Ervaringen met ICS MX5 Pro Split-gearbox?

lj.nl

Well-Known Member
9 jun 2016
109
142
Trophies
10
Beste airsofters,

Momenteel ben ik mij aan het verdiepen in een "out of the box redelijk skirmbare" MP5 voor CQB avonturen.

Veel mensen zijn lovend over de MP5's van ICS. De meeste recente versie is de MX5 Pro met split-gearbox:

image183.png


Als ik het zo lees lijkt het alleen maar voordelen te hebben t.o.v. een normale gearbox, maar ik kom weinig berichten tegen van mensen die deze replica al ruime tijd gebruiken.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze replica? Zo ja, hoe bevalt deze?

Alvast bedankt :)
 
Ik heb zelf een ICS CXP Uk1R met split gehad, voor onderhoud en upgraden is het een droom, maar als je slechts een keer upgrade en dan tevreden bent is de split gearbox niet echt bijzonder. Je hebt dan nog onderhoud maar zolang je geen high stress build gaat hoef je hem echt niet elke zoveel skirms weer uit elkaar te trekken. Mjine had ook nog een spring release waardoor het nog een stukje interessanter werd.
Begrijp me niet verkeerd een split gearbox is een super feature maar als je er niks mee doet dan is het niet echt nuttig. Het is iig wel een goed systeem en de replica's van ICS zijn echt top dus op basis daarvan hoef je hem niet te laten liggen. Goeie out of the box performance en mooi extern, maat van me heeft een MX5 zonder split gearbox en die schiet heel tof en ligt lekker in de hand.

Zelf heb ik ook naar MP5's zitten kijken om zo mijn Deense loadout compleet te maken maar ik neig meer naar de VFC MP5 vanwege de volgende redenen: een volledige stalen external constructie zover dit ook hoor top de echte, een mechanische 3 round burst zoals de echte heeft, trademarks en natuurlijk een schappelijke prijs 300 (bij een NL winkel).
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan en lj.nl
Ik heb een MP5A4 van ICS (zonder split gearbox), maar ik verwacht dat ze allemaal de zelfde hop-up unit hebben. En dat is voor mij de reden om hem een volgende keer te laten liggen. Na het afstellen trilt hij zo weer los. Ook zit het afstel mechanisme, precies daar waar ik mijn handguard vast houd, dus ik tikt hem telkens aan. Je blijft dus bezig met het afstellen van je hopup. Omdat het een ICS eigen ontwerp is, is er geen andere hopup unit compatible, dus een ander merk hopup unit erin, kan niet.

Verder is het een prima apparaat. Heerlijk licht ook :)
 
  • Leuk
Waarderingen: lj.nl
@Rebelattack Top, bedankt voor de uitgebreide info!
Goed om te horen dat de MX5 van je maat beviel, dat is goed nieuws :)

De Pro versie heeft, net zoals de VFC, de luxe van een steel upper reciever. Daarnaast ook 3rnd burst (komt met mosfet om het anders in te stellen), spring release on safe, en een schijnbaar goede ICS motor (Turbo 300) en stalen gears.
Dus zoals je al aangeeft zal ik voorlopig niks in de gearbox hoeven aan te passen inderdaad.
Misschien alleen de veer, gezien hij out of the box 370 lijkt te schieten. Dan komt die split-gearbox dus toch heel even goed van pas :)
 
Ik zou ook rekening houden met wat @Eviltwin-NL zegt, die heeft er iets meer verstand van. Enigste wat ik nog wilde toevoegen is dat ik wil moet zeggen dat de ICS stock motors echt zwak zijn. Elke ferriet motor is relatief sluggish, maar de ICS is dan ook nog eens niet een hoog TPA armature, dus je krijgt redelijk wat RPS maar de trigger response is wel echt meh, dat doen de meeste ACM dan nog beter. Voor mij zou het een van de dingen zijn die ik meteen zou vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan en lj.nl
Na het afstellen trilt hij zo weer los. Ook zit het afstel mechanisme, precies daar waar ik mijn handguard vast houd, dus ik tikt hem telkens aan. Je blijft dus bezig met het afstellen van je hopup. Omdat het een ICS eigen ontwerp is, is er geen andere hopup unit compatible, dus een ander merk hopup unit erin, kan niet.
Ik las ook (en schrok even van) die hopup-unit. Gelukkig heeft de Pro versie een vernieuwde hopup die beter schijnt te werken. Deze zit nu in de ejector-port:
ics18_review_10.jpg


Blijft nog wel een feit dat deze unit ICS eigen is, en dus niet te vervangen is inderdaad.. Dat wordt even afwachten hoe goed het werkt..

