(Introductiedag) TAT Tactical Airsoft Training

THR33KlNGZ

Well-Known Member
31 jan 2018
292
154
Trophies
10
Tactical Airsoft training is een initiatief van area 57 om op een leuke en vooral leerzame manier meer tactiek in ons spel te krijgen.

Een van de eerste dingen die ze ons in de ochtend zeiden was de reden van de introductiedag, namelijk: ,,Dat het moeilijk zou zijn om uit te leggen wat TAT in houd.''
Toch ga ik een poging wagen mijn visie op deze dag en op TAT te werpen.

Als ervaren airsofters zien ze de sport de laatste paar jaar behoorlijk groeien. De oude stempel airsofters konden jaren geleden elk nieuw lid alle basis dingen heel goed uitleggen. De verhoudingen lagen in ieder geval anders. Omdat toen een groot deel ook wel met Real Steel in aanraking is geweest waren termen als muzzle sweep en trigger discipline vanzelfsprekender. Termen die ik wel kon maar waar ik niet aan dacht als ik een spelletje ging spelen in het weekend.

Ik zelf ben een vrij onervaren airsofter die via het alom bekende youtube in aanraking is gekomen met de sport. Vanaf de eerste minuut dat ik een geladen replica in mijn handen had in het speelveld was ik helemaal verkocht, al had ik 1 minuut later ook al de eerste hit te pakken precies op mijn voorhoofd.

Vooral het tactische gedeelte spreekt me erg aan, al heb je daar als NOOB een heel eigen visie op heb ik inmiddels begrepen.

In de TAT modules word er dus begonnen met realisatie wat je in je handen hebt, hoe je er veilig mee om gaat. (Pff ja dat weet ik toch, nou er zijn veel aspecten waar je niet aan denkt)

Basis handelingen zoals laden, herladen wisselen naar side arm worden je op de juiste manier uitgelegd, heb ik mezelf in dat half jaar al verkeerd aangeleerd. Net zoals zo veel dingen dient de basis toch te kloppen wil je er verder in komen.

Ondanks dat ik al met 2 ogen open probeerde te schieten, om geen tunnelvisie te hebben door je sight, is er nog veel meer om rekening mee te houden wat er naast je gebeurd. Ook hier werden we op gewezen, namelijk je team. Als je toch zelfs je maatje naast je uit het oog verliest hoe kun je dan als eenheid fungeren.

Schieten vanuit cover houd ook veel meer in dan zorgen dat je achter een voorwerp of muur staat. Hoe laat je het minst van jezelf zien en toch zo goed mogelijk zicht hebben op je enemy, hoe ga ik om met een hoek aan mijn linkse kant als rechtshandige. De afstand die je bewaart tussen jou en je cover, niet alleen voor je replica. Nee denk ook maar eens aan ricochets.

Ook het als team gebruik maken van cover en van cover naar cover verplaatsen komt tactisch echt wel veel meer bij kijken dan ik vermoedde. Hoe zorg je ervoor dat je voordeel hebt van je cover en niet er zelf voor zorgt dat je ergens verstopt zonder dat er dadelijk geen way out meer is.

Ten slotte hebben we nog mogen proeven van het roomclearen in cqb met een teammate. Hoe een deur te pieën en waneer is een ruimte clear. Toen mochten we het geleerde in praktijk brengen en nog even wat huisjes mochten clearen in je uppie.

De trainingen worden gegeven door profesionele mensen die ook Real Steel veel ervaring hebben. Je begint met een stukje theorie en dan word verder alles op het speelveld uitgelegd en meteen in uitvoering gebracht. Je bent de hele tijd actief bezig met je replica's.

Het hele programma bestaat uit 10 modules. Er zijn kortere varianten beschikbaar maar mij hebben ze met de introductie in ieder geval enthousiast gekregen om me voor het hele pakket in te schrijven. Het zal in mijn geval ten kosten gaan van reguliere skirms, maar ik weet zeker dat ik achteraf nog meer plezier ga krijgen in het spel en we meer mensen op sleeptouw kunnen nemen, waardoor je als team ook nog eens beter georganiseerd bent.

