Nieuwe manier voor communicatie

Foodie88

Well-Known Member
23 aug 2016
431
233
Trophies
16
Hoi iedereen,

Ik zat afgelopen weekend wat te denken; zou er niet een andere mogelijkheid zijn om op het veld te communiceren dan via zo'n radio/walkie talkie?

Even wat kenmerken op een rijtje van zo'n radio setup (vul maar aan):

Voordelen
  • Stevig (bedoeld voor buitengebruik)
  • Goede PTT knoppen
  • Tacticool!
Nadelen
  • Prijzig (relatief maar toch)
  • Rekening houden met wetgeving
  • Matige geluidskwaliteit
De achtergrond
Ik maak al sinds jaren gebruik van het programma Mumble om met vrienden te communiceren. Dit is een programma in het rijtje Teamspeak/Ventrilo/Discord, van oorsprong een gaming-related platform dat ervoor zorgt dat je met een microfoon en headset met elkaar kan praten. Er zijn wel wat verschillen tussen de programma's. Voor Mumble geldt dat het de minste features maar de beste geluidskwaliteit heeft. Aangezien wij een klein groepje zijn en al deze features niet nodig hebben, zijn we daarvoor gegaan.

Deze apps maken het mogelijk je eigen servers op te zetten (of te huren) en daarop dan verschillende kanalen aan te maken. De kleinste servers zijn rond de 10 man maar het kan oplopen tot servers waar enkele honderden mensen tegelijk op kunnen zitten.

Mumble, Teamspeak en Ventrilo hebben eveneens (officiële en onofficiële) Android/iOS apps. Met die apps kun je het vanzelfsprekend onderweg gebruiken. Ik heb dat vaker geprobeerd en in ieder geval bij Mumble gaat dit nagenoeg perfect en zonder vertraging. Het is licht genoeg om maar heel weinig mobiele data te verbruiken. Sommige van de apps (in ieder geval één onofficiële Mumble app, bij andere kon ik het nog niet controleren) ondersteunen push to talk via bluetooth of via de bediening op een koptelefoon.

Om het even algemeen te maken en niet specifiek over één van de programma's, zal ik het vanaf hier even een 'voice server' en een 'voice app' noemen.

Het idee
Stel, jij en het team hebben het volgende tot je beschikking:
  • Telefoons met Android/iOS
  • Headsets met Push To Talk
  • Voice server met de gewenste hoeveelheid slots
  • Voice app
  • 3G/4G verbinding
In dat geval zou je de voice app kunnen gebruiken om op het veld met je maatjes te communiceren. Iedereen stelt push to talk in en gebruikt de knop op zijn headset of een aparte bluetooth knop - die zou je natuurlijk ook op je replica kunnen bevestigen (!) - als push to talk knop.

Voordelen
  • Geen aparte apparatuur nodig (behalve als je een vooroorlogse telefoon hebt :D)
  • Superieure geluidskwaliteit / geen irritante 'portofoon klikjes/stoorgeluiden'
  • Mogelijkheid om gemakkelijk kanalen in te stellen/af te schermen
  • Mensen door een commander laten overschakelen naar andere kanalen (bijv. bij wisselen naar een andere squad)
  • Kan niet afgeluisterd worden door het andere team
Nadelen
  • Afhankelijk van een 3G/4G verbinding
  • Verbruik van data(bundel), in het buitenland duur
  • Compatibiliteit van verschillende headsets
  • Heavy-duty headset nodig, wellicht lastig om te vinden
  • Telefoon op een goede plek opbergen en beschermen tegen BBs
Je hebt dus wel een probleem als je in een bos staat en geen bereik op je telefoon hebt, dan werkt het systeem uiteraard niet en een porto wel. Belangrijk is dat de telefoon en headset geschikt zijn voor een externe push to talk button, of dat nu een bluetooth knopje is of een knopje op de kabel van de headset. Qua headsets zul je wellicht wat moeten zoeken, voor een juiste heavy-duty variant geschikt voor buiten maar wellicht is een 'normale' portofoon headset hier ook geschikt voor. Communiceren op deze manier kost uiteraard wel data uit je databundel. Als Mumble een goede referentie is, zou dat wel mee moeten vallen.