Ik geloof dat deze Pro versie niet zo lightweight is als de andere types. Vanwege de stalen upper schijnt hij nogal zwaar te zijn :D
Maar ik heb ook de WE Apache MP5 (GBB) en dat gewicht van het staal is toch ook wel nice. (Plus het is een extra workout bij het skirmen :))

Goed om van eerste hand te horen dat de ICS prima replica's maakt, dank!
 
.. Enigste wat ik nog wilde toevoegen is dat ik wil moet zeggen dat de ICS stock motors echt zwak zijn.
Dat schijnt ook de reden te zijn dat er in de MX5's een Turbo 3000 motor zit, die zou een niveau beter moeten zijn (@Eviltwin-NL ? :)) Maar de termen die jij nu gebruikt heb ik niet voorbij zien komen in de reviews, dus dat ga ik nog eens even goed uitzoeken! Bedankt voor de tip!
 
In mijn ICS UK1R zat ook een ICS-3000 Turbo en vond het maar tegenvallen, had wel meer ervan verwacht ook op basis van reviews. Echter ik ben dan ook weer zo iemand die hier 3 soorten aftermarket motors hebt liggen en ook die dingen uit elkaar haal en mixed enzo om meer torque te krijgen dus daar is ook weer wat over te zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: lj.nl
Komt denk ik meer door het feit dat jij daar iets dieper op in gaat en daar meer kennis van hebt.
Want die turbo ICS 3000 schijnt toch echt volgens meerdere mensen als een goede stock motor door te kunnen.
Zit ook in mijn L85 en zijn erg snappy op een 7.4v. 2.0A lipo en nog leuker op 9.9V en 2.2A
Energy zuinig naar mijn idee.
En gaat in mijn main replica al 45 a 50 skirms zonder problemen mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: lj.nl
Zal dan wel aan mij liggen XD. Bij mij was de response wel minder, maar weer een andere airsoft buddy van me heeft exact dezelfde replica toen gehaald en die van hem klinkt dus wel super snappy met dezelfde stock motor, dus misschien had ik een lemon.
 
Want die turbo ICS 3000 schijnt toch echt volgens meerdere mensen als een goede stock motor door te kunnen.
Zit ook in mijn L85 en zijn erg snappy op een 7.4v. 2.0A lipo en nog leuker op 9.9V en 2.2A
Energy zuinig naar mijn idee.
En gaat in mijn main replica al 45 a 50 skirms zonder problemen mee.
Ja dat idee kreeg ik ook van de reviews. Klinkt goed! Thanks voor de input.

Echter ik ben dan ook weer zo iemand die hier 3 soorten aftermarket motors hebt liggen en ook die dingen uit elkaar haal en mixed enzo om meer torque te krijgen dus daar is ook weer wat over te zeggen.
Zal dan wel aan mij liggen XD. Bij mij was de response wel minder, maar weer een andere airsoft buddy van me heeft exact dezelfde replica toen gehaald en die van hem klinkt dus wel super snappy met dezelfde stock motor, dus misschien had ik een lemon.
Ah ja, jij zit gewoon een paar niveau's hoger ;) Nou we gaan het merken, en anders is dat het eerste upgrade punt.

@Eviltwin-NL Heb jij nog een bepaald merk magazijnen dat je gebruikt?
Ik zit te kijken naar mid-caps van G&P, die zouden perfect feeden, zijn van metaal en hebben geen 'mag-wobble'.
 
Ik heb kwa ervaring met een split gearbox niet veel toe te voegen maar als je gaat kijken naar polarstar en mancraft pdik kits gaat kijken je aardig overweg moet kunnen met gereedschap wil je dit allemaal goed kunnen laten werken

Op mancraft ownersgroup zien sommigen het inbouwen van zn ding als een ware nachtmerrie
 
  • Leuk
Waarderingen: lj.nl
Ik heb kwa ervaring met een split gearbox niet veel toe te voegen maar als je gaat kijken naar polarstar en mancraft pdik kits gaat kijken je aardig overweg moet kunnen met gereedschap wil je dit allemaal goed kunnen laten werken

Op mancraft ownersgroup zien sommigen het inbouwen van zn ding als een ware nachtmerrie

Ik snap je reactie niet helemaal? Misschien lees ik er overheen maar volgens mij is er niks over een p* gezegd?
 
  • Leuk
Waarderingen: lj.nl
Klopt maar mocht je zo iets willen doen in de toekomst weet dan wel dat het aardig lastig kan worden

Dat bedoelde ik over te brengen
 
Bij mij werken de begadi midcaps super. Wobble heb ik niet opgelet, maar zit er volgens mij niet in.

Zijn te krijgen bij begadi en unit.

Goed om te horen dat deze een beter hopup unit heeft.

