Hapering Novritsch SSP-5

Oom_B

Member
23 dec 2025
15
10
Gisteren eerste magazijn geen probleem.
Later zolderkamertemperatuur 15 graden
Bij langzaam schieten ene schot vuurt BB, tussenschot geen BB en dat gaat zo door
Magazijn SSP5 in Pit Viper getest: werkt normaal
Magazijn Pit Viper in SSP5 getest: zelfde welles nietes cyclus
Datzelfde magazijn terug in de Pit Viper: werkt normaal
Lijkt me dus geen magazijnprobleem maar een SSP5 issue: is het een mooiweer pistool of heb ik een dud?

De test van vandaag: SSP 5 magazijn langzaam laten leeglopen voor afkoeling zonder bevriezing
De gasbus een minuutje in de handjes opgeward ivm goede vulling magazijn
Eerste 2 schoten een lichte sproei/gasnevel in m'n gezicht merkbaar

Oja gisteren slede er af, rails licht geolied, cyclus was en is boterzacht

Oja en laatste schoten heeft de SSP5 niet genoeg purry on de hamer te spannen, datzelfde magazijn zonder tussenvulling van gas doet het vervolgens perfect in de Viper

Pin die kogel uit het magazijn, niet beschadigd? Als je met de hand de slede bedient na 1e schot, komt er dan wel een 2e kogel uit?
Interne mechanisme schoon? Geen tweede kogel of restjes daarin? Beweegt nozzle vrij?

Sorry voor meer vragen dan antwoorden.

Geen schade aan de BB's, na 1e schot een volledige cyclus maar er komt geen BB uit het magazijn, een duidelijk "leeg schot" geluid. Mag lip is genummerd met een 2. Alles schoon, zuinig gesmeerd waar nodig, Nozzle beweegt vrij.

Heb hem een paar uur beneden in de huiskamer laten liggen, daar is het 20 graden celcius, net weer naar de man-cave op zolder en zonder problemen een heel magazijn leeggeschoten. Alleen eerste 4 schoten een lichte sproei/gasnevel in m'n gezicht merkbaar.

Als ik t zelf analyseer dan is het magazijn te kwistig met de gasuitvoer waardoor het pistool te snel afkoeld. Zwakkere hamerveer nodig? Of een zuiniger exhaust valve? Ik ben geen airsoft sleutelaar. Wel ervaring met het tunen van het Crosman co2 22xx platform...

Dit avond magazijn op 20 graden was met ca. 20 stuks 0.20 BB's gevuld:

SSP5-03.jpeg

He, wat vervelend. Was je gisteren nog prima tevreden en helemaal blij met je nieuwe aankoop, gaat het nu alweer allemaal wat moeizamer. Jammer.

Je hebt in ieder geval een magazijn met een 2 op de feeding lips, wat aangeeft dat je de nieuwste generatie hebt. Eerdere generaties magazijnen hadden nog wel eens feeding issues, maar daar zou je geen last van moeten hebben.

Ik heb hier toevallig net vandaag een nieuw magazijn binnengekregen: deze is dezelfde als je standaard bij de replica krijgt. Een originele.

Ik haal bij deze magazijnen standaard de onderplaat los en de valves eruit; ze zitten vaak niet top vastgedraaid en de o-ringen staan droog. Ik vet die altijd in met Superlube en draai ze beter aan met een Valve Key. Sluiten dan beter af. Heb daardoor nooit gasdrukverlies.

Heb je bij de problemen die je hebt, ook last van een hamer die 'half' geactiveerd wordt?

Ik had hier in het begin ook last van met standaard Green Gas (132psi). Ik gebruik sindsdien eigenlijk standaard Orange (164 psi) of Red Gas (178 psi) van Ultra-air en heb daarna nooit meer het probleem gehad. De SSP5 voelt zich met die hogere drukken meer op z'n gemak, lijkt het.

Wat mij verder al wel eens opgevallen is dat in het begin de slede zwaarder loopt. Het lijkt alsof het geheel eerst wat moet inslijten en daarna soepeler/makkelijker loopt.

Tijdens dat inslijten was bij mij het vet wat ik gebruikte al heel snel zwart verkleurt. Ontvetten en opnieuw invetten deed daar echt wonderen.

Als laatste: bij de SSP5 moet je standaard ietsjes hop-up instellen. Als je dit niet doet, rollen de bb's je replica uit, omdat deze dan geen weerstand krijgen. Misschien nog iets om even te controleren.

