Communicatie in airsoft, radiocommunicatie

iDylan

Well-Known Member
25 nov 2018
68
17
Trophies
12
Goedenavond

Ik vroeg me af hoe het zit met de communicatie over een radio in
airsoft, wordt dit nog gebruikt? Wat heb je hiervoor nodig?

Ik heb momenteel een stabo freecomm 650, is dit goed genoeg
om deze communicatie te kunnen volgen, of heb je hier een speciale
radio voor nodig?

Mijn stabo telt 8 channels en per channel nog eens 36 subchannels.

Mocht dit niet goed genoeg zijn, hebben jullie dan enig advies
over wat ik het best zou aankopen?

Alvast bedankt voor de hulp

Ik ben 95% zeker dat die radio prima is. Het maximum wat zo'n radio zal moeten overbruggen is 1 km als het een Nederlands veld is. Ik ben bijna zeker dat je echt de moeite moet doen om een radio (die geen kinderspeelgoed is) te vinden die dat niet haalt.

Ik zou zeggen: gewoon proberen, mocht het toch niet bevallen, het merk Boafeng is een zeer populaire keuze onder airsofters. De uv-5r is populair, maar ze hebben ook goedkopere radio's zoals de bf-t1 die je op veel plekken voor tussen de 13 en 20 euro kan halen, maar wel goed uit de tests komt die ik heb gezien.

• Leuk
Waarderingen: Jan
De topcom twintalkers die veel starters hebben komen vaak toch niet ver genoeg. Heb ik gemerkt als er topcommers met onze midlands wilden praten. En ook de midlands redden het jammer genoeg niet altijd op de velden in NL.
Teveel storing van andere zaken denk ik.

Daarom grijpen zoveel airsofters naar de baofeng serie. In te stellen op prive kanalen (geen babyfoons of kinderen die er tussendoor gaan tetteren) en hebben een groot bereik.

Die zijn jammer genoeg wel illegaal om te gebruiken. Teveel zendvermogen en een verwisselbare antenne.

Je kunt in ieder geval prima starten met die radio maar ik verwacht niet dat je t hele veld gaat kunnen bereiken.

De uv-5r is populair, maar ze hebben ook goedkopere radio's
Ik zag laatst de UV5-R voor €22, dus die worden ook steeds goedkoper.

Probleem blijft echter wel, zoals @Jan al correct opmerkt, dat deze porto's niet gebruikt mogen worden als je geen licentie hebt en als je die wel hebt, dan mag je weer niet op de PMR band (446MHz) uitkomen.
In mijn hele radio carrière heb ik nog niet meegemaakt dat iemand beboet is voor het gebruiken van een dergelijke radio zonder licentie, maar mocht je overwegen tot aanschaf, dan dien je wel de juridische implicaties te kennen (en veelal wordt dit er niet bij verteld als iemand je een Baofeng verkoopt).

• Leuk
Ik heb de boafeng 888s, werkt prima. Goedkoop dingetje en klein. Heb er wel n grotere atenne opgezet voor de looks. Ookal is t donders illegaal.

• Leuk
Ben zelf begonnen met een Midland G9 Plus, daarna overgestapt op een Baofeng UV82 want de dual comms met twee PTT knoppen leken me handig en ben inmiddels weer teruggegaan naar de Midland.

Ik krijg om 1 of andere reden de instellingen van de Baofeng niet goed. De radio overspoelt omliggende kanalen hier en daar net teveel. Alle instellingen staan zoals aanbevolen door de experts :P, maar ik denk dat dat ding van mij niet zo kritisch is met waar ie mn berichten heen wil sturen. Dat zie/hoor ik vaker overigens. Beetje hit or miss wat dat betreft!

De topcom twintalkers die veel starters hebben komen vaak toch niet ver genoeg. Heb ik gemerkt als er topcommers met onze midlands wilden praten. En ook de midlands redden het jammer genoeg niet altijd op de velden in NL.
Teveel storing van andere zaken denk ik.

Daarom grijpen zoveel airsofters naar de baofeng serie. In te stellen op prive kanalen (geen babyfoons of kinderen die er tussendoor gaan tetteren) en hebben een groot bereik.

Die zijn jammer genoeg wel illegaal om te gebruiken. Teveel zendvermogen en een verwisselbare antenne.

Je kunt in ieder geval prima starten met die radio maar ik verwacht niet dat je t hele veld gaat kunnen bereiken.

Even uit interesse: wordt er eigenlijk wel gehandhaafd m.b.t. de boafengs? Ik heb tot nu toch nog nooit gehoord dat iemand is aangesproken/beboet voor het gebruiken van een dergelijke radio...

• Leuk
Even uit interesse:
Zoals ik al zei:
In mijn hele radio carrière heb ik nog niet meegemaakt dat iemand beboet is
En het is/was mijn werk en hobby (ben zelf gelicenseerd); wel genoeg andersoortige zenders in de jaren '80 en '90 uit de lucht gehaald of zien halen, maar sinds de RCD/HDTP niet meer bestaat en alles door Agentschap Telecom wordt beheerd is het erg stil geworden in handhaafland.

De radio overspoelt omliggende kanalen hier en daar net teveel.
Dat is inderdaad ook technisch een beetje het bezwaar van deze porto's (in Amerika zijn ze zelfs laatst totaal verboden verklaard om deze reden): ze zijn niet echt smalbandig te noemen en bij een frequentieraster van 12.5kHz willen ze nog al gauw het kanaal ernaast meepakken (vooral bij overmodulatie). :confused:

• Leuk
Ik kan daar niet echt een uitspraak over doen aangezien ikzelf HAM-spul mag gebruiken (niet op PMR frequenties natuurlijk, maar stiekem...).

