Het 'ik heb ook altijd pech' topic

Fl4m3s87

Well-Known Member
25 mrt 2015
59
65
Trophies
11
Je hebt soms van die dagen... Leuk om eens met elkaar te delen, dacht ik zo! Ik zal de kick-off geven met een paar voorbeelden. Wie volgt?

Allereerste skirm bij Ball en Arrows, alweer eventjes geleden. Afgesproken met twee mede-forumgebruikers van Airsoft.nl. Ze zouden me op het station in Den Bosch ophalen. Enfin, de reis verliep boven verwachting! Gezellig en leuk.

Daar aangekomen door naar de chrono. Je kent het wel, vol spanning met je nieuwe airsoftapparaat om 'm de eerste 'vuurdoop' te geven en dus richting de chrono. Ja hoor... 369 FPS. Gelukkig had een van de heren nog twee AK's bij zich. Bij de FPS deden die helaas maar ergens tussen de 80 FPS/120 FPS. De BB viel letterlijk uit de loop.

Mijn allereerste skirm was dus in de safety, druk sleutelende met springs vervangen, FPS'en, nog meer sleutelen en uiteindelijk maar een huurapparaat genomen. De organisatie was super coulant - ze hadden me de hele ochtend al bezig gezien - en ik had zelf magazijnen bij me. Als het apparaat aan het einde van de dag maar heelhuids terugkwam, was het allang goed. Uiteindelijk toch nog een uurtje of drie kunnen spelen.

===========================

Mijn allereerste weekendskirm bij Bunker Hill was er ook zo'n noemenswaardige. Dezelfde heren, plus wat anderen, vroegen rijkelijk laat of ik zin had om mee te gaan. 'Natuurlijk!', maar ik moest wel even vervoer regelen. Meerijden was in verband met de hoeveelheid gear en de grootte van de auto geen optie, maar gelukkig was mijn pa zo aardig om zijn auto beschikbaar te stellen.

Batterijen laden, even boodschappen doen en dan morgenvroeg maar vertrekken. Al WhatsAppende in de supermarkt sturen de anderen een foto door van de KFC in Apeldoorn. Zij zijn al onderweg... Huh? Ik snap er niets van... Het is toch morgen pas?! 'Ja, maar je moet er al heel vroeg zijn en de 'camping' is al een avond eerder open. Oh ja, je moet er wel op tijd zijn, anders is de poort dicht...' Motherf*^$&#!

Snel met boodschappen en al naar het huis van mijn ouders, auto ophalen, terug naar huis. Heel het huis overhoop (ik was blij dat mijn vriendin op vakantie in Portugal was), spullen inladen, niet vergeten de inschrijving te doen en te vertrekken. Bear in mind, ik moet nog bijna drie uur rijden, heb een werkdag achter de rug en nog boodschappen gedaan. De snelheid op de snelweg leek soms wel die van het licht te zijn.

In de haast toch van alles essentieels vergeten. Ik had geen slaapzak, geen slaapmat, mijn schoenen vergeten. Het was rond deze tijd van het jaar en het vroor 's ochtends dat het kraakte. Mijn gunbag deed dienst als slaapmatje, een deel van iemands modulaire slaapzak hield me warm en ik speelde op mijn gympen. Oh, wat was ik blij dat ik met wat meer ervaren weekendspelers ging... Mijn dank is immens!

Een goede voorbereiding is echt het halve werk.

===========================

Mijn eerste event in het buitenland was ook een leuke... Givet, Frankrijk. Drie tot vier uur rijden, samen met een forumgenoot een roadtripje.

Ik had recentelijk een ASCU weten te bemachtigen en ingebouwd, maar niet veel skirms later stopte het ding ermee. Er kwam nog geen piep meer uit. Hij viel nog binnen de garantie, dus Airsoft Systems een bloedeerlijke mail gestuurd. 'Ja, ik heb de plug vervangen naar Deans. Ja, ik heb de signal wire vervangen omdat er een kabelbreukje in zat.' Super service: Stuur maar op, kleine envelop om verzendkosten te besparen en dan kijken we 'm na! Voor nog geen twee tientjes aan envelop en postzegels kwam al snel de mail dat de boel was doorgebrand en dat er een nieuwe zou worden toegestuurd. Kosteloos! Mega super service!

