Zelf smoke grenade maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erizon

New Member
Trophies
1
Hallo iedereen,

Ik ben zojuist samen met een vriend van mij gaan opzoeken hoe je zelf veilige gekleurde smoke's kan maken maar ik vraag me af of ik deze dan wel legaal op een outdoor veld mag gebruiken of ligt dat dan aan de regels van het veld zelf.

Heeft iemand hier informatie over.
 
Mag niet.

Smokes mogen volgens de Nederlandse wet al niet omdat "vuurwerk bedoeld om rook te maken" niet mag. Nu zijn de enola's een "grijs gebied" maar voor de handel is het extreem lastig omdat het dus onder de wet voor vuurwerk valt en dus gecatagoriseerd wordt als explosieven voor de particuliere markt. En dan zou je nu dus zelf een explosief gaan knutselen.

Ik deed het zelf ook rond oud en nieuw, heeeeeel lang geleden, maar officieel mag het niet. Maar ben benieuwd naar de filmpjes :D
 
Ik ben met de WWM en nog wat andere instanties bezig en met de enola's zijn technische gezien verboden vuurwerk, maar worden door sommige ambtenaren gezien als theater benodigdheden. Dus in de regio Haaglanden mag ik ze bijvoorbeeld niet opslaan of verhanden van de verantwoordelijke ambtenaren. Maar dat kan per regio verschillen. Of je meld het niet en hoopt dat je mazzel hebt.

Maar ze vallen dus onder explosieven volgens de wet en dienen als explosief cq vuurwerk te worden opgeslagen in een bunker met sprinklers e.d. En je mag zelf geen vuurwerk of explosief vervaardigen zonder de juiste papieren dus dat maakt het illegaal.

En enola's mogen dus niet worden verkocht vanuit een doos achter een bar of balie of met postnl verzonden te worden met de reguliere post maar met speciale transporten. En als de verkeerde instantie het ziet ben je de haas.
 
Loopt straks iedereen met pvc buisjes met sterretjes erin. En stinken dat iedereen doet aan t einde van de dag :p
 
Dan zou ik pvc en sterretjes toch overslaan en voor KNO3 gemengd in gecaramelliseerde suiker.
Heb met allebei oud en nieuw ervaring, maar man die kno3 zooi zet zo een straat vol :D
 
......
Maar ze vallen dus onder explosieven volgens de wet en dienen als explosief cq vuurwerk te worden opgeslagen in een bunker met sprinklers e.d. En je mag zelf geen vuurwerk of explosief vervaardigen zonder de juiste papieren dus dat maakt het illegaal........

Dit dus. Heel simpel. Het is voor de gewone burger welke NIET beschikt over de juiste papieren VERBODEN om zelf pyrotegnische dingen in elkaar te zetten. Dus het combineren van stoffen (al dan chemisch of niet) is niet toegestaan.

Dan zou ik pvc en sterretjes toch overslaan en voor KNO3 gemengd in gecaramelliseerde suiker.
Heb met allebei oud en nieuw ervaring, maar man die kno3 zooi zet zo een straat vol :D
KNO3 (ookwel kunstmest als ik het goed heb) mixen met suiker is het combineren van stoffen en in dit geval met als resultaat een pyrotechnisch mengsel dat rook maakt. Dit is leuk maar bij wet verboden. (heb het zelf ook gedaan tot grote pringels bussen vol aan toe)
 
Niet perse kunstmest, maar Kno3 is een bestanddeel van kunstmest.
Maar ja het is illegaal ja.
 
Loopt straks iedereen met pvc buisjes met sterretjes erin. En stinken dat iedereen doet aan t einde van de dag :p
Hey mannen, realiseer wel dat er in die rook dus behoorlijk giftige bestanddelen zitten die beslist niet goed voor je longen zijn. En die wijsheid heb ik van mijn “brandweer instructeurs”, en dat zijn vakmensen.
 
Hey mannen, realiseer wel dat er in die rook dus behoorlijk giftige bestanddelen zitten die beslist niet goed voor je longen zijn. En die wijsheid heb ik van mijn “brandweer instructeurs”, en dat zijn vakmensen.
Pvc is plastic dus dat zegt al genoeg wat er bij de verbranding vrij komt.
 
Kno3 met sorbitol mengen 2/3 1/3 verhouding. Dit 10min bakken op 120graden. Dit is witte rook. Voor een kleur kun je tijdens het bak proces een wascokrijtje toevoegen. De kleur kruitje bepaald de kleur rook.

Maar zoals verteld mag dit officieel niet.
 
Zie reply’s van Boudewijn, hij heeft best veel kennis van dit onderwerp. Het lijkt mij verstandig om het zelf knutselen maar achterwege te laten en dit topic af te sluiten. En niemand zal blij zijn om door rook met niet-zo-fijn-voor-je-longblaasjes deeltjes te lopen.
 
Inderdaad, de enige smokes toegestaan in nl zijn van enola. Zelf knutselen is behalve dat het de nodige risico's met zich mee brengt ook verboden.
Had gehoopt dat dit topic een stille dood zou sterven, maar helaas.
Dus slotje erop.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan