Welke Portofoon??

Chris v K

Member
7 feb 2015
8
0
Trophies
1

Mannen,

Om mijn load out compleet te maken heb ik nog communicatie nodig, ik vind het toch vrij onduidelijk wat je nu het beste kunt doen.

aangezien ik nog niet met een vast team speel, en ik graag wel serieus wil kunnen spelen wil ik toch graag communicatie aanschaffen.

wat ik nog steeds onduidelijk vind is of de mogelijkheid tot onderling communiceren tussen verschillende merken goed mogelijk is??

is het nou zo dat een midland, topcom, motorola, etc normaal gesproken goed met elkaar kunnen connecten??

ik hoor hier verschillende dingen over, en de verkopers zegggen uiteraard van wel maar op het web lees ik weer hele andere ervaringen??

mijn voorkeur zou uitgaan naar een midland g7 of beter, 

ik hoop zo wat wijzer te worden

thxs

Mits ze op de juiste kanalen zijn ingesteld kunnen alle portofoons met elkaar communiceren. Standaard uit de doos zal een bv. Kenwood niet met een midland kunnen communiceren omdat kenwood zijn eigen instellingen heeft. Uiteindelijk zijn er maar 8 pmr frequenties die iedereen zal moeten gebruiken maar de dcs en ctcss tonen zijn eindeloos te combineren waardoor onderling communiceren soms lastig is. Maar als je er achter bent hoe je die tonen en frequenties kan instellen is het appeltje eitje

Het blijft altijd wel een lastig verhaal. De meesten kun je wel door elkaar gebruiken, als je de betere merken hebt te minste.. En zelfs als je de duurdere merken hebt, hoeft dat dus nog geen eens, zoals met een kenwood.

Met een midland zit je in iedergeval aardig goed. Die heb ik ook, en daar kan de ACNers in iedergeval op ontvangen, dus dan heb je het belangerijkste :P

Ik geloof dat merk en model niet zo heel veel uitmaakt in Nederland doordat alles op dezelfde frequentie zit..en komt het uiteindelijk neer op persoonlijke voorkeur en wat je op de kop kunt tikken...

bedankt mannen, ik heb weer wat duidelijkheid, ik denk dat ik gewoon voor een midland ga en zoals door jullie uitgelegd is de kans zeer groot dat ik alle gebrabbel dan mee kan luisteren.....

thxs 

Ohja kleine aanvulling ik heb uiteindelijk mijn kenwood laten programeren en de frequenties op de juiste volgorde laten zetten. (Achteraf had ik dat ook makkelijk zelf kunnen doen.)

Project, zelf net mijn eerste porto binnen. Een baofeng uv5. Snap er nog de ballen van, maar 't oogt goed. Een troath mic met ptt er bij gedaan, komt wel geluid uit, maar moet nog even kijken hoe 't met kanalen werkt. Hopelijk iemand bij bunker hill 28 februari die me daarbij kan helpen. Kosten in totaal €40,-. Prima als beginset denk ik en mooi laag in prijs. Hoop alleen niet dat goedkoop duurkoop word, maar we zullen t zien. Succes met 't aanschaffen van je porto. Zal je laten weten hoe de mijne bevalt.

Ben benieuwd, ik ben er ook 28-februari, dan kunnen we het er nog even over hebben hoe hij je bevalt!

grtzzz

Nadeel van een baofeng is dat het geen pmr is maar een echte portofoon waar je dus officieel een licentie voor moet hebben om er mee te mogen zenden. Nu zal dat opzich niet zo'n vaart lopen maar mocht je om wat voor reden dan ook op de verkeerde frequentie terecht komen dan zou je wel eens last kunnen krijgen met de overheid en de boetes zijn daar ook niet flauw in.