Aanvraag NAVB & VOG

Nextbest88

Member
30 sep 2019
7
1
Trophies
2
Hoi iedereen!

Ik weet niet of ik het hier mag plaatsen maar ik zit met een probleem.
Heb begin september mijn VOG aangevraagd voor mijn NAVB Lidmaatschap.
Nu heb ik deze nog steeds niet binnen en ben ik eigenlijk bang dat ze hem gaan afwijzen.

Ik ben namelijk toen ik 14/15 jaar (Ben nu 23) voor het hebben van een balletjes pistool veroordeeld dmv van een OM zitting (Soort van schikking zodat het niet voor de rechter hoeft te komen).
Hiervoor heb ik 20 uur taakstraf moeten doen.
Het is niet dat ik buiten op straat met dit ding rondliep.
Ik heb heel erg pech gehad dat toen de buurt agent kwam voor het opnemen van een aangifte van inbraak bij ons thuis en dit ding heeft zien liggen, zelf was ik niet eens thuis en mijn moeder heeft toen de tijd gewoon eerlijk gezegd dat die van mij was niet wetende dat dit illegaal was.
Ik heb later op het politie bureau een verklaring moeten afleggen hoe ik er aan kwam etc.
Daar eerlijk verteld deze vanuit Italie te hebben meegenomen nadat ik de hele vakantie elke avond bij een “schiettent” heb geschoten om zo punten te sparen voor dit pistool haha.

Nu mijn vraag, heeft iemand toevallig een soort gelijke ervaring?
En deze daarna toch de VOG gekregen?

Het is al zo lang geleden en was me toen de tijd van geen kwaad bewust, verder nooit met Justitie in aanraking geweest.
Zou zonde zijn als ik hierdoor niet lid kan worden ..

Jij was er al dus vroeg bij met airsoft
Als ik jou was zou ik een jurist vragen bij juridisch loket, dat is gratis. Of als je rechtsbijstand verzekering hebt, of je ouders als je inwonend bent, die even bellen.

Ik weet het niet zeker maar als je hebt moeten vegen ben je bij halt geweest, helemaal op die leeftijd. Dan krijg je geen strafblad, dit kun je krijgen vanaf je 16e.

Ik ben geen jurist dus vraag de experts. Zo ver ik weet zit hier geen professionele jurist op t forum...

Veelal worden gegevens van bureau Halt bewaard tot je 21e. Het hele idee van Halt is dat je een vrijwillige strafoplegging ondergaat. Zolang er geen sprake is van een tamelijk ernstige aantasting van de rechtsorde is er niets aan de hand.

Dit wordt dus niet opgenomen in de justitiële documentatie, tenzij het een zedenmisdrijf of ernstig geweldsmisdrijf is, maar veelal krijg je hier geen Halt procedure voor, maar een juridische procedure.
Echter zou een volwassene vandaag de dag met een balletjes pistool over straat lopen, dan is de kans aanwezig dat het behandeld wordt als een misdrijf.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat het de overheid is en dat het regelmatig fout gaat en/of lang duurt.

Laatst bewerkt:
Een vog aanvraag duurt, indien aanvrager geen strafbare feiten heeft gepleegd tot 4 weken, indien er wel feiten gepleegd zijn kan het tot 8 weken duren voor een beslissing is genomen.

@Nextbest88 ik vind het opmerkelijk dat dit destijds zo gegaan is: doorgaans wordt er juridisch niet veel mee gedaan als er iets in een woning wordt aangetroffen dat er eigenlijk niet hoort, terwijl een ambtenaar alleen op bezoek is voor opname van een aangifte.
Maar goed, ik ken de casus niet, dus kan (en wil) hier niets over zeggen.

Zo ver ik weet zit hier geen professionele jurist op t forum...
Voor dit soort vragen hebben we onze huisjurist op dit forum: @mr. Icarus van der Kolk

Laatst bewerkt:
Het was geen bureau halt traject.
Ik heb daadwerkelijk moeten “voorkomen” in een zogenoemde OM zitting voor de Officier van Justitie. (Wet OM afdoening.)
Dit is een soort van schikking die je treft zodat het niet voor de rechter hoeft te komen. Nu baal ik dat ik hiermee akkoord ben gegaan en het niet voor de rechter heb laten komen.
Mijn advocaat toen de tijd heeft mij verteld dat dit op mijn justitiële documentatie kwam. Nu heb ik laatst contact opgenomen of hij misschien nog mijn dossiers had zodat ik precies wist wanneer dit is gebeurd ivm met de 8 jaar die justis terug kijkt voor het afgeven van een VOG voor een schietvereniging, maar deze had hij helaas niet meer.
Ik denk dat het gewoon afwachten word op een beslissing .. en als ik word kan ik het altijd nog voor de bestuursrechter laten komen.

@QuickFix Het is gegaan zoals hierboven beschreven. Waarom zou ik iets anders vertellen?

Een vog aanvraag duurt, indien aanvrager geen strafbare feiten heeft gepleegd tot 4 weken, indien er wel feiten gepleegd zijn kan het tot 8 weken duren voor een beslissing is genomen.

Dat is niet helemaal correct.
Heb je geen strafbare feiten gepleegd krijg je hem binnen 4 weken.
Heb je wel strafbare feiten gepleegd, krijg je binnen 4 weken een voornemen tot afwijzing, waarna je een motivatie kan opsturen. Binnen 8 weken moet er een definitief besluit zijn. (Art. 37. 1e lid & Art. 37 2e lid Wet Justitiële en Strafvorderlijke gegevens.)