Een groot voordeel lijkt mij dat je geen portofoon hoeft te kopen maar gewoon je eigen telefoon kunt gebruiken. Je kunt hem opbergen in een gevoerde pouch o.i.d. zodat hij veilig is van de BBs. Je kan zelfs, als je geen aparte headset hebt, bijvoorbeeld je standaard Apple oortjes gebruiken. Dat ziet er dan wel niet uit, maar het werkt wel en deze heeft ook knoppen in de kabel, welke je weer als push to talk button kunt gebruiken. Veel telefoons hebben standaard zulke oortjes met microfoon en knoppen erbij en ook veel aftermarket oortjes/headsets hebben dit.

Disclaimer: Deze post is een hersenspinsel in de theoretische fase en niet onderbouwd met feitelijke ondervindingen van mijzelf of anderen. Zie het als een 'shower thought' :p Ik ben benieuwd wat jullie van het idee vinden en wat voor voordelen/nadelen ten opzichte van de traditionele setup jullie voor ogen hebben. Ik ben in ieder geval van plan om dit een keer in de toekomst met wat maten te gaan proberen.

Groeten,
Foodie

Laatst bewerkt:
extra point of attention: Databundel.
Verbruik van data middels VOIP.

@Stey In het verhaal had ik al wel genoemd dat in ieder geval Mumble erg weinig data verbruikt. Dus als je een gemiddelde databundel van zo'n 1GB per maand hebt, zou dat makkelijk moeten kunnen. Ik heb hem wel even toegevoegd aan het lijstje met nadelen.

Batt van telefoon.
Door constand verbinding te hebben kun je soort pokemon go app krijgen die je gsm batt leeg zuigt.

Batt van telefoon.
Door constand verbinding te hebben kun je soort pokemon go app krijgen die je gsm batt leeg zuigt.

Dat is met een porto niet anders, daar moet ook een batterij in. Om te ontvangen, moet die ook constant aan staan.

Alleen denk ik dat de batterij van mijn porto langer mee gaat dan die van mijn telefoon. Zeker als die ook gebruik moet maken van bluetooth.

• Leuk
Waarderingen: Toothpick
Je kunt altijd nog een powerbank aansluiten, dat moet makkelijk gaan sinds je de telefoon ergens in moet wegstoppen om ervoor te zorgen dat 'ie veilig is :P Bluetooth hoeft niet per se hè, je kunt ook gebruik maken van de hardwarematige knoppen op je headsetkabel.

Stel je speelt in het buitenland maar hebt geen buitenland bundel?

Een punt bij nadelen klopt niet.
Namelijk dat niet iedere porto met elkaar compatible is.
Tenzij je een intertoys ding gebruikt zijn alle porto's compatible met elkaar.
Ze werken namelijk gewoon op 1 van de 8 pmr frequenties (nieuwe dure digitale hebben er 16)
Als ze niet compatibel zijn is dat een operator error en dien je je porto beter in te stellen al dan niet met een kabeltje aan de pc.

Stel je speelt in het buitenland maar hebt geen buitenland bundel?

Een punt bij nadelen klopt niet.
Namelijk dat niet iedere porto met elkaar compatible is.
Tenzij je een intertoys ding gebruikt zijn alle porto's compatible met elkaar.
Ze werken namelijk gewoon op 1 van de 8 pmr frequenties (nieuwe dure digitale hebben er 16)
Als ze niet compatibel zijn is dat een operator error en dien je je porto beter in te stellen al dan niet met een kabeltje aan de pc.

In het buitenland is het inderdaad niet handig. Het zou dan ook vooral bedoeld zijn voor skirms in Nederland waar je je internet bundel kunt gebruiken.

Het punt bij de nadelen heb ik verwijderd, ik was namelijk in de veronderstelling dat dit wel speelde.

Persoonlijk zie ik de meerwaarde niet zo, maar dat heeft mede als reden dat ik vrijwel dagelijks met portofoons werk. Het merendeel is inderdaad een operator-fout (te snel spreken na indrukken spreeksleutel, te vroeg de spreeksleutel loslaten, onjuiste instellingen, et cetera).

De kwaliteit van spraak vind ik verwaarloosbaar. Wanneer je de berichtgeving kort en bondig houd, hoef je enkel maar de kern van de boodschap door te geven. Het herhalen van de boodschap door de andere partij voorkomt verwarring, en geeft aan dat de opdracht al dan niet juist is begrepen. Duidelijk articuleren is noodzaak en je moet eveneens gezamenlijk dezelfde terminologie aanhouden om verwarring te voorkomen. Ik ben ook voorstander van simplexverkeer, zodat je geen twee gesprekken door elkaar hoort gaan.

Daarnaast is het - voor mij - het meest praktisch om te gewennen aan een type communicatiemiddel, dus zowel in binnen- als buitenland hetzelfde apparaatje gebruiken.

