Airsoft Grenades met Klappertjes patronen (3d print)

Bjorn Naber

New Member
28 nov 2023
3
0
Airsoft Grenades met Klappertjes patronen (3d print)
Laatst zag ik op een airsoftveld iemand een granaat gebruiken die werkte met klappertjes, zoals die uit een speelgoedpistool (de bekende klappertjes met draai-schijfjes). Deze persoon kreeg te horen dat hij deze niet mocht gebruiken, omdat ze niet zijn goedgekeurd door de NABV (zie Bron 3: Granatengids). Persoonlijk vind ik dat erg jammer, want ik zie juist veel voordelen in deze oplossing.

Ten eerste zijn deze granaten een stuk goedkoper dan veel andere modellen. Ze zijn meestal van plastic in plaats van metaal, waardoor ze lichter én veiliger zijn bij gebruik. Ook hoef je ze niet met gas te vullen, wat betekent dat je geen risico loopt op lekkage of falende werking door temperatuurverschillen — iets dat bij traditionele gasgranaten wel een bekend probleem is.

Bovendien zijn de klappertjes zelf gewoon legaal te koop (zie Bron 1), en vormen ze geen echt gevaar. Het gaat puur om het knal-effect, zonder projectielen of drukopbouw. Qua mechaniek zijn er zelfs meerdere varianten beschikbaar: sommige werken met een lepelsysteem (die mogelijk niet is toegestaan), maar er zijn ook ontwerpen met een draai-schijf of een pin-systeem (zie Bron 2), wat wellicht wél binnen de regels zou kunnen passen.

Ik vind het daarom vreemd dat deze simpele en toegankelijke granaten standaard worden afgekeurd. Ze bieden namelijk een leuke, betaalbare en veilige manier om airsoft net wat dynamischer te maken. Misschien is het tijd om hier als community of via de NABV opnieuw naar te kijken?

Weet iemand een idee waaorm dit zo is? en welke velden dit wel toe laten binnen nederland?

Bron 1:

Bron 2:

Bron 3:

Untitled-design-10.png

De reden is simpel (zoals eigenlijk alles binnen de airsoft hobby): alles is in beginsel verboden, tenzij het is goedgekeurd.

Dat klinkt misschien raar of zelfs als een open deur, maar dit is zoals het juridisch werkt.

• Leuk
Waarderingen: Bjorn Naber
NABV heeft overigens niks te zeggen over dingen waar geen bb's in zitten. Dit is dus puur aan de orga. Probleem hierbij waarschijnlijk is dat ze gigantisch lijken op een echte granaat en daarom het niet is goedgekeurd door de nabv voor airsoft. Waardoor de organisatie dus ook niet in de problemen wil komen en het zekere voor het onzekere neemt.

Ik lees klappertjes en wordt wel meteen nostalgisch naar de oude klappertjepistolen. Goede shit, man. :)

Denk dat @QuickFix hier in ieder geval al een goede, sterke reden heeft gegeven. Dat maakt het dan ook wel weer lastig met 3D-prints: welke model mag je dan wel weer printen en welke niet? Wetgeving in Nederland is soms nu eenmaal streng en lastiger.

Een struikelblok voor Nederland kan hierin ook zijn, zoals je zelf al aangeeft: de lepel en de pin. Hier zijn vaker problemen over geweest: de airsoftgranaten welke in Nederland legaal gebruikt mogen worden hebben binnen mijn kennis allemaal geen lepel of pin: de meeste hebben een schuif of knop waarmee je granaat op safe/geladen kan zetten. Zo zijn er bijvoorbeeld op Aliexpress hele goedkope spring airsoftgranaten te koop, maar dus niet legaal in NL, want er zit weer een pin in....

Verder vertonen eigenlijk alle legale airsoftgranaten geen gelijkenis met een 'echte' grenaat en stop je er bb's in. De 3D-prints die je laat zien, lijken op afstand of mogelijk voor leek, wel op iets echts. Nu zie ik dat verschil wel, maar het helpt dan ook wel mee dat ik op een beetje afstand wel kan inschatten of iets gemaakt is met een 3D-printer: krijg je als je zelf ook zo'n 3D-apparaat in huis hebt.
Bij ASL in Peer België mag je ze gebruiken
Leuk, maar TS had het dacht ik over NL. Belgie heeft nu eenmaal andere airsoftregels als NL....
NABV heeft overigens niks te zeggen over dingen waar geen bb's in zitten. Dit is dus puur aan de orga. Probleem hierbij waarschijnlijk is dat ze gigantisch lijken op een echte granaat en daarom het niet is goedgekeurd door de nabv voor airsoft. Waardoor de organisatie dus ook niet in de problemen wil komen en het zekere voor het onzekere neemt.
Een orga vaart/organiseert momenteel onder de vlag van de NABV/ACA: dus stiekem heeft de NABV/ACA best wel impact, ondanks dat ze theoretisch inderdaad niets te zeggen hebben over iets waar geen BB's inzitten.

Maar inderdaad: een orga gaat nooit het risico nemen op gedoe, dus dit zullen ze afkeuren.

• Leuk
Waarderingen: QuickFix en Bjorn Naber
Die mensen wat in België van zo'n granaatjes hadden die leken niks op echte granaten. Gewoon ronde kokers rood van kleur.

• Leuk
Waarderingen: Bjorn Naber
Er is in de afgelopen jaren veel over gezegd en geschreven; er staat me ook een dergelijke discussie bij over flashbangs op batterijen, die niet veel meer deden dan heel veel knipperende LEDs en het geven van een (hoge) piep (geloof ik), daarnaast waren ze orange en geel van kleur en kwam er geen BB aan te pas.