Arcade vs Comsim

jurgen

Well-Known Member
29 mei 2017
256
123
Trophies
10
(Moderator toevoeging)
Naar aanleiding van een opmerking van @Jan waarin hij zegt dat speedsoft niet zijn voorkeur heeft binnen airsoft. Binnen de comsim/tacsim skirms zijn regels als single only, sniper limiet en ROF limieten een mooie reden om te zorgen dat je zeker weet dat de spelers geen misbruik maken.


Ben benieuwd was je met speedsoft bedoeld Jan

(laatste keer bij GT waren) waren mijn neefje en ik ook speedsofters genoemd (dus ik vroeg waarom) omdat wij met pistol only binnen speelde en wij uit de sartblokken schoten om 1 kant van de hal dicht te krijgen omdat je anders die hal kwijt ben.

Dus ik vroeg later wat hij bedoeld met speedsofters in zijn ogen pistol only die rennen binnen, (ok wij rennen naar punt om dat te verdedigen, maar daarna hokje voor hoekje uitkammen.? dus ik vraag me af wat zijn speedsofters????
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Hi Jurgen,

In jouw beschrijving ben ik het eens met diegene die je zo bestempelde. Het uit de startblokken springen en een poging doen voor het Olympisch onderdeel 300 meter sprinten doen wij ook, om dezelfde reden. Tactisch voordeel behalen. Maar ik zou het liever niet doen. Veel liever zou ik in patrouillegang het veld op lopen. Tijd nemen om objecten te benaderen, te zorgen voor schootslijnen e.d.. Acties opzetten zoals ze "horen te gaan" wanneer je simuleert. Maar als je dat op zon beetje iedere skirm in Nederland doet, staat de tegenstander al in je base.

Kort gezegd simuleren de meeste skirms een COD of BF in plaats van een ARMA. Even zwart/wit zeggend maar de spelers die de COD stijl hanteren in plaats van ARMA zijn al snel speedsofters in mijn ogen. En dat is niet negatief bedoelt, het is een andere speelstijl/smaak. Zo hoor je heel vaak in de spawn dat men het heeft over hoeveel kills ze wel niet hebben gemaakt. Voor mij persoonlijk is dat totaal niet interessant. (Daarom zie je in geen enkele video van mijn hand een "hit marker" of kill message).

Overigens vind ik die pistol only stijl ook te gek om te gebruiken als afwisseling voor de andere skirms. In The Chambers ook een keer buiten gedaan en het speelt zo heerlijk! ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: husky
Tactisch voordele behalen op het veld is juist 1 van de belangrijkste voordelen die je in een oorlog stimulatie kan hebben,
Wij (kan ik voor neefje en mij bestempelen spelen niet voor kills maar voor objectives)
Vaak lukt het ons team dan ook om diverse objectives te behalen (binnen is het vaak gedeeltelijk een voordeel om een bepaalde positive te hebben van vandaar uit verder te werken, daaorm ook vaak snel starten anders zit je ook op je eigen spawn vast)


En missies spelen vinden (ik) wij het leukste, laatste keer bij balls &arrows vorig jaar had ons team rood (waren wij toen)
een dagtotaal van 20 punten (veel te weinig om die dag te winnen)
Mijn neefje en ik hebben er toen 15 binnen gehaald (hadden op hele dag +/- 150 man) nog geen 600bb's p.p.gebruikt. stealth en slim spelen met af en toe wat hulp 75% was alleen balletjes aan het uitwisselen :)
(Hun keus maar ik haal meer voldoening aan een paar goede acties/kills en veel missies halen als veel kills en geen missie :p

Daarom kon ik me ook niet in de vorm speedsofter vinden, Tactisch voordeel halen ja zeker, daarna georganiseerd werken naar je missies :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Daarom zei ik ook zwart/wit gezien. Je scheert een hele groep mensen over één kam, waaronder jullie.

