220 FPS G&P m4 upgrade!

Jan

Well-Known Member
10 mei 2014
3.489
2.077
Trophies
30
Hello!

Om mijn M4 op een respectabele FPS te krijgen ben ik vandaag begonnen met stap 1. Het ontdekken waar het mis gaat.

Een interessante ontdekking was het feit dat ik een unported cilinder heb! Ik dacht dat alle M4's altijd een ported cilinder hadden.

Verder heb ik een test uitgevoerd met de hop-up en loop. Daar lijkt geen lucht te lekken. Als ik alle gaten afdicht en blaas krijg ik er met geen mogelijkheid lucht door.

Dan de cilinder, nozzle combinatie. Daar gaat het mis zodra ik de nozzle op het geheel zet. Op dat moment lukt het om de piston in te drukken en hoor je de lucht ontstnappen.

Wat ik wil weten, als ik mijn nozzle upgrade, welke veer moet ik er dan bij stoppen? Ik heb geen idee welke veer er nu in zit. Ik kan me niet voorstellen dat ik met alleen mijn nozzle vervangen 120 FPS erbij krijg. Wat is jullie ervaring?
 

Bijlagen

  • onderhoud.jpg
    onderhoud.jpg
    94 KB · Weergaven: 302
Heb je ook de seal tussen nozzle en bucking getest, hier kan het ook nog fout gaan en wel een van de problemen zijn die zorgt voor een grote FPS drop.
 
Nu wel. Als ik de nozzle achter in de hop-up zet, op de voorkant van de loop blaas en met mijn vinger heel lichtjes druk zet op de nozzle, lijkt er ook geen lucht te ontsnappen. Zodra ik de druk van de nozzle afhaal wel.
 
Je test dat op een andere manier want je weet nu niet hoe de situatie is tijdens het schieten, meestal test je het door alles in elkaar te hebben, een papiertje op de ingang voor de bbs te leggen en te schieten. Blaast het papiertje weg dan is daar een lek, doet hij het niet dan is er niks aan de hand.
 
Eigenlijk die je precies zoals ik ook altijd te werk ga... eerst compressie in de cilinder testen, soms gaat het al mis met de pistonhead. Cilinderhead zit meestal wel goed en daarna is het idd vaak de nozzle die je parte speelt waar er bij jou op lijkt... zou ff goed de maat meten en haal er dan direct 1 met een o ring. Als dat allemaal goed is bind ik m’n bucking op de barrel met flosdraad.

Doelstelling hierbij is een FPS met een variatie van max 10 FPS. Gewenst is natuurlijk altijd minder...

De veer is een beetje afhankelijk van het merk maar met een M90 of M100 zou je in ieder geval in de goede richting moeten zitten (330 - 340 FPS)

Maar als je toch bezig bent neem ik aan dat je ook direct een AOE correctie doorvoert? Dit heeft namelijk ook effect op je FPS, dus zou dit altijd doen voordat je je veer bepaald.

Succes in ieder geval!

Groet,
Peter
 
je weet zeker dat je het goede potje bb's gepakt hebt? (wel 0.20 dus)

het gebruik van een ander type magazijn kan ook ooit voor problemen zorgen (hop up wordt ineens meer na voren gedrukt)

kan ook zijn dat je cilinder wat vuil geworden is waardoor je piston wat meer weerstand heeft.
 
je weet zeker dat je het goede potje bb's gepakt hebt? (wel 0.20 dus)

het gebruik van een ander type magazijn kan ook ooit voor problemen zorgen (hop up wordt ineens meer na voren gedrukt)

kan ook zijn dat je cilinder wat vuil geworden is waardoor je piston wat meer weerstand heeft.
Yes, heb een .20 zakje open gemaakt speciaal voor de laatste test voordat ie open ging. De nieuwe onderdelen zijn inmiddels besteld :) M95 veer (to be on the safe side), nozzle met o ring en sorbo pads.
 
