Brainstorm even mee

Motorordonhans

Well-Known Member
23 okt 2014
485
190
Trophies
15
Je kent vast de situatie dat je ergens een lang weekend of midweek op vakantie in Nederland bent. Laat er nu net een airsoft locatie in de buurt zijn. Leuk! maar shit geen replica in de Die mag je niet bij de hand hebben op het vakantiepark.

Zou het niet handig zijn als je deze tijdelijk kunt op slaan in de buurt van je vakantie adres?
Hiervoor heb je mensen nodig met een NABV lidmaatschap en een kluis voor de replica. organisatoren zouden dit kunnen aanbieden (extra service en meer klanten)
Je zou dit kunnen regelen met de teams uit Nederland onderling. Je bent lid van team Noord Holland en vraagt het team uit Emmen of uit Zuid Limburg of ze je replica kunnen opslaan? Natuurlijk volgens de letter van de wet. Het is belangrijk dat de replica's opgeborgen bij worden bij NABV-lid in een kluis of goede kast (bijvoorbeeld Maximaal 5 dagen) Je kunt voor je vakantie al 2 evenementen aanmaken, vervoer heen en terug.

Op deze wijze kun je nieuwe mensen kennen, misschien eens samen spelen met een ander team. Teams kunnen onderling kennis maken etc. De eenne dag zit je met je kind in een pretpark, de volgende dag gaat papa of mama naar een skirm.

Misschien is het een slecht idee, niet uit te voeren?

Schiet eens er eens op (onder360fps graag) of brainstorm even mee op het forum.? Wie weet ontstaat er een beter plan.

Vast bedankt,
Hans (De Motorordonhans)

In principe is het mogelijk, volgens NABV geldende regelementen:

• Je maakt een evenement aan om van huis naar opslaglocatie te reizen;
  • Je maakt een evenement aan om van opslaglocatie naar skirm locatie te reizen (en ook weer terug, is 1 evenement);
  • Je maakt een evenement aan om van skirm locatie naar huis te reizen;
  • Je maakt een evenement aan om van skirm locatie naar opslaglocatie te reizen als je niet direct naar huis gaat.

Da's denk ik een beetje de waslijst waar je aan dient te gaan voldoen... Het zou inderdaad handiger zijn als de skirmlocatie opslag toe laat. Het is inderdaad niet toegestaan om replica's in een hotel / camping / huisje op te slaan omdat dit geen NABV bekende/goedgekeurde locatie is.

Moet je altijd voordat je naar een skirm gaat een evenement aanmaken?

@ChaoSState : Je reist op het evenement van de organisatie als je eenmaal ingeschreven staat.

Ga je naar iemand toe, of naar een locatie welke niet bij NABV bekend is dan maak je zelf een evenement aan waarop je ook mensen kunt uitnodigen (werkt nog steeds niet helemaal lekker, meestal verstandig om alle deelnemers ook in het evenement zelf te zetten).

Klopt, Je schrijft jezelf in voor een skirm. Hiervoor is het niet nodig een evenement aan te maken. Je kunt dan legaal heen en terug met replica. Wel even je NAB pas meenemen.
Als je met je replica naar bijvoorbeeld een teamlid gaat voor onderhoud moet je dit melden bij de NABV. Je maakt dan een eigen evenement aan.Na goedkeuring mag je dan je replica vervoeren. Dit is geldig voor een dag. Als de replica bij het teamlid blijft en je wilt een week later de replica ophalen moet hiervoor opnieuw toestemming worden gegeven door de NABV.

In mijn bovenstaande voorbeeld zou van vakantieopslag naar evenement ook toestemming moeten hebben. Tenzij de opslag op de zelfde plek is als de skirm/organisator.

Ikzelf zou het geen probleem vinden als er een NABV lid uit Darp (Drenthe) mij vraagt om een weekje op zijn spullen te letten als hij op vakantie in Alkmaar is en bij ons wilt skirmen. Als er een heel team wilt komen dan zou je dit kunnen oplossen met ons team uit Noord Holland. Anders staan er 26 replica's un de kast. Je kunt hiermee een leuke uitwisseling te stand brengen. Veel team hebben facebook, een verzoek is zo gedaan.

Volgens mij is het niet toegestaan om die constructie op te zetten. Om het 100% zeker te willen weten raad ik je aan om de NABV te raadplegen.

Puur persoonlijk gezien zou ik mijn replicas niet bij een vreemde achter laten maar dat is ieders persoonlijke keus/voorkeur.

@Sander Ik zou ook niet voldoende vertrouwen hebben in de medemens om zulke acties uit te voeren. Het zou echter met meerdere evenementen mogelijk moeten (kunnen) zijn om alsnog uit te voeren. Zoals ik omschreven heb zou je elke reis per evenement kenbaar moeten maken... een hoop gedoe, maar technisch gezien NABV-toereikend.