Was gisteren al bingo maar wilde eerst van alles testen en proberen in het kader van het kan nieuwigheid zijn.

Had inderdaad ook last van het halve hamer fenomeen, had dat toegeschreven aan kou bij magazijn bijna leeggeschoten.

Ik heb wel red gas aangeschaft voor een gbb die ook co2 mag schieten en op groen gas zomaar leeg liep. En het op rood gas prima doet. Maar ik ben een beetje huiverig rood in de SSP5 te gebruiken nadat ik op het UK airsoft forum had gelezen dat de nozzle dan stuk gaat. Hier
gehoord dat de nozzle-zuiger-oring het kan begeven. Vooralsnog houd ik het even bij groen gas op kamer temperatuur. Ik ben een beetje voorzichtig want ervaar de airsoft techniek als micro techniek.

Invetten nu 2x gedaan en de zwarte vegen waren mij ook opgevallen, ik zal het weer droog maken en met alcohol ontvetten, droog monteren, paar keer racken, weer loshalen en schoonmaken en invetten en dat goed in de gaten houden, zou idd een kwestie van polijsten door gebruik kunnen zijn.

De hop stond wat strak, die heb ik iets gelost, nog niet meegemaakt dat er een bb uit rolde, dat was bij de AAP uit de doos wel het geval en bij dat pistool een bekend fenomeen.

Marcel en Kroes bedankt voor het meedenken, wordt vervolgd.

• Leuk
Waarderingen: Kroeskoppie
Met een alcohol doekje schoongemaakt, rail heel licht ingevet met moly (dat gebruik ik ook in het luchtbukswereldje waar metaal-op-metaal contact is)
Magazijn niet bijgevuld met greengas, dus temperatuur was bij de start 15 a 16 graden.
Magazijn gevuld met 21 BB's 0,25 en rustig leeggeschoten.
Zal later het magazijn nog eens aftoppen met gas en dan 3x 21 BB's schieten, kijken of dat goed gaat

SSP5-04.jpeg

SSP5-05.jpeg

• Leuk
Waarderingen: Kroeskoppie
Weer het oude verhaal, komt er op neer dat hij eerst goed schiet en na een stuks of 10 schoten om en om wel/niet een BB schiet. Tweede magazijn sneller geschoten, komt er ook het halve hamer span verhaal bij. Ik houd het er op dat het pistool een koukleum is en gun hem nu vooralsnog een winterslaap. Teleurstellende ervaring na eerst zoveel positiefs op YouTube gezien te hebben.

Of deze proberen? Waar t beste aan te schaffen?

Edit 17-1: daar maar besteld, 2 bussen oranje, ben benieuwd

Laatst bewerkt:
Hmmm.

Vreemd. Ik heb vandaag nog met mijn SSP5 geschoten op mijn maandelijkse IAPS Trainingsmoment. Het was daar maximaal 10 graden, waarschijnlijk koelwr.

Ik was in de groep opvallend genoeg 1 van de weinige zonder problemen met koude magazijnen en dergelijke.

Nu moet ik daar wel bij zeggen dat mijn SSP5 vorige week helemaal is schoongemaakt, onderhoud heeft gehad en al volledig is ingesleten. Zitten al zo'n 5000 bb's door, gok ik.

Ik gebruikte vandaag bij die temperatuur het Orange gas wat je besteld hebt i.c.m. de standaard Novritsch magazijnen.

• Leuk
Waarderingen: Oom_B
Ik ben nog even bezig geweest met het afstellen van de hop, voor t geval die te strak stond. Net zolang los gedraaid tot de BB's er uit vielen en daarna tikkie aangedraaid. Probleem bestond nog steeds daarna. Toen 3 andere GBB's getest en die deden het perfect. Net weer even naar boven geweest, slede er af, spuitbus dunne silikonenolie gebruikt om te smeren, daarna 2 mags geschoten, maar 1x kwam er geen bb uit. Magazijn gevuld en mee naar beneden genomen om op kamertemperatuur te laten komen, morgen weer even testen, als het probleem dan blijft dan ga ik ermee terug naar Shogun. Ik ga daar sowieso naar toe voor de CZ. Ik schat dat er nu 300 BB's doorheen zijn. Zo'n dure replica zou uit de doos perfect moeten werken.