BB gewichten tot 1.2 joule max

Welk gewicht BBs gebruik je zelf het liefst voor replicas tot 1.2 Joule?

• 0.20g

• 0.23g

• 0.25g

• 0.28g

• 0.30g

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Gents, het punt over maximaal bb gewicht intrigeerde me dus ik heb er nog wat over zitten Google-en. Ik wil echt niet de betweter zijn maar kan het zijn dat er landelijk, vanuit de NABV, geen grenzen worden gesteld aan het maximale gewicht van een bb maar dat er door afzonderlijke locaties wel grenzen (kunnen) worden gesteld ?
dat zijn de regels overal op elke veld in NL

1.2 joule assault MAX 0.30 MED 5 meter
1.7 joule DMR MAX 0.40 MED 15 meter
2.3 joule bolt action 0.40 MED 25 meter

dit zijn de regels en die zijn zo op alle velden in NL is geen stok tussen te krijgen
Ik snap hier de verwarring van @Garfield wel. Laat mij dit vooral toelichten. :)

Misschien handig om je vooraf te realiseren:
- Airsoft heeft in NL verschillende disciplines, zoals skirmen, speedsoft, kaartschieten en parcourschieten.
- Elk discipline heeft zijn eigen set met regels. Dat kan dus ook voor BB-gewichten gelden, maar ook bijvoorbeeld voor joule-output van airsoftapparten.

Dat leidt vervolgens tot:
- De regels welke @gambit hier benoemt zijn de standaard gewichten en joule-output tijdens skirms. Check deze poster van de NABV ter referentie.
- Ik moet echter @gambit wel corrigeren: de regels qua BB-gewichten worden soms door organisaties veranderd. O.a DAE (skirmlocatie) in Waalwijk heeft een regel dat het maximale gewicht voor alle replica's 0.25g is. Dit staat standaard bij al hun skirms vermeldt. Je ziet dit vooral in CQB locaties met korte afstanden.
- Parcourschieten hanteert hier bijvoorbeeld andere regels voor: je schiet dan immers op targets en niet op mensen. Binnen mij kennis is er in dit discipline geen maximaal BB gewicht, maar is alleen het gebruik van biologisch afbreekbare BB's verplicht. Al is meestal 0,28g hier ruim voldoende door de korte afstanden.
- Parcourschieten heeft bijvoorbeeld ook een limiet van 500 FPS met een 0,20 g BB, omdat er niet op mensen wordt geschoten. Niet dat iemand dit over het algemeen haalt met pistols, maar het is wel regel.

Hou vooral rekening met het discipline wat je binnen airsoft beoefend en de daarbij horende regelgeving. De meeste airsofters in NL zullen zich echter aan de limieten houden welke @gambit ook benoemt en niet op de hoogte zijn van andere limieten. Is simpelweg omdat de meeste mensen zich vooral focussen op het skirmen en geen gebruik maken van de andere vormen van airsoft.

• Leuk
Waarderingen: Garfield en gambit
Dank @Kroeskoppie .

Ik was me inderdaad al bewust van de verschillende disciplines, in het bijzonder IAPS omdat ik vroeger IPSC heb geschoten en ik daar sinds een aantal weken ook mee bezig zijn.

Voor IAPS is de 'punch' wel degelijk van belang omdat je vaak doelen (pepper-poppers of andere (vaak) staalplaatjes moet omschieten. Daarom wil je dus zoveel mogelijk 'punch'.

Ik heb om die reden ook een 1.3 Joule versie van de G17 gekocht.

De 'punch' van je projectiel hangt af van de snelheid en het gewicht.

Bij IPSC wordt hiervoor het natuurkundige begrip 'puls' gebruikt, wat gelijk staat aan m*v : massa van je projectiel maal de snelheid. Bij IPSC wordt dit de powerfactor genoemd en er geldt een minimum, geen maximum. Vuurwapens hebben altijd wel genoeg 'punch' om een doel om te schieten en schutters zoeken altijd naar de laagste powerfactor omdat dat nou eenmaal makkelijker schiet dan een patroon dat harder 'klapt'.

