pas daar je outfit op aan. Ook minimale beweging valt al op, dus een camo werkt goed, totdat je beweegt. Dat is een stukje jachtinstinct wat we door de 1000den jaren nog steeds in ons hebben en je kan je er ook nog eens op trainen waardoor je dit effect nog verder verhoogt.

DPM en Woodland werken zeer goed in NL, maar houd je in de schaduwen en dergelijke... Word de omgeving meer herfstig of zanderig, dan werken MTP en Multicam heel goed, vooral in verlichte stukken. Draag je het op een donkere achtergrond, dan licht je juist op.

Als je wilt weten welke mogelijkheden er zijn, pak er een wereldkaart of Globe bij en kijk op de breedtegraad welke landen hier op liggen en welke camo ze gebruiken.

Veel gebruikte camo's zijn: Deense en Duitse flecktarn, Marpat, UK DPM, NLDPM, Russische Flora, MTP, Zweedse M90, Belgische Jigsaw, Vegetato, Franse CCE, Ranger Green, OD Green, GhostCam, Pencott, US Woodland en Mariniers Woodland. 

De zwarte SAS gear waar jij het over hebt is wat zij gebruiken voor enkel contra-terreur doeleinden. Je zal ze het nooit zien dragen in de bossen. 

Meestal dragen zij gewoon DPM, in combinatie met een Desert DPM broek in desert omgevingen. Of gewoon volledig Desert DPM gear. Maar dit zie je ook weer verdwijnen. Zeker Special Forces als de SAS stappen over naar MTP (Brits Multicam).

Zwarte "camo", je kan het niet echt een camo noemen natuurlijk. Zit er gaaf uit, maar je word er zo uitgepikt in bos omgeving. Dit is ook de reden dat SF hun wapen vaak verven in een camo patroon, omdat als je helemaal gecamoufleerd bent en vervolgens met een "zwarte streep" in je handen loopt dat er gewoon ontzettend uit springt.

@RoelTheWorld Je hebt helemaal gelijkk dat zwart niet echt camo is.

Maar vind het gewoon erg vet uitzien, zo volledig zwarte gear.

Maar ik snap dat ik in de sport vooral ook tactisch moet zijn, en dus camouflage beter zal werken. 

Bedankt iedereen voor de informatie en tips!