DSG Build 20:1 Siegetek Gears (Finished build)

Voormalig-Forumlid-161220

Well-Known Member
Trophies
21
Jammer genoeg kan ik hier geen progress build laten zien van het project zelf omdat hij reeds al af is en ik ondertussen geen foto's heb gemaakt *facepalm*. Echter omdat ik denk dat bij velen toch niet heel bekend is wat een DSG build is, wilde ik toch even het resultaat van mijn build posten en hoe ik het heb gedaan, daarnaast zal ik eerst even beginnen met een kleine uitleg wat een DSG build is.

Als eerste de afkorting DSG, dit staat voor dual sector gear, wat denk ik voor 50% het niet veel duidelijker maakt. Dus was is een sector gear en wat is de functie van de sector gear? De sector gear is het tandwiel in de gearbox die de piston naar achteren trekt en dus ervoor zorgt dat de beweging van de motor en andere tandwielen wordt omgezet in een beweging die de bb gaat weg schieten. Zie gif, hierin is het dus het tandwiel dat de piston naar achteren trekt:
version-2-gearbox-gif1.gif


Maar wat is dan het verschil tussen een SSG (Single Sector Gear) en een DSG ( Dual sector gear)? Een normale standaard V2/V3/V6/V7 wordt met een SSG geleverd met 15 tanden, als deze 360 graden draait resulteert dit in een afgeschoten bb (V2 Long GB is een uitzondering). Bij een DSG zit er op de sector gear slechts 9 tanden, maar wel 2 maal, dus een volledige 360 graden rotatie zorgt ervoor dat er 2 bbs worden afgevuurd. Zie de afbeelding voor referentie:
Cyclone_Dual_Sector_Gear.jpg


Ja ja leuk allemaal die theorie maar waar resulteert dit dan allemaal in, resultaten willen we zien! Nou hier is het dan, hieronder een filmpje van wat dit dus doet op een 11.1V (2700 mAh, 40CLipo met een 20:1 9 tooth Siegetek DSG Gear set:

Dat is dus waar dit allemaal in resulteert, een zieke RPS en een near instant trigger response. Ik snap dat een aantal mensen zich natuurlijk afvragen of dit zo even in te bouwen is, maar dat is jammer genoeg niet zo, daarnaast kan een DSG build relatief gezien met andere upgrades redelijk in de kosten lopen, maar dit is geheel afhankelijk van de onderdelen die je gebruikt. Ik zal hieronder mijn parts list plaatsen met in de aanhalingstekens welke parts je anders kan kiezen, als in goedkoper XD. Als je bepaalde termen echter niet kent die er tussen staan dan raad ik toch aan om hier nog niet aan te beginnen :).

Parts List:

- Lonex V2 Shell (Radiused).
- Siegetek 20:1 DSG Gear set (mogelijkheid is er om 14:1 of 10:1 te gaan resulteert in meer RPS maar is moeilijker qua alles afstellen, hoe lager hoe meer je problemen met PME en feeding kan krijgen, ook is er een losse Sector gear te halen die je dan kan combineren met een 18:1 of 13:1 gear set, dit is een stuk goedkoper nog een andere optie is een SHS of G&G DSG, welke ook te combineren zijn met 18:1 of 13:1 gear sets en beide een goedkopere optie dan de volledige Siegtek gear sets (~120 euro)).
- ZCI HT Motor (22 TPA, hoge TPA is efficiënter qua batterij gebruik en iets sneller trigger response op semi, maar lagere TPA is meer RPS).
- Modify Tempered steel bushings (Kunnen ook stalen ZCI bushings zijn of een andere goede bushing).
- BTC Spectre V2 Mk2 (Een simpele mosfet zou ook prima functioneren, maar ik wilde gewoon een BTC, geweldig ding zeker de nieuwe Mk2 welke te programmeren is via een smartphone).
- SHS Full cylinder (Elke cylinder kan hier, want je gebruikt maar heel weinig ervan, daarnaast kan je met een ported cylinder de positie van de piston zien wat ook heel handig kan zijn).
- SHS Cylinder head (Elke cylinderhead is prima, gewoon maximale air seal creëren in het doel).
- SHS light piston (short stroked naar 9 teeth en de AOE gecorrigeerd, elke piston kan je gebruiken, maar je moet zorgen dat de piston zo licht mogelijk is omdat hij heel snel op en neer moet en met een zware piston kan dit te lang duren en krijg je PME, Swiss cheesen kan worden toegepast om een piston lichter te maken).
- SHS PPOM Piston head (Wederom zo licht mogelijk vanwege de snelheid waarmee hij cycled).
- Guarder SP150 (Elke veer is prima maar een M/SP140+ is waarschijnlijknodig om geen PME te hebben en op een degelijke FPS te komen.
- Lonex Anti reversal latch (Elke goede ARL latch is prima).
- Lonex tappet plate (11mm afgeknipt).
- Lonex selector plate (semi is werkt nog niet optimaal maar dit ga ik fixen met krimpkous of wat tape).
- SHS V2 Spring guide Ball bearing.

