Dragen van rangen

Goingjulian

Member
16 mei 2017
8
4
Trophies
2
Hoi allemaal, ik heb mij een tijdje geleden op dit forum voorgesteld als beginnende airsofter. Ondertussen is het pasje binnen en ben ik druk bezig om gear te verzamelen. Ik heb ondertussen een Landmacht-uniform gekocht bij de lokale dump. De plekken waar de rangen horen te zitten vond ik een beetje leeg en incompleet, daarom heb ik een rangensetje op Marktplaats gekocht (korporaal). Ik heb er domweg niet bij nagedacht, maar ik las her en der dat sommigen daar (begrijpelijk) aanstoot aan nemen. Weten jullie wellicht meer over de acceptatie van Nederlandse rangen op het veld? Is het een absolute no-go of zelfs wettelijk verboden? Ik draag verder geen baret of iets dergelijks en heb verder niet bij het leger gediend.

• Leuk
Waarderingen: Jan
Je draagt een embleem wat je niet hebt verdient. Ik denk dat het beter is om dat niet te doen ;)

Het mag wel vanuit een reenactment perspectief en op skirms dus gedragen worden. Zolang je er niet te koop mee loopt snap ik niet wat het probleem is.

Wat rebel zegt klopt maar ik kan me ergens ook iets vinden in smerige harry. Ik zelf zou het niet doen ondanks dat het wel mag. Zodadelijk kom je een echte leger gediende tegen en dan is de kans aanwezig dat het in het verkeerde keelgat schiet en heb je on nodig ruzie het is een aardig grijs gebied in elkgeval.
Wat dan wel risico loos is dat je het met prive skirm doet mijn advies pas er mee op

ik zou gewoon lekker een paar leuke patches kopen en die op die lege plekken op je kleding doen, lege plekken opgevuld en niemand die er aanstoot aan kan nemen, problem solved! :D

Laatst bewerkt:
Overweeg anders buitenlandse rangen. Ik snap dat het een NL uniform is. Dus het liefste NL rangen. Maar over buitenlandse rangen zal waarschijnlijk niemand struikelen. Het gat is dan in in ieder geval gevuld.

Ik zou ook dan weer geen hoge rangen nemen.

Heb het meerdere malen gezien dat (meestal ex defensie personeel) echt pissed of word als iemand met rangen loopt. Er wordt niet geslagen of gescholden, maar er word toch iedere keer erg dringend verzocht die dingen af te doen.

Ik ben zelf compleet gestopt met het dragen van rangen, ( op de originele bloedgroep badges na ) en heb mijn eigen patch (in m'n sig) ontworpen en laten naaien.

Voorheen droeg ik ook badges maar het gaf altijd wel een dubbel gevoel. Laatst op een skirm was er iemand die met een Unprofor baret rondliep, en er flink op aangesproken is door een veteraan. Ik kan me het erg goed voorstellen.

Then again, iedereen heeft daar zo z'n eigen mening over. De een interesseert het niets, en de ander is er fel op tegen.

Wettelijk is het toegestaan, maar je zoekt zelf de grens op.

• Leuk
Waarderingen: Camilo en Stey
Ik denk dat ik dan maar op safe speel, ruzie op het veld is uiteraard niet iets wat ik wil, zeler niet om een setje rangen... Bedankt voor jullie tips!

Wat ik zelf nog heb bedacht, de rangen andersom dragen. Er is dan geen rangteken te zien, maar de loze ruimte is alsnog opgevuld.

Inderdaad, zag hem ook voorbij komen. Ik vindt het heel coulant dat de NABV uberhaupt insignes en rangen van specifieke groepen toelaat :)

Zie je die flecktarn die ik draag op mijn avatar? Die komt normaal met duitse vlaggen op beide mouwen. Die heb ik eraf gehaald en vervangen met wat anders. Waarom? Omdat het niet meer past bij het doel dat het nu had. Het uniform werd niet meer gebruikt op een manier die Duitsland representeerde.

Maar dat was mijn persoonlijke keuze en ik vind het totaal niet raar als iemand in deze simulatie sport patches en rangen zou dragen die hij niet zou hebben 'verdient'. Want het gaat hier niet om dat je het draagt, maar de attitude die je ernaar hebt. Als jij net doet alsof je het hebt verdient, of iedereen zit rond te bevelen omdat je voelt dat je dat kan vanwege je sergeant strepen, dat vind ik helemaal niks. Maar voor de rest? Tenzij je letterlijk patches zit te verbranden op het veld, zie ik er geen probleem in om ze te dragen.

Ik zou het zelfs nog sterker willen stellen: dit soort 'stolen honor' achtige ideeën/taferelen mogen lekker in de V.S. blijven van me. Mensen die zo boos worden over andermans uniform, gedragen in de context van de, en ik zeker het nog eens, simulatie sport airsoft, snappen niet het idee van airsoft. Als er 1 plek is waar je er geen aanstoot aan zou moeten hebben dat iemand de patches van een bepaalde eenheid draagt, dan is het wel op het airsoft veld.