Vanochtend mijn nieuwe veer (M95) en nozzle er in gezet met een prachtig resultaat! 30 FPS MINDER..... Schiet mij maar lek. Ik zit nu rond de 190 FPS.

De nozzle heb ik voorzien van een klein laagje vet, getest, er ontsnapt geen lucht. Ik kon de piston niet indrukken. Dit heb ik getest voordat ik de veer van de tappet plate er op heb gezet.

Ik denk dat ik straks de oude veer er in ga zetten.

Andere vraag; wat kan ik gebruiken om een kunststof onderdeel, op de metalen body te lijmen? Aan de andere kant van de fire-selector is het afdicht plaatje los geraakt. Die moet ik weer terug lijmen.
 
Ik denk nog steeds dat er slechte seal is tussen nozzle en bucking oftewel dat hij te laat sluit en hier al zijn druk verliesg. Zit er bijvoorbeeld een sector chip op de sector gear? Zo ja kan je die mogelijk verwijderen of de tappet plate modificeren.
 
Ik heb inmiddels de boel weer open gehaald. De nozzle(s) dichten totaal niet wanneer ze naar voren staan heb ik getest. Ze dichten alleen wanneer ze tegen de piston worden getrokken door de sector chop. Ik weet niet of dat normaal gesproken wel moet gebeuren? Ga ik nu nog even naar researchen :)

EDIT:
Volgens deze dude, moet de nozzle naar voren staan en niet tegen de cilinder aan zitten bij het testen.
https://www.airsoftsociety.com/threads/achieving-100-air-seal-in-your-gear-box.19877/#post-180241

@Rebelattack Toen het zooitje in elkaar zat heb ik ook een dun stukje karton op de feeding tube. Met schieten bleef dat kartonnetje braaf liggen. Er leek geen groot lucht lek te zitten daar? Weet niet of dat dan de manier is hoe je dat test?

EDIT:
http://i48.tinypic.com/15q3g5t.jpg

Dit heb ik ook gedaan. Met toiletpapier en een heel dun stukje karton. Ze leken te bewegen dankzij de trilling en werden niet weg geblazen dankzij de lucht. Zo leek het tenminste.

EDIT 2:
De beste manier om seal tussen nozzle en hop-up te testen, is de volgende volgens Airsoft Society forum post:
The only accurate way to check for an airleak is by flashing a light from the feed tube while you have the hop up unit mating perfectly with the gearbox(The Air nozzle has to be at its FURTHEST position). Look down the barrel and see if you see any ring of light(or part of a ring). If there is, the nozzle is not reaching the rubber. If you see no light, there is no need for you to mill the tappet plate.
 
Laatst bewerkt:
Heb je nog een oude bucking liggen? Misschien is de huidige gescheurd / lek? Heb ik ook gehad. Bij het testen merkte ik niet omdat ik hem met mijn vinger weer dicht duwde.
 
Demonstratie van mijn lonex nozzle en cilinder set-up:

Nozzle lekt zo te zien dus ook nog steeds....

@Eviltwin-NL Als ik de loop combinatie pak en één voor één de verschillende ingangen test, komt er nergens lucht uit. Ik houd dan twee gaten dicht en blaas op het open gat. Heb jij dat ook getest met je gescheurde bucking?

In ieder geval moet ik eerst bovenstaand probleem oplossen met de nozzle die lekt lijkt me? Dan weer verder naar voren werken :)
 
Met die methode zou de bucking inderdaad niet het probleem kunnen zijn
Goed om te weten! Thanks!

Maxxmodel heeft nozzle's met double o rings. Die ga ik maar proberen. Nu eerst een digitale schuifmaat halen om te meten welke afmeting ik moet hebben :p Deze topic kan ondertussen haast naar projecten toe trouwens...
 
Ik had verwacht dat het tussen bucking en nozzle zou zitten, maar dus niet zo te zien.