Het feit dat ze je op zo'n korte tijd al zoveel verbeter punten kunnen geven. Liet mij realiseren dat dit toch echt wel een aanrader is voor elke airsofter (niet alleen de noobs onder ons) die echt tactisch met het spel bezig willen zijn.

Het was een introductiedag dus we hebben wat elementen mogen proeven van meerdere modules. De modules zelf beginnen straks eind augustus pas weer dus spreekt dit je aan schroom zeer zeker niet om contact op te nemen met area 57.

Oh en natuurlijk om het tacticool gedeelte niet te vergeten, je krijgt verschillende patches naar mate je vordert in de modules. Dus je kunt pronken met je prestaties.
 
Sluit me bij deze omschrijving aan. Zoveel dingen waar je denkt dat je het goed doet maar eigenlijk het fout doet.

Leuk puntje om mee te nemen dat het eigenlijk al begint op het moment van aankomen, hierbij kijkt men of je je gear, replica etc op de juiste manier vervoert.
Ik vond en vind de opzet zeker geslaagd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan en THR33KlNGZ
Leuk puntje om mee te nemen dat het eigenlijk al begint op het moment van aankomen, hierbij kijkt men of je je gear, replica etc op de juiste manier vervoert.
Ik vond en vind de opzet zeker geslaagd
Hahaha dit was juist een gedeelte dat ik als verassing wilde laten. Maar zeker ze beginnen echt helemaal bij de basis!
 
  • Leuk
Waarderingen: Wijnand
Replica vervoeren okey, maar hoe ik me tas inpak is toch me eigen zaak? Voor de rest wel cool, ook al heb ik hier wel altijd een beetje cringe gevoelens bij. Het blijft toch een hobby en geen militaire opleiding.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wijnand
Replica vervoeren okey, maar hoe ik me tas inpak is toch me eigen zaak? Voor de rest wel cool, ook al heb ik hier wel altijd een beetje cringe gevoelens bij. Het blijft toch een hobby en geen militaire opleiding.

Die snap ik @Rebelattack. Er is ook niet gezegd wat goed of fout was dat komt allemaal in de modules aan bod. Echter werd er gewezen op het feit dat als je van het terrein af zou rijden en je dan zou worden aangehouden. Dan zouden flink wat mensen in overtreding zijn geweest. Men heeft niet gezegd hoe waar en wat, ook geen namen genoemd.
Men heeft even aangetipt wat de problemen zouden kunnen zijn in je verdere leven van deze simpele overtredingen, en eerlijk gezegd sta je daar niet zo bij stil. Tot het je verteld wordt en je denkt verdomd gaat het zo ver. Ja dus.
 
Die snap ik @Rebelattack. Er is ook niet gezegd wat goed of fout was dat komt allemaal in de modules aan bod. Echter werd er gewezen op het feit dat als je van het terrein af zou rijden en je dan zou worden aangehouden. (...)

Staande gehouden* ;)

Maar vind dit wel een mooi iets, denk dat ik dit ook ga doen
 
  • Leuk
Waarderingen: Wijnand
Staande gehouden* ;)

Maar vind dit wel een mooi iets, denk dat ik dit ook ga doen

Hangt ervan af @NielsB. Als jij je replica open bloot hebt liggen ga er dan maar uit dat je netjes in de boeien afgevoerd gaat worden :). En dan hebben we het echt over aanhouden. Ga er wel vanuit dat niemand zijn replica open en bloot heeft liggen.
Maar goed ik zag iemand nog met gewoon zijn aankoopdoos zijn replica vervoeren, en we weten allemaal dat dit toch echt niet mag :)

Mocht het op andere manier aan de regelgeving voldoen zal waarschijnlijk staande houden het ergste zijn :)
 
  • Leuk
Waarderingen: NielsB
Bedankt voor deze review! Ziet er ook interessant uit!

