Vandaag heb ik mijn eerste echte CQB skirm gehad, bij CQCentral. Allereerst wil ik de mannen en vrouwen daar ontzettend bedanken voor een van mijn leukste skirms.
CQCentral beslaat een grote kelder van een oude fabriek in Rotterdam, en twee verdiepingen in een andere deel van het pand. De kelder bestaat uit meerdere ruimtes, en kamers. In de grotere kamers staan obstakels om achter te schuilen. In de kamers is dit niet nodig. De kamers zijn te bereiken door deuropeningen, maar ook door gaten in de muren.
De kelder is echter pikkedonker! Hier en daar hangen wat breaklights, en op de spawnposities staan elk een lamp, maar voor de rest is er bijna geen verlichting. Dit gecombineerd met rookmachines die af en toe aan gaan zorgen er voor dat je zicht met vlagen minder dan 5 meter is. Er word netjes gebruik gemaakt van de pangregel, en iedereen nam vandaag netjes zijn hit.
De eerste missie die we speelden was Capture the Flag. Beide teams kregen een lamp die knipperde met een magneet er aan, en deze moesten we verstoppen op een plek waar je hem nog wel kon zien. Ook respawnde de teams als je 3 minuten in de spawn zat, of er een 4e man bij kwam. De acties waren enorm snel, en soms chaotisch. Omdat ik nieuw was op het terrein moest ik mijn draai even vinden, en ik heb dan ook vaak in de spawn gestaan. Toen een van de 'vlaggen' was veroverd herhaalden we het kunstje, maar wisselden de teams van spawn. Al met al was dit een leuke vorm van een bekend scenario waar je lekker mee kunt opwarmen en het (blijkbaar per skirm) wisselende terrein kon leren kennen.
Het tweede scenario was erg tof en goed doordacht. Een team speelde terroristen die de burgemeester hadden gegijzeld. Het andere team speelde een AT, met als doel de burgemeester te bevrijden. Mocht de burgemeester een hit krijgen was het game over voor het betreffende team de de hit gaf. Ook kreeg het AT twee schilden en een medic, die elk AT lid één keer mocht healen. Terroristen waren direct out bij de eerste hit.
Mijn team begon als hostage takers, en wat was dat spannend zeg. Je mag overal in de ruimte opstellen, en het spel begint met een luide knal en rook vanaf de safezone van het AT. Langzaam aan hoor je het schieten dichterbij komen vanuit andere ruimtes, en hoor je hits aan beide kanten. Die aan onze kant waren echter een stuk definitiever. Je hoort ook het doffe gesleep en gedreun van de schilden, en ziet hier en daar een flashlight beam door de openingen vegen.
Zelfs stond ik in een kamer waar je alleen door kon komen door door een manhole te gaan. het AT wist deze manhole gewoon te blokkeren waardoor ze veel minder vuur van onze kant konden krijgen. Wel schenen ze om de tijd met een stroboscoop lamp door het schild wat mij direct de stuipen op het lijf jaagde omdat ik een actie verwachtte. Achter mij waren twee gaten in de muur waardoor ik het andere team met schild zag oprukken, en een paar schoten met Glock en daarna MP5 zorgden voor wat hits, maar vervolgens werd ook dit geblokkeerd en kwam de medic er aan. Vervolgens kwam de langverwachtte push...
waarbij een van de AT'ers de burgemeester neer haalde.... Los voor het AT!
<div>De rollen werden omgedraaid, en nu nam ik het voorst schild voor mijn rekening. Ik werd bij de entry echter naar op mijn kaak geraakt (langs mijn mesh masker heen, vreemd), en besloot even te passen, dus van de rest van het potje kan ik niet veel zeggen.<div>
Na de lunch vertrokken we naar het andere deel van het terrein. Dit was op de eerste en tweede verdieping in een andere vleugel van het gebouw, en hier was het licht, op een paar pikkedonkere kamers na.
