Aps shotgun banned or legal?!

Thomaskrop

Well-Known Member
3 jun 2018
477
214
Trophies
14
Beste (dames) & heren,

Ik ga zondag twee shotguns ophalen van het merk aps.
Deze gebruiken shells waar 11bb's in passen.
Nu hoorde ik dat ze op een paar velden al gebanned zijn, maar welke allemaal?
Ik hoop dat jullie hier meer van weten, alvast bedankt.

MVG,
Thomas
 
Zolang er geen gas in de shell's zit zijn ze legaal volgens de wet. Verder schiet hij 6mm conform de nabv regelementen mag je hem ook gebruiken voor events.
 
  • Leuk
Waarderingen: lj.nl
Er zijn inderdaad velden die hun eigen regels hier voor hebben en meer dan 3 bb's per shot niet toestaan.

Ik heb alleen geen idee welke wel en welke niet
 
Ze kunnen tot elf of twaalf bb's schieten.
Maar als je ze gebruikt met 3 word de fps dan niet te hoog?
 
Zolang er geen gas in de shell's zit zijn ze legaal volgens de wet

Ah dat wist ik niet, waar vind ik die wet/regelgeving?
Dat is wel goed om te weten, want ik heb zelf ook de APS CAM870 (gen1), en daar zit het gas-compartiment dus in de shell zelf.
 
waar vind ik die wet/regelgeving?
Het zal zitten in de kleine lettertjes van de wet.

Daar staat namelijk dat de ontheffing geldt voor replica's van vuurwapens en waar deze dan aan moet voldoen (6mm BB's, max. 3,5J., etc.).
Deze ontheffing geldt dan niet automatisch voor andere voorwerpen, zoals granaten, maar dus ook shells: daarvoor moet weer apart ontheffing voor worden verleend.
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick en lj.nl
Deze ontheffing geldt dan niet automatisch voor andere voorwerpen, zoals granaten.

Dank, klinkt logisch inderdaad.
Mazzeltje dat de CAMP870 replica dus zonder problemen door de douane is vrijgegeven.
(De replica (en de losse shells) zijn trouwens ook enige tijd beschikbaar geweest in een Nederlandse webshop.)
 
Ik denk dat @mr. Icarus van der Kolk daar alles over kan vertellen. Ik weet niet hoe het met gas houdende 40 gauge shells zit.
Zou het raar vinden dat de gewone 40 gauge wel legaal zijn maar de gashoudende niet. het zijn toch gewoon patroon/bb houders welke niet op echte explosieven lijken? Dan zou een magazijn van een gbb replica ook verboden moeten zijn toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: lj.nl
Het zal zitten in de kleine lettertjes van de wet.

Daar staat namelijk dat de ontheffing geldt voor replica's van vuurwapens en waar deze dan aan moet voldoen (6mm BB's, max. 3,5J., etc.).
Deze ontheffing geldt dan niet automatisch voor andere voorwerpen, zoals granaten, maar dus ook shells: daarvoor moet weer apart ontheffing voor worden verleend.

Inderdaad, de ontheffing geld voor airsoft apparaten. Een shotgunshell of 40mm patroon is toegestaan zolang deze geen gas bezitten. Bezitten ze wel gas dan worden ze gezien als aparte munitie. Ook omdat ze zonder AA de bb's kunnen verschieten. Iets dat een magazijn niet kan.

Ik denk dat @mr. Icarus van der Kolk daar alles over kan vertellen. Ik weet niet hoe het met gas houdende 40 gauge shells zit.
Zou het raar vinden dat de gewone 40 gauge wel legaal zijn maar de gashoudende niet. het zijn toch gewoon patroon/bb houders welke niet op echte explosieven lijken? Dan zou een magazijn van een gbb replica ook verboden moeten zijn toch?
Zoals ik aangaf, als er geen gas in zit zijn ze legaal aldus Kct Drenthe.
Zit er wel gas in dan is het volgens de wet een wapen.
Maar omdat dit verschil voor sommige niet al te duidelijk is (kijk maar naar sommige die vinden dat niet nabv goedgekeurde granaten ook kunnen) zegt de nabv dat ze allemaal niet mogen.
Icarus is bezig in een zaak mbt 40mm patronen, maar rechtszaken kunnen soms lang duren, zo ook hierbij het geval.
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix
De aps shotguns zijn gewoon legaal.

Dat verhaal van kct drenthe dat een shell met gas opeens een apart wapen is neem ik met een korrel zout en beschouw ik als de persoonlijke mening van dienstdoende agent aldaar. De wet geeft nergens aan dat een shell met gas opeens een status aparte heeft. Zeker ook omdat airsoft geen munitie verschiet.Of een shell (of 40mm) legaal is hangt primair van het uiterlijk af. Shotgun shells zijn gewoon legaal in Nederland. (Note: in Duitsland geldt het voorwerp wat bbs zelfstandig af kan vuren als apparaat, daar heb je dus de situatiedat sommige shotguns en launchers niet voorzien hoeven te zijn van de benodigde markeringen, echter elke shell weer wel).

Shotgun shells op gas zijn dus legaal.

Echter de aps shells vallen in een grijs gebied. Ze zijn primair bedoeld om airsoft bbs mee te schieten echter kunnen ook andere projectielen verschieten (zoals paintball reballs zoals je die in arnhem veel opde grond vindt). Nu gaat denk ik de wetgever voorl van het primaire gebruikersdoel uit en zal zolang er enkel bbs mee verschoten worden er geen probleem zijn.