Hebben bij Airsoft Heaven de TTD's gedaan die vooral woodland gebasseerd waren. Deze ziet er uit als een mooie combi. Muzzlesweep en die dingen let ik vaak wel op. Kan vast beter, maar zie daar zelf op airsoft gebied niet altijd evenveel voordeel van om eerlijk te zijn. Ik heb nog nooit per ongeluk een BB geschoten, ondanks dat mijn trigger finger ook niet altijd goed zal zijn.

Het gebruik maken van cover, letten op je teamgenootjes e.d. zijn handige onderwerpen! Een deel ken ik wellicht al van TTD, maar een paar zaken die jij noemt zien er wel nieuw uit!
 
  • Leuk
Waarderingen: Wijnand
Bedankt voor deze review! Ziet er ook interessant uit!

Hebben bij Airsoft Heaven de TTD's gedaan die vooral woodland gebasseerd waren. Deze ziet er uit als een mooie combi. Muzzlesweep en die dingen let ik vaak wel op. Kan vast beter, maar zie daar zelf op airsoft gebied niet altijd evenveel voordeel van om eerlijk te zijn. Ik heb nog nooit per ongeluk een BB geschoten, ondanks dat mijn trigger finger ook niet altijd goed zal zijn.

Het gebruik maken van cover, letten op je teamgenootjes e.d. zijn handige onderwerpen! Een deel ken ik wellicht al van TTD, maar een paar zaken die jij noemt zien er wel nieuw uit!

Wat wij zaterdag hebben gehad was maar een klein stukje van de eerste 4 modules, en dan ook echt maar klein. Vind het een mooi concept zeker omdat het woodland met CQB combineert maar komen nog veel meer dingen aan bod. Echter wat er in module 5 tot 10 verstopt zit is een verrassing :p.
Echter in de trailer geeft TAT daar ook wel iets van prijs maar hoe het precies zit is voor ons ook nog een raadsel :).

TAT begint iedergeval als het goed is 25 aug met module 1 en zal maandelijks plaatsvinden.
 
Die snap ik @Rebelattack. Er is ook niet gezegd wat goed of fout was dat komt allemaal in de modules aan bod. Echter werd er gewezen op het feit dat als je van het terrein af zou rijden en je dan zou worden aangehouden. Dan zouden flink wat mensen in overtreding zijn geweest. Men heeft niet gezegd hoe waar en wat, ook geen namen genoemd.
Men heeft even aangetipt wat de problemen zouden kunnen zijn in je verdere leven van deze simpele overtredingen, en eerlijk gezegd sta je daar niet zo bij stil. Tot het je verteld wordt en je denkt verdomd gaat het zo ver. Ja dus.

Dat vind ik dan weer iets anders en ook goed, maar het ging me meer om dat als ik met een chaotische tas airsoft rotzooi aankom (kleding, mags, bbs, eten en drinken) en dat op een legale manier doe ik daar niks over hoef te horen XD.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wijnand
Dat vind ik dan weer iets anders en ook goed, maar het ging me meer om dat als ik met een chaotische tas airsoft rotzooi aankom (kleding, mags, bbs, eten en drinken) en dat op een legale manier doe ik daar niks over hoef te horen XD.

Verwacht het probleem ook niet in je tas met supply en kleding, meer je foudraal en koffer waar de replica in vervoerd worden :). Gaat hun om stukje bewustwording en houding en die snap ik wel. Wij (airsofters in het algemeen) nemen heel veel dingen voor waar aan. Zoals hun het vertelde was het vroeger (lijken net oude lullen zo) was er veel meer hulp qua tips en tricks en ook omtrent safety enzo.

Zeg al bepaalde dingen waren voor mij ook echt een eyeopener :). En ja dat zit er na 1 dagje niet gelijk allemaal in. Zoals hun het zeggen is het juist de herhaling die er voor zorgt dat het in je systeem komt te zitten.
 