- Lonex hop up unit.
- PDI 229mm 6.05 barrel.
- Prommy purple.
- Namazu firefly nub.

- Cut off lever heb ik niet meer nodig door de BTC, maar elke degelijk Cut off is prima, koop niet al te dure want deze zullen over tijd toch wel slijten.

Shimmen, is redelijk gedaan maar niet perfect, geluid wordt wel verkracht door mijn Iphone, desondanks is er ruimte voor verbetering en zal ik in de toekomst zeker tijdens onderhoud het eens opnieuw proberen.
AOE gecorrigeerd met kraanafdichtingsringen welke heel hard zijn en zorgen voor geen reset van het rubber.
Shell geradiust, dit doe je om de klap van de piston te verdelen over een groter oppervlak ipv op de hoek.

PS als mensen nog vragen hebben stel ze gerust, kan zo nog een hele pagina typen maar dan wordt het denk ik een beetje een puinzooi.
 
Persoonlijk ben ik geen fan van DSG builds. Ik hou niet zo van laserstralen op het veld. Vooral als je hit roept en daarna nog 40bb's in je smoel krijgt.

Los daarvan vind ik de techniek wel cool.
En is de build ook wel gaaf.
 
Persoonlijk ben ik geen fan van DSG builds. Ik hou niet zo van laserstralen op het veld. Vooral als je hit roept en daarna nog 40bb's in je smoel krijgt.

Los daarvan vind ik de techniek wel cool.
En is de build ook wel gaaf.

Heb je ook helemaal gelijk in, maar ik vind het wel leuk om gewoon de limieten op te zoeken en het te fine tunen zodat het perfect werkt. Ik heb voor een DSG spray kanon dan nog iets meer respect dan een HPA kit spray kanon, vanwege het stukje werk dat bij een DSG komt kijken. De replica zelf is nu af, maar nu begint nog het fine tunen, zeker het feeden van de mags ben ik nog bang voor. In essentie wil ik deze vooral voor indoor gebruiken, vanwege de snelle trigger response, daarom is het nog heel belangrijk om de selector plate te fixen en met het lage lucht volume wordt het moeilijker om echt die max range shots te halen uit deze replica. Ach de full auto is vooral toch voor: Suppressive fire, pronken tijdens chrono/inschieten en natuurlijk cheater revenge :p.
 
Maar je kan dus wel gewoon semi schieten met 1 bb? Want zie nu 2 van die pinnetjes voor de cut off lever? Dacht altijd dat je standaard 2 bb's schoot :p
 
Maar je kan dus wel gewoon semi schieten met 1 bb? Want zie nu 2 van die pinnetjes voor de cut off lever? Dacht altijd dat je standaard 2 bb's schoot :p

Nee hij schiet slechts 1 bb per trigger pull, er zitten inderdaad 2 maal een uitsteeksel voor het engagen van de cut off lever, bij de BTC Spectre Mosfet is dit nog mooier, want ipv de cut off lever zit hier een kleine schakelaar die dit detecteert wat echt subliem werkt.

Ik vroeg me laatst ook al af waarom ze gewoon niet een basis mosfet maken dus die slechts de trigger contacts beschermt en die dan wel dingen heeft zoals een cut off lever schakelaar, eentje voor de trigger en de selector plate ipv de oude trigger contacts die we nu hebben. Ik bedoel het zou natuurlijk wel iets kosten, maar hoeft niet zo duur te zijn als de huidge trigger boards.
 
Goed beschreven en duidelijk te volgen! Bedankt voor het posten!

Ben zoals @Sander ook niet een grote fan van de uber hoge RPS set-ups, maar snap dat je het tof vindt om het bouw proces te doen en hiermee te experimenteren!
 
Goed beschreven en duidelijk te volgen! Bedankt voor het posten!