En zoals ik zei, tactisch voordeel, helemaal mee eens! En de reden waarom je dat op deze manier doet ook. Wij doen precies hetzelfde op skirms in NL. Startschot klinkt en iedereen zet het op een lopen! Ik vind het echter jammer dat het op deze manier moet. :)

Ter illustratie met je eigen woorden: "oorlogs simulatie". Nou heb ik nooit gediend, heb ik nooit een oorlog meegemaakt. Maar ik kan me niet voorstellen dat er veel operaties zijn die beginnen met een all-out sprint richting de vijand in een gebied waarvan je niet weet wat er zit en waar "ze" zitten. De Tactical Training Days hebben dit in ieder geval niet als hoofdstuk in de training zitten ;) Volgens mij MTC ook niet?
 
  • Leuk
Waarderingen: husky
Ja vroeger gebeurde dat misschien wel in de oudere oorlogen,

Volgens mij in de nieuwe oorlogen gooien ze eerst 5 keer de boel plat met vliegtuigen
dan komen de tanks e.d.
en dan het "voet" volk pas.

Is ook niet helemala realisties in airsoft,
Dat snap ik ook wel tussen weg erin vinden is denk ik best lastig,hoe kan je het voorkomen??
(niet Mogen rennen, soort oude mannen skrim net als met voetbal ook wel eens gebeurd 60+ voetbal niet rennen geen takels :p)

Misschien 1 of een gedeelte van een team zich al in het veld zetten (zodat je wel rustig en bedachtzaam moet werken?)


Ik snap wel wat je bedoeld Jan, Maar wat je ook aangeeft, je moet bijna wel omdat je anders vast zit op je spawn en dan is je dag ook niet leuk ?
Wat zijn jouw ideeen hierin?
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Ter illustratie met je eigen woorden: "oorlogs simulatie". Nou heb ik nooit gediend, heb ik nooit een oorlog meegemaakt. Maar ik kan me niet voorstellen dat er veel operaties zijn die beginnen met een all-out sprint richting de vijand in een gebied waarvan je niet weet wat er zit en waar "ze" zitten.

Ik vind dit een beetje kromme redenatie. Je weet juist wél wie ze zijn en waar ze zitten: in de enemy spawn. In een oorlogssituatie als je weet dat er een natuurlijke bottleneck is en je weet dat de vijand hier naartoe aan het optrekken is ga jij ook er alles aan doen om daar te zijn vóór hen. De geschiedenis staat vol met dit soort voorbeelden.
Zouden we dan in een skirm moeten 'doen alsof' we niet weten dat de vijand aan de overkant staat en net als ons de strategische posities wil innemen en tegen de andere partij wil gebruiken?

Ik kan me bovendien een video van je herinneren waar er aan het begin van een skirm zo'n soort situatie is en je in de video klaagde dat de helft van je team niet rende en jullie daardoor de bottleneck verloren ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Echt speedsoften gaat nog wel wat verder btw, in principe wordt het hier ook niet echt altijd correct gebruikt, maar goed om het simpel te zeggen is speedsoft te vergelijken met officiële wedstrijden paintball. In Amerika heeft speedsoft dan ook speciale wedstrijden, waar je snelle games hebt van max 5 minuten ongeveer waar je vaak bij een centraal punt iets moet pakken en terug brengen, dit gaat gepaard met heel snel rennen, snel schietende pistolen (vaak hicapas) of korte M4's op HPA. Over het algemeen nul militaire kleding, een battelbelt en een standaard rugzak voor de HPA tank. Voor de rest zijn hier vaak ook een aantal refs die heel hard zijn qua hits niet nemen, volgens mij is de eerste een of twee hits nog een waarschuwing en daarna wordt je gewoon van het veld gegooid en uit de competitie. Wat wij meer hebben tot nu toe is SpeedQB, praktisch hetzelfde als speedsoft maar dan toch nog meer gericht op de standaard open skirms.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Ik speel beide stijlen. Als we bij Ghost Town spelen wil ik best wel sprinten ondat je anders flink vast kan zitten. RTT zelfde verhaal. Als je een gat hebt gevonden en je er snel doorheen kan kom je achter de tegenstander.

Gasselte en Airsoft Heaven is het juist heel anders. Rennen alleen voor een blitz oid maar verder als team rustig de aanval inzetten.