Zoals @Wijnand al zegt. Het ging hun er niet om dat ze je tas of zelfs koffer controleerden. Het is om 'ons' een stukje bewustwording bij te brengen net als vele punten die bij de eerste modules langs zullen komen, het een stukje bewustwording is wat je in je systeem krijgt door de herhaling. Gewoon het simpel knielen aan de zijkant van een cover. Om je bewust te maken waarom je juist met je buitenste been met de knie de grond op gaat. Dingen die je zonder na te denken doet worden nu met een reden anders aangeleerd en door het je eigen te maken profiteer je daar uiteindelijk zelf weer van. Zodat je er straks ook niet meer bij na hoeft te denken.

En ja natuurlijk kijk ik ook uit naar module 5 t/m 10. De instructors zijn beide van 2 totaal verschillende real steel achtergronden, zelfs totaal andere delen van de wereld, en er zijn zoveel overeenkomsten in hun manier van uitleggen en de handelingen zelf. Daar bedoel ik mee te zeggen dat er toch echt wel een heel plan achter zit waar over na gedacht is en niet zomaar een trainingsprogramma in elkaar geflatst om geld te cashen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wijnand
Replica vervoeren okey, maar hoe ik me tas inpak is toch me eigen zaak? Voor de rest wel cool, ook al heb ik hier wel altijd een beetje cringe gevoelens bij. Het blijft toch een hobby en geen militaire opleiding.

Dat cringe gevoel heb ik precies zo.
Allereerst alle respect voor iedereen die op uitzending is geweest. De man van mijn zus heeft ook 3 uitzendingen gehad en ben via hem in de airsoft beland.
Maar buiten een room clearen pas je volgens mij weinig toe tov de echte situatie.
Triggerdiscipline klinkt leuk maar over het algemeen ga je of op een dag hier en daar een teamkill maken, of je gaat steeds telaat zijn en afgeschoten worden.
Zou het best leuk vinden om op sommige plekken camo tegen casual zien.
Vooral op cqb locaties omdat je met camo op cqb geen voordeel hebt.
Maar ga nu een beetje offtopic
 
  • Leuk
Waarderingen: Wijnand
Wie weet krijgen we binnenkort een nederlandse green mountain rangers divisie ;)
 
Dat cringe gevoel heb ik precies zo.
Allereerst alle respect voor iedereen die op uitzending is geweest. De man van mijn zus heeft ook 3 uitzendingen gehad en ben via hem in de airsoft beland.
Maar buiten een room clearen pas je volgens mij weinig toe tov de echte situatie.
Triggerdiscipline klinkt leuk maar over het algemeen ga je of op een dag hier en daar een teamkill maken, of je gaat steeds telaat zijn en afgeschoten worden.
Zou het best leuk vinden om op sommige plekken camo tegen casual zien.
Vooral op cqb locaties omdat je met camo op cqb geen voordeel hebt.
Maar ga nu een beetje offtopic

Pas als je modules of zoals wij een voorproefje hebt gehad van........ merk je dat je in de praktijk meer gebruikt dan je denkt. Zoals @THR33KlNGZ al zei, het gebruik van dekking, het dekkingsvuur geven, het werken in teamverband etc, etc, etc. Je maakt van meer dingen gebruik dan je denkt. En heel vaak fout aangeleerd.
Camo vs Casual kom je op verschillende plaatsen wel tegen. Zijn zelfs speciale skirms voor. En zelfs over de kleding van SWAT teams/Arrestatie Teams is nagedacht ook die dienen een doel al zie je dat niet 1 2 3.


Is niet offtopic. Is meer een idee vraagstelling waar je mee zit, dus waarom zou het offtopic zijn. Overigens in uitzending is CQB wel 1 van de dingen waar een doorsnee soldaat weinig mee van doen heeft. Het CQB is vooral een special forces ding :).