Inderdaad is het slim om voortijdig contact te zoeken met NABV om alsnog alles duidelijk te krijgen.

Volgens mij mag je voor die reden geen privé event aanmaken. Die regels zijn toen veranderd geloof ik.
Of je moet alles onder het mom van training gooien.

Dit stukje gaat over de verkoop van een Airsoft Apparaat maar daarin is ook stukje transport verwerkt.

Hoe lever ik mijn airsoft apparaat?
 Feitelijk overdragen zal moeten gebeuren op een erkend NABV evenement of bij een erkende
schietvereniging. Helaas hebben NABV leden geen vrijstelling om bijvoorbeeld het airsoftapparaat particulier
op te halen/brengen. Hier zal in de toekomst nog aan gewerkt worden.
 Per post of koerier mits deugdelijk verpakt.
 Aan personen in het buitenland;
a) Feitelijke levering: Als NABV lid heb je een vrijstelling voor het doen uitgaan van airsoftapparaten. Let wel
even op de legale status van airsoftapparaten in de landen waardoor je reist.
b) Per post of koerier. Let wel op dat de koper het apparaat mag ontvangen/voorhanden mag hebben.

Wat je hier citeert komt inderdaad uit verkoop, waarbij koeriersdiensten een vrijstelling hebben wegens onwetendheid van transportgoederen. Zij zijn samen met overheidsdiensten de enige die zonder specificaties mogen reizen met replica's (mits indoos, deugdelijk verpakt).

Dit heeft verder niets te maken met vervoer wegens evenement.

Klopt maar je replica's ergens dumpen waar geen event is, is dus niet mogelijk. Anders zou je ze ook voor verkoop/aankoop gewoon kunnen afhalen als de persoon een event aanmaakt.
Beetje raar dan?

Bij 2e hands verkoop maakt de koper een evenement aan voor de reis van aankoopadres naar thuisadres. Het "dumpen" van de replica op een adres waar geen evenement is maakt niet uit, omdat bewoner van het adres NABV-lid is, en dus bevoegd is om replica's in huis te hebben (mits koffer/foedraal op slot etc etc etc).

"Bij 2e hands verkoop maakt de koper een evenement aan voor de reis van aankoopadres naar thuisadres."

En dat mag dus niet volgens de eerste regel die ik boven heb gepost.

Da's grappig... je hebt gelijk.
Het vreemde is echter dat ik hiervoor telefonisch contact heb gehad met de NABV om dit na te vragen, en toen is mij verteld dat als ik als koper een evenement zou aanmaken ik op die manier de replica zou kunnen ophalen bij een particulier thuis. Omdat het telefonisch was kan ik dit helaas niet als bron citeren.

Mocht iemand zich afvragen waar dit nu eigenlijk te vinden is: Kijk hier dan even.

Ik denk dat er gewoon nog teveel grijze gebieden zijn, zal wel komen omdat de sport nog jong is. Er moet nog een hoop gedaan worden in de regelgeving om dingen af te bakenen en duidelijk te maken wat wel en niet mag.

Mee eens, maar ik vind dat particuliere verkoop wel wat verduidelijking mag hebben... scheelt een hoop gedoe.

Het grappige is dat ik de constructie die ik beschreven heb al eens heb toegepast. Met toestemming van de NABV. Ik was op vakantie heb mijn replica's naar een organisator gebracht. Omdat deze organisator in het bezit was van een NABV pas, was het geen probleem. (zie stukje over de Bullet factory) hier op het forum. Ik had de situatie eerst besproken met de NABV, zij gingen akkoord.
Het is volkomen legaal om je replica bij iemand achter te laten met NABV pas en toestemming. Je mag je replica ook naar een winkel voor reparatie brengen

Het zou toch leuk zijn als er een netwerk in Nederland is wat deze mogelijkheid bied. Het is volgens mij zelf zo dat bij inbraak de replica verzekerd is onder de inboedel verzekering. (zolang je kunt aantonen dat deze op locatie was)

Vermoedelijk omdat de organisatie nabv gecertificeerd is en netjes een event heeft aangemaakt dat jij met je replica daar komt. Dat is wat anders dan naar een willekeurig nabv lid ergens in het land gaan om je replica te stallen.

Want zoals eerder aangegeven waarom zou dat wel mogen. En het ophalen van een replica na koop niet??

Voor de rest zie ik het nut niet echt in zo'n netwerk aangezien ik mijn replica's niet bij vreemden achterlaat.
Voor iemand die wel goed van vertrouwen is zou het misschien wel werken. Mits het legaal is (wat ik betwijfel).

Alle bedankt voor de gedachten en meningen. Ik neem het mee. Wie weet doe ik iets met het idee. Misschien niet? We zullen zien. Groet, hans