Hoe sterk mag lamp zijn op replica?

JWieleman

Well-Known Member
17 jan 2018
548
254
Trophies
15
Van de week heb ik een lamp in combinatie met laser sight gekocht voor mijn Amoeba. Echter vroeg ik mij pas later af of er eigenlijk regels zijn omtrent die zaklampen en lasers. Is er een bepaald maximum qua Lumen dat je mag hebben of is dat gewoon eigen inschatting? Ik kon dit nergens zo snel vinden
 
Lumen niet, zover ik weet. Voor lasers wel. 5milliwatt is de max wat je in NL voor handen mag hebben. En ik geloof dat er ook een richtlijn voor gebruik van lasers binnen airsoft is. Maar dat zou je even moeten googlen, want dat weet ik niet zo. Wel weet ik dat ik ze zelf liever niet op een evenement zie..
 
  • Leuk
Waarderingen: Hertenvacht en JWieleman
Even verder gegoogled en gezocht op NABV website, zijn inderdaad wel iets meer regels rond lasers. Je mag alleen lasers hebben van klasse 1 en 2. Alle andere klassen inclusief 1M en 2M zijn verboden.
 
Voor verlichting gelden inderdaad geen vaste regels.
Gezond verstand is echter wel geboden want je wilt zelf geen 400+ lumen in je ogen krijgen.
Dus bezint eer ge verblind. ;)
 
Even verder gegoogled en gezocht op NABV website, zijn inderdaad wel iets meer regels rond lasers. Je mag alleen lasers hebben van klasse 1 en 2. Alle andere klassen inclusief 1M en 2M zijn verboden.

Naast deze regels van de NABV hebben veel locaties ook eigen regels wat betreft lasers. Zo weet ik dat bijvoorbeeld bij Bunkerhill mensen worden gevraagd de lasers uit te zetten ongeacht het type. Dus ook bij de betreffende locatie zou ik nog even navraag doen.
 
Dat was ik ook zeker niet van plan @Vladimir . Was meer nieuwsgierig ernaar. Over laser twijfel ik ook of ik die wel ga gebruiken. Degene die erbij hoorde bij de pack die ik gekocht had voldoet niet officieel aan de regels voor lasers qua categorieën, maar output is wel onder de 1 mw dus mogelijk laat ik hem keer testen. Anders haal ik hem eraf en gebruik ik alleen de zaklamp (hij kan eraf geschroefd).

Qua Lumen zit ik op 200. Is dat een beetje gangbaar?
 
Eerlijk gezegd snap ik het nut van een laser sight sowieso niet bij airsoft. Het voegt mijns inziens weinig toe en kan enkel oogschade toebrengen bij je medespelers.

Ik zou het wat dat betreft goed kunnen begrijpen indien organisaties dit zouden verbieden.
 
Eerlijk gezegd snap ik het nut van een laser sight sowieso niet bij airsoft. Het voegt mijns inziens weinig toe en kan enkel oogschade toebrengen bij je medespelers.

Ik zou het wat dat betreft goed kunnen begrijpen indien organisaties dit zouden verbieden.
Er zijn wel meer dingen binnen airsoft die geen nut hebben maar die wel bij dragen aan de look van realisme en dergelijke. Naast het praktische is airsoft natuurlijk ook gewoon een soort van role playing.
 
Dat was ik ook zeker niet van plan @Vladimir . Was meer nieuwsgierig ernaar. Over laser twijfel ik ook of ik die wel ga gebruiken. Degene die erbij hoorde bij de pack die ik gekocht had voldoet niet officieel aan de regels voor lasers qua categorieën, maar output is wel onder de 1 mw dus mogelijk laat ik hem keer testen. Anders haal ik hem eraf en gebruik ik alleen de zaklamp (hij kan eraf geschroefd).

Qua Lumen zit ik op 200. Is dat een beetje gangbaar?


Ik zou zo niet weten hoeveel dat daadwerkelijk is.

Ik heb bij Blackout Airsoft Didam gespeeld, en die Jungle hal was erg donker. Bij de tegenstander liep iemand rond met een of andere bouwlamp op zn replica, en waneer die aan ging zag niemand van onze kant meer iets. Behoorlijk irritant, ook voor hem omdat iedereen naar de lichtbron schoot en hij weer dood was.. Maar ondertussen had ik wel last van mijn ogen..

Je kan best een lamp nemen, maar neem het niet te krachtig. Ik denk dat het ook leuker is als je een zwakker lampje hebt waar je niet in 1 keer een heel huis mee verlicht. Dan blijft het een beetje spannend :p
 
Ik zou zo niet weten hoeveel dat daadwerkelijk is.

