Gears / tandwielen

JWieleman

Well-Known Member
17 jan 2018
548
254
Trophies
15
Een vraag waar ik nu al een tijd mee loop: met welke gears en ratio kan ik het beste mijn stock gears van mijn Ares Amoeba SR16 upgraden?

Al die ratio's zeggen mij bijzonder weinig en kan ook nergens online echt goede uitleg geven. Meer dat ik extra setje gears in huis wil hebben (want draai 11.1v LiPo) mocht er ergens tand afbreken + ik wil het idee erachter graag weten.

Even specifiek voor mijn replica, is ver 2 gearbox van Ares met EFCS (dus moet magneet in kunnen), shs high torque motor, ball bearings, 11.1v lipo en geshimt.
 
lagere ratio is hogere RPS, lagere ratio is lagere RPS, stock gears zijn 18:1 met uitzonderingen zoals VFC die 16:1, stock heeft. wat het exact inhoud is dat voor elke enkele rotatie van de sector, je pinion 18/16/13/12 rotaties maakt, maar goed je mag dan ook weer bedenken dat een 16 TPA motor een RPM heeft van 30k zonder load. Daarbij zijn de 18 en etc. puur afgeronde waardes gezien de accurate ratio waardes niet exact zijn, daarom zie je bij siegeteks ook 14.09 en 20.18 staan. Als je niet wil tunen en short stroken dan is een 18/16:1 setje prima, SHS is dan super handig omdat die ook gaten voor het balanceren heeft waar de magneet voor de ARES mooi in past.
 
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman
lagere ratio is hogere RPS, lagere ratio is lagere RPS, stock gears zijn 18:1 met uitzonderingen zoals VFC die 16:1, stock heeft. wat het exact inhoud is dat voor elke enkele rotatie van de sector, je pinion 18/16/13/12 rotaties maakt, maar goed je mag dan ook weer bedenken dat een 16 TPA motor een RPM heeft van 30k zonder load. Daarbij zijn de 18 en etc. puur afgeronde waardes gezien de accurate ratio waardes niet exact zijn, daarom zie je bij siegeteks ook 14.09 en 20.18 staan. Als je niet wil tunen en short stroken dan is een 18/16:1 setje prima, SHS is dan super handig omdat die ook gaten voor het balanceren heeft waar de magneet voor de ARES mooi in past.

En zijn die shs gears ook een beetje kwaliteit en/of zitten er daar nog gradaties in qua kwaliteit binnen een merk?
 
shs draait hier 2jaar zonder problemen op een 12:1 gearset met 0 slijtage
het is super spul ;)
 
Net een setje SHS gears aangeschaft op aanraden van Reb'.
Ligt tuis op mij t wachten.
Ben benieuwd. :cool:
 
Ik heb er ook 1 in de bestelling staan 16:1. Nu nog ergens een magneet vandaan toveren voor in het tandwiel voor werkende EFCS.