Ben zoals @Sander ook niet een grote fan van de uber hoge RPS set-ups, maar snap dat je het tof vindt om het bouw proces te doen en hiermee te experimenteren!

Begrijpelijk, heb zelf ook al eens aan de ontvangende kant mogen staan van een hoge RPS set up en dan ben ik er ook niet bepaald blij mee.

Vandaag even kort kunnen testen bij B&A maar er zitten nog wel wat kinderziektes in qua feeden op full auto (probably kijken naar korter maken van tappet plate spring en tappet plate fin nog een enkele mm korter maken) en de range is okay maar niet goed genoeg (Ik ga denk ik naar R-hop en zwaardere bb's). Denk dat ik vooral dit als een indoor/cqb replica ga gebruiken gezien ik op semi net zo snel bbs kan wegtikken als de gemiddelde replica op full auto. FPS is ook fatsoenlijk getest nu en kwam op ~290 ongeveer uit dus waarschijnlijk zet ik er nog een SP170 in om tegen de 350 aan te tikken.
 
Het was absoluut gaaf om dat ding ff in actie te zien!

Of het het spel werkelijk leuker maakt.... niet als je aan de andere kant staat in ieder geval :p aan de andere kant, hoe vaak gebeurd het nu niet dat je nog een paar tikken na krijgt terwijl je al HIT heb geroepen en duidelijke aangegeven dat je eruit bent. Als je zorgvuldig en beheerst omgaan met zo'n set-up hieft het helemaal niet extra vervelend te zijn voor de ontvanger.

Groet,
Peter
 
Het was absoluut gaaf om dat ding ff in actie te zien!

Of het het spel werkelijk leuker maakt.... niet als je aan de andere kant staat in ieder geval :p aan de andere kant, hoe vaak gebeurd het nu niet dat je nog een paar tikken na krijgt terwijl je al HIT heb geroepen en duidelijke aangegeven dat je eruit bent. Als je zorgvuldig en beheerst omgaan met zo'n set-up hieft het helemaal niet extra vervelend te zijn voor de ontvanger.

Groet,
Peter

Daarom denk ik er vooral een CQB dingetje van te maken zij het dat daar toch semi alleen is toegestaan. Wat het wel leuker maakt voor mij iig is dat de bb bijna direct weg is na het overhalen van de trekker, dit is dan een combinatie van de DGS en ook de BTC mosfet en het is vooral gewoon het knutselen met replica's waar ik altijd blij van wordt, zeker als het dan ook eindelijk werkt :p.
 
Hoe zou een P90 het doen met DSG setup en een 11,1v lipo? :rolleyes::p

Much pew pew :p, afhankelijk van hoe goed de P90 mags het bij kunnen houden en welke DSG gear(s) je pakt. Iig je krijgt een hele leuke trigger response. De coolste DSG vind ik nog wel van een gast uit Azië die met behulp van de ARES Amoeba EFCS er precocking heeft ingebouwd op een G&G DSG en dan krijg je het volgende:
 
Rond de 30 RPS, maar heb het recentelijk niet meer gemeten, daarnaast moet ik nog wat air seal issues oplossen en wil ik het nog een keer opnieuw shimmen en dan meet ik het nog eens :). Dit is met een M170 op een 22 TPA motor en een 11.1V. Niet heel spectaculair vanwege het feit dat dit ook te behalen is met een 13:1, maar de trigger response is iets sneller :p. Als je meer qua rps wil moet je kijken naar lagere ratio DSG sets, een andere motor zoals een 16 TPA of zelfs een 8 teeth DSG ipv de 9 teeth die ik nu heb. Echter doordat je heel veel volume van je cilinder kwijt raakt moet je een goede flat hop of R-hop installeren om echt het maximale aan range eruit te halen. Vooral R-hop is goed vanwege het feit dat deze minder pressure op de bb moet uitvoeren om hetzelfde hop effect te behalen. Vooral een leuk dingetje voor CQB want daar kan je wel even goede supressive fire geven of snel een snap shot maken die je anders niet snel haalt.
 
Kwam toevallig weer op mijn eigen thread en gezien ik er al een keer mee gespeeld heb wilde ik wel een update plaatsen. Reeds dus een keer mee gespeeld in een CQB locatie en dat was fantastisch, de trigger response was fantastisch, echter was ik nog niet tevreden over hoe het klonk en was de FPS heel laag met maar ~250 FPS en heel erg sterk fluctuerend.

