flat hop

Madmaus

Well-Known Member
16 dec 2018
46
6
Trophies
3
Ik heb veel gelezen over upgrades en een flat hop komt bijna overal naar voren.
Dit is iets wat ook op mijn lijstje staat als binnenkort uit te voeren.
Maar ik heb nog wel een vraag.

Het principe van een flat hop is mij duidelijk. De flathop heeft een platter vlak waardoor er meer van de BB wordt geraak en dus een betere range krijgt (zo wordt het overal uitgelegd).

Maar wat zorgt nu exact voor de betere range? Ik kan mijn hopup zo afstellen dat de bb omhoog gaat, meer spin hoeft hij dus niet te hebben.
Is het idee met een flat hop dat hij met een zelfde hoeveelheid backspin een hogere doorvoer snelheid heeft (fps) vergelijken met een standaard hopup?
Of is de spin wezenlijk anders waardoor de range verbeterd wordt?
 
Het grote verschil tussen de originele bucking en een flat hop of R-hop is de consistentie van de hop die wordt toegepast en de mindere druk die nodig is (is meer van toepassing bij zwaardere bbs en vooral R-hop). Ik denk dat men het verkeerd zegt door te zeggen: ik krijg meer range.
Het is beter om te zeggen ik krijg een betere effectieve range. In principe zal je niet opeens verder schieten met een flat hop tov een standaard bucking als je de afstand goed uitmeet, maar wat je wel krijgt is dat je groupings op langere afstand veel beter worden. Hierdoor verleg je dus de effectieve range waar je op iemand consistent kan raken en dus neemt je "range" toe.
Wat er dus gebeurd is dat men eerst bijvoorbeeld makkelijk mensen raak schoot op 40m en dat met een flat hop naar 50m gaat. Ze hebben dus geen rekening gehouden dat ze eerst ook 50m konden bereiken.
 
Kijk door te zeggen dat je groepjes beter worden dat geeft al meer logica aan het verhaal.
De stelling moet dus zijn, door een flat hop wordt de nauwkeurigheid verbeterd.
En dit is eigenlijk hetzelfde principe als betere seals, de uitgangs snelheid wordt gelijker per schot, waarbij bij de hop op ook de consistentie van de backspin mee speelt.

stel dat ik onderstaande aanschaf ben ik dan compleet (HK416D)?
https://www.com-bat.nl/bucking/977-modify-flat-hop-up-bucking-for-025g-or-above-4713072165008.html
 
Dat is een prima keuze als je direct klaar wilt zijn mad. Als je niet vies bent van zeer lichte modificatie zijn de volgende ook een optie:

Nub:

https://www.com-bat.nl/bucking/1748-maple-leaf-autobot-80.html

https://www.com-bat.nl/bucking/1159-prometheus-flat-nub-concave-4560329179185.html

bucking:

https://www.com-bat.nl/bucking/540-gg-green-bucking-speciaal-voor-koud-weer-4712972924593.html

https://www.com-bat.nl/bucking/1160-prometheus-purple-hop-up-bucking-4582109580455.html

https://www.com-bat.nl/bucking/2922-maple-leaf-aeg-bucking-60-macaron.html

Je kan bucking en nub naar believen combineren. Hoe goed ze werken is ook erg afhankelijk van de hopup unit. Daar zou je kort naar kunnen googlen.

Je zal dan alleen de bucking moeten modificeren. Dat is beste makkelijk, maar moet wel precies gebeuren. Hier is een goede video van amped airsoft erover:
 
  • Leuk
Waarderingen: Madmaus
Ik vind het geen probleem om een beetje te priegelen.
Heb ook al 3 keer mijn gearbox open gehad. ik ga er vanuit dat een nub en bucking vervangen minder lastig is.

Prometheus heb ik de beste verhalen over gehoord.
Ik ga de video even bekijken.