Justis zit ook verbonden aan wetten die de maximale aanvraag tijd vaststellen.
Daarom dat ik ook zo bang ben dat ik op t laatste moment een voornemen tot afwijzing krijg aangezien t al zolang duurt.

Laatst bewerkt:
Woensdag gebeld en kreeg te horen dat mijn VOG was goedgekeurd en donderdag werd verzonden.
Precies op tijd want ik had hem 4 september aangevraagd.
Reden dat het zo lang duurt was omdat er blijkbaar heel veel aanvragen zijn voor VOG's voor airsoft.
Ik weet niet of ik dat ook moet geloven maar het zou leuk zijn als er daadwerkelijk meer mensen bezig zijn met lid worden. :)

Kortom, ik heb mijn VOG binnen en misschien zie ik jullie binnenkort wel op een skirm.

• Leuk
Waarderingen: victor
Woensdag gebeld en kreeg te horen dat mijn VOG was goedgekeurd en donderdag werd verzonden.
Precies op tijd want ik had hem 4 september aangevraagd.
Reden dat het zo lang duurt was omdat er blijkbaar heel veel aanvragen zijn voor VOG's voor airsoft.
Ik weet niet of ik dat ook moet geloven maar het zou leuk zijn als er daadwerkelijk meer mensen bezig zijn met lid worden. :)

Kortom, ik heb mijn VOG binnen en misschien zie ik jullie binnenkort wel op een skirm.
Ik werk bij t bedrijf waar de vog's worden afgeleverd en waar de nabv ze komt ophalen. Ik kan zeggen dat ze elke x een stapel briefen mee krijgen.

@Thomaskrop

Oh dan is het nog echt zo ook, alleen maar beter!
Heb je enig idee op welke dagen ze ze komen ophalen?
Op hun site staat dat de brievenbus 2 keer per week word geleegd en de VOG's daarna meteen worden verwerkt.
Dan heb ik een beetje een indicatie wanneer mijn VOG verwerkt gaat worden.

@Thomaskrop

Oh dan is het nog echt zo ook, alleen maar beter!
Heb je enig idee op welke dagen ze ze komen ophalen?
Op hun site staat dat de brievenbus 2 keer per week word geleegd en de VOG's daarna meteen worden verwerkt.
Dan heb ik een beetje een indicatie wanneer mijn VOG verwerkt gaat worden.
Verschilt echt per week

En vergeet niet dat niet alle aanvragen automatisch nieuwe aanmeldingen zijn.
Er zullen ook veel aanvragen voor verlengingen bij zitten.

Ik werk bij t bedrijf waar de vog's worden afgeleverd en waar de nabv ze komt ophalen. Ik kan zeggen dat ze elke x een stapel briefen mee krijgen.

NABV ze ophaald? Bij mijn weten krijg je de VOG thuis gestuurd. Als ze deze VOG's aan de NABV geven is dit schending van de AVG. De aanvrager moet hem zelf naar de NABV sturen en geeft hierdoor toestemming aan de NABV om de VOG te verwerken in zijn/haar dossier.

Dus je verhaal is beetje raar in mijn ogen.

NABV ze ophaald? Bij mijn weten krijg je de VOG thuis gestuurd. Als ze deze VOG's aan de NABV geven is dit schending van de AVG. De aanvrager moet hem zelf naar de NABV sturen en geeft hierdoor toestemming aan de NABV om de VOG te verwerken in zijn/haar dossier.

Dus je verhaal is beetje raar in mijn ogen.
Man man man, altijd jouw gezeur.
Mensen die een nabv aanvragen krijgen een VOG thuis gestuurd, die sturen ze op naar een postbus. Bij t bedrijf van deze postbus werk ik en hier haalt de desbetreffende persoon van de nabv t op.

• Leuk
Waarderingen: QuickFix en Oddball
Man man man, altijd jouw gezeur.
Mensen die een nabv aanvragen krijgen een VOG thuis gestuurd, die sturen ze op naar een postbus. Bij t bedrijf van deze postbus werk ik en hier haalt de desbetreffende persoon van de nabv t op.

Misschien moet je dan in eerste instantie je verhaal direct duidelijk maken zodat er geen verkeerde conclusies uit kunnen worden getrokken, als jij zegt dat je werkt bij het bedrijf waar de VOG's worden afgeleverd en opgehaald, dan zou ik je ook raar aankijken zelfs al weet ik dat deze naar een postbus worden gestuurd.

• Leuk
Waarderingen: Toothpick
Misschien moet je dan in eerste instantie je verhaal direct duidelijk maken zodat er geen verkeerde conclusies uit kunnen worden getrokken, als jij zegt dat je werkt bij het bedrijf waar de VOG's worden afgeleverd en opgehaald, dan zou ik je ook raar aankijken zelfs al weet ik dat deze naar een postbus worden gestuurd.
Dan kan ie ook eerst normaal vragen voor mn verhaal raar te vinden en gelijk zeggen dat het schendig is van de AVG.

Dan kan ie ook eerst normaal vragen voor mn verhaal raar te vinden en gelijk zeggen dat het schendig is van de AVG.

Hij leest jouw stukje, ziet NABV haalt ze op en schrijft op basis daarvan dat het schending van de AVG is. Hij geeft alleen aan dat in dit opzicht je verhaal raar is, wat het ook wel een beetje is zonder enige achtergrond te hebben. Je bent op een forum waar de meeste niks van elkaar weten, soms moet je wat uitgebreider dingen uitleggen of wat achtergrond verschaffen. Ik heb het gevoel alsof je meteen op de kast zit ondanks dat er niks aan de hand is.