Dus heb ik hem recentelijk uit elkaar getrokken en het shimmen na gelopen, heb dit nu grotendeels opgelost door opnieuw te shimmen en door een ball bearing te plaatsen op de bevel zodat ik meer ruimte had om te shimmen en het soepeler loopt (hier kwam het meeste geluid vandaan). Laatste keer testen resulteerde alleen nog in een warme motor dus dat moet ik nog een keer checken, maar dit is meer wss omdat de bevel te strak op de pinion drukt dan dat het in de GB te strak zit.

Daarnaast was er dus maar een FPS van 250, dus ben ik op zoek gegaan naar air seal problemen en heb ik voor de zekerheid teflon tape rondom de cylinderhead gedaan, alles nagelopen en compression testen uitgevoerd. Dit ging allemaal goed, dus heb ik het weer in elkaar gezet en getest, maar wederom rond de 250 FPS, echter deze keer wel heel stabiel. Heb toen eerst de magwell test gedaan en zag dat het papier wel lichtjes bewoog. Iig het is dus een mogelijk een air seal issue tussen de nozzle en hop up. Mijn idee is dat het te maken heeft met de of het stroef lopen van de nozzle door de interne O-ring of door de tappet plate spring die te langzaam is of doordat de tappet plate fin nog net te lang is waardoor het te lang wordt vast gehouden, een laatste mogelijkheid is toch een air seal issue tussen bucking en barrel ook al wordt dit heel onwaarschijnlijk geacht, gezien deze setup ook in een normale 18:1 build heeft gedraaid zonder enige vorm van problemen hierin.

Volgende ding ga ik testen om systematisch te gaan proberen het probleem te vinden:
- Andere barrel group plaatsen en zien hoe dit de FPS beïnvloed.
- Zwaardere bbs proberen om te kijken of er veel joule creep ontstaat.
- 7.4V Lipo testen om te zien of het dan langzaam genoeg draait en dus de nozzle meer tijd heeft om een betere seal te krijgen met de hop up.
- Andere bucking en nub om te zien of het aan seal ligt tussen barrel en bucking, maar lijkt me onwaarschijnlijk gezien de fps maar fluctueert met +/- 1-2 FPS.
- Als deze tests niets opleveren dan ga ik een stock nozzle zonder O-ring proberen, dit geeft natuurlijk geen geweldige seal met de cylinderhead maar zou wel moeten aantonen of de nozzle stroef loopt.
- Vervangen van de huidige tappetplate spring met eentje die ik heb ingekort zodat het strakker trekt aan de tappet plate.
- Laatste optie is de tappet plate fin nog wat inkorten.
 
Je maakt er weer een heerlijke bak wark van Rebel.
Leuk om te lezen.:)

Ik ben zelf ook aan het (vergeleken met jou amateuristisch) pionieren geweest met een high rof setup maar doordat de accupacks in no-time droog stonden en de motor een kookeiland werd er maar mee gestopt.:eek:

Was aan het stunten met een high speed motor in mijn UMP.
Vermakelijk maar destructief.o_O
 
Je maakt er weer een heerlijke bak wark van Rebel.
Leuk om te lezen.:)

Ik ben zelf ook aan het (vergeleken met jou amateuristisch) pionieren geweest met een high rof setup maar doordat de accupacks in no-time droog stonden en de motor een kookeiland werd er maar mee gestopt.:eek:

Was aan het stunten met een high speed motor in mijn UMP.
Vermakelijk maar destructief.o_O

Klopt maar HS motoren zijn vanuit zichzelf niet heel efficiënt. Met de huidige lipo's en neodymium motoren is een 13:1 set met een 22 TPA motor efficienter en kan een hogere RPS halen dan een HS motor met een 18:1 set. Mijn setup is eigenlijk best zielig met een magere 28 RPS, maar zoals ik al eerder zei de trigger response is geweldig voor CQB, dus dat is ook waar ik hem vooral wil gaan gebruiken. Als ik dan de FPS kan fixen. Had nog een andere mogelijke oorzaak gevonden die het kan zijn en dat zijn de 19mm diameter ringen die ik gebruik voor de AOE, mogelijk dat dit voor een cushion effect zorgt aan de buiten kant van de cylinder, doordat hier een soort gat is (cylinder is 23mm in diameter). Iig om dit te testen ga ik morgen even 23mm afdichtingsringen halen om dit te testen, maar als ik straks klaar ben met examens wordt het lekker een weekend lang dingen systematisch testen om hier achter te proberen komen en daarna aan andere builds beginnen :).
 
Terug
Bovenaan