Het was echter inmiddels de dag van de nacht voor vertrek (lastig he? :P) en daarmee drie weken verder na het mailtje van de nieuwe ASCU die ik toegestuurd zou krijgen. Die was nog steeds niet binnen... Omdat mijn oude trigger unit geen drol meer waard was, moest ik wel wat anders regelen. Halsoverkop naar Westervoort gereden, om daar een ASCU op te halen. Ik moest snel zijn, want ik had 's avonds ook nog een concert in Tilburg. Ik kom thuis met een splinternieuwe ASCU, en wat denk je dat de pakketbezorger net 15 minuten voor mijn thuiskomst had bezorgd? Juist, de ASCU van Airsoft Systems.

Eenmaal thuis tijdens het eten begonnen met sleutelen, maar helaas niet af kunnen maken. Dat moest dus wachten tot na het concert. Al met al was het rond 00.30 uur voordat ik weer thuis was, en moest ik dus ook nog verder werken aan mijn airsoftapparaat en werd ik rond 04.00 uur opgehaald. Snel de laatste hand gelegd, de trekker eens overgehaald toen de boel in elkaar zat en snel ingepakt. (Tip: drink nooit mega veel bier bij een afscheidsconcert, wetende dat je thuis nog moet sleutelen aan je apparaat en de volgende ochtend om 04.00 uur vertrekt. Je fijne motoriek is niet meer wat 'ie moet zijn :P). In slaap gevallen op de bank, je kent het wel, en verslapen. Gelukkig gewekt door mijn airsoftkompaan die voor de deur stond, om alsnog een leuk weekend tegemoet te gaan.

Toen de tent en dergelijke stond zijn we vertrokken richting het airsoftterrein. Bij de FPS-meting aangekomen deed mijn replica het niet. Ik kon wel door de grond zakken! Veel gesleuteld, van alles geprobeerd, maar het ding bleef dezelfde storing geven. Dat werd een heel weekend pistol only (maar alsnog een heel tof weekend als pointman gehad, ondanks dat ik wat actie heb moeten missen). Thuis aangekomen had Airsoft Systems nog een berichtje gestuurd via Facebook 'oh ja, je moet wel 11.1 Volt batterijen gaan gebruiken, en niet meer je 7.4 Volt'...

• Leuk
Waarderingen: Hertenvacht en Foodie88
Haha, top post. Mijn laatste skirm bij Wild Mountain was er ook zo één.

Naar mijn idee had ik alles goed voorbereid. Ik wilde hoofdzakelijk met mijn sniper spelen - de vuurdoop voor het apparaat, ik had 'm alleen nog op de baan gebruikt, niet in een skirm. Toen ik in Weert aankwam en me aansloot bij de heren van ACN merkte ik toch wel dat het aardig waaide. Niet zo best als je moet gaan snipen. Waaien als in, zoveel wind dat het het spel behoorlijk zal gaan beïnvloeden.

Afijn, ik besloot toch maar de sniper te pakken en monteerde eveneens mijn Blackwater 1911 in mijn holster. Ik zag dat er nog geen CO2 capsule in één van de drie mags zat dus ik zette er een capsule in. PSSHHHHHH.... hij spoot direct leeg, dus waarschijnlijk de valve lek. Dan maar met twee mags spelen.

Bij de chrono aangekomen ging mijn 1911 er gemakkelijk doorheen met zo'n 330 fps. De sniper werd een ander verhaal. Eerste schot 505 fps, tweede schot 507.. de marshall keek me met een schuine blik aan. Het volgende schot werd 495, daarna 496 en weer 495. Nog één schot op 496 en de marshall liet hem er door. Phew.