Maar als ik dan alleen of samen met een teamgenoot 1 completw bunker, bungalow of kelder leeg weet te krijgen moet ik zeggen dat de braggingrights wel af en toe lekker zijn. :D

Maar zoals benoemd om juist speltypes van tevoren te benoemen en daar de spelregels op aan te passen kijkt me de beste optie
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Ik krijg een soort deja vu met paintball vroeger daar had je op een bepaald moment ook die merkwaardige scheiding tussen paintball en sub-air , de sub air dudes schoten standaard 20 fps of hoger en zagen het spelletje meer als een soort voetbal wedstrijd , snel schieten snel rennen terwijl de standaard paintballers meer voorstander waren van het tactische element en iets van dat legerachtige concept, die hadden dan vaak een Tippmann of BT met een vuursnelheid van max 12 bps .

Nu zie je ook weer die deling van de 18 jarige redbul stuitermannentjes en de wat oudere tragere garde haha

Maar zoals zo vaak gemeld er zijn terreinen waar daar op gelet word zelfs strafpunten worden uitgedeeld als men met high caps en of rof van boven de 20 komt en sluit me dan maar mooi aan bij zo,n millsim achtige speelstijl .
 
Ik snap wel wat je bedoeld Jan, Maar wat je ook aangeeft, je moet bijna wel omdat je anders vast zit op je spawn en dan is je dag ook niet leuk ?
Wat zijn jouw ideeen hierin?

Ligt inderdaad heel erg aan de missies. Wij hebben bij besloten events en introdagen een paar keer geexperimenteerd met de regel dat je niet mocht sprinten vanaf het start signaal tot eerste contact. Bij een tacsim van Airsoft Heaven werkten de tegenstanders met een vooruitgeschoven team zodat je niet wist waar de tegenstander zat. Dan is dat eerste gedeelte een stuk spannender en kun je echt wat met de stof die je leert in Tactical Training Days bijvoorbeeld.

Ik kan me bovendien een video van je herinneren waar er aan het begin van een skirm zo'n soort situatie is en je in de video klaagde dat de helft van je team niet rende en jullie daardoor de bottleneck verloren ;)

Wat ik jammer genoeg niet duidelijk lijk te krijgen is dat we op dit moment precies hetzelfde spelen Kevin. Daarom zie je dat ook terug in die video. Je hebt het op dit moment nodig. Daarom doen wij dit ook. Dom en totaal niet tactisch om het niet te doen idd! Op dit moment heb ik het nodig op NL events. Dus klaag ik er over wanneer het clubje teamgenoten de enige zijn die als een malle de chokepoint in rennen en de rest op een sukkel drafje aankomt. Helemaal wanneer de tegenstander vol de chokepoint in duikt ;)

De voorbeelden die je geeft vanuit de geschiedenis zijn ook hartstikke logisch. Dom als je geen gebruik maakt van Bottlenecks en je tegenstanders daar zich laat ingraven ;)

"Het doen alsof" hebben we bij een introdag gedaan en is iets wat natuurlijk niet anders gebeurt op een milsim. Dat vind ik de leukste events. Hoe meer doen alsof elementen er bij komen hoe leuker. Medic regels (beter dan een bandje verwisselen), burgers die je niet mag beschieten, munitie die opraakt, etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7
Precies, dan zitten we op één lijn. Een meer tactisch begin van rondes is gewenst, maar dan is er verandering nodig aan de structuur van de skirms. Random (begin)spawns elke ronde zodat je niet weet waar elk team vandaan komt, dat soort dingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7 en Jan
Precies, dan zitten we op één lijn. Een meer tactisch begin van rondes is gewenst, maar dan is er verandering nodig aan de structuur van de skirms. Random (begin)spawns elke ronde zodat je niet weet waar elk team vandaan komt, dat soort dingen.
haha yes! Gelukt :D Maar idd, goede toevoegingen ook. Toch maar eens werk maken van een event om dit soort dingen te testen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7
ohhh dan wil ik best wel meedoen jan :)

ik vind snel spel binnen leuk maar zoals ik al eerder melden er moet wel een doel/missie achter zitten
 
Ik ben ook voor tacsim/milsim stijl.
Gewoon bij start event niet rennen als een malle om maar terrein te "moeten" pakken om dan later achter de linie de vlagjes/ammoboxen / etc zoeken.
Maar gewoon een rustige start met echte ROE, niet schieten op alles wat beweegt etc. Maar ook dat er burgers etc tussendoor kunnen lopen.