Als laatste is 3G/4G lang niet overal dekkend (los van gebruik in het buitenland en eventuele bijkomende kosten). Porto naar porto werkt doorgaans altijd wel, zelfs als je allemaal in dezelfde kelder zit. Bij mobiele telefonie ben je altijd afhankelijk van een mast die buiten staat, terwijl het simpele antenne-naar-antenneverkeer eigenlijk altijd wel werkt. Het wordt enkel problematisch wanneer je diep in de kelder probeert te communiceren met iemand die buiten staat. Dat is met portofoons makkelijk op te lossen door iemand halverwege, waar je nog wel communicatie met elkaar hebt, als een soort van relaystation te gebruiken die het verkeer weer naar buiten kan doorsturen.

Het vergt wat meer oefening en gewenning, maar dat maakt het ook weer uitdagend en leuker, vind ik. Overigens is de eenmalige aanschaf van een portofoon, spreeksleutel en aanverwante hardware mijns inziens verwaarloosbaar ten opzichte van bescherming van een mobiele telefoon, aanvullende kosten van je databundel en battery packs voor je mobiele telefoon.

PS: leuk weetje voor de die-hards. Op een aantal night vision gebruikers fora geeft men aan bewust geen mobiele telefoon mee te nemen. Schijnbaar straal je licht uit als een kerstboom, zelfs met je telefoon in een normale pouch of (broek)zak. Specifieke bescherming is beschikbaar, maar kost een flinke duit ;)

PS: leuk weetje voor de die-hards. Op een aantal night vision gebruikers fora geeft men aan bewust geen mobiele telefoon mee te nemen. Schijnbaar straal je licht uit als een kerstboom, zelfs met je telefoon in een normale pouch of (broek)zak. Specifieke bescherming is beschikbaar, maar kost een flinke duit

Helaas of gelukkig is dit niet waar. Een nightvision oftewel rest licht versterker ziet geen radio straling.
Een warmte kijker zou het hitte patroon van de accu en elektronica kunnen op pakken maar dan zie je ook een hoofd of handen etc.

Daarbij kost aluminium folie / kippengaas (Als je maar een kooi van faraday creëert ) geen flinke duit ;)

Haha, in een kooi van Faraday zou je telefoonverbinding ook niet meer werken :p maar het is inderdaad zo, een NVG ziet geen warmte of radiostraling en tegen een thermal sight kan je niks doen. Ik neem echter aan dat er niemand is die een thermal sight op het airsoftveld meeneemt ;)

@Sander ook dat is niet geheel juist. Als de hoeveelheid energie in Joule (in dit geval uitgedrukt in temperatuur) lager is of gelijk is aan de lichaamstemperatuur van de drager, dan zie je dat niet eens. Zojuist voor je getest met een Bullard T3 Max. Ook een apparaatje waar ik vrij regelmatig mee werk en werkhalve twee van tot mijn beschikking heb. Overigens ben ik het met je eens dat de werking van TI en NVG inderdaad verre van hetzelfde is, maar dat staat los van de waarnemingen.

Zojuist heb ik vernomen van een aantal NVG-gebruikers dat dit wel degelijk zo kan zijn. Diverse moderne telefoons beschikken over een IR-blinker die onder andere waarnemen of je je toestel bij je oor houd, of niet. Die IR-blinker is feitelijk hetzelfde als de IR-strobes en IR-lightsticks die juist in combinatie met NVG's worden gebruikt voor herkenning.

Ter verduidelijking, ik spreek nergens in mijn eerdere bericht over radiogolven. Ik spreek over waarnemingen van mobiele telefoons middels NVGs. Als radiogolven zichtbaar zouden zijn, zou je ook geen drol hebben aan porto's haha...

Ik citeer even twee reacties voor je, samen met mijn originele vraagstelling aldaar:

Anyway, quite recently I read a post (I think it was actually in this group) about NODs and carrying mobile phones with you on the field. Someone stated that carrying your mobile phone with you would make you light up like a christmas tree on the business side of your opponent's NODs.

Whilst browsing another forum, I stumbled upon another discussion about some guys thinking about running their mobile phones for comms (i.e. with the use of Mumble or TeamSpeak via their mobile carrier). Apart from other disadvantages I could think of, the message came to mind and I was wondering wether this would actually be a disadvantage when your opponent is wearing NODs and I'd be carrying my phone one me (especially with modern phones such as iPhones/Samsungs without the 'older' IR diode for use as a remote).