Ook mijn AK kwam met 350 fps door de chrono. Hier was twee weken daarvoor nog een flat hop ingezet door Airsoft Center dus ik was benieuwd hoe deze het zou gaan doen.

GAME START

Ik merkte al snel dat het snipen heel lastig werd met de wind. Schoten draaiden af net voordat ze hun doel bereikten of mensen voelden de hit niet als ik tegen de wind in schoot. Ik was constant bezig met kijken naar de vlaggen op het veld om de wind te kunnen inschatten maar dat maakte het ook wel weer interessant en cool. Toen de spawns omdraaiden moest ik vol tegen de wind in schieten en besloot ik om naar mijn E&L AK te wisselen. Vervolgens begonnen de problemen.

Ik had drie magazijnen bij mij en ik had bij alledrie feed problemen. Eén BB per 5-7 schoten dus echt dramatisch. Wanneer ik een keer de spawn uit liep en de AK aan de sling had hangen, viel hij opeens op de grond. Ik raapte hem op om te kijken wat er aan de hand was. De slingmount op de AK was afgebroken. Dan maar gewoon dragen.

Omdat we na een tijdje spelen in onze spawn gedrukt werden, probeerde ik met een snelle actie weer wat vooruit te pushen. Ik gaf mijn E&L even tijdelijk aan een teammaat die bij een huisje stond en zei dat ik binnen 30 seconden terug zou zijn. Ik rende met mijn pistool vooruit en schoot drie mensen af, waarna ik zelf werd geraakt. Gelukkig volgden twee teammates me en konden ze weer terrein innemen. Ik was bijna weer bij de teammate die de AK vasthad maar toen glipte deze uit haar handen.. vol in een plas modder waar ze in stond. Een kant van de AK zat helemaal onder de modder.

Zoals het een goede AK betaamt, was ik niet bang dat hij het niet meer zou doen maar ik wilde niet doorspelen met het risico de boel te beschadigen (zand in loop, dat soort taferelen). Dus de game area uit, naar de safety en daar de AK zo goed mogelijk schoongemaakt. Omdat deze nog steeds feedproblemen had, wisselde ik hem weer in voor de sniper, met uiteraard weer een gevecht tegen de wind als gevolg.

Na een tijdje merkte ik dat ik mijn pistool opeens wel heel gemakkelijk uit de holster kon trekken. Wat bleek, de knop die het pistool vasthoudt, was afgebroken. Het pistool lockte dus niet meer in de holster. Ik wilde niet riskeren dat ik mijn mooie 1911 zou verliezen dus ik ging het veld af, ik was er wel even klaar mee. De heren van ACN waren inmiddels het veld ook af.

EINDE SPELDAG

Al met al wel een leuke dag gehad maar niet zonder de nodige problemen. Een hoop gefix nodig om de boel weer op de rit te krijgen. Het positieve was dat ik toch tevreden was over de performance van de sniper. Ik kon merken dat hij het goed deed, zelfs met deze harde wind.

3ce5ef2a13542f72c86e4854ca1f5744ca243540ddf41158a3bf89e5f30e5f02.jpg

• Leuk
Waarderingen: Fl4m3s87
Ik vind het nog steeds een bijzonder verhaal dat je bij de ASCU per se een 11.1 moet gebruiken want de mijne doet het prima op een 7.4.

Also dat verhaal over afbrekende E&L sling mounts heb ik ook al gehoord van een andere maat van mij, waarbij de rear sling mount met een one point sling afbrak.

Zelf heb ik nog nooit echt uitermate vervelende skirmdagen gehad, alleen een keer dat de FPS iets te hoog was en ik daardoor alleen op semi mocht spelen bij dark forest, maar dat is eigenlijk normaal voor me XD en het slecht lopen van een triggerboard waardoor ik moest switchen naar mijn back up, maar daarom heb ik een backup bij :).

New Ik vind het nog steeds een bijzonder verhaal dat je bij de ASCU per se een 11.1 moet gebruiken want de mijne doet het prima op een 7.4.

