Bericht van de NABV

Blade

Well-Known Member
6 mrt 2015
409
242
Trophies
15
Belangrijk!


Na de verschrikkelijke aanslagen in Parijs heeft de Europese Commissie plannen aangekondigd om de Europese Vuurwapen richtlijn aan te passen. De op dit moment voorgestelde wijzigen zullen gevolgen hebben voor ALLE airsofters in de Europese Unie

Airsofters en airsoftapparaten zijn op geen enkele manier betrokken bij de gebeurtenissen in Parijs, er is dan ook geen enkele rechtvaardiging om deze straffen of te belasten voor de daden van Terroristen.


Het gevolg van de voorgestelde wijziging zal zijn dat :


* Alle Replica's in Europa Geregistreerd Moeten Worden


Juridisch wordt dat als volgt ingekleed (Engelse tekst van het voorstel)


Definitie van een replica

1h. For the purposes of this Directive, "replica firearms" shall mean objects that have the physical appearance of a firearm, but are manufactured in such a way that they cannot be converted to firing a shot or expelling a bullet or projectile by the action of a combustible propellant.


De Voorwerpen die hierboven zijn genoemd worden vervolgens als Categorie C wapens binnen de EU aan gemerkt:


in Annex I to Directive 91/477/EC part II is amended as follows:

[…]

(iii) In Category C, the following points are added:

"5. Alarm and signal weapons, salute and acoustic weapons as well as replicas;


Voor categorie C wapens geld binnen de hele EU minimaal een registratie verplichting. Dit is een grote last voor alle airsofters binnen de EU.


Airsofters kunnen iets doen!


De Europese Commissie wil commentaar op dit voorstel uiteraard kan je de Europese Commissie bellen en schijven, je kan echter ook digitaal je mening kenbaar maken. Copy/paste de volgende link om eventuele filtering tegen te gaan.


https://ec.europa.eu/transparency/regdoc/…


De stelling is dat wij niet willen dat replica's binnen de EU als Categorie C wapen worden aangemerkt.


Houd jullie argumenten kort, bondig, en beleefd, en kunnen bijvoorbeeld de volgende onderwerpen aansnijden:


- Airsoft spelers zijn niet verantwoordelijk voor terrorisme

- Het is onmogelijk om airsoft replica's te converteren naar echte vuurwapens

- De EU zou miljoenen EU burgers veranderen in criminelen met dit voorstel

- De kosten van een dergelijk EU breed systeem worden astronomisch groot

- Het voorstel neemt politie capaciteit weg van daadwerkelijke terreur onderzoeken

- Het voorstel bestraft nette EU burgers voor terreurdaden.

- Airsoft replica's zijn veilig

- Terroristen worden per definitie niet gehinderd door zaken als registratie

- Een dergelijke database zou nooit compleet worden, aangezien er tientallen miljoenen replica's in de EU zijn.


Verpreid dit bericht onder zoveel mogelijk airsofters en laat iedereen zijn of haar mening kenbaar maken.


Icarus van der Kolk, bestuurslid NABV


 


Ik las dit gisteren op de facebook pagina van de NABV en eerlijk gezegd weet ik niet precies wat ik ermee aan moet, aan de ene kant vind ik registratie helemaal niet zo een slecht idee, maar aan de andere kant is er schijnbaar nog niet veel duidelijk over hoe die registratie (en alles wat er nog allemaal bij gaat komen) eruit gaat zien :\
 
Als je in de reacties kijkt,zie je dat ik al het een en ander aan de kaak stel.


Alleen al het idee dat iemand het samen met een  jurist opstelt,onder zijn naam plaatst,maar de naam van de jurist er onder zet doet mij achter rm'n oren krabben. Dit soort dingen horen officieel door erkend NABV orgaan naar buiten te worden gebracht.Niet door iemand die "zegt" het samen met een NABV jurist te hebben geschreven.


 
 
Ouwe stomp, jij refereert aan het bericht wat in de groep "NABV - belangen door en voor leden " gepost staat.
Een zelfde bericht staat ook op de originele Facebook site van de NABV maar dan uit naam van dhr icarus van der kolk ( board of directors NABV ). Hij is dus jurist van beroep en zit in het mt van de NABV.
 
Ik vind het ook een rare tekst, en de Engelse vertaling daarvan kraakt aan alle kanten.

Nee, ik zou het er niet mee eens zijn als replica's als cat C wapen wordt geclassificeerd - maar - ik ben in principe voor een registratie van replica's.


De gedachte dat men naar meningen van burgers gaat kijken lijkt me een beetje overdreven. Dit soort dingen wordt op een ander niveau gespeeld en daar heeft de burger naar mijn inzien geen invloed op.


En zo ja; dan zou ik zeggen: implementeer dezelfde methode bij de belastingdienst, politie en andere organen die graag financiele steun ontvangen van "ons burgers" ;-)
 
ik vind het ook raar dat de EU dan wel naar de beurgers zou luisteren ipv alleen naar belangen vereniging. 


Mooie reactie vond ik van iemand die aangaf dat we dan ook zelf allemaal maar naar NL overheid bericht moeten sturen voor legalisatie van 40mm. Met de zelfde beweegreden als de nabv die aangaf :)
 
Ik las al wel ergens (kan het alleen even niet meer terugvinden) dat als Airsoft Replica's als Klasse C wapen gespecificeerd worden, dat verhandelen van replica's/onderdelen via internet niet meer mag en dat alles dus via erkende dealers zou moeten. Dat zou toch wel eventjes heeel erg vervelend worden, dat je voor iedere scheet weer naar een fysieke winkel zou toe moeten :S
 
Juist met dit gedonder in mijn achterhoofd heb ik niet gewacht met mijn laatste aanschaffen.


