Welke motor?? High speed of high torque

Peter Boudewijn

Well-Known Member
29 sep 2016
843
588
Trophies
19
Wie o wie :)

Wil graag mijn motor gaan vervangen, maar na het beter speur en zoek werk ben ik er nog niet helemaal over uit... moet ik nu voor een high speed of juist torque motor gaan?

Mijn replica is een SA-A20 die draait op 7,4V lipo's met een drop in mosfet. Verder is de cilinderhead, pistonhead en nozzle vervangen door de SHS variant, gearbox voorzien van wat shims en zit er een M100 veer in en een 6,03 barrel. Dit alles geeft een keurige FPS van ongeveer 350.

Graag wil ik de trigger response nog wat beter maken en wil ik er dus graag een andere motor in hebben, maar nu dus de vraag welke...

Wie weet raad :)

Groet,
Peter

Torque, high speed is langzaam met opstarten, maar heeft meer RPM, torque is sneller opgestart maar draait met een langzamere RPM. Echter RPM is hier relatief want elke neodymium magneet motor is significant sneller dan een stock ferriet motor. BTW een motor is een leuke start om je response te verhogen maar combineer dit met een mosfet en het wordt nog veel beter, je hebt nu ook gewoon deels een kleine delay die een mosfet kleiner maakt, daarnaast wil ik je nog aan raden om de AOE nog te corrigeren (als dit nog niet gedaan is) en je zou nog 11.1V kunnen overwegen.

Hier een aantal motor opties:
- SHS/Rocket 16 TPA HT motor (is meer balanced dan HT, Leuke RPM maar toch de snelle trigger response)
- ZCI 16 TPA Balanced motor (Zelfde als een SHS maar dan van ZCI)
- ZCI 22 TPA HT motor (meer trigger response maar je verliest weer wat RPM/RPS).
- Tienly 30K motor (HEEEL duur maar wel heel goed, echter naar mijn mening niet zijn 70 euro waard vergeleken met de hierboven genoemde).
- ASG Ultimate motors (30K = 16TPA, zelfde als tienly dus duur en wss niet de prijs waard, 22K = 22 TPA, goed alternatief voor de ZCI 22 TPA gezien die meestal snel uitverkocht zijn, 18K = 28 TPA, Wederom RPM/RPS op offeren voor trigger response, alleen hier is dat wel heel erg, maar hey je kan een M190 trekken zonder problemen XD).
- Lonex A2 15 TPA (Goeie motoren zitten qua prijs tussen SHS/ZCI en Tienly/ASG in, zelf geen ervaring mee).
- JG Black 22 TPA (Hogere trigger response maar lagere RPS, alleen zijn ze de laatste tijd heel moeilijk om aan te komen).

PS: let er op dat je met een andere motor wel goed op let dat je shimming en motor height nog steeds goed zijn, soms kan een pinion net iets anders zijn of de motor shaft te lang en dus de shimming en/of motor height verpesten.

Thanx Rebel!

Hier heb ik wat aan :)

Dan wordt mijn vermoeden bevestigd dat een high torque idd de beste keus is!

De Mosfet zit er overigens al in :) een Jefftron drop in en dat is idd al een wereld van verschil.... maar je wil op een gegeven moment meer hè :p

Groet,
Peter

Haha oh okey dan is dat al prima, ik was ook nog vergeten te zeggen dat een HT efficiënter is dan een HS, heeft te maken met een elektrisch veld opwekken en het aantal wikkelingen, maar alles daarachter laat ik wel achterwegen.

• Leuk
Waarderingen: Peter Boudewijn
Thanx voor de aanvulling!

Met mijn elektrotechnische achtergrond moet ik wel een eind komen, maar bij deze twijfelde ik een beetje aangezien het een toepassing is waar ik, nog niet, heel erg bekend mee ben. (En in het echte leven praat ik er alleen over, dus de praktijkwijsheid en daarmee de echte techniek mis ik een beetje... :))

Groet,
Peter

Maakt niet heel veel uit, een rule of thumb voor airsoft motors is dat meer TPA is een meer torque motor, voor motors van hetzelfde merk geld dit natuurlijk zeker, tussen merken kan er ook nog verschil zitten in de sterkte van de neodymium magneten en dikte van de bedrading die invloed hebben. Als je nog een keer wat motoren wil uitproberen moet je maar langskomen, heb nog SHS, Tienly 30K en een JG Red los liggen XD.

• Leuk
Waarderingen: Peter Boudewijn
Dat is misschien niet eens een heel gek idee, als ik mij niet vergis woon je ook niet heel ver van Tiel af toch?

Groet,
Peter