I have found some footage of NVGs and a mobile phone with it's screen lit up, but I haven't found anything in particular in regard to carrying such a mobile phone on you and how it would show up on NODs. Has anyone got some footage or is anyone willing to create some footage? Are there any users around who have experience with this?

Thanks!

A phone screen is decently bright. Even a lit cigarette looks like a beacon under NODs.

My main concern would be that some phones use an infrared blinker to detect when it is up against your face. Under night vision it looks like a strobe.

Yeah most current phones have an ir blinker. I have seen them through peoples pockets and packs. You need to make sure that the phone,if you docchoose to carry it in the field, either for regular use/protection from theft at the staging area or in game use, that it should be properly covered or wrapped by a dense fabric or plastic case to keep the light from escaping and giving your pos away

Laatst bewerkt:
Ik denk dat dit te combineren is met de bescherming waarover ik spreek @Fl4m3s87 . De telefoon moet toch ergens in om ervoor te zorgen dat hij niet door BBs geraakt wordt. In principe hoef je er na het instellen niet meer bij, dus dan kan hij in een afgesloten 'houder' wat dat ook mag zijn.

@Fl4m3s87
Over het hitte patroon zeg ik duidelijk dat het zou kunnen. Dat wil dus zeggen dat het niet altijd zo is.

Wel bedankt voor de toelichting en quotes.

Ik heb zojuist de ir blinker getest maar die gaat alleen maar aan als je daadwerkelijk aan het bellen bent. (Anders zou het scherm ook uitgaan als je je hand erover haalt.)
Dus vind het redelijk ver gezocht dat je een blinkende ir in je broekzak hebt.

Een schermpje van een mobieltje is inderdaad zeer fel maar kan je ook dimmen tot laag niveau en is dan ook niet meer zichtbaar, mits in de broekzak of elders goed opgeborgen.
Daar is geen speciaal zakje etc voor nodig.

Nice @Foodie88 ! Er zijn meerdere apps die dit faciliteren. Bij sommige heb je dan ook gelijk een squad-map erbij. Vind het idee van dit soort apps erg tof. Maar idd, de databundel en de accu van je telefoon... De databundel zou dan niet zon probleem zijn zolang je in NL blijft spelen en goede dekking hebt. De accu van je foon blijft dan wel over.

Waar ik het meest van baal van de porto's (toegestaan binnen de wet) is het crappy bereik. Daar zou ik heel graag wat aan verbeterd zien. Heb een keer een nacht skirm gedaan waar ik de andere kant van een mini kantoorpand niet kon bereiken... Teveel stoorzenders in de buurt gok ik... Echt belachelijk :P Dat geeft zon belemmering in je spel, helemaal als het spel ingericht is dat je via de radio contact moet maken xD

Daar zou deze oplossing DE oplossing voor zijn. Dan kan je zelfs een CO in zijn woonkamer hebben zitten thuis, terwijl de squad in het veld bezig is. Wat dit voordeel geeft? Geen idee :P Maar je kan een awesome zolder kamer maken met battlemaps en een grote tablet waarop je de squad-map bij houdt!

Vooropgesteld scheelt dat natuurlijk per telefoon en type.

Redelijk ver gezocht? Alstublieft. De discussie binnen de Facebookgroup Airsoft Night Vision Users heeft ook nog een top filmpje.

Zoals je zelf zegt: het zou kunnen dat het wel zo is...

Live action IR blinker, I've also seen them blink much more rapidly whenever they're detecting movement or have just been sat down. Galaxy phones are the biggest culprits of this I've seen.

That is some awesome footage regarding this inquiry, Seth! Could you explain how you set this up? I.e. is this just the blinking 'hey, I'm on!' LED or the actual IR-blinker as mentioned earlier?

Thanks so far guys, this really helps!

It's an infrared sensor. It is meant to know when the phone is against your face and to ignore any touchscreen input so your cheek doesn't press random buttons. Its also how your phone screen knows to go off when its next to your face and to turn on again when you take your phone away from your face to end call or input more numbers.

Ik heb het filmpje gezien. En moet zeggen dat ik het niet echt een "hoogte zon" vind.
Telefoon staat ook nog open en bloot op een kast.
Ik heb getest met een HTC en Sony en beide ir blinkers staan uit tenzij je belt of gebeld word.

Aan de andere kant gaan we het hier nooit eens worden. Om niet nog verder offtopic te gaan, mijn conclusie.
Jij vind het wel relevant, ik niet.
Jij vind het niet ver gezocht, ik wel.