Blow-back probleem..

17 okt 2018
18
5
Trophies
2
Het gaat om een KWC/Cybergun Taurus PT99 Co2. Ondanks het feit dat ik deze 10+ jaren geleden heb aangeschaft, is er zeer weinig mee geschoten. Is schoongemaakt en ingevet waar nodig (de bewegende metalen delen). Dit heeft het volgende euvel helaas niet verholpen;

Als ik schiet dan komt het regelmatig willekeurig voor dat de blowback op enig moment stopt, en het volgende schot resulteert in enkel de hamer die klikt (geen co2 dat hier dan aan te pas komt). Dit gebeurt zonder aanleiding. Ik kan semi-auto schieten, en vol automatisch, beide met blowback. Maar kan geen magazijn leeg schieten zonder af en toe de slide handmatig naar achteren te moeten halen omdat de blowback dan niet gefunctioneerd heeft.. ik ben mij nog maar zeer recent aan het verdiepen in de werking, en heb er dan ook nauwelijks kaas van gegeten.

Wellicht klinkt dit iemand bekend in de oren en kan diegene mij wat leren :)!

Klinkt toch alsof de slide geen volledige cycle maakt.
Toch even kijken of de slide zonder weerstand volledig heen en weer kan en of alle energie die uit de output valve komt wel goed verdeeld wordt.

Even om een Babylonische spraakverwarring te voorkomen: semi-auto is pieuw en volautomatisch is pieuw-pieuw-pieuw zolang je de trekker indrukt, dus zoals bijvoorbeeld bij een aanvalsgeweer.
Jij bedoelt waarschijnlijk single- en double action: je kunt alleen schieten terwijl de haan gespannen is (single) of met de trekker de haan meespannen als deze in rust staat (double)?

Laatst bewerkt:
Even voor de duidelijkheid:
Als je zegt "de blowback functioneerde niet", beweegt dan de slede totaal niet of beweegt de slede toch nog een beetje (minimaal de helft van wat hij zou moeten doen)?

Toch even kijken of de slide zonder weerstand volledig heen en weer kan en of alle energie die uit de output valve komt wel goed verdeeld wordt.

Even om een Babylonische spraakverwarring te voorkomen: semi-auto is pieuw en volautomatisch is pieuw-pieuw-pieuw zolang je de trekker indrukt, dus zoals bijvoorbeeld bij een aanvalsgeweer.
Jij bedoelt waarschijnlijk single- en double action: je kunt alleen schieten terwijl de haan gespannen is (single) of met de trekker de haan meespannen als deze in rust staat (double)?

Bedoel zowel pieuw als pieuw-pieuw-pieuw.
Slide kan goed heen en weer zonder weerstand.
Alles werkt ook wel gewoon zoals het hoort, alleen niet consistent. Met enige regelmaat moet de slide handmatig naar achteren worden gehaald om de Co2 weer te kunnen gebruiken.

Even voor de duidelijkheid:
Als je zegt "de blowback functioneerde niet", beweegt dan de slede totaal niet of beweegt de slede toch nog een beetje (minimaal de helft van wat hij zou moeten doen)?

Totaal niet, de hamer is dan ook niet naar achteren gehaald door de slede..

Klinkt als een probleem in je blowbackunit.
Beste wat je kunt doen is die eens uit de slede halen, demonteren, onderdelen zuiver maken en de nodige delen smeren.

Als dat het probleem oplost dan ook regelmatig eens een zogeheten onderhoudscapsule gebruiken (dat is co2 met smeermiddel gemengd ipv droge co2)

Heb de blow back unit uit elkaar, vroeg me af of iemand iets van buitengewone slijtage ziet en waar ik welk middeltje het beste kan aanbrengen?:

BBUnit1.jpg
BBUnit2.jpg

Laatst bewerkt:
..

Hoe kan ik controleren of dit het geval is?

Hoe kan ik controleren of dit het geval is?
Ik denk inderdaad dat @Rebelattack hier een exacter antwoord op kan geven, maar ik zal een poging doen (benamingen en exacte werking onder voorbehoud dus):
Blowback.jpg

Je magazijn heeft aan de bovenkant een rubberen randje waaruit het gas komt als het ventiel (kortstondig) wordt ingedrukt door de hamer.
Dit rubberen randje moet aansluiten op de inkeping bij de gele pijl op het plaatje bij rechthoek 1.
Gas dat het linker vierkante gaatje ingaat drijft de BB aan, het rechter gat zorgt voor de blowback:.
Daar waar de rechter gele pijl staat komt het gas er weer uit en deze drijft vervolgens het (plastic) leertje (een plunger) aan bij onderdeel 2.
Dit onderdeel 2 zit vervolgens weer met het schroefje vast aan de slide en zorgt er dus voor dat de slide naar achteren geduwd wordt.

Het probleem is dus dat het gas niet in staat is om de slide volledig naar achteren te duwen (een full cycle).
Dit kan aan een van de onderdelen op het plaatje liggen (gas kan ergens ontsnappen), maar ook aan je magazijn: wanneer de rubberen ring op je mag bijvoorbeeld uitgedroogd is, dan sluit deze niet meer helemaal aan op bovenstaande mechanisme en dan heb je daar last van ontsnappend gas.

Had je ook al eens een ander magazijn geprobeerd trouwens?

Nu maar even op de reactie van Rebel wachten want er zullen wel fouten en/of omissies in mijn uitleg zitten (en hij weet ook de exacte benamingen van de onderdelen). ;)

• Leuk
Waarderingen: LeonTheAmateur
Ik vind het aardig dat jullie meteen aan mij denken en zou graag al wetend zijn, maar nee ik weet te weinig van GBB's af om hier een concreet antwoord op te geven, ik heb zelfs een 2de glock gekocht om er aan te prutsen, vandaar dat ik ook niet eerder had gereageerd (ik had het wel gezien). Als je geduld en tijd hebt en er hier niet uit komt, dan raad ik je aan om het anders even op het airsoft teching Q&A te proberen op facebook.

@Peter @QuickFix @Rebelattack ; allen bedankt voor de reacties!

Interessant die techniek die er achter zit :). Ik ben ondertussen ergens achter, bij het handmatig bewegen van de slide merk ik dat deze toch niet altijd 100% terug op zijn plek komt.. waardoor weet ik helaas nog niet.. maar ik zal er vanavond proberen achter te komen.
Kan dit de oorzaak van mijn issue zijn?

Dat is idd een mogelijkheid en duid ook op dat de slede niet vrij beweegt en daardoor te veel weerstand heeft om de cycle goed te doen.

Mvg Roy AKA Smitty

Is soms ook op te lossen om de slide eens goed schoon te maken en te smeren. Soms zit er gewoon zand of iets tussen waardoor hij niet soepel meer gaat.

Edit: kan natuurlijk dat er iets anders klemt, dan moet je even verder zoeken

• Leuk
Waarderingen: Roy Pie