Eisen van VOG

Fearce

Member
30 apr 2015
7
1
Trophies
2
Hoi

Ik heb een VOG aangevraagd en onderhand ook al binnen gekregen. Ik heb hem even doorgelezen en het viel me op dat alle punten waarop gecontroleerd is niets met airsoft of wapens te maken heeft. Weet iemand het nut hiervan?
Ik zag er dingen bij staan als kinderopvang, het beoordelen van facturen en het doen van aanbestedingen en aan burgerluchtvaart kunnen doen. Zijn dit gewoon random dingen die NABV gekozen hebben als een soort steekproef of is er een reden dat ik voor een kinderopvang moet kunnen werken. Het maakt verder niet veel uit maar het is wel vreemd dat ze zo veel (onnodige) informatie over je willen weten.

Heb je niet toevallig de verkeerde aangevraagd? Het moet wel de vog zijn via de nabv die voor schietsport is bedoel. Lijkt er mieschien op dat je een vog heb die voor het werk nodig is?

Klinkt ALS de verkeerde vog idd de link van stey is je man.

Overigens zie die vog als een ding dat na gaat of je een brave jongen bent. Niks meer niks minder

Klinkt ALS de verkeerde vog idd de link van stey is je man.

Overigens zie die vog als een ding dat na gaat of je een brave jongen bent. Niks meer niks minder

Nee deze is via NABV aangevraagd dus is de goede. Maar het is dus gewoon een algemene controle en niet zo zeer specifiek gericht op airsoft?

Okay als je zegt dat je de goede heb dan heb je de goede

Tja ze controleren kenmerken die bij een geweldadig/on verantwoordelijk persoon horen. Dit doen ze door naar dingen te kijken die juist zn persoon kan doen. Deze vog is meer vergelijkbaar met een werknemers vog/sport en spel vergunning een vuurwapen vergunning bijvoorbeeld. Dat is een compleet ander process met veel hardere eisen. Maar goed dat is ook een heel andere tak

@chris93 is dat zo ja? Dacht dat de vog voor airsoft wel richting wapen vergunning ging. Op die van mij staat ook specifiek screeningprofiel lidmaatschap schietverening

Volgens mij is het gewoon een check om te kijken of je in het verleden misdrijven hebt gehad die mogelijk gevaarlijk zijn in relatie tot deze zaken en volgens mij valt deze VOG onder ongeveer dezelfde als die voor een schietvergunning. Iig dat lijkt me wel gezien airsoft replica's ook onder een zelfde categorie vallen?

Bij dingen als kinderopvang e.d. kijken ze naar hele andere dingen. Zedenmisdrijven, mishandeling, oneerbaar gedrag en meer die kant op.

Bij vuurwapens en airsoftreplicas mag je een strafblad hebben, ligt er dan alleen aan waarvoor en wanneer. Meer geweldgeorrienteerd.

Klinkt als een verkeerde VOG die je hebt.

• Leuk
Waarderingen: BoomSmurf
Airsoft valt onder een andere categorie rebel ze vallen tussen paintball en vuurwapens in voor zo ver de regels nu zijn.

Voor paintbal en luchtbucksen heb je alleen een 18jaar ouder bewijs nodig(id) voor vuurwapens heb je meerdere dingen nodig

Omdat het een hybride is in principe. Het uiterlijk van een vuurwapen en het drijf idee van paintball. Alleen er is best wel veel kritiek op de nabv de laatste tijd

De nederlandse regelgeving met betrek tot ons privilege en het privilege van sports schutters is in nl heel krom in elk geval

Ik heb een kopie gemaakt van mijn VOG, voor ik hem op stuurde. Maar het was wel een VOG omtrent schietvereniging of wapen gerelateerd..

Heb het kopie nog proberen te vinden, maar tot nu toe nog geen succes.

Klopt ook legendary deze vog gaat in op de basis vereiste voor een vuurwapen. Maar vergis je niet onze vog is 1/4 van de eisen die een echte vuurwapen vog heb en voordat je een echte vuurwapen vog kan aanvragen moet je al andere dingen doen. Vandaar dat deze vog in mijn ogen een sport en spel vergunning is hij is redelijk licht voor zn categorie ik bedoel een vuurwapen vog is veel zwaarder en wordt vaker gechecked en je heb meerdere rand eisen waar je aan moet voldoen

Bij dingen als kinderopvang e.d. kijken ze naar hele andere dingen. Zedenmisdrijven, mishandeling, oneerbaar gedrag en meer die kant op.

Bij vuurwapens en airsoftreplicas mag je een strafblad hebben, ligt er dan alleen aan waarvoor en wanneer. Meer geweldgeorrienteerd.

Klinkt als een verkeerde VOG die je hebt.

Op voorkant staat wel duidelijk dat er gecontroleerd word voor het screening profiel schietvereniging. Ik ging er dus vanuit dat dit hetzelfde was als vuurwapens maar hierboven is al aangegeven dat die weer anders is.

