Winterkleding?

michiel80

Well-Known Member
22 jun 2016
240
93
Trophies
13
Misschiend dat we dit jaar nog eens een echte winter krijgen en ik kan mij voorstellen dat een ubacs dan best fris wordt.
Met airsoft beweeg je natuurlijk vrij veel waardoor je het tot op zekere hoogte ook vanzelf warm krijgt.

Zelf ben ik nog best een noob en vrowg mij dan ook af hoe jullie er in de wintermaanden ervoor zorgen dat je het warm hebt, maar niet té warm..
 
Jassen oid leken mij ook al te warm inderdaad.

In de sniper rol zou ik het mij voor kunnen stellen dat een jas juist weer wel fijn is.
 
Ik werk het liefste met laagjes.

Zowel in de zomer als winter een goede base layer. In de winter is dat thermoondergoed en in de zomer juist iets verkoelend. Under Armor en Craft hebben hiervoor prima spul voor beide seizoenen. In de zomer laat ik de broek achterwege, en draag eigenlijk alleen het shirt.

Vervolgens mijn UBACS en broek. Een UBACS is feitelijk een longsleeve shirt, dus mocht het te koud zijn, kan er met gemak nog iets overheen als een trui, fleecevest of fleecejas.

Mocht een extra laagje zoals een fleecevest of trui onvoldoende zijn, dan neem ik liever mijn softshell. Wind- en waterdicht en heeft toch ventilatiemogelijkheden. Een plate carrier hierover zit ook nog comfortabel.

Regenkleding in de vorm van bilaminaat of trilaminaat broek en jas zijn te adviseren.

Mijn schoeisel blijven mijn Salomon Quest 4D GTX Forces, maar wil dan nog weleens van wandelstokken naar de KL wintersokken grijpen.

Iets op je bol, in de vorm van een mutsje of pet is, wat mij betreft, een must! Bij geklede personen is het hoofd de plek waarbij je relatief gezien de meeste warmte verliest.

Probeer ook regelmatig te eten en voldoende water te drinken. In de kou vergt het gewoon wat meer energie van je lichaam om warm te blijven, en ook dat moet aangevuld worden. De vette hap van de organisatie is ontzettend verleidelijk tussen de middag. Een MRE doet echter ook wonderen en is binnen 6 minuten klaar (ongeveer de wachttijd bij de frietkraam voor je aan de beurt bent om te vertellen :p). Of je neemt gewoon bammetjes van thuis mee met een appeltje of banaantje.

De herfstzak van mijn slaapzak gaat in de zomerzak en vormt de heerlijke winterzak. In combinatie met het KL slaapmatje een heerlijk bedje! Slapen met zo min mogelijk aan, kleren in het voeteneind van de slaapzak en de volgende ochtend heb je lekker warme kleding!

Al met al: laagjes. Te veel? Dan doe je wat uit. Te weinig? Dan doe je wat aan.
 
Meeste Russen/Oostblok spul wat ik heb heeft een extra winterjas die je er zo inritst. Maar meestal is de zomerjas al warm genoeg, en is een T-shirt eronder voldoende.
 
Ik draag zelf vochtregulerende kleding (coolmax) om teveel zweten te voorkomen op de knellende plekken zoals onder een kogelwerend vest (werk) of een platecarrier en tas oid. Thermobroek onder camobroek in de winter en bdu jasje over ondershirt.

En zoals eerder gezegt: laagjes, laagjes, laagjes.

Sjaal en pet of muts en goed eten. Ik gebruik zelf meestal MREs oid zodat ik niet afhankelijk ben van de kookkunsten van de organisatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: michiel80 en Fl4m3s87
Met mijn DPM set had ik de gewone gevechtsjas en daar de DPM smock overheen tijdens de winter. Daar kon ik nog los een vulling in doen als het echt koud was. Ook hier weer, laagjes laagjes laagjes :)
 
  • Leuk
Waarderingen: michiel80
Wat iedereen hier benoemd: laagjes laagjes laagjes, en goed eten en drinken, hoofd afdekken en wat ik aan zou willen vullen zijn hele goede handschoenen. Je vingers willen nogal verkrampen en erg gevoelig worden in de kou. Een BB op je vingers wordt dan nog vele malen gevoeliger en vingers zinmjn extremiteiten die net als voeten het eerste "bevriezen"