De standaard arcade games gaan me ook steeds meer tegenstaan. Maar helaas is in NL 95% van de games arcade.
 
  • Leuk
Waarderingen: michielvdz en Robin2k7
wij als spelers kunnen uiteindleijk wel het spelverloop in en bij de nederlandse velden beinvloeden door te praten overleggen en kijken of andere dingen ook werken Kijk maar naar
-single only
-sniper limiten op sommige velden
-evenredig verdelen van de snipers/lmg over de teams
-pistol only
etc die komt voort uit wat de airsoft gemeenschap voorkeur voor heeft :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Het blijft marktwerking he. Als velden die bepaalde regels toepassen populairder blijken onder de airsofters, dan zullen die succes hebben. Maar ja, wat wil de meerderheid? Altijd de vraag of een forum representatief is voor de hele sport.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Blijft zeker maatwerk, Maar als er input is en over nagedacht wordt, wordt er echt wel naar gekeen en mee geexperimenteerd door de velden.

Zelf ben ik benieuwd wat ze er zondag van maken bij outdoorBrielle
(een team organiseerd daar iets en met een vrij klein groepje, veld is niet heel groot)
Eens kijken wat dat wordt, kleiner veld moet het al gauw tactischer worden :)
ben zeer benieuwd, nieuw voor mij daar en met hun zullen zien.
(Heb er wel super veel zin in :p)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Realistisch/strategisch spelen of lekker knallen op een blikje red bull/speed/xtc/coke...

Beide doe ik graag, schrijf me in voor evenment waar ik zin in heb.
Wat ik mis in de discussie is het lamme en afwachtende gedrag van een groep airsofters aka chairsofters. Niet willen renne, niet naar voren willen, campen, niet er voor gaan en vooral niet willen worden gehit. Dat is naar mijn mening de nek omdraaien van het spel. En dan maakt het niet uit of je arcade, speedsoft of comsim speelt.

Ik zou het mooi vinden als een veld een camp regel invoert zoals bij cod2 in servers werd gedaan. Zit je te lang stil werd je gekicked. Snipers uitgesloten...
 
Het blijft marktwerking he. Als velden die bepaalde regels toepassen populairder blijken onder de airsofters, dan zullen die succes hebben. Maar ja, wat wil de meerderheid? Altijd de vraag of een forum representatief is voor de hele sport.
Als je kijkt welke velden ieder weekend vol staan en welke events het moeilijker hebben om kaarten te verkopen, dan weet je wat de meerderheid wilt. ;) B&A is packed, Tacsims van Airsoft Heaven zijn steeds dezelfde gezichten uit een clubje vaste klanten (tijdje niet geweest dus kan zijn dat dit inmiddels anders is).

@Benniedictus gehehe! Leuke taak voor de marshalls. Met een stopwatch achter een aantal wachtende zitten en ze marshall hitten wanneer ze de tijd op hebben gemaakt. @Conrex iets voor jou met je Luger? ;)
 
Ik zou het mooi vinden als een veld een camp regel invoert zoals bij cod2 in servers werd gedaan. Zit je te lang stil werd je gekicked. Snipers uitgesloten...

en als je nou juist daar je objective beschermt (of je spawn of flank :p) maar ik snap het blijft dus moeilijk

EN Jan zitten die niet vol omdat het gewoon een groot veld is en genoeg aanloop dus ook grote groep om te spelen?
(of toevallig voor mensen uit de randstand redelijk aan te rijden is?)

Weet niet hoe krijg je het in beweging want nergens staat dat je moet bewegen (en alleen snipers worden er nog meer sniper straks :p)
en omdat dat zoveel gespeeld wordt wordt je als nieuwe ling in 1e instantie ook voor 80% in deze stijl meegetrokken?