De motor van de mijne heb ik niks over te klagen, maar is volgens mij geen t3000
 
  • Leuk
Waarderingen: lj.nl
als je gaat kijken naar polarstar en mancraft pdik kits gaat kijken je aardig overweg moet kunnen met gereedschap wil je dit allemaal goed kunnen laten werken
Dat was ik niet van plan :) Maar bedankt voor de toevoeging (altijd handig om zoveel mogelijk info over een replica in een topic te hebben!)

Bij mij werken de begadi midcaps super. Wobble heb ik niet opgelet, maar zit er volgens mij niet in.
Top, ga ik die bekijken, thanks!
 
Inmiddels is de ICS MX5-Pro met inklapbare stock (ICS-18) geleverd.

Echter is het resultaat van de eerste test behoorlijk teleurstellend.. Nog voordat het eerste magazijn leeg was lijkt de replica al defecten te vertonen.

Na een aantal schoten bleek de 'spring release' niet meer te werken. Wanneer de replica op 'safe' wordt gezet ontspant de veer dus niet meer.
Dit functioneerde in het begin wel goed.

Maar wat een groter probleem is, is dat de replica (in single shot-modus) om de 6 schoten 1x niet schiet.
Er klinkt dan wel het geluid van de veer die aangespannen wordt, maar er wordt geen BB afgeschoten.

(Ter info: er zit een volle 7.4v 1300mah Lipo van ASG in.)

Hier een video die de problemen laat zien:

In het begin zie je hoe de 'spring release' niet meer werkt bij het op 'safe' zetten.

Daarna volgen een aantal schoten (met volledige trigger-pull) waar je na een aantal schoten het veer geluid hoort maar er geen schot gedaan wordt. (De eerste keer is op schot #4, daarna altijd om de 6 schoten.)

Het is een prachtige replica met zeer mooie externals (op de handguard na, die kan eigenlijk meteen in de prullenbak!), en de splitgearbox technologie ziet er ook heel slick uit, maar het is teleurstellend dat hij out-of-the-box al problemen heeft. Dit had ik niet verwacht van ICS...

Ik heb de problemen aangegeven bij de shop waar ik hem heb gekocht, hopenlijk weten ze wat er mis is, of misschien is deze replica wel een zogenaamde 'lemon' o_O

Mocht iemand hier nog tips hebben dan hoor ik dat graag :) Maar ik bedenk me net dat er natuurlijk weinig aan de replica te sleutelen valt, omdat dan de garantie vervalt. Vrees dus dat het een retourtje gaat worden :(
 
Spring release is volgens mij voor full auto. Single maakt namelijk altijd een volledige cycle, en is ontspannen na het schot.

Gebruik je de originele mag bij het testen?
 
Spring release is volgens mij voor full auto. Single maakt namelijk altijd een volledige cycle, en is ontspannen na het schot.

Gebruik je de originele mag bij het testen?

Ja, ik gebruik inderdaad het orginiele magazijn (high-cap, onding, kan ook weg :eek:)

Maarr... na contact met de shop (Unit13, ze hebben me dus zeer snel geholpen!) is het allemaal opgelost!

Het single-shot verhaal zat hem in de 'control-unit' van de MX5. In de handleiding staat omschreven dat wanneer je 'burst-modus' meer of minder dan 3 schoten doet, je via de control-unit (draai schakelaartje boven de trekker) het zo kan instellen dat je precies op 3 schoten uitkomt. Dit verschilt namelijk per type batterij.

Ik dacht dat deze schakelaar alleen voor de burst-modus was, maar schijnbaar (en achteraf gezien vrij logisch) kan je hiermee dus ook instellen hoe de single-modus werkt. Na wat gedraai aan de control-unit schoot hij eerst 2x op single-modus maar na wat fine-tunen precies netjes 1x zoals het hoort. Opgelost dus, ik had gewoon zelf wat meer moeten uitproberen met die control-unit! (Sorry ICS ;))

Dan nog de spring-release. Nadat de single-modus weer werkte durfde ik het wel aan om de replica deels uit elkaar te halen om te kijken of er iets los zat. En inderdaad, het 'palletje' dat de spring-release activeert zat veel te los. Kwestie van het schroefje weer vastzetten en nu werkt dat ook weer!

( @Eviltwin-NL : na single-shot blijft de veer blijkbaar ook gewoon gespannen, pas als hij op safe gaat ontspant deze. Komt de trigger-response wel ten goede! )

Ik moet ICS wel even kudo's geven voor het gemak waarmee deze replica uit elkaar te halen is. Wat een verademing tenopzichte van bijv. een M4 met normale gearbox :D Ik ga weer verder testen, heb nu weer hoop :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Eviltwin-NL
Als je veer spant op semi dan betekent het dat je overspin hebt, je hebt geluk dat het een spring release heeft anders had de veer opeens royaal zijn kracht hebben verloren doordat hij in die gespannen situatie bleef staan.