Hmm nozzle proberen is een optie en idd je moet testen met de nozzle naar voren anders krijg je een false positive, want dan sealed hij omdat er geen lucht weg kan omdat het tegen de cylinderkop helemaal dicht zit. Het kan idd dat er compatibility issues zijn tussen verschillende merken en dat de lonex nozzle O-ringen niet goed werken, je hebt het ook soms dat ze te stroef lopen, een andere nozzle proberen is idd slim, maar 1 of 2 moet niet echt veel uitmaken. Wat ik ook had met mijn D boys was dat de Piston O-ring niet lekker soepel was en dus niet genoeg uitzetten om te sealen, wat je kan doen is deze over de buitenkant van de cilinder trekken en een tijdje laten staan, dan rekt hij lichtelijk permanent (plastische vervorming) uit en zal deze ook beter sealen. Kost je niks en kan het altijd proberen.

Heb je ook gekeken naar de sector gear?
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Thanks Rebel!

Zonder de nozzle heb ik zoals te zien wel een goede seal. Dan kan ik de o ring van de piston toch laten zitten?

Sector gear heeft zon chip, maar dat had te maken met bucking nozzle verhaal toch? Ik moet nu eerst nozzle piston combo fixen. Dan schuif ik weer een stap naar voren en ga ik met de nozzle bucking aan de gang. Ik leen vrijdag een digitale schuifmaat zodat ik de nozzle maat kan meten en kan zien of ik toch een double o ring nozzle kan bestellen. Ik heb namelijk in de stock nozzle ook een o ring zitten en die dicht ook veer geen meter. Twee merken met één o ring. Vandaar dat ik nu wil testen of het met twee wel dicht. Hier ga ik eigenwijs over doen ;)
 
Oh ja correct je had de sealing test al gedaan, je ziet toch wel vaak dat een sector chip wel eens de culprit is in dit soort issues. Ja ik zou ook gewoon dingen gaan proberen. Op een gegeven moment wordt het ook gewoon irritant.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Loopt de tappetplate dan wel soepel vrij door de gearbox?
Of zit daar misschien schade aan dat je kan zien dat deze ergens met kracht tegen aan tot stilstand komt?
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Ik loop ook nog met een vergelijkend probleem. Ik verlies ergens lucht. OOTB schoot ie nieuw 400+ fps Toen alleen M90 in gezet en zat ik dacht ik op 280 ish fps

Toen alles gaan upgraden, stock piston/cilinderhead airseal was echt om te janken. Toen lekte ie langs de nozzle, ASG o-ring nozzle geplaatst, bam ook dicht. M95 erin en alles weer in elkaar, 260 fps... o_O Toen begaf een lager het dus kon niet verder met zoeken.

Dus ik deel je pijn.

Heb net mijn nieuwe bushings binnen gekregen dus ga van het weekend weer aan de slag. Mag alleen eerst de hele boel weer opnieuw gaan shimmen... :confused::rolleyes:
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Oh ja correct je had de sealing test al gedaan, je ziet toch wel vaak dat een sector chip wel eens de culprit is in dit soort issues. Ja ik zou ook gewoon dingen gaan proberen. Op een gegeven moment wordt het ook gewoon irritant.

Ik ga hem in ieder geval in de gaten houden! ;) Eerst de nozzle dan kijken hoe de seal is en dan mogelijk de sector chip gebruiken.

Loopt de tappetplate dan wel soepel vrij door de gearbox?
Of zit daar misschien schade aan dat je kan zien dat deze ergens met kracht tegen aan tot stilstand komt?
Nee zit geen schade aan zo te zien.

Ik loop ook nog met een vergelijkend probleem. etc.

Heb net mijn nieuwe bushings binnen gekregen dus ga van het weekend weer aan de slag. Mag alleen eerst de hele boel weer opnieuw gaan shimmen... :confused::rolleyes:

Holy shit dude! Ben benieuwd waar jij de oplossing in gaat vinden. Hoop stiekem niet dat ik zon traject in ga met mijn M4! X'D Ik hoop dat de nozzle en één ander klein dingetje de seal gaat fixen gehehe!