Xcortech X3200 MK3 chrono't teveel

JWieleman

Well-Known Member
17 jan 2018
548
254
Trophies
15
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag waar misschien niemand echt het beste antwoord op heeft. Ik heb zelf via Aliexpress een tijd geleden een Xcortech X3200 MK3 gekocht. Nu werkt dat ding prima naar behoren, maar ik heb het gevoel dat hij steevast teveel chrono't.

Toen ik mijn Amoeba SR16 (top ding trouwens!) binnen kreeg van Gunfire, zou hij volgens Gunfire 360 ongeveer doen en deed hij mij 372 fps. Toen gebracht naar airsoft winkel (ook voor kleine reparatie intern aan gearbox, waar iets aan kapot was gegaan door mijn eigen schuld en ik geen gereedschap voor had) en daar ook fps naar beneden laten schroeven. Toen deed hij volgens hen 345 fps en op mijn chrono 361. Ik andere veer besteld, want vond dat wat teveel op het randje en. Ik de nieuwe veer erin gestoken en wat telfon tape gedaan rond de hop up unit en barrel voor extra airseal, toen schoot hij op mijn chrono rond de 342. Echter afgelopen zaterdag schoot hij bij RSL airsoft ineens maar rond de 315 FPS op hun chrono. Net hier weer thuis getest en nog steeds mega constant rond de 342 met max uitschieter van 2 fps meer of minder in 25 shots. Ik de veer van de airsoft winkel weer ingestopt, toen deed hij 363 fps constant op mijn Chrono.

Dus even overzicht:

Andere Chrono -- Mijn Chrono
Gunfire 360 - 372
Airsoftwinkel 345 -- 361
RSL Airsoft 315 - 342


Moet ik dan toch de veer erin steken die de Airsoftwinkel erin heeft gedaan? Of kan ik op een bepaalde manier de chrono recalibreren? Ik vind 315-320 wel echt aan de lage kant namelijk, ondanks dat het qua range wel goed is. Ook goed voor de info: mijn amoeba schiet super constant op alle chrono's, alles zit rond de gezegde FPS met max afwijking van 2fps naar boven en of beneden.
 
Grote kans dat je chrono afwijkt idd, heb het ook al gezien bij andere die op hun eigen chrono er gewoon 15-20 FPS te hoog zaten tov andere chrono's. Over kalibreren durf ik niets te zeggen, het is überhaupt natuurlijk maar de vraag of dat een echte of een neppe xcortech is.
 
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman
Het kan ook het verschil in BBS zijn. Met extreme precision schiet ik ook 15 FPS harder ten opzichte van de ics BBS.

Maar ik heb de zelfde chrono van AliExpress en die lijkt inderdaad ook aan de hoge kant te zitten.
 
Ik test met G&G 0.20 thuis en geloof dat ze daar bij RSL ook mee testen.
 
En welke veer zouden jullie dan doen? De veer die 363 doet op mijn chrono?
 
En welke veer zouden jullie dan doen? De veer die 363 doet op mijn chrono?

Veer die 340-345 gaf op de skirm en de winkel hun chrono's, rond die waarde zit je IMO gewoon safe. Iig dus rekening houden dat je altijd lager zit qua FPS dan je chrono aangeeft, maar goed waar je normaal op het 360 FPS randje zit bij jezelf is het gewoon prima voor op de skirm.
 
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman
Top, doe ik die veer erin en neem ik voor zekerheid gereedschap mee om de andere veer erin te kunnen steken als nodig is, want alleen me stock moet er ff afgeschroefd worden om veer te vervangen, 10 minuutjes werk als meezit.
 
Waar staat je chrono? En hoeveel licht valt erop. Je hebt soms mensen die een kist eromheen bouwen en dan is het te donker. Dan krijg je ook gekke uitslagen.
 
Is veel licht beter dan weinig licht? Ik kan vanavond wel even checken als ik thuis ben of dat uitmaakt. Echter zit er niet af en toe een rare uitslag tussen, want die zijn wel echt constant
 
Te weinig licht zorgt dat de sensors niet goed registreren , gewoon normaal dag licht zou voldoende moeten zijn. Wat ook kan maar dat is voornamelijk bij hpa dat als de loop te dicht bij de opening van de chrono gehouden word dat je ook te hoog/ laag zit. Aangezien het overtollige lucht ook door je chrono geperst word. Houd je dan de barrel 5 cm van de chrono dan doet ie het wel goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: NielsHoffland
Top, ik ga straks even nog keer heel duidelijk checken in daglicht, misschien maakt het uit. Echter zitten er niet echt rare metingen tussendoor, ze zijn wel constant. Is een AEG verder. Bedankt in iedergeval, ga zo checken om 5!
 
