Welke externals voor Evo CZ Scorpion 3A1

JoeyJ87

Member
20 okt 2016
9
1
Trophies
3
Hallo airsofters,

Ik heb mijn eerste airsoft replica besteld: de ASG CZ Scorpion EVO 3A1. Nu vraag ik me af of jullie mij kunnen adviseren wat voor externals ik hier het beste bij kan kopen? Wat ik zoek:
- Scope
- Flashlight
- Tracer

Ik denk dat je zelf nooit van tevoren kunt weten wat fijn is, maar dat je het zelf moet ondervinden? Ben wel benieuwd naar de ervaringen/adviezen hier, zodat ik wellicht betere keuzes kan maken.

Genoemde spullen wil ik bij Unit13 gaan kopen, maar heeft iemand hier ook ervaring met bestellen op bijvoorbeeld AliExpress, Wish, Ebay etc?

ik heb de scorpion al sinds dat de eerste generatie uitkwam en ik ben er nog steeds zooooo blij mee :D
Ik heb er een T1 reddot met riser, een mini scout light M300A opzitten en een optionele ASG B&T tracer unit.
Als je die wilt monteren, moet je ook wel de barrel adapter voor de Evo aanschaffen.
De magazine coupler is ook wel makkelijk voor snellere reloads. En veel magazijnen, ik heb er zelf nu 9, aangezien er maar 75 bb's in kunnen. En ik weet niet of de sights er tegenwoordig al standaard opzitten, want die heb ik voor de looks ook nog bijgekocht.
En natuurlijk om de look en functionaliteit helemaal af te maken, de speciale handstop voor de Evo.

Hoi Joey87,

Tja, lastig te zeggen wat jij wil hebben of moet nemen. Vooropgesteld, je moet niets. Je airsoftapparaat beschikt over iron sights, dus van richtmiddelen ben je reeds voorzien. Wil je sneller je doel kunnen aquiren, dan is een red dot of holosight zonder vergroting een goede keuze. Persoonlijke favorieten zijn de Aimpoint T1 of een EOTech EXPS3.2. Let wel, replica optics zijn bij lange na niet zo effectief als het 'real steel' spul. Een holosight van bijvoorbeeld Element is geen holosight, maar een soortement van red dot. Paralax valt wat tegen ten opzichte van het echte spul en vooral de holosights zijn wat donkerder getint.

Zoek je iets met vergroting? Dan kun je kijken naar een ACOG of SUSAT met 4x vergroting. Let wel, dit kan een nadeel zijn in CQB omgevingen. Een oplossing hiervoor is een aim point of holosight zonder vergroting, met daarachter een flip-to-side (FTS) of quick disconnect (QD) magnifier (eigenlijk een klein, vergrotend oculair) wat je erachter kan klikken wanneer je het nodig acht.

Flashlight is leuk wanneer je CQB wil gaan spelen of juist veel nachtevents wil bezoeken. Sommige mensen zweren bij het gebruik van een zaklamp met strobefunctie vanwege het 'verblindende' effect, ik gebruik 'm enkel voor oriëntatiedoeleinden. Ik gebruik dan ook enkel de ingebouwde lamp van mijn AN/PEQ15 voor in game. Een losse minimaglite heb ik bij me in mijn plate carrier of rugzak voor andere zaken, of onderhands bij gebruik van een sidearm.

Een tracer is ook wel leuk in het donker. Overdag of indoor heb je er niet zoveel aan. Hiervoor heb je ook speciale tracer bio BB's nodig, die doorgaans weer wat duurder zijn. Voor nachtevents kan het zowel een voordeel als een nadeel zijn; jij ziet waar je BB's heen gaan, maar de tegenpartij ziet ook waar ze vandaan komen. Net als dat zaklampje waarmee mensen lopen te flitsen, zeg maar ;-).

Voor airsoft zijn het merendeel van de externe upgrades slechts esthetisch en slechts een beperkt aantal ervan zullen je ingame voordeel opleveren. Een (angled) foregrip biedt wat meer stabiliteit, een zaklampje kan nuttig zijn en een red dot/aim point kan je een klein beetje helpen met sneller on target komen, maar uiteindelijk blijft het een BB die maar een metertje of 50 ver komt...