Als je iets koopt waar Motorola, Kenwood of Icom op staat dan kan er niet veel fout gaan. Midland maakt ook aardige porto's maar zijn iets goedkoper.
Een andere optie is om DMR te gaan: dit is de digitale versie van PMR; iets duurder in aanschaf, maar meer mogelijkheden.

Zelf ben ik met een projectje bezig om een eigen PRR te maken op 2.4GHz, maar dit staat nog in de kinderschoenen, dus kan daar nog niet veel over kwijt.

Ik denk dat je beter hier de real-life ervaringen gebruikers van legale porto's kunt peilen; mijn kennis is puur theoretisch.

[EDIT]
Ter oriëntatie: ik ken deze winkel niet, maar hun assortiment en adviezen zien er realistisch uit.
[EDIT2]
LET OP: Bovenstaande winkel heeft geen contactgegevens of andere info: koop hier dus niet, het kan zomaar toch een nepsite zijn.
[EDIT3]
Zojuist telefonisch contact gehad met bovengenoemd bedrijf: ze zijn wel legitiem, maar er stonden foute links op de website, deze zijn inmiddels gecorrigeerd.
Ik kreeg meteen te horen dat ze niet meer aan particulieren verkopen, dus de website is alleen handig ter referentie.

Laatst bewerkt:
Even uit interesse: wordt er eigenlijk wel gehandhaafd m.b.t. de boafengs? Ik heb tot nu toch nog nooit gehoord dat iemand is aangesproken/beboet voor het gebruiken van een dergelijke radio...

Er word tegenwoordig alleen op "storing" gereageerd.
Dus als jij of iemand anders gewoon op de aan gewezen kanalen blijft is er niks aan de hand.
Ga jij of iemand anders op andere frequenties storen en komen er klachten bij het agentschap binnen dan ben je de sjaak en iedereen die er een heeft.

De Boafeng bt-f1 is trouwens een radio die netjes 0.5 watt kan uitzenden en die een niet afhaalbare antenne heeft. Dus als je voor weinig wil slagen (20 met de programmeerkabel), is het een goede optie.

De andere boafeng's kan je op 1 watt zetten. Is nog steeds teveel zeker, maar het is niet zo dramatisch als de 4/5 watt die die normaal uitzend.

De Boafeng bt-f1 is trouwens een radio die netjes 0.5 watt kan uitzenden
Helaas ben je er daarmee nog niet (als je een legale PMR zoekt): de BF-T1 kun je, zonder wijzigingen binnenin, nog buiten de band programmeren en dat mag ook niet.
En getuige de andere producten van Baofeng (ik ken zelf de T1 niet), zal hij qua signaal ook niet helemaal conform CE-PMR eisen zijn.
(De CE op dit soort producten staat voor "China Export" en niet voor "Conformité Européenne", het label dat het door de EU is goedgekeurd)

't Is wel een grappig portootje voor weinig geld, dat wel. :)

Misschien kan ik je helpen:
Die had ik gezien inderdaad; helaas geen openbaar ontwerp (maar echt duur zijn de geprinte kastjes nou ook weer niet) ;)

• Leuk
Waarderingen: Maffo
Helaas ben je er daarmee nog niet (als je een legale PMR zoekt): de BF-T1 kun je, zonder wijzigingen binnenin, nog buiten de band programmeren en dat mag ook niet.
En getuige de andere producten van Baofeng (ik ken zelf de T1 niet), zal hij qua signaal ook niet helemaal conform CE-PMR eisen zijn.
(De CE op dit soort producten staat voor "China Export" en niet voor "Conformité Européenne", het label dat het door de EU is goedgekeurd)

Aahw dat is wel jammer, want voor de rest is die heel prima. Weer wat geleerd dan.

.....

Die had ik gezien inderdaad; helaas geen openbaar ontwerp (maar echt duur zijn de geprinte kastjes nou ook weer niet) ;)
Als het goedkoper had gekund had ik het zeker gedaan. Maar ik heb niet de file en geen 3d printer. En om nieuwe file te maken mis ik een echte om die weer na te laten tekenen wat weer veel kost. Daarbij zit je met de electronica die er in gaat welke ook niet gratis is. Dus vandaar dat ik helaas voor dat bedrag verkopen moet.doe ik het voor minder dan moet ik privé geld inleggen, en dat ga ik voor een ander niet doen.

OVJ in Nederland hebben vanaf 2015 een nieuw speeltje tot hun beschikking en dat noemen ze de "strafbeschikking" Zodra je betrapt wordt met illegale portofoons dan krijg je een strafbeschikking en daaraan vast zit automatisch een strafblad. Bij verlenging van NABV krijg je geen VOG en einde oefening met airsoft hobby.

OVJ in Nederland hebben vanaf 2015 een nieuw speeltje tot hun beschikking en dat noemen ze de "strafbeschikking" Zodra je betrapt wordt met illegale portofoons dan krijg je een strafbeschikking en daaraan vast zit automatisch een strafblad. Bij verlenging van NABV krijg je geen VOG en einde oefening met airsoft hobby.

Als het de eerste keer is dat je ervoor gepakt word dan krijg je gewoon een schikkingsvoorstel met een boete eraan vast case closed. Zeker met een stuk prul als een Baofeng. Dus ik denk dat het niet eens bij een ovj terecht komt.