Want niemand op dat veld doet net alsof hij echt bij die unit horen, echt niet. Veteranen hebben goed recht om zich te storen aan mensen die doen alsof ze veteranen zijn, maar airsofters op een airsoft veld horen daar niet bij.

Zo, dat is een uitgesproken mening, ik hoop dat deze niet al te hardvochtig overkomt.

Laatst bewerkt:
Zie je die flecktarn die ik draag op mijn avatar? Die komt normaal met duitse vlaggen op beide mouwen. Die heb ik eraf gehaald en vervangen met wat anders. Waarom? Omdat het niet meer past bij het doel dat het nu had. Het uniform werd niet meer gebruikt op een manier die Duitsland representeerde.

Maar dat was mijn persoonlijke keuze en ik vind het totaal niet raar als iemand in deze simulatie sport patches en rangen zou dragen die hij niet zou hebben 'verdient'. Want het gaat hier niet om dat je het draagt, maar de attitude die je ernaar hebt. Als jij net doet alsof je het hebt verdient, of iedereen zit rond te bevelen omdat je voelt dat je dat kan vanwege je sergeant strepen, dat vind ik helemaal niks. Maar voor de rest? Tenzij je letterlijk patches zit te verbranden op het veld, zie ik er geen probleem in om ze te dragen.

Ik zou het zelfs nog sterker willen stellen: dit soort 'stolen honor' achtige ideeën/taferelen mogen lekker in de V.S. blijven van me. Mensen die zo boos worden over andermans uniform, gedragen in de context van de, en ik zeker het nog eens, simulatie sport airsoft, snappen niet het idee van airsoft. Als er 1 plek is waar je er geen aanstoot aan zou moeten hebben dat iemand de patches van een bepaalde eenheid draagt, dan is het wel op het airsoft veld.

Want niemand op dat veld doet net alsof hij echt bij die unit horen, echt niet. Veteranen hebben goed recht om zich te storen aan mensen die doen alsof ze veteranen zijn, maar airsofters op een airsoft veld horen daar niet bij.

Zo, dat is een uitgesproken mening, ik hoop dat deze niet al te hardvochtig overkomt.

Die mag je natuurlijk hebben @Maffo, niks mis mee. Echter als mensen op een veld er aanstoot aannemen kan je ook natuurlijk ff in gesprek gaan. We zeggen toch altijd in briefings is a gentlemen sport. Neem je hit etc. laten we dan vooral op dit heikele punt elkaar dan ook respecteren.
Ik loop ook in Flecktarn en bij mij blijven de landsvlaggen erop zitten. Heeft voor mij wel een reden. De authenticiteit van het uniform. Alleen vind ik dat bepaalde mensen soms heel hypocriet reageren. In het verleden hebben we de baret met embleem (KCT) gehad. Echter zie ik ook met regelmaat mensen in complete Mariniers gear (Marsof) op een veld lopen incl. de badge "Korps Marininiers" op de mouw, nou geloof me de meeste hebben die ook niet verdiend.
Dan gaan we ook niet over de zeik.
De baret met wapenembleem kan ik inkomen daar die in het veld ook niet gedragen wordt. Die wordt hooguit op parades gedragen of als men in transit is. Maar in gevechtssituaties hebben deze heren gewoon een (fast)helm op hun knar :).

Dus als je op een veld met baret incl. wapenembleem gaat lopen of je gaat met missiebadgets lopen tja, dan moet je niet vreemd opkijken dat je daar op aangesproken kan worden. En je zou dat in mijn beleving ook niet moeten doen als je niet bij het betreffende onderdeel gediend hebt of aan die missie hebt deelgenomen. Iets met oud zeer vaak wat er bij die mannen leeft. Aan iedere uitzending hoe vredig ook kleven gewoon flink wat negatieve effecten (denk maar aan zolang van huis zonder je gezin, je vrouw, je geliefde, je vriend(in)).

Reïnactment laat ik ff buiten beschouwing omdat daar het doel is de situatie zo levensecht mogelijk na te spelen.

• Leuk
Waarderingen: Goingjulian en Sander
Als jij met rang onderscheidingstekens gaat lopen welke je niet verdiend hebt. ga ik je toch vriendelijk (niet boos) verzoeken om ze af te doen.

Bij reanectment hoort het erbij die lui spelen met respect voor geschiedenis complete veldslagen na daar hoort een correct uniform inclusief rangonderscheidings bij.

Op normale "arcade" airsoft niet, het heeft totaal geen meerwaarde om rangen te dragen.

Verder ga ik me er niet over uitlaten aangezien deze discussie al 100x gevoerd is. En het een gebed zonder einde is.