Heb je zelf al zaken waar je naar hebt gekeken wat je mooi en/of praktisch lijkt? Misschien handig om dat even te vermelden en waarom je dat juist zou willen. Dat helpt ons in je zoektocht of advies ;-)

Zoek je een scope? Of eigenlijk een red dot / holographic sight? Ik kan het wel aanraden om het bij AliExpress te kopen, daar zijn prima scopes en red dots te verkrijgen. Natuurlijk niets bijzonders, maar de features die 'echte' scopes duur maken zoals een parallax versteller of terugslagbestendigheid heb je bij airsoft niet nodig. Het scheelt ook een hoop geld, ik heb een holographic sight op AliExpress kunnen kopen voor rond de 40 euro en die doet het prima.

Een flashlight is er in alle soorten en maten; het belangrijkste is wat je ermee wilt en hoeveel je ervoor wilt uitgeven. Wil je hem er vooral voor de looks op hebben of wil je hem tijdens CQB actief gaan gebruiken? Daarnaast moet je kijken of je ook een stroboscoopmodus wil hebben, waarmee je mensen kan desoriënteren.

Tracer units zijn erg leuk! Wel alleen nuttig in het donker en je moet er speciale BBs voor gebruiken die wat duurder zijn dan normale BBs. Voor de rest heb ik er niet zoveel verstand van :P

Reflex scope en flashlight zou ik lekker bij aliExpress bestellen. Lekker goedkoop en werkt fantastisch voor de prijs.

Menig scope en ondertussen zelfs 2 flashlights hebben inmiddels BB's terug moeten koppen. Dus doe mij maar iets hatsiebatsie spul voor %20 van de realsteel prijs, want die gaan net zo goed kapot van een BB. En spelen met plasticjes voor mijn lamp en sights pas ik voor :P

Dank voor de snelle reacties! :D

Bij de airsoftclub hier wordt ook op woensdag avond gespeeld, dus een tracer en flashlight zijn wel handig. Dus die wil ik zeker aan gaan schaffen :D

Ik twijfel ook nog echt of ik een normale red dot moet nemen of een met 3 of 4x vergroting... Als ik er een met vergroting neem, hoe ga ik dan snel aimen op korte afstanden? Zo'n flip to side is inderdaad een oplossing, maar die kan ik zo niet vinden op Unit13, kan dat kloppen?

En je hebt toch ook van die flashlights/strobo, waarbij je een knopje kunt monteren op je forehand grip? Dat lijkt me denk ik wel het makkelijkst?

Heb zelf net een tracer gekocht die ik zaterdag ga testen. Koste me €34.

Zal een review posten van het weekend.

Dank voor de snelle reacties! :D
Ik twijfel ook nog echt of ik een normale red dot moet nemen of een met 3 of 4x vergroting... Als ik er een met vergroting neem, hoe ga ik dan snel aimen op korte afstanden? Zo'n flip to side is inderdaad een oplossing, maar die kan ik zo niet vinden op Unit13, kan dat kloppen?
QUOTE]

Of je koopt voor €15 een reflex voor indoor, en een wat duurdere met zoom voor outdoor. De kans dat ze indoor kapot worden geschoten is namelijk een stuk groter. En van die €15 lig ik niet echt wakker ;)

https://nl.aliexpress.com/item/Hunt..._7&btsid=d9043838-90b0-4937-8a69-22d2e13671df

Dat is inderdaad ook een idee! :)

Weet je toevallig of het veilig is om met creditcard te betalen bij AliExpress?

Ik heb zelf geen creditcard. Maar ze ondersteunen ook Ideal. Ik heb er al bakken aan sport besteld en komt tot noch tot altijd aan. En als dingen anders zijn dan verwacht, word het prima opgelost.

Vandaag zo'n beetje de hele dag op unit13 gekeken en kom op de volgende samenstelling uit. Iemand die aan kan geven of dit oké is of dat er betere opties zijn voor hetzelfde/minder budget? Alles is te vinden bij unit13 (ga het sowieso daar kopen) :)

- Asg cz scorpion evo 3a1
- 11.1V 1300mAh lipo batterij
- 3-pack magazijnen
- ASG B&T tracer
- Scorpion opzetstuk tracer
- Klarus XT11 flashlight/strobe (incl batterij + oplader + mount/bevestiging nog nodigt?)
- Klarus TR10 Pressure Switch (strobe variant)

- U-13 2.5~10 x 40L Compact Rifle Scope (deze denk ik makkelijker/handiger dan de ACOG omdat je deze snel in kunt stellen qua zoom?)
of
- Element ACOG 4x32 Scope Black (ook nog wat nodig voor bevestiging scope?)

- Topcom Twintalker 9500 Airsoft edition (wat nog meer nodig? oortje? topcom?)
- GX 1000 goggle(is deze aan te raden?)