Edit:
Ik lees ook wel dat de FPS omhoog kan gaan.
Opzich is dit niet mijn wens aangezien ik nu op de 348-350 fps zit en daar wil ik niet overheen (of ik kan nog een beetje van mijn veer knippen).
moet ik daar wel rekening mee houden?
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf uit gemak de modify er in zitten en dat bevalt prima, zeker omdat je dan niet met een dremel aan de slag hoeft.

FPS increase lijkt me helemaal niet logisch en heb ik op die manier ook niet ervaren.

Wat overigens nog niet genoemd is is dat als je een flat hop installeert het wel wenselijk is om wat zwaardere BB's te gebruiken, dan haal je er het maximale uit. Denk 0,25+.
 
  • Leuk
Waarderingen: Madmaus
Een simpel Modify flathop setje werkt vaak perfect. Ook mijn voorkeur qua bucking voor R-hop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Madmaus
FPS increase lijkt me helemaal niet logisch en heb ik op die manier ook niet ervaren.

Gebeurt ook vaak bij snipers. Als de bucking meer druk zet op de bb blijft hij langer ‘achter’ de bucking hangen voordat los gelaten wordt en door je barrel schiet. Hierdoor bouwt er meer druk op achter de bb waardoor hij harder weg schiet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Madmaus
Reden daarvoor is meer dat je piston al vaart kan maken voor de bb wegschiet, inplaats van dat er "meer druk opbouwt"
 
  • Leuk
Waarderingen: Madmaus
Reden daarvoor is meer dat je piston al vaart kan maken voor de bb wegschiet, inplaats van dat er "meer druk opbouwt"

Meer vaart betekent in essentie meer druk, de piston kan de lucht achter de bb meer indrukken terwijl de bb op dezelfde plek blijft, oftewel je volume gaat omlaag en dan moet de druk omhoog.
 
  • Leuk
Waarderingen: Madmaus
Ik heb ook een vfc hk416 d en ben vandaagen bij com-bat geweest voor een flat hop en presicion barrel. Had al een prowin hopup unit erin zitten dus die hoefde niet vervangen te worden alleen kwamen me bbs maar 10 meter ver met alle mogelijke bucking en nub combo's.
Dus uiteindelijk met alleen de precision barrel naar buiten gelopen.
Dus heb nu de combi prowin hopup unit, Prometheus 6.03 barrel en de standaard bucking en nub.
Volgende x laat ik er een lonex hopup inzetten met Maple leaf hopup setje
 
  • Leuk
Waarderingen: Madmaus
Waarom niet gewoon de stock VFC unit? Dit is als het goed is gewoon al een goede rotary unit. Ik weet niet wat com-bat rekent maar ik gok dat een hoop mensen hier dit klusje waarschijnlijk voor niks hadden gedaan. Vindt het ook heel bijzonder dat geen enkele nub + bucking combo zou werken, waarom dan niet meteen een andere kamer proberen of ondervinden waar het aan ligt?
 
  • Leuk
Waarderingen: Madmaus
Waarom niet gewoon de stock VFC unit? Dit is als het goed is gewoon al een goede rotary unit. Ik weet niet wat com-bat rekent maar ik gok dat een hoop mensen hier dit klusje waarschijnlijk voor niks hadden gedaan. Vindt het ook heel bijzonder dat geen enkele nub + bucking combo zou werken, waarom dan niet meteen een andere kamer proberen of ondervinden waar het aan ligt?

De prowin hopup unit lag er al in en com-bat heeft het gratis erin gezet voor mij (ook al zou er een flat hop in gaan).
Chris en ik hebben goed naar de hop up gekeken en zijn wel zeker een uur bezig geweest maar konden helaas niet ergens een fout in de hopup vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Madmaus
De prowin hopup unit lag er al in en com-bat heeft het gratis erin gezet voor mij (ook al zou er een flat hop in gaan).
Chris en ik hebben goed naar de hop up gekeken en zijn wel zeker een uur bezig geweest maar konden helaas niet ergens een fout in de hopup vinden.

Dan heb ik niks gezegd, het klonk met de eerste post een beetje vaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Madmaus