Cadeautje voor mijn vrouw,pas in december jarig maar toch al gauw besteld want je weet maar nooit hoe ze in Brussel een haas vangen.(laat staan een aantal terroristen)


En ik wilde niet wachten tot de houtlook replica die ik wilde weer te bestellen was want zo'n beetje in heel europa uitverkocht.


Dus maar een zwarte kolf editie op de kop getikt voordat de handel zo zwaar aan banden word gelegd dat het bestellen op ,voor ons goedkope sites ,niet meer mogelijk is.


Ik ga uiteraard die petitie invullen want elke stem telt.


Met zijn allen staan wij sterk.
 
Mocht het straks wel een zeer moelijke zaak worden om replica's te kopen, ben ik maar wat blij dat we het beste spul gelijk in huis gehaald hebben toen we begonnen met Airsoft.. 
 
Als het slechts bij registratie blijft heb ik er totaal geen probleem mee. vraag me wel of elke replica wel beschikt over een eigen serie nummer XD 


Airsoft verbieden of onmogelijk maken zal niks veranderen aan het feit dat mensen toch met echte wapens gaan schieten zoals die malloten. 


immers wie een wapen wil kan deze makkelijk verkrijgen.  en vind persoonlijk dat je niet alles over 1 kam kan scheren.  Tis een leuke sport en hij/zij die dat beoefend zijn/is er ook serieus mee bezig en zal zich ook aan de regels houden. en we hebben immers niet voor niks een screening vooraf bij aanmelden nabv.


 
 
Ok, ik ondermijn mezelf door dit te zeggen, maar ik heb de tekst van de NABV geskimmed. Iets dat mij opvalt is dat er staat: "Airsoften zal nog steeds mogelijk zijn" maar er komt wat meer rompslomp bij kijken. 


Wat is precies het probleem? We kunnen toch nog gewoon airsoften? Alleen is het meer gezeik om je replica's te laten registreren. Nou, dan neem je er toch maar 2 in plaats van 12? 
 
Ehh @Jan heb jij niet teovallig ook meer dan 2 AA's? ;) ....oke de 12 haal ik niet. Ik kom maar tot 4 incl pistool (en binnenkort 5 maar dan moet er ook weer 1 uit)
 
Jan,ik heb het wetsvoorstel doorgenomen bij de europeesche commisie en dat gaat wel even verder dan alleen registratieplicht.


Ze willen ons gelijktrekken met jachtgeweren,das wapenklasse C.


Dat betekent tevens dat de handel aan banden gelegd gaat worden.


Verzenden via de post is er dan niet meer bij.


 
 
@toothpick haha ja klopt! Die gaan dan ook weg als dat nodig is ja.


@vladimir Ah ok! Dat is inderdaad aardig vervelend. Koopjes jagen is er dan niet meer bij omdat je vast zit aan NL winkels of een tyfus eind moet reizen ;) 
 
Ja,ff naar Polen voor een leuke budgetbuks.


Maak daar maar een fikse vakantie van ,anders kan het niet uit.


Of Safara-softair in San Remo.


Nu kom ik daar elk jaar voor mijn werk dus kan ik eens per jaar een flinke bestelling meenemen maar prettig is anders.


Dus hoop ik dat iedereen ertegen in verweer gaat bij de EU en die petitie invult met  een goede reden,redenen om deze wet er vooral niet doorheen te drukken.
 
Ik wil ze het ook tegen laten houden of iig airsoft vrijstellen maar dat ze gelijk airsoft granaten en 40mm ook vrijstellen voor bezit in heel eu en dat landen dit niet zelf kunnen beperken
 
mee eens tooth :p moet je ook alles gelijk trekken. en een replica niet meer met de post? niet zo probleem mee. tis niet zo dat ik elke maand 1 koop en als ik er 1 koop wil ik um eerst zien :p en daar wil ik best 3 uur voor rijden.
 
Nou met die laatste stelling ben ik echt totaal niet eens. Ik zou het echt een ramp vinden als de verkoop via internet aan banden gelegd zou worden. Ik heb bijna al mijn replica's via internet besteld en via de post binnen gekregen. In sommige gevallen kun je gewoon niet aan je "most wanted" replica komen door gewoon een paar uur in de auto te zitten. Ik heb mijn Scorpion Evo 3 uit Ierland moeten bestellen, omdat deze verder nog nergens in Europa te krijgen waren. Dus in tegenstelling tot bobba, doe ik toch graag mijn voordeel met een beetje handig internet onderzoek. En dan nog maar te zwijgen over de extra kosten die je zelf moet gaan maken om ze op te halen in vergelijking met de (vaak) gratis verzendkosten boven een bepaald bedrag bij een aankoop via internet.
 
Ik denk dat we als Airsoftend Nederland gewoon moeten doen wat we kunnen, beginnende bij ons netjes aan de regels te houden ( wat gelukkig het meerendeel al doet )  en als dat niet genoeg is, dan is het niet anders. Er worden al fier petities getekend, maar ik persoonlijk betwijfel of het genoeg is. Ik zou zeggen, als je echt nog wat op het oog zou hebben en zeker weet dat je het wil, nu het nog kan gewoon halen.