Ook hier golden dezelfde regels voor schilden, eenmalige hits en medic. De burgemeester was hier echter vervangen door twee bomklokken die de terroristen moesten laten ontploffen. Mijn team begon als terroristen, en we hebben de laatste klok bijna laten ontploffen, maar het AT wist hem in de laatste twee seconden te stoppen. Wel zij beide schilden van het AT in dit potje veroverd door de terroristen, waarbij een team van drie terroristen zelfs sweepend tot de spawn van het AT naar beneden is gegaan. Uiteindelijk wist het AT beide schilden wonder boven wonder wel weer in handen te krijgen, hulde daar voor!
Team rood kwam af en toe met grof geweld binnen, en geloof me, als je dit een gang in ziet komen ren je snel wat meters naar achteren om bij je buddies te gaan zitten huilen wat je moet doen.
Vervolgens ging mijn team als AT, en dat was hard. We besloten eerst de bovenste verdiepinge te clearen, maar onderweg daar naar werd onze eerste schilddrager twee keer geraakt, waardoor ik er mee verder moest. Veel vuurgevechten later hebben we ons door de tweede verdieping gevochten, waar een kleiner aantal terroristen ons soms enorm wist te pinne. Doordat je maar twee levens had (eentje dus van de medic) moesten we voorzichtig zijn en konden we ons geen fouten permiteren. Een van de terroristen trok echter een deur dicht waar hij eigenlijk een perfecte positie had, en aangezien de deur naar onze kant opende was een voet er tegenaan eigenlijk genoeg om onze opmars een stuk veiliger te maken! De laatste man kreeg vanuit een andere ruimte twee Glock pangs van twee schilddragers. Een van de andere schilddraagers werd hier ook twee maal geraakt, en ik zelf heb ook een pang over mijn schild gehad. Achteraf bleken er echter drie in plaats van twee man te zitten, dus toe een AT'er naar binnen ging om de laatste te pakken werd hij gepangd door de ander. Toen de verdieping clear was hebben we als een malle gezocht naar een van de bommen, die op een wc bleek te staan, vermomd als wc papier (er stond een rol wc papier op de knalrode goed zichtbare dynamiet klok.) </div></div>
CQCentral beslaat een grote kelder van een oude fabriek in Rotterdam, en twee verdiepingen in een andere deel van het pand. De kelder bestaat uit meerdere ruimtes, en kamers. In de grotere kamers staan obstakels om achter te schuilen. In de kamers is dit niet nodig. De kamers zijn te bereiken door deuropeningen, maar ook door gaten in de muren.
De kelder is echter pikkedonker! Hier en daar hangen wat breaklights, en op de spawnposities staan elk een lamp, maar voor de rest is er bijna geen verlichting. Dit gecombineerd met rookmachines die af en toe aan gaan zorgen er voor dat je zicht met vlagen minder dan 5 meter is. Er word netjes gebruik gemaakt van de pangregel, en iedereen nam vandaag netjes zijn hit.
De eerste missie die we speelden was Capture the Flag. Beide teams kregen een lamp die knipperde met een magneet er aan, en deze moesten we verstoppen op een plek waar je hem nog wel kon zien. Ook respawnde de teams als je 3 minuten in de spawn zat, of er een 4e man bij kwam. De acties waren enorm snel, en soms chaotisch. Omdat ik nieuw was op het terrein moest ik mijn draai even vinden, en ik heb dan ook vaak in de spawn gestaan. Toen een van de 'vlaggen' was veroverd herhaalden we het kunstje, maar wisselden de teams van spawn. Al met al was dit een leuke vorm van een bekend scenario waar je lekker mee kunt opwarmen en het (blijkbaar per skirm) wisselende terrein kon leren kennen.
Het tweede scenario was erg tof en goed doordacht. Een team speelde terroristen die de burgemeester hadden gegijzeld. Het andere team speelde een AT, met als doel de burgemeester te bevrijden. Mocht de burgemeester een hit krijgen was het game over voor het betreffende team de de hit gaf. Ook kreeg het AT twee schilden en een medic, die elk AT lid één keer mocht healen. Terroristen waren direct out bij de eerste hit.