Bij airsoft wordt het natuurkundige begrip 'kinetische energie' gebruikt, wat gelijk staat aan 0.5 * m * v^2.

Van wat ik tot nu toe over airsoft heb geleerd, is het hier precies omgekeerd: mensen zoeken vaak naar meer 'punch' omdat je bb dan verder komt en bij IAPS makkelijker doelen omschiet.
Echter, er wordt (terecht) een maximum aan de 'punch' van je bb's gesteld omdat je bij sommige disciplines op anderen schiet.

Bij airsoft wordt dus echter een andere methode gebruikt om de 'punch' te definiëren, de kinetische energie. Vanwege het kwadraat van de snelheid in die formule is je mondingssnelheid dus van veel grotere invloed op het aantal Joule's dan het bb gewicht.

Anyway, voor sommige locaties worden dus maximale waarden voor én je kinetische energie én het gewicht van je bb gehanteerd maar er is niet zoiets als één algemeen landelijk maximaal gewicht van je bb's.

Bij het "FP-ssen" (vind het nog steeds de meest debiele term in airsoft maar allei) ben je vaak verplicht met een bepaald gewicht te schieten ter controle. Als jij later in het veld met een zwaardere BB schiet merkt niemand dat, maar zal ook geen bezwaar zijn want een zware BB gaat langzamer als een lichte.....

Bij het "FP-ssen" (vind het nog steeds de meest debiele term in airsoft maar allei) ben je vaak verplicht met een bepaald gewicht te schieten ter controle. maar zal ook geen bezwaar zijn want een zware BB gaat langzamer als een lichte.....

Inderdaad. Een lichte BB gaat langzamer dan een zware BB.... Bij het verlaten van de loop.

Echter is dat een moment opname, en heb je tijdens de vlucht last van meer natuurkundige invloeden. Zo gaat een lichte BB in eerste instantie sneller, maar door de hogere snelheid, heeft hij meer last van de lucht weerstand. Doordat er meer luchtweerstand is, zal de snelheid ook sneller afnemen. En is binnen de eerste 15 - 20 meter een zwaardere BB al sneller. (Een auto verbuikt niet voor niets bij 130 Kmh meer brandstof / energie dan bij 80 Kmh)

Maar nu hebben we het over snelheid... En dat voel je niet. Wat je voelt is de kinetische energie.
Doordat een zwaardere BB meer last heeft van de wet van massatraagheid. Zit deze langer in de loop, en krijgt daardoor meer tijd om energie op te pikken in de barrel aka joule-creep. In de omreken tablellen wordt hier geen rekening mee gehouden. En dit is dan ook de reden dat de chrono uit gevoerd moet worden met het max gewicht BB's in de klasse waar je mee speelt. Dan hebben we het nog niet eens gehad over verschillende merken tussen orga en speler, welke met andere diameters BB's. een beter afdichting heben als ze iets groter zijn. Hierdoor gaat de energie in de loop nog verder omhoog.

Dus een opmerking als "Als jij later in het veld met een zwaardere BB schiet merkt niemand dat, maar zal ook geen bezwaar zijn want een zware BB gaat langzamer als een lichte....." is wel heel erg kort door de bocht.

Verder heeft zwaarde BB's ook een voorkeur bij opstakels onderweg. Zoals blaadjes, takjes of wind.
Stel dat je met een auto op de snelweg rijd, en een andere zelfde auto probeerd je van de weg te drukken. Dan heeft deze daar best moeite mee. Echter probeerd een pick-up die auto van de weg af te drukken, terwijl de pick-up een stuk langzamer rijd. Maar wel zwaarder is, dus meer kinetische energie heeft. Dan is dat autotje in eens niet meer zo lastig.