Waar veel terreinen (zeker buiten) meer moeite mee hebben zijn de cups. Die zijn van niet bio plastic en zijn dus een probleem. Oplossing: maak ze zelf van karton en papier.
 
@Oddball het feit dat jij ze legaal vind zal ik maar met een korreltje zout nemen, het is tenslotte de mening van een burger en niet van iemand die geacht wordt verstand te hebben van de WWM omdat dat zijn functie is.

voor hen die willen, hier is de mail wisseling tussen de KCT mijzelf en ook een deel met dhr Icarus het betreft een PDF bestand. Daar staat ook in uitgelegd waarom 40 mm patronen met gas illegaal zijn en de patronen zonder gas legaal wat dus ook voor de shotgun shell's zou kunnen betekenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix
@Oddball het feit dat jij ze legaal vind zal ik maar met een korreltje zout nemen, het is tenslotte de mening van een burger en niet van iemand die geacht wordt verstand te hebben van de WWM omdat dat zijn functie is.

voor hen die willen, hier is de mail wisseling tussen de KCT mijzelf en ook een deel met dhr Icarus het betreft een PDF bestand. Daar staat ook in uitgelegd waarom 40 mm patronen met gas illegaal zijn en de patronen zonder gas legaal wat dus ook voor de shotgun shell's zou kunnen betekenen.
Ook zou kunnen betekenen maar is nog niet officieel?
 
  • Leuk
Waarderingen: lj.nl
Inderdaad, de ontheffing geld voor airsoft apparaten. Een shotgunshell of 40mm patroon is toegestaan zolang deze geen gas bezitten. Bezitten ze wel gas dan worden ze gezien als aparte munitie. Ook omdat ze zonder AA de bb's kunnen verschieten. Iets dat een magazijn niet kan.


Zoals ik aangaf, als er geen gas in zit zijn ze legaal aldus Kct Drenthe.
Zit er wel gas in dan is het volgens de wet een wapen.
Maar omdat dit verschil voor sommige niet al te duidelijk is (kijk maar naar sommige die vinden dat niet nabv goedgekeurde granaten ook kunnen) zegt de nabv dat ze allemaal niet mogen.
Icarus is bezig in een zaak mbt 40mm patronen, maar rechtszaken kunnen soms lang duren, zo ook hierbij het geval.

Ik heb het over 40 gauge shells of te wel een hagel/ slug patroon. niet over 40mm granaten.
Los van je hele epistel, een tornado bevat ook gas en kan ook projectielen afvuren. Deze is wel toegestaan omdat het in den beginne niet op een explosief lijkt.
Een shotgun shell bevat ook gas lijkt niet op een explosief en zou dan verboden zijn.
Raar verhaal vind je niet?
 
  • Leuk
Waarderingen: lj.nl
Ik heb het over 40 gauge shells of te wel een hagel/ slug patroon. niet over 40mm granaten.
Los van je hele epistel, een tornado bevat ook gas en kan ook projectielen afvuren. Deze is wel toegestaan omdat het in den beginne niet op een explosief lijkt.
Een shotgun shell bevat ook gas lijkt niet op een explosief en zou dan verboden zijn.
Raar verhaal vind je niet?
Een 40mm patroon (of granaat zoals jij ze noemt) is geen op explosief lijkend voorwerp. Dit omdat ze munitie zijn en geen explosieven zoals granaten en mijnen. Daarom noem ik ze ook 40mm patronen om het duidelijker te maken.
De 40 gauge shell is ook munitie en valt dus onder het zelfde als de 40mm waar ik het over heb.

Tornado is daar in tegen weer deels lijkend op granaat (je gooit hem tenslotte weg ipv dat je hem in je replica stopt om af te schieten) en een granaat valt dan weer onder explosief ipv onder munitie.

Omdat de shotguns shell op Munitie lijkt net als de 40mm patroon of 40 gauge shell. Maar omdat ze hun eigen afvuur mechanisme hebben waardoor de bb's verschoten worden is het dus een apart wapen volgens de wwm. Ik weet lastige materie waar je goed in moet duiken. Maar als je dat dan ook doen wordt het stuk duidelijker.
 
Ja we hebben het nu allemaal over 'apart wapen' maar we spelen toch Airsoft en niet met echte 'wapens/geweren'.
 
Maar omdat ze hun eigen afvuur mechanisme hebben waardoor de bb's verschoten worden is het dus een apart wapen volgens de wwm.

Dan is het dus eigenlijk gewoon een hele kleine replica die 6mm BBs schiet? :)
 
Maar valt niet per definitie onder de vrijstelling die wij hebben voor het gebruiken van gasdruk"wapens".
Vrijstelling is enkel voor replicas van pistolen, geweren en machine geweren.
Plus de daar bij gemaakte uitzonderingen gemaakt door de NABV.....
 
  • Leuk
Waarderingen: lj.nl
Leg je vraag voor aan kct(bijzondere wetten) van politie en kijk wat ze aangeven. Leg de vraag ook evt neer bij de nabv.
Theoretisch gezien als de nabv deze shell's toe staat zeggen ze ook dat 40mm patronen toegestaan zijn omdat het allebij munitie is in real life.
In real life als er shotgunshell ligt pakken ze die zo op en voeren die af. Bij een 40mm patroon zal de eod er waarschijnlijk bij komen om op te ruimen. Dus wat dat betreft is het toestaan van shotgunshell's vanuit de nabv en het verbieden van 40mm patronen ook weer te verklaren.
 
  • Leuk
Waarderingen: lj.nl