Niet vergeten dat ik de standaard VFC motor gebruik (een zwarte, en dus een HS en geen HT) en een M110 spring. Check de quote uit de mail van Airsoft Systems die ik kreeg ;) Vreemd genoeg werkt de tip wel. Ik heb drie 7.4 V LiPo's (2 verschillende soorten) die geen van allen werken. Onlangs een 11.1 V geleend voor de test, en nu werkt alles weer naar behoren. Ik vind het ook vreemd...

Hi, the unit you had returned was a Gen.4, the one we have sent to you is Gen.4+, and it detects that the battery you are using is not good, and also that same battery was the reason your first ASCU burned. Use an 11,1 V battery, and you will have no problems. (7.4V battery is only for springs up to M100)

Toen ik mijn SVD Realsword nog had en deze de eerste keer na eindeloze reparaties op het veld gebruikte, knalde de teflon seal naar binnen dwars door mijn gearbox. Einde verhaal. Tijdens deze skirm ook mijn Tokarev kwijtgeraakt op z'n eerste uitje. Deze werd gelukkig gevonden door mede-skirmers en mij netjes terug overhandigd. ( waarvoor eindeloos dank en respect )

• Leuk
Waarderingen: Camilo
Niet vergeten dat ik de standaard VFC motor gebruik (een zwarte, en dus een HS en geen HT) en een M110 spring. Check de quote uit de mail van Airsoft Systems die ik kreeg ;) Vreemd genoeg werkt de tip wel. Ik heb drie 7.4 V LiPo's (2 verschillende soorten) die geen van allen werken. Onlangs een 11.1 V geleend voor de test, en nu werkt alles weer naar behoren. Ik vind het ook vreemd...

Ja maar toch, het kan niet herkennen welke motor je gebruikt en ook niet zien welke veer je erin stopt. Dat de 7.4V lipo slecht is dat kan natuurlijk wel en dat het de mosfet doorbrand daar heb ik ook ervaring mee op een slechte manier, maar toch raar dat het dan alleen werkt op een 11.1V. Natuurlijk wel fijn dat het ten minste werkt anders is het ook zonde. Als je ooit nog een keer in de buurt van Tilburg bent moet je maar een keer een HT motor komen proberen :P ook al kan ik die je sowieso wel aanraden als je alleen semi speelt, met een goeie HT motor gaat je trigger response zeker op een 11.1 en mosfet heel erg omhoog.

• Leuk
Waarderingen: Fl4m3s87
Ik heb het gisteren gehad. Skirm bij Airsoft Adventures in Arnhem.

Weken voor de skirm heb ik me hele replica geupgrade. Nieuw setje gears, AOE correctie, shimmen, nieuwe barrel, nieuwe hopup unit, nieuwe bucking en nub. PEQ boxje erbij. Dit alles zet je er niet zomaar in zonder een FPS meting te doen. Gelukkig heb ik zo'n ding thuis dus ik de de FPS gemeten. Schoot gemiddeld 355FPS. Full auto deed het perfect niks aan de hand.

Toen begon ik te denken, gemiddeld 355 FPS op mijn chrono... Wat zal hij doen op een andere chrono? Misschien wel te veel... Dit alles was met een veer van Gunfire (downgrade). Toch nog bedacht om de veer erin te zetten die ik bij me replica kreeg in het Specna Arms doosje. Deze was wel wat langer als de andere. Maar goed, staat Specna Arms op dus zal wel goed zijn. Andere spring erin. Werkt prima met het SAEC systeem trouwens. FPS meter er weer bij gepakt. Aantal keer rustig op single geschoten. Mooie 330-340 FPS. Denk hiermee kom ik wel safe door de chrono op het veld.

