accu's en opladen

Paashaas

Well-Known Member
15 apr 2022
96
28
Trophies
2
Weer een leuke vraag :

Ik heb nu al een paar keer problemen (gehad) met accu's.
Zij het 2dehandse, of nieuwe.
Vermoedelijk omdat ik ze na het skirmen of trainen niet gelijk opgeladen heb.
Nu zag ik op ali express ook een legio accu's te koop, die verdacht veel lijken op die ik in sommige winkels heb gezien.

Dus vraag 1 : is dit een goed idee ? Iemand ervaring mee ?

En vraag 2 : Ik wil een GOEDE oplader hebben, het liefst een met meerdere aansluitpunten zodat ik meer dan 1 accu tegelijk op kan laden. En ik wil graag een display erop zodat ik kan aflezen hoe vol een accu nog is. Tips zijn meer dan welkom :-D

Misschien een beetje laat maar ik kwam je post net tegen.
2e hand accu,s hoeven geen probleem te zijn en niet gelijk opladen niet mits jij je accu,s niet te ver ontlaad.
ik heb de afgelopen 15+ jaar bestveel met lithium/lipo accus van doen gehad vooral ivm rc autos.
Maar als je goede en betaalbare accus zoekt kan ik 1 advies geven en dat is koop ze via Hobbyking en dan het europees warehous.
nee ik heb geen banden met hun en ik word zeker niet door ze gesponserd of dergelijke.
ik zelf kwam er achter dat ze een hele reeks 2 en 3 s lipo accus special voor airsoft hebben.
ik was voor mijn accus iets van 13 euro per stuk kwijt ik zelf heb de C150 lader gekocht deze is wel enkel poorts
Ze hebben 2 en zelfs 4 poort laders wel zijn deze een stuk duurder als de enkelpoorts.
Er is geen enkele ladr voor zo ver ik weet die aangeeft hoe vol de accu is altans niet in procenten.
een accu is ''vol'' als het voltage tussen de 4.2 en 4.35 volt per cel is en dat geven de laders wel af ook kun je voor een kleine 10 euro losse voltage indicators kopen deze geven per cel het voltage aan en sluit je aan op de balance poort van je accu dit is de stekker met dunne draden welke aan je accu zit.

lipo's moet je gebruiken in de replica waar ze voor bedoelt zijn als je ze gaat uitwisselen tussen replica's krijg je problemen omdat ze een geheugen hebben. ik gebruik nu alleen nog titan omdat die geen problemen geven en ook geen geheugen hebben en een stuk meer kunnen hebben. en ze kunnen ook niet ontbranden bij het opladen

lipo's moet je gebruiken in de replica waar ze voor bedoelt zijn als je ze gaat uitwisselen tussen replica's krijg je problemen omdat ze een geheugen hebben. ik gebruik nu alleen nog titan omdat die geen problemen geven en ook geen geheugen hebben en een stuk meer kunnen hebben. en ze kunnen ook niet ontbranden bij het opladen
Het spijt mij, maar Lipo's staan er juist om bekend geen memory effect hebben. Eerste Google hit op 'Lipo battery memory effect' zegt al genoeg.

Verder is een Titan Batterij/accu niet een Lipo, maar een Li-ion acuu, net zoals er in je smartphone zit.
Waarmee ook meteen je argument valt dat een Li-ion accu niet kan ontbranden bij het opladen: dat kunnen ze zeker wel. Ik kan mij namelijk nog prima bepaalde Samsung Telefoon herinneren die heel graag boem deed. Tijdje terug al, maar toch.

Wel is het zo dat Li-ion batterijen een hoge veiligheid kennen. Lees dit maar eens goed door, is letterlijk mijn eerste hit als ik Google op verschillen tussen Li-po en Li-ion.

Beetje te kort door de bocht deze post, helaas.

Ik kan wel aansluiten dat de accu's van Titan heel goed aan te raden zijn. Zijn wat duurder als Lipo's en de buitenmaten zijn voor bepaalde replica's niet te doen, maar ik heb er nooit problemen mee gehad. Ik gebruik voor mijn HPA replica's ook de HPA accu's van Titan en die verliezen eigenlijk nooit hun lading. Vroeger verder bij een AEG ook een Titan Accu gebruikt met een capaciteit van 3000 Mah; nog niet eens half leeg na een dag skirmen.

