Z-Tactical Throat Mic

Blade

Well-Known Member
6 mrt 2015
409
242
Trophies
15
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Z-Tactical throat mic? Ik zoek namelijk naar een vervanging voor mijn standaard headset die bij de Topcom Twintalker 9500 Airsoft Edition. Nu is er nog niets mis met deze standaard headset maar ik weet uit meerdere recenties dat de bijgeleverde headset niet van al te beste kwaliteit is, dus wil ik em eigenlijk op voorhand al vervangen en de standaard headset als backup gebruiken. Ik draag tijdens het skirmen eigenlijk altijd full-face protection, oftewel een full-face mask of een mesh mask V2 (dus met oorbescherming) met goggles, dus een headset met koptelefoon of een Bowman headset is voor mij denk ik bij voorbaat al uitgesloten.

Dus nou was mijn oog gevallen op de Z-tactical throat mic

z-tactical-throat-mic_7692_0.jpg

Heb hier wat informatie over proberen te zoeken op youtube maar de enige echte youtube review van een (ander merk) throat mic waar je ook echt hoort hoe het klinkt voor je teammembers vond ik bij Airsoftology en ik vond het op zich wel acceptabel hoe het klonk.

https://youtu.be/B5_eI9ungGE

Ben eigenlijk wel benieuwd of er mensen zijn die zoiets gebruiken en er wat bruikbare informatie over kunnen delen.

Check wel even welke accessoires op een Topcom passen.

Volgens mij hebben ze daar iets op gevonden maar op een Topcom passen niet de standaard accessoires zoals dat wel kan bij Midland, Kenwood, etc. Kijk maar naar de plug van deze Throat Mic, die past zo niet op je Topcom.

En volgens mij is deze Throat Mic alleen de microfoon en mis je nog een "afstandbediening" om je radio te bedienen (kanaal open/dicht). Dit noemt men een PTT, oftewel een Push To Talk. De radio bedienen kan je natuurlijk direct op de radio zelf doen maar zo'n PTT kan je (bijna) overal op je gear plaatsen. Die plug van deze Throat Mic is meestal compatible met een PTT.

Alleen is nu de vraag weer, past die PTT in jouw Topcom?

Je hebt speciaal voor de Topcom een verloopstekker naar een Midland aansluiting

topcom-naar-midland-adaptor_13123_0.jpg

Daar kan dan weer een PTT met Midland aansluiting op aangesloten worden en op de PTT wordt de throat mic aangesloten, zover was ik zelf ik ook al gekomen.

Hetgene waar ik geinteresseerd ben is hoe duidelijk verstaanbaar je bent met die throat mic aangezien deze slechts werkt op trillingen die opgevangen worden uit je strottenhoofd.

Tja ik vind het bagger, je komt altijd heel zacht door tot onverstaanbaar.
Misschien dat het met een professioneel ding beter gaat, maar die zijn dan weer onwijs duur.

We hebben er een paar in het team en is altijd veel "Hoor je me nu?........En nu?........Nu dan?........Wat?........Nee, jij bent zelf lelijk!"

@Robin is de expert voor wat betreft throat mic(e) binnen ACN inderdaad! 

ook hier negatieve ervaringen met throat mic. articulatie is niet zo goed bij de een. de ander komt te zacht door en weer een andere geeft allemaal bewegingsruis.

PTT is een must!!!! heb je deze niet dan zul je uit gemakszucht je VOX aanzetten op je porto en dat is @$@#%$#%. ben je aan het rennen dan gaat de VOX aan en hoord met je rennen en kan men zelf nix over het net gooien. Ben je klaar met rennen en nog aan het na "hijgen" dan kan de rest ook niks zenden i.v.m. een "hijger" op de lijn.

Helaas moet ik bekennen dat keelmicrofoons niet relaxed zijn om te dragen voor airsoft. Ik heb zelf een Iasus throatmic (nieuwe versie) en door de portofoon klink je of zeer zacht, of je mist net de perfecte spot. Ook kabelbreuk gebeurt vaak doordat je de heletijd in beweging bent en het ergens achter kan haken. 

Maar als je hem wel goed afgestelt krijgt en daadwerkelijk geen kabel breuk weet te veroorzaken is het wel de way to go als je een full face mask draagt. Dan is alleen het enige nadeel nog dat als je je kin naar beneden drukt je de throatmic weer opnieuw op de goede plaats moet drukken. 

Je kan al die problemen fixen om voor een echte throatmic te gaan, alleen dan ben je wel ongeveer 600+ E kwijt om alleen verstaanbaar te zijn over de portofoon. 

Nou die throat mic gaat het dus niet worden als ik het zo hoor hahahha

Ik heb ondertussen ook al een beetje verder gekijken geweest en ik kwam nog op een ander interessant stukje techniek van Z-tactical. De Z011 L.I.H (Low Profile in ear Headset)

Z-Tactical-Z011-L-I-H-Low-profile-In-Ear-Headset-.jpg

Deze zou de trillingen van je stem via (volgens mij) je gehoorgang opvangen, gebaseerd op hetzelfde principe dat je jezelf kan horen praten als je bijvoorbeeld oordoppen in hebt.

IMG_3506_a_zps6ec265e8.jpg

Dus afgelopen weekend bij Airsoft Vlaanderen in Antwerpen de headset even in mijn oor gepast, maar ik betwijfel of dat heel de skirm lang in je oor gaat blijven zitten. Nu aan het twijfelen of ik em toch maar gewoon ga kopen, want had em al ergens gevonden voor 30 euro, en em een tijdje te testen of dat ik dan toch maar ga proberen om een bowman of een swimmer style headset te gaan passen onder mn maskers. Wie weet valt het geheel wel te integreren met elkaar. Een leuk knutsel projectje is toch ook wel weer leuk :D

Als je toch een masker draagt zou je een tapeje over de headset kunnen doen. Zo heb ik in België in mijn begindagen een headset gebruikt ;) 

Goeie tip Jan :)

Is het in de praktijk nou ook zo dat je bij een bowman style headset last hebt van dat buitenstaanders/tegenstanders het geluid uit de oorschelp kunnen horen in een stille omgeving vanwege het opengewerkte oorstuk? Zit namelijk nog te dubben tussen de Bowman III

75cc6fb86f3b39a4d6d42c5e7875a82dh-1415777486.png
en de Selex TASC1 Headset

177ac1ff0de150466ef000aeaaa3ff24h-1415777337.png

omdat de tweede een dichte oorschelp heeft, alleen jammergenoeg is deze alleen maar links te dragen.

Heb ik nog nooit gemerkt of gehoord. Het is meestal niet zo muisstil dat je dat kan horen. Of je moet je headset ontiechelijk hard hebben staan. 

Van een teamgenoot die naast je staat hoor je soms wel een geluidje er uit komen, maar het heeft me nog nooit een hit gekost als ik iemand besluip of rond sluip.