En triggerdicipline is best belangrijk als je even will switchen naar offshoulder. Zelfde met muzzle sweep is echt wel iets wat je op een airsoftfield veel zit, combineer dat met triggerdicipline en goh je hebt een onnodige teamkill, die dus gewoon te voorkomen was geweest. Vaak gebeurt die ook op een plek waar dat totaal niet nodig is. Dus niks in een BB gevecht :)
Teamkill in en tight en tence situation kan gebeuren, en ja is vervelend maar niet dodelijk. Echter omdat deze jongens komen uit de real steel wereld is die tolerantie daar niet.
Daarbij elke muzzle die je in een gevecht houdt draagt bij aan een overwinning. Immers iedere muzzle die je in de strijd houdt moet de tegenstander ook uitschakelen om te winnen. Iemand die door een onnodige teamkill in de spawn beland is gewoon een persoon uit de strijd die net een keypoint voor je had kunnen winnen :) iets met strategisch denken.

Nogmaals als je het niks vind is dat even goed zo, wij vonden het fantastisch. En als ik het in mijn agenda kan persen ben ik zeker van plan om de modules af te lopen. Skirmen doe ik toch al. En als ik dan 1 skirm per maand moet inruilen om TAT te doen, doe ik dat graag. Je leert zo verdomd veel dat het voor mij persoonlijk de moeite waard is.

Maar goed die afweging is voor een ieder persoonlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: THR33KlNGZ
Ik weet pas of ik het iets vind en of het nut heeft als ik het heb gedaan. Denk dat het zeker zin heeft om met een vaste groep zoiets te doen om goed met elkaar te leren spelen en op elkaar kunnen bouwen ect.
In mijn geval zou het denk ik niet zo heel nuttig zijn. Speel alleen cqb en ren hele dag beetje rond en zo de kamers in ect. Ik zie het echt als een spelletje.
Als je airsoft serieus beschouwd ipv een spel zoals ik zal zoin training leerzaam zijn.
Reageerde alleen op rebelattack zijn cringe comment.
Heb hetzelfde als ik op de looking for teammembers een bericht lees over een elite groep waarvan ik het gevoel heb dat ze de airsoft sport verwarren met het realsteal verhaal zeg maar.
Zolang iedereen elkaar in zijn waarde laat en de speedsofters en milsimmers door 1 deur kunnen vind ik het allemaal best.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wijnand
Haha ja daarom beginnen hun het verhaal met: Waarom een introductiedag? Omdat uitleggen zo moeilijk is. Je moet het meemaken. En het is niet hun of onze bedoeling dat we het niet meer als spelletje zien. Het is juist door heel veel real steel toepassingen aan te leren dat je er voordeel uit haalt door 1 zelf minder snel gehit word. 2 je minder snel een teamkill maakt. 3 je meer een plan hebt in plaats van als een wilde van cover naar cover te rennen. Bekijk het zo: Ik ben een Call of duty speler die als ik geen geweldige lobby heb in domitation als een wilde tussen twee doms rent en vanzelfsprekend ook vaak dood gaat. Zo pak ik een cqb situatie ook aan als ik een minder tactisch team heb. Mijn maat is echt van het woodland tactisch spelen. Toch hebben altijd de grootste lol waar we ook airsoften. Nu leert TAT ons een hele hoop punten om ons wel op een juiste manier op elkaar af te stemmen. Maar ook heel veel dingen die je, al zou je niemand van je team kennen, kunt toe passen. En nogmaals ze zeggen niet dat een andere manier fout is. Maar ik ben van mening dat als er 2 pro's met twee totaal verschillende achtergronden zo over denken er toch echt wel een kern van waarheid in zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Helnas
Ik weet pas of ik het iets vind en of het nut heeft als ik het heb gedaan. Denk dat het zeker zin heeft om met een vaste groep zoiets te doen om goed met elkaar te leren spelen en op elkaar kunnen bouwen ect.
In mijn geval zou het denk ik niet zo heel nuttig zijn. Speel alleen cqb en ren hele dag beetje rond en zo de kamers in ect. Ik zie het echt als een spelletje.

