Welke scope/sight gebruiken jullie

Sir MadJack

Well-Known Member
1 jul 2018
93
35
Trophies
5
Hallo,

Ik vraag mij af welke scopes/sights jullie gebruiken voor m4. Dus niet specifiek snipers.

Ik ben veel aan het rondlezen -kijken en kom toch veel variaties tegen. Zelf denk ik dat ik het liefste een scope wil met een relatief kleine zoom zodat ik hem deels kan gebruiken om te spotten en deels te aimen. Dan denk ik aan 2-6x of 3-9x. Ik twijfel echter of deze zoom niet te groot is. Een red dot past echter niet bij mijn persoonlijke speelstijl.

Lang verhaal kort, welke sights/scopes hebben jullie gekozen en waarom? En meest voornamelijk, bevalt het?

Bedankt alvast voor de input.

En welke heb je dan in gedachte met welke reden? Probeer de keuzes duidelijk te krijgen :)
Ik ben het zelf ook nog aan het onderzoeken, ben van plan om mijn m14 om te gooien naar een m21 m21 model. Dus iets in de 9x 40/50. Ligt er ook aan wat van replica je hebt denk ik. Op m16/m4 modellen staan acog's super mooi. Maar dat is mijn mening

Ik heb zelf een sa-h03 (m27) en wil het liefste een dmr lookalike alleen is het intern gewoon nog stock. Vandaar dat ik inderdaad twijfel tussen een acog of een kleine zoom.

Als ik mijn eerlijke mening mag geven is 9x echt onbruikbaar op een airsoft replica. Toen ik mijn DMR kocht zat er een 6-9x scope op. Deze heb ik snel verkocht omdat de zoom teveel was en omdat de scope te zwaar was. Nu heb ik een vaste 4x scope met een RMR red dot er bovenop. En ik gebruik de red dot nog meer dan de scope.

Ik heb zelf wel aardig wat richtmiddelen uitgeprobeerd op mijn 416. Ik heb (allemaal replica) een Aimpoint CompM4, Eotech Holo, trijicon ACOG 4x. Daarnaast heb ik ook nog een flip-to-side magnifier die ik kan gebruiken voor mijn CompM4 en Holo

De 4x op de ACOG vind ik toch wel te veel, ik had er meer last van dan het nut wat het me gaf. Je kan er ook een RMR reddot op plakken.
Holo replica's zijn over het algemeen erg ruk aangezien ze vaak reflecteren en je dus jezelf kan zien.
Ik gebruik daarom zelf eigenlijk alleen mijn CompM4, en aangezien jij een beetje zoom wilt zou ik je dus aanraden om er ook een magnifier bij te kopen.

• Leuk
Waarderingen: M14shooter
Magnifier in combo met een red dot welke allebei niet super zijn geeft vaak ook een minder beeld. Misschien een aanrader om te kijken bij andere tijdens skirms en zo een idee te krijgen, maar meer dan 4/5x op een 360 FPS aeg (en eigenlijk imo ook DMR's) is echt overdreven, je schiet toch niet ver genoeg om de pukkel op een tegenstanders gezicht te hoeven zien. Denk dat je in principe meer hebt aan een vaste vergroting, op korte afstand kan je toch wel langs je replica kijken waar je schiet, of een variabele vergroting, zoals een short dot of een Spectre DR 1/4x.

Voor assault heb je geen vergroting nodig. Ik gebruik een t1 of een SRS. Ik heb een 1,5 x 5 scope, omdat ik ooit dacht een dmr nodig te hebben, maar het gehannes met eye relief is lastig bij snel aanleggen en dan is een red dot veel fijner imho

• Leuk
Waarderingen: victor
Ik heb zelf een red dot van walther op mijn dmr zitten en dit speelt heerlijk

En vriend heeft een verstelbaare scope met zo uit mn hoofd minimaal 3 of 4x en hij overweegt terug te gaan naar red dot of om er een dot naast te gaan zeten omdat hij zelfs als dmr het merendeel de zoom niet nodig heeft behalfr om te spoten

• Leuk
Waarderingen: victor
Helemaal wat hierboven al gezegd is. Ik heb ook een scope liggen met verstelbare zoom. Maar eye relief is een crime, scope is zwaar en ben uiteindelijk ook weer terug gegaan naar mijn red dot.

Zoals eerder al gezegd, 4x is echt al veel voor assault.
Heb zelf op mijn DMR een variabele 1- 5.5.
Dat bereik voor een DMR is opzich wel fijn.
Maar is Ali kwaliteit, en dat is toch kwa scherpte bij dit model niet echt lekker.

Reddots en acog (geen zoom) van ali zijn naar mijn mening trouwens wel prima te gebruiken.

• Leuk
Waarderingen: Eviltwin-NL
Zoals eerder al gezegd, 4x is echt al veel voor assault.
Heb zelf op mijn DMR een variabele 1- 5.5.
Dat bereik voor een DMR is opzich wel fijn.
Maar is Ali kwaliteit, en dat is toch kwa scherpte bij dit model niet echt lekker.

Reddots en acog (geen zoom) van ali zijn naar mijn mening trouwens wel prima te gebruiken.

Beetje off topic maar ik moet wel zeggen dat ik zeer te spreken ben over de Ali Ohhunt ACOG (met 4x zoom dus, €57) die ik heb gehaald.
-Stevig gemaakt met Trijicon trades.
-Fiber wat bovenop zit werkt uitstekend dus geen batterijen nodig, enkel wanneer er een lichtbron is natuurlijk.
-Scherp helder beeld en een goede eye relief (ik heb alleen niet veel vergelijkingsmateriaal ervaren).
-Chevron reticle die je niet vaak ziet bij reguliere airsoft winkels, daar krijg je namelijk vaak de "Crosshair" reticle.
-Killflash makkelijk te verkrijgen en past er perfect op en je ziet er niks van als je er doorheen kijkt.

Een aanrader dus maar ik gebruik hem dus niet want 4x is wel te veel inderdaad voor mijn 360fps aegtje. :) Maar mocht ik een DMR build maken ga ik hem zeker gebruiken.

Ik zei ook heel bewust er bij" voor dit model (1-5,5x) "

En laatste alinea ook duidelijk dat de rest van wat ik daar vandaan heb, wat mij betreft wel prima is.

Zover ik weet kan je het op verschillende manieren meten waardoor sommige mensen het "20mm" noemen terwijl het hetzelfde is als een "22mm" rail. :)

Ik ga een kloon van de Elcan SpectreDR gebruiken van Theta optics, wanneer ik hem binnen heb kan ik indien gewenst wel er iets over vertellen.