Klopt ook legendary deze vog gaat in op de basis vereiste voor een vuurwapen. Maar vergis je niet onze vog is 1/4 van de eisen die een echte vuurwapen vog heb en voordat je een echte vuurwapen vog kan aanvragen moet je al andere dingen doen. Vandaar dat deze vog in mijn ogen een sport en spel vergunning is hij is redelijk licht voor zn categorie ik bedoel een vuurwapen vog is veel zwaarder en wordt vaker gechecked en je heb meerdere rand eisen waar je aan moet voldoen

Ja, dat snap ik Chris, Haha. Maar ik bedoelde er meer mee dat de OP misschien toch een verkeerde VOG heeft, als er niks omtrent schietsport of iets dergelijks vermeldt staat.

@Fearce de screening voor een vuurwapen verlof hangt ook nog eens af in welk categorie je wilt zijn met je vuurwapen

Ik weet niet direct het volledige cirquit maar je begint bij het aanvragen met klein caliber vergunning. Dus eerst ga je een paar keer schieten onder de verantwoording van een schiet vereniging gaat dit goed dan mag je via de schiet vereniging dus je vog klein caliber halen samen met daarna een gesprek met een psycholoog om je dus verder te checken. Tijdens dit proces kan je dus onder tussen de rest op orde maken zoals vuurwapen kluizen en minutie kluis moet altijd gescheiden zijn. Als je overigens dit allemaal gedaan heb dan heb je nog kans op incrementele checks van de politie en zit je ook vast aan je schiet verplichting en als het een jaar goed gaat dan kom je in aanmerking voor je groot caliber vergunning en mag je een paar stappen weer op nieuw doen plus elk jaar een nieuwe vog

Zoals je kan lezen een heel stukkie lastiger als ons vogje;)

@Fearce de screening voor een vuurwapen verlof hangt ook nog eens af in welk categorie je wilt zijn met je vuurwapen

Ik weet niet direct het volledige cirquit maar je begint bij het aanvragen met klein caliber vergunning. Dus eerst ga je een paar keer schieten onder de verantwoording van een schiet vereniging gaat dit goed dan mag je via de schiet vereniging dus je vog klein caliber halen samen met daarna een gesprek met een psycholoog om je dus verder te checken. Tijdens dit proces kan je dus onder tussen de rest op orde maken zoals vuurwapen kluizen en minutie kluis moet altijd gescheiden zijn. Als je overigens dit allemaal gedaan heb dan heb je nog kans op incrementele checks van de politie en zit je ook vast aan je schiet verplichting en als het een jaar goed gaat dan kom je in aanmerking voor je groot caliber vergunning en mag je een paar stappen weer op nieuw doen plus elk jaar een nieuwe vog

Zoals je kan lezen een heel stukkie lastiger als ons vogje;)

Sorrie maar volgens mij is dit echt bs.
Ik heb 8 jaar een vuurwapen verlof gehad en nog nooit een gesprek met een of andere psych gehad.
Je hoeft ook maar 1x een vog aan te vragen via je lokale schietvereniging.

Je begint door lid te worden van een schietvereniging dan word je vog aangevraagd. Vervolgens schiet je 1 jaar lang met verenigingswapens. Daarna mag je een klein kaliber wapen aanschaffen. Een jaar daarna mag je tot max 5 wapens aanschaffen in elk kaliber wat jij wil zolang er maar een discipline voor is.

• Leuk
Waarderingen: Daburg
Rustig aan alsjeblieft blijkbaar heb ik een gevoelige snaar geraakt

Enige wat ik kan zeggen is dat dit de manier is die ik weet als je een vorm van autisme heb....

Fijne dag

Edit: Wil nu niet bot overkomen

Laatst bewerkt:
9mm is groot kaliber, .22 is klein kaliber.
Voor wat ik hoorde was het een nieuwe regel, het zou ook kunnen dat het per vereniging verschilt. Zo weet ik dat je in bv den-helder eerst een schietvaardigheids examen moest afleggen alvorens je op de baan mocht. Maar bij mijn schietvereniging was dat weer niet nodig omdat het toch "ons kent ons" was.

• Leuk
Waarderingen: Stey
Het scheelt per vereniging. Er zijn er hier in de buurt 2 die zeggen: 1 jaar lucht, dan VOG aanvragen, dan 1 jaar met .22 alvorens groter kaliber te gaan.

Een andere vereniging heeft 1/2 jaar lucht, VOG aanvragen en dan .22

En er is een verschil tussen mensen met een lichaamelijke of geestelijke "afwijking" en mensen zonder. Zo zou ik bij de ene vereniging een doktersevaluatie moeten ondergaan ivm diabetes (met een hypo of hyper geageer je toch anders) en is het bij mensen met een geestelijke diviatie van de norm (klinkt beter als de klote term afwijking) zoals depressie, AD(H)D, autisme e.d. vaak beleid om er een psychologische test bij te doen, puur vanwege de risicos.

• Leuk
Waarderingen: Camilo en Stey