Getest op locatie in Arnhem. Niks aan de hand. Ik loop het veld op. Schiet 6 keer een beetje snel achter elkaar single shot. Vast! Hele gearbox vast. Ik had natuurlijk niet het juiste gereedschap mee om hem helemaal open te halen en te kijken wat er aan de hand was. Dus heb ik de hele dag met me sidearm gespeeld met twee magazijnen. Dan is twee magazijnen CQB toch echt wel te weinig.

• Leuk
Waarderingen: Vladimir
Paar weken geleden bij Ulicoten hard op m'n plaat gegaan. We moesten een basis verdedigen en ik als support gunner kreeg de taak om vanuit de basis lekker te knallen. Ik was op een paar pallets gaan staan denk zo'n metertje hoog zodat ik over het muurtje kon schieten. Deze pallets warren een beetje doorgerot en glad, dus zakte ik door de pallet heen en viel van de stapel af. Nou is dat al niet zo fijn, maar ik kreeg dus ook nog m'n SAW voor m'n harsens. Ik had ook een tas om met munitie en een extra boxmagazijn. Deze was helaas door de val kapot gegaan, maar die heb ik inmiddels al gerepareerd. Verder alleen een schrammetje aan over gehouden. Gelukkig..

• Leuk
Ik had ook enige last van noobisme afgelopen zaterdag, met 1 uur slaap in mn nek de auto ingepakt en naar de skirm toegereden. Daar vol trots mijn Spectre uit de tas gehaald om er vervolgens achter te komen dat mijn volledig opgeladen batterijen nog in mijn werktas zitten, die nog thuis ligt.
Leenbatterij geregeld, maar deze was niet te runnen vanwege een slechte gesoldeerde stekkerverbinding. Dus heel de dag toch nog kunnen spelen doordat ik, thank god, nog een half opgeladen batterij in mn Scorpion Evo had zitten...

En dan bij thuiskomst erachter komen dat je werktas incl de batterijen gewoon achter de bestuurdersstoel in je auto staat... o_O

Laatste keer B&A ging mn vrouw voor het eerst mee. Mn trouwe cyma AK die het tot dan toe perfect deed werkte ineens niet meer. Gelukkig had ik nog een backup bij me waar helaas maar 1 passend magazijn bij zat. Na de fps test laat mn vrouw het magazijn vallen en die was toen kapot. Overgegaan op een huurset.
Mijn E&L magazijnen die ik uitvoerig getest had gaven ook ineens feeding problemen, maar gelukkig had ik mn cyma mags nog die het wel perfect deden.

• Leuk
Idd geniale topic! Thanks @Fl4m3s87 , heerlijk om die verhalen te lezen muahahah!

Het eerste verhaal dat mij te binnen schiet is niet zozeer een pech hebben, maar wel een idioot domme actie.

Na in België met mijn M4 gespeeld te hebben, was het tijd om het airsoften in Nederland met een andere replica te beginnen. Een M16! Want USMC gebruikt dat ding en dat vond ik tof in Project Reality.

Toen de M16 binnen kwam moest deze nog gedowngrade worden, een paar dagen voor de skirm. Mijn M4 had ik al een paar keer open gehad dus easy peasy! Body pins los, kolf los, motor los, pinnetje boven de trekker er uit, bolt catch knop los en als laatste de mag release.

Mag release knop indrukken en dan met het gedeelte dat er aan de andere kant uitkomt losschroeven. Draaien en draaien, maar dat ding ging alleen maar strakker! Schroevendraaier erbij om het hefboom effect makkelijker te maken want hij moest op een gegeven moment over een verhoging heen wat niet meer lukte. Dboys potmetal is het enige waar ik continu aan dacht...

Duwen, duwen, duwen, duwen, KRAK! . Jawel, de mag release in twee stukken. Precies op dat moment kwam de realisatie dat ik rechtsom had zitten draaien ipv linksom... RETARD TO THE MAX!!!

Unit13 had wat van die onderdelen op voorraad maar ja, welke moest ik hebben? Bellen met de vraag of ik alles kon bestellen en terug sturen wat niet past, maar dat kon niet. Kom maar langs, dan proberen we het hier wel.

