Ik heb zelf een
WileyX SG-1, een soort van kruising tussen goggle en bril. Die heb ik nu al even en ben er erg tevreden over. Ik heb er een beetje geluk mee gehad, had er één tweedehands gekocht voor een paar tientjes, daar zat geen strap bij. Toen ik hier in de buurt bij een dealer een strap wilde halen en erop zetten in de winkel brak een hinge af omdat ik vergat het palletje in te drukken 8|. Hij wilde me toen een set hinges van een voorraadmodel meegeven en zelf nieuwe bestellen (vond ik al super service). Toen vroeg ie zich hardop af waarom hij hem eigenlijk had ingekocht want hij verkocht ze eigenlijk nooit en mocht ik de hele bril meenemen voor vier tientjes
Maar dat terzijde.
De bril is erg licht, volledig modulair dus als er eens iets stuk gaat kun je dat eenvoudig vervangen en je kunt ter velde de glazen heel snel wisselen. Je krijgt er clear en smoke lenzen bij, maar copper/geel kun je ook krijgen (drie tientjes geloof ik), die staan nog op mijn lijstje. Ik gebruik hem ook voor hardlopen, fietsen, zaagwerk en wilde snoeipartijen
Die laatste twee zorgden voor een hoge WAF, ofwel mijn vrouw vond de aanschafprijs acceptabeler XD
Er zitten rubbertjes aan de binnenkant met ruimte ertussen voor ventilatie. Door de speciale behandeling van de glazen heb ik tijdens de skirm bij B&A de 16etotaal geen last gehad van de regen. Het enige is dat ik best wel wat zweet bij inspanning, na behandeling met een anti-fog doekje (oppassen met welke, anders beschadigd de toplaag) beslaat hij niet of weinig, maar na zo'n anderhalf uur skirmen raakte dat uitgewerkt en zweette ik natuurlijk meer dus toen had ik wel wat last van beslaande glazen. Als je de bril dan iets verder van je gezicht af zet komt er weer wat meer lucht bij en lost dat vanzelf weer op (pun intended
De bril is Z87-1 compliant en was vrij lang standard issue voor het Amerikaanse leger. Hier een ballistisch testje close range met .15 caliber op 660 FPS:
https://www.youtube.com/watch?v=20irH-QTkkM
Long story short: er kunnen ook gele glazen in....