Wij zien het ook nog als een spelletje, daar veranderd niks aan :). Echter loop ik liever in het veld dan dat ik in een spawn sta te wachten tot ik er weer in mag om 5 min later weer in die spawn te staan :). Juist TAT leert hoe je dingen kan (niks moet) aanpakken.

Als je airsoft serieus beschouwd ipv een spel zoals ik zal zoin training leerzaam zijn.
Reageerde alleen op rebelattack zijn cringe comment.
Heb hetzelfde als ik op de looking for teammembers een bericht lees over een elite groep waarvan ik het gevoel heb dat ze de airsoft sport verwarren met het realsteal verhaal zeg maar.
Zolang iedereen elkaar in zijn waarde laat en de speedsofters en milsimmers door 1 deur kunnen vind ik het allemaal best.

Elite groep in Airsoft mag ik dan een beetje gniffelen. Tuurlijk kan het zijn dat je bepaalde skills wil in je vriendengroep, want dat zijn het vaak die teams, vrienden van elkaar.
De training is sowieso leerzaam omdat je dingen leert die je nog niet wist of je onbewust verkeerd deed. In dit geval gaat het over TAT, echter zijn er wel meer orga's die een dergelijk iets op poten hebben staan. Ik kwam ook in Den Haag bij Running the target een dergelijk iets tegen.

Weet overigens niet wat je met muzzle bedoelt in je tekst

Muzzle is de loop van je replica. Wat ik eigenlijk zeg is dat iedere loop die je in het spel houdt eigenlijk een speler is. Maar wat ik ook vaak zie en soms ook zelf doe is dat ik mijn vinger op de trigger heb en mijn loop naar iemand wijs. Dat noemen ze muzzlesweep, met het gevaar dat je een teamkill maakt. Dat is iets wat je kan trainen om er uit te halen.
En ja het hoeft geen probleem te zijn, maar niemand vind het fijn geteamkilled te worden terwijl dat absoluut niet noodzakelijk is :) Of te wel als je ergens loopt waarop dat moment geen gevecht gaande is.
That sucks :p
 
  • Leuk
Waarderingen: THR33KlNGZ en Helnas
Haha ja daarom beginnen hun het verhaal met: Waarom een introductiedag? Omdat uitleggen zo moeilijk is. Je moet het meemaken. En het is niet hun of onze bedoeling dat we het niet meer als spelletje zien. Het is juist door heel veel real steel toepassingen aan te leren dat je er voordeel uit haalt door 1 zelf minder snel gehit word. 2 je minder snel een teamkill maakt. 3 je meer een plan hebt in plaats van als een wilde van cover naar cover te rennen. Bekijk het zo: Ik ben een Call of duty speler die als ik geen geweldige lobby heb in domitation als een wilde tussen twee doms rent en vanzelfsprekend ook vaak dood gaat. Zo pak ik een cqb situatie ook aan als ik een minder tactisch team heb. Mijn maat is echt van het woodland tactisch spelen. Toch hebben altijd de grootste lol waar we ook airsoften. Nu leert TAT ons een hele hoop punten om ons wel op een juiste manier op elkaar af te stemmen. Maar ook heel veel dingen die je, al zou je niemand van je team kennen, kunt toe passen. En nogmaals ze zeggen niet dat een andere manier fout is. Maar ik ben van mening dat als er 2 pro's met twee totaal verschillende achtergronden zo over denken er toch echt wel een kern van waarheid in zit.

Ben zelf van de csgo en een kei in verdedigen. Vind dit in airsoft dan ook het leukst.
In de aanval ren ik overal gewoon naar binnen en sta dan meer in de respawn dan in het veld. Maar das op een cqb locatie niet zoin probleem, zijn toch kleine velden.
Zou het op een grotere locatie idd anders aanpakken