Zou eens aanraden om te kijken of de Titan Accu's goed voor je werken. De lader van Titan is verder ook simpel en prima.

Ik heb inmiddels (op aanraden van een kennis) deze acculader gekocht :

titan.JPG

Werkt prima. Geeft aan hoeveel stroom er nog in de 2 cellen zitten, en een pieptoon als hij vol geladen is.
Inmiddels ook een accu op ali express besteld, zodra die binnen is, test ik m en kom ik daar nog op terug.
Verder, iedereen bedankt voor de reacties !

Wellicht wat laat, aangezien je al een oplader en accu/accu's hebt gekocht, maar lees je vooral goed in de verschillen tussen 7,4V / 11,1V en de C-rating van de accu's. Ik denk dat je hier namelijk het meeste aan hebt om de "performance" van een accu goed te kunnen beoordelen.

Ik heb geen ervaringen met accu's van een AliExpress of een webshop zoals AliExpress, maar ik heb wel ervaring met AliExpress in het algemeen en dat is dat je enorm goed moet kijken naar de reviews, zodat je geen troep koopt. Ik heb verschillende Li-Po's gehad, zowel 7,4V als 11,1V van verschillende merken denk aan: 101INC, Nuprol, AMAX Superio (Begadi). Hierin vond ik de accu's van Begadi het fijnst in mijn eigen gebouwde replica's, aangezien deze 11,1V waren met een hoge C-rating en het best pasten in mijn replica.

Daarnaast heb ik ook Titan accu's een tijd gehad, echt enorm fijne accu's omdat je toch accu's hebt van een gerenommeerd merk. Met deze accu's ook nooit problemen gehad, maar voelde niet direct verschil tussen Li-Po's en Li-Ion's.

Wat betreft de opladers, hierin is alles mogelijk zolang het maar veilig de accu's kan opladen. Als jij een schermpje wilt met de huidige spanning, dan kun je er een kopen met schermpje, maar is uiteraard niet noodzakelijk.

• Leuk
Waarderingen: Paashaas
Ik heb volgens mij ongeveer ieder mogelijk type batterij ooit in een van mijn replica's gehad, van NiCad (ja, echt!) tot Li-Ion. Heb zelf een (lichte) voorkeur voor Li-Fe. De capaciteit en energiedichtheid ligt wat lager dan Li-Po en Li-Ion, maar ze hebben ook 0 explosiegevaar, en ze zitten op een fijn middenpunt qua voltage, 9.9v voor 3 cellen, waardoor je niet meteen een MOSFET + ETU in je replica nodig hebt zoals je bij een 11.1v, terwijl je nog steeds een veel betere firerate hebt tegenover een 7.4v.

• Leuk
Waarderingen: Nordin
Ik heb volgens mij ongeveer ieder mogelijk type batterij ooit in een van mijn replica's gehad, van NiCad (ja, echt!) tot Li-Ion. Heb zelf een (lichte) voorkeur voor Li-Fe. De capaciteit en energiedichtheid ligt wat lager dan Li-Po en Li-Ion, maar ze hebben ook 0 explosiegevaar, en ze zitten op een fijn middenpunt qua voltage, 9.9v voor 3 cellen, waardoor je niet meteen een MOSFET + ETU in je replica nodig hebt zoals je bij een 11.1v, terwijl je nog steeds een veel betere firerate hebt tegenover een 7.4v.
Ik ben oprecht benieuwd naar Li-Fe, wat zijn jouw ervaringen t.o.v. 7,4V met een hoge C-rating? (Denk aan 7,4V Li-Po 30/60C t.o.v. 9,9V Li-Fe 20C)

Wat ik zo snel via Google kan zien, zijn er voornamelijk 20C Li-Fe accu's in de handel. De prijs lijkt voor zover ik kan zien overeen te komen met een 7,4V Li-Po.