Tip: Kijk voor een accu eens op hobbyking.com. Mijn ervaring tot op heden is dat accu's bij airsoftshops echt veel te overpriced zijn! Waarschijnlijk haal je bij hobbyking twee accu's voor de prijs waar je bij een airsoftshop 1 accu haalt of zelfs nog voor minder.

Met de accu is het ff een puntje bij de scorpion, want er zijn maar een paar batterijen die hier goed in passen, dus dan moet je eerst dondersgoed weten welke "dure" batterijen erin passen voordat je op zoek gaat naar een goedkopere variant

Ik neem aan dat je de scorpion gaat ophalen bij unit13? Check dan gelijk even of vraag het aan de verkoper, welke spring guide erin zit, want bij de oudere modellen zit er geen gelagerde springguide in en dan kun je beter de gelagerde springguide erbij kopen of proberen dat ze die er gratis voor je in zetten. Dat is tevens ook een van de belangrijkste updates die ASG zelf heeft gedaan in het productieproces van de Evo en ook een stuk beter voor de levensduur van je replica.

Met de accu is het ff een puntje bij de scorpion, want er zijn maar een paar batterijen die hier goed in passen, dus dan moet je eerst dondersgoed weten welke "dure" batterijen erin passen voordat je op zoek gaat naar een goedkopere variant

Ja precies. Ik neem dezelfde batterij die een vriend van mij ook heeft voor zijn Scorpion. Dan kan ik altijd later nog een goedkopere versie halen mocht dat nodig zijn.

Ik neem aan dat je de scorpion gaat ophalen bij unit13? Check dan gelijk even of vraag het aan de verkoper, welke spring guide erin zit, want bij de oudere modellen zit er geen gelagerde springguide in en dan kun je beter de gelagerde springguide erbij kopen of proberen dat ze die er gratis voor je in zetten. Dat is tevens ook een van de belangrijkste updates die ASG zelf heeft gedaan in het productieproces van de Evo en ook een stuk beter voor de levensduur van je replica.

Dank voor de tip! Ik heb mailcontact met unit13, dus vraag het meteen even! :)

Iemand verder nog op-/aanmerkingen? Welke scope raden jullie bijvoorbeeld aan?

• Leuk
Waarderingen: Blade
Van scopes heb ik weinig kaas gegeten, ik heb tot nu toe alleen nog maar reddots gekocht, omdat ik eigenlijk alleen maar CQB speel.
Voor de batterij kun je trouwens beter gaan voor de ASG 11,1v stick dan voor de ASG 11,1v 3-split cell batterij. Die stick batterij is speciaal voor de Evo gemaakt en gaat er dus wat makkelijker in, met de 3-split cell batterij kost het iets meer moeite om em erin te krijgen. Want je moet dan 2 cellen in de body schuiven en 1 cell bovenop de loop leggen, maarja het was toen de Evo uitkwam de enige batterij die erin kon, dus beter bespaar je je het gefriemel door gelijk de verbeterde batterij te kopen. ;)

oh en ik zie net bij de omschrijving van Unit13 dat ze de versie verkopen die ongeveer 390 fps schiet, dus je zal er ook nog een andere veer in moeten laten zetten. Ik heb zelf de Evo in Ierland gekocht en daar zit er standaard een M95 veer en dan schiet ie een nette 320~330 fps.

Van scopes heb ik weinig kaas gegeten, ik heb tot nu toe alleen nog maar reddots gekocht, omdat ik eigenlijk alleen maar CQB speel.
Voor de batterij kun je trouwens beter gaan voor de ASG 11,1v stick dan voor de ASG 11,1v 3-split cell batterij. Die stick batterij is speciaal voor de Evo gemaakt en gaat er dus wat makkelijker in, met de 3-split cell batterij kost het iets meer moeite om em erin te krijgen. Want je moet dan 2 cellen in de body schuiven en 1 cell bovenop de loop leggen, maarja het was toen de Evo uitkwam de enige batterij die erin kon, dus beter bespaar je je het gefriemel door gelijk de verbeterde batterij te kopen. ;)

Deze bedoel je dan denk ik? https://www.unit13shop.eu//index.ph...srchval=ASG Li-Po stick battery 11,1v 1500mah

Hoe weet ik hoeveel mAh er max in kan/mag?

oh en ik zie net bij de omschrijving van Unit13 dat ze de versie verkopen die ongeveer 390 fps schiet, dus je zal er ook nog een andere veer in moeten laten zetten. Ik heb zelf de Evo in Ierland gekocht en daar zit er standaard een M95 veer en dan schiet ie een nette 320~330 fps.

Dank voor de tip! Ik zet het meteen in mijn agenda/verlanglijstje :D