Mijn team begon als hostage takers, en wat was dat spannend zeg. Je mag overal in de ruimte opstellen, en het spel begint met een luide knal en rook vanaf de safezone van het AT. Langzaam aan hoor je het schieten dichterbij komen vanuit andere ruimtes, en hoor je hits aan beide kanten. Die aan onze kant waren echter een stuk definitiever. Je hoort ook het doffe gesleep en gedreun van de schilden, en ziet hier en daar een flashlight beam door de openingen vegen.
Zelfs stond ik in een kamer waar je alleen door kon komen door door een manhole te gaan. het AT wist deze manhole gewoon te blokkeren waardoor ze veel minder vuur van onze kant konden krijgen. Wel schenen ze om de tijd met een stroboscoop lamp door het schild wat mij direct de stuipen op het lijf jaagde omdat ik een actie verwachtte. Achter mij waren twee gaten in de muur waardoor ik het andere team met schild zag oprukken, en een paar schoten met Glock en daarna MP5 zorgden voor wat hits, maar vervolgens werd ook dit geblokkeerd en kwam de medic er aan. Vervolgens kwam de langverwachtte push...
waarbij een van de AT'ers de burgemeester neer haalde.... Los voor het AT!
<div>De rollen werden omgedraaid, en nu nam ik het voorst schild voor mijn rekening. Ik werd bij de entry echter naar op mijn kaak geraakt (langs mijn mesh masker heen, vreemd), en besloot even te passen, dus van de rest van het potje kan ik niet veel zeggen.<div>
Na de lunch vertrokken we naar het andere deel van het terrein. Dit was op de eerste en tweede verdieping in een andere vleugel van het gebouw, en hier was het licht, op een paar pikkedonkere kamers na.
Ook hier golden dezelfde regels voor schilden, eenmalige hits en medic. De burgemeester was hier echter vervangen door twee bomklokken die de terroristen moesten laten ontploffen. Mijn team begon als terroristen, en we hebben de laatste klok bijna laten ontploffen, maar het AT wist hem in de laatste twee seconden te stoppen. Wel zij beide schilden van het AT in dit potje veroverd door de terroristen, waarbij een team van drie terroristen zelfs sweepend tot de spawn van het AT naar beneden is gegaan. Uiteindelijk wist het AT beide schilden wonder boven wonder wel weer in handen te krijgen, hulde daar voor!
Team rood kwam af en toe met grof geweld binnen, en geloof me, als je dit een gang in ziet komen ren je snel wat meters naar achteren om bij je buddies te gaan zitten huilen wat je moet doen.

Vervolgens ging mijn team als AT, en dat was hard. We besloten eerst de bovenste verdiepinge te clearen, maar onderweg daar naar werd onze eerste schilddrager twee keer geraakt, waardoor ik er mee verder moest. Veel vuurgevechten later hebben we ons door de tweede verdieping gevochten, waar een kleiner aantal terroristen ons soms enorm wist te pinne. Doordat je maar twee levens had (eentje dus van de medic) moesten we voorzichtig zijn en konden we ons geen fouten permiteren. Een van de terroristen trok echter een deur dicht waar hij eigenlijk een perfecte positie had, en aangezien de deur naar onze kant opende was een voet er tegenaan eigenlijk genoeg om onze opmars een stuk veiliger te maken! De laatste man kreeg vanuit een andere ruimte twee Glock pangs van twee schilddragers. Een van de andere schilddraagers werd hier ook twee maal geraakt, en ik zelf heb ook een pang over mijn schild gehad. Achteraf bleken er echter drie in plaats van twee man te zitten, dus toe een AT'er naar binnen ging om de laatste te pakken werd hij gepangd door de ander. Toen de verdieping clear was hebben we als een malle gezocht naar een van de bommen, die op een wc bleek te staan, vermomd als wc papier (er stond een rol wc papier op de knalrode goed zichtbare dynamiet klok.) </div></div>