Alle mogelijke merken geprobeerd die ze hadden (een stuk of 6) maar geen enkele paste echt goed. Besloten de best passende te nemen (mags vielen er met wat wiebelen uit) en de tip meegekregen om het lipje van de magazijnen iets naar buiten te buigen.

Uiteindelijk heb ik thuis de mag release van mijn M4 omgewisselt met mijn M16 zodat ik geen magazijnen hoeven te verbuigen. Betekent wel dat mijn M4 nog altijd speciale mags nodig heeft omdat ze er anders uit donderen ;) ;)

Nou heb ook wat :(
Vandaag me lonex hopup binnengekregen. Dus ik ga hem in elkaar zetten.
Kom ik tot de conclusie dat ik het middelste tandwieltje weer los moet hebben.
Nu zul je het mischien al raden, maar bij het loswippen van het lockshimmetje (of hoe je het ook noemt) brak het pennetje los waar het tandwieltje op zit.
Nou het huis was te klein :P

@Lammert Wedda ik snap je helemaal!

Ik was bezig met mijn bucking en na wat trial en error zette ik alles weer in elkaar om er dan achter te komen dat mijn namazu er niet meer in zat!

Na 20 minuten op de vloer te zoeken als een malloot lag ie ineens voor me. Ook heel die lonex weer uut elkaar om dat ding er in te proppen.

Dan na installatie van de barrel ineens een hemelsgrote leak tussen nozzle en bucking? Daar had ik toch niet aan gezeten. Gb open en alles wat gesmeerd en meteen de tappet plate mod gedaan.

Nu doet alles het weer maar wat kan zon klein ding je helemaal boos maken.

Ik heb ook weer wat toe te voegen :P
E&L is een geweldig merk, het is echt waar, ze zijn het beste /Trump.
Maar... als je de upper van de lower van je AK moet halen dan moet je twee minuscule inbus schroefjes losmaken. De ene gaat wel omdat die nog enigszins te bereiken is, maar de ander zit diep weg en gaat los met ongeveer 1/8 slag van je sleutel.
Nu heb ik deze tot nu toe elke keer weer los weten te pielen, maar ook aan de geweldige kwaliteit van E&L zitten grenzen en zo gebeurde het dat de bovenste helft van de inbus kop dol draaide. Ik heb een half uur zitten schelden en ben uiteindelijk witheet naar airsoftcenter gegaan alwaar de Duitser hem op miraculeuze wijze los wist te krijgen.
Daar kreeg ik ook de tip om door de rear sight een gaatje te boren om zo beter bij de schroef te komen. Je ziet hier niks van omdat er nog een onderdeel overheen komt. Ik heb thuis een half uur lopen boren voordat ik door het staal heen kwam (wederom, E&L en onverwoestbaar staal en mijn boor was echt niet bot) en toen ik mijn inbus door het gaatje heen stak om het schroefje weer vast te draaien bleek het gaatje niet boven de schroef te zitten waardoor ik er nog niks aan had. Waarschijnlijk is de boor een beetje opgeschoven tijdens de eerste boor poging.
Al met al een hoop "ffffuuuuuu"-momenten en uiteindelijk niks opgeschoten.
Maar E&L blijft een goed merk =P

• Leuk
Waarderingen: Jan, Camilo en Sadiek
Eerste skirm bij balls met mijn eigen sniper. Op naar de fps, .20 erin en schieten.... resultaat 660 fps "oeps dat is iets te hard zei ik" daar was de marshall het mee eens. Uiteindelijk met een huur replica de dag door gekomen. Toch balen want het zou de aller eerste skirm met mijn sniper zijn...

Bunkerhill weekend: nieuwe aeg mee, thuis getest en alles werkte. Daar fpsen... werkt die niet. Niks nada noppes, gelukkig had ik mijn sniper mee en kon ik daar mee spelen (fps was inmiddels lager dan 660 :p )

• Leuk
Waarderingen: Jan