Bij RTT was er iemand met ingebouwde tracer. Schoot volgens de chrono nog geen 100 fps. Had daar ook met licht te maken dus het is zeker van invloed.
 
Tja niet geschoten is altijd mis :p
En wie weet werkt het, zou een easy fix zijn.
 
Hmm, ik testte net 1 schot, 362 FPS dus hetzelfde. Echter deed mijn replica niks meer na dat ene schot, op geen van me beide lipos zucht. Geen enkel geluid, dus ook geen vastlopende gears oid (is sowieso goed geshimt). Al zat de LiPo ook niet helemaal bevestigd in de stock (wilde dit toch ff testen in 2 minuten tijd) en hing hij er wat losjes uit.

Ik hoorde geen raar geluid en FPS was hetzelfde als normaal bij dat ene schot. Kan er iets los geschoten zijn? Voor zover ik kan zien zitten de connectors (mini tamiyas) nog gewoon goed en werkte hij dus bij beide lipos niet meer...

Gaat om een Amoeba SR16 (M4 platform en internals met EFCS unit Erin) 2 keer een 11.1 LiPo gebruikt om te testen erna.
 
  • Leuk
Waarderingen: NielsHoffland
Hmm, ik testte net 1 schot, 362 FPS dus hetzelfde. Echter deed mijn replica niks meer na dat ene schot, op geen van me beide lipos zucht. Geen enkel geluid, dus ook geen vastlopende gears oid (is sowieso goed geshimt). Al zat de LiPo ook niet helemaal bevestigd in de stock (wilde dit toch ff testen in 2 minuten tijd) en hing hij er wat losjes uit.

Ik hoorde geen raar geluid en FPS was hetzelfde als normaal bij dat ene schot. Kan er iets los geschoten zijn? Voor zover ik kan zien zitten de connectors (mini tamiyas) nog gewoon goed en werkte hij dus bij beide lipos niet meer...

Gaat om een Amoeba SR16 (M4 platform en internals met EFCS unit Erin) 2 keer een 11.1 LiPo gebruikt om te testen erna.

Je kan de pistol grip even checken om te kijken of de motor stekkers nog goed zitten. Kom niet aan de grote schroef in het midden alleen de 2 aan de zijkanten! :)
 
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman
Oke, dankje! Mocht dat het niet zijn, zijn er dan zaken die ik kan doormeten zonder hele gearbox uit elkaar te halen weer?
 
Oke, dankje! Mocht dat het niet zijn, zijn er dan zaken die ik kan doormeten zonder hele gearbox uit elkaar te halen weer?

Ik zou dat even checken. Ik heb zelf ook een Ares Amoeba en dat lijkt mij de enige mogelijke fout. Als dat het niet is heb je waarschijnlijk ergens een kabelbreuk. Je zou dan de kabels kunnen doormeten, dus rood bij de batterij aansluiting en rood op de motor connectie, en dan de trigger overhalen. Dan zou je iets moeten kunnen meten. Alleen zit er dus die EFCS module in. Dus misschien dat dat helaas niet zal werken...
 
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman
@NielsHoffland , Je maakt zojuist mijn dag. Werkelijk geen idee hoe, maar blijkbaar zat hij bij de motor niet helemaal goed, want hij doet het nu wel weer. Heel vaag, aangezien ik echt niks daaraan gedaan heb vandaag of sinds laatste skirm.
 
Back on topic, uitgebreid getest met zo een 50 schoten 0.20 gram. Hoogste was 363.5 en laagste 359.8 in het daglicht nu rond 18.00 met extra lampen erop (Was voor het raam naar het raam toe gericht met iets bij het raam om de bbs tegen te houden, stond niet in de weg van het licht).

Ik denk gewoon dus dat mijn chrono niet goed gekalibreerd is en steevast 15-20 fps teveel geeft. Aankomende skirm komen we erachter en anders gooi ik snel veer om. Mocht dat zo zijn, laat ik het hier weten en mogelijke oorzaken dan.