Ik heb bij Blackout Airsoft Didam gespeeld, en die Jungle hal was erg donker. Bij de tegenstander liep iemand rond met een of andere bouwlamp op zn replica, en waneer die aan ging zag niemand van onze kant meer iets. Behoorlijk irritant, ook voor hem omdat iedereen naar de lichtbron schoot en hij weer dood was.. Maar ondertussen had ik wel last van mijn ogen..

Je kan best een lamp nemen, maar neem het niet te krachtig. Ik denk dat het ook leuker is als je een zwakker lampje hebt waar je niet in 1 keer een heel huis mee verlicht. Dan blijft het een beetje spannend :p

Ja vandaar dat ik het me ook afvroeg. Ik wil niemand anders er echt daadwerkelijk mee hinderen (last van ogen of spel teveel verpesten). Natuurlijk hoort beetje 'tactisch' verblinden erbij wel. Die
ik nu besteld heb kan je op meerdere standen instellen qua hoe sterk hij is. Ik denk dat gewoon uittesten op een spiegel in mijn kamer al een hoop zegt wat wel en niet kan.

Mocht hij te sterk zijn, kan ik altijd ook nog de lamp zelf verlagen.
 
Ja vandaar dat ik het me ook afvroeg. Ik wil niemand anders er echt daadwerkelijk mee hinderen (last van ogen of spel teveel verpesten). Natuurlijk hoort beetje 'tactisch' verblinden erbij wel. Die
ik nu besteld heb kan je op meerdere standen instellen qua hoe sterk hij is. Ik denk dat gewoon uittesten op een spiegel in mijn kamer al een hoop zegt wat wel en niet kan.

Mocht hij te sterk zijn, kan ik altijd ook nog de lamp zelf verlagen.

Ik zou zeggen inderdaad, wanneer jij het 'prettig' vind hou het daar op :p Als je het zelf te fel vind doe het dan niet. :p
 
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman
Ik heb nu mijn lamp binnen met 200 Lumen, maar vind hem toch iets zwakjes. Waarmee spelen jullie als ik vragen mag?
 
Ik heb nu mijn lamp binnen met 200 Lumen, maar vind hem toch iets zwakjes. Waarmee spelen jullie als ik vragen mag?

Ik weet niet waar je de lamp vandaan hebt, maar mocht het een CE (China Export :p ) lamp zijn dan zou ik niet veel waarde hechten aan de opgegeven lumen. Sommige zullen best goed zijn, maar andere kunnen ook prima zwakker of sterker uitpakken in werkelijkheid.
 
Onlangs een mooie scope gekocht eigenlijk alleen om mijn m4 in te schieten , je kan er leuk mee inzoomen , of die laser een toegevoegde waarde heeft om je replica in te schieten zal moeten blijken , daarna gaan de batterijtjes er uit omdat ik niet het risico wil lopen dat ie aanstaat of aangaat tijdens een skirm zonder dat ik er erg in heb .

Ooit eens vroeger paar jaar terug scheen iemand in mijn ogen met zo,n ding , gelukkig geen schade maar heb er een pesthekel aan .

Klein beetje oftopic want het ging over de sterkte van de lampjes .

Robin
 
En een S.W.A.T.zaklamp waar geen lumen bij opgegeven worden.
Begrijpelijk want dat ding schijnt een kilometer ver.:eek:
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7
Ik heb een Chinese 600 lm lamp, maar bij een NL lamp van 400 kan hij net meekomen.
 
Ja ik heb hem binnen gekregen (uit China) met 200 Lumen en 1000 Lumen. 200 Lumen is redelijk zwakjes en op korte afstand iets verblindend maar niet heel erg, de 1000 Lumen is echt verblindend en ga ik dus ook zeker niet mee spelen. Deed pijn aan mijn ogen al toen ik in zonlicht stond. Ga dan maar eens kijken voor een 300-400 led die erin kan, want verder is hij top.

Laser die erbij kwam heb ik getest (met verdonkerende bril op via via) en was te sterk. Ga ik niet mee spelen en heb ik er volledig afgehaald. Snap de irritatie en het is zeker niet mijn bedoeling om andere airsofters er het leven mee zuur te maken. Idee erachter in mijn hoofd was leuk, uitwerking iets minder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vladimir en Robin2k7
Een laser leek mij ook altijd een must have maar achteraf bleek het geen enkele toevoeging te geven en was ik meer tijd kwijt met t rode puntje zoeken dan dat ik door mijn reddot richt.
En buiten valt de laser al gelijk af door het zonlicht.
Je ziet hem na enkele tientallen meters gewoon niet meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7