How to: Bouw van een custom 1911 (compleet verslag)

Oddball

Well-Known Member
27 jun 2014
1.057
871
Trophies
16
Welkom beste mensen bij mijn verslag van het bouwproces van een custom 1911.

Het is de eerste keer dat ik een 1911 compleet ombouw, gelukkig had ik al eerder een glock omgebouwd en heeft die ervaring goed geholpen (note: Ik verwacht hopelijk binnen een maand een complete ombouwset voor mijn 2e glock en zal dan ook voor de glock een verslag maken). Het kan dus zijn dat ik wat foutjes maak of dingen wellicht op een iets moeilijkere manier oplos dan nodig. (Het ding werkt uiteindelijk uitstekend, maar toch)


Wat gaat er omgebouwd worden:

Een Tokyo Marui MEU 1911 wordt veranderd in een Salient Arms 1911 commander.



Welke onderdelen heb je en wat heeft dat eigenlijk gekost?

Een Tokyo Marui MEU ($140) donor. Van NOVA parts: SAI conversion kit ($580), Limcat hammer set ($48), S&A type spring housing magwell ($58), Nighthawk type slide stop ($33), SV hammer strut ($14), Type 6 trigger ($20), Brass hop up chamber ($43), Serrated magazine catch ($33), King's safety lever ($68), super light weight blow back housing ($38) en SV grip safety ($68). Verder ook nog een UAC main spring ($12) en van AIP een reinforced loading nozzle set ($10) en 120% loading nozzle spring.



De grootste kostenpost, en tevens ook de enige 100% noodzakelijke (maar dat is vrij duidelijk lijkt me) is de convesion set.

2015-01-17150817_zps5942132b.jpg



2015-01-17151118_zps5bbec91e.jpg



De set heeft zeker een hoop geld gekost maar daarvoor kreeg ik wel een grote set 100% perfect afgewerkte onderdelen (de hoeveelheid onderdelen in deze set is groot, wat ook de prijs verklaart, normaal zal een nova set je zo een $250 tot $400 kosten) die allemaal van de hoogste kwaliteit aluminium gecnc-ed zijn (ook de prachtige grips). De outer barrel is zelfs van staal.



HET BEGIN.

Ik ben begonnen met de slede. Dit om verschillende redenen: Het is, dankzij de barrel toch het meest in het oog springende onderdeel en wat nog veel leuker is: Deze kon ik meteen testen op het frame van de MEU (die toen nog in elkaar zat). Ook moest ik hier het meest wat kleine modificaties toepassen.

Ik ben begonnen met het monteren van de blowback unit:

2015-01-17151216_zps247f7963.jpg


Ik heb specifiek voor deze unit gekozen omdat vanwege de uitsparing die bovenin zit. De rear sight wordt namelijk op dezelfde manier geplaatst als dat van de MEU en daar is die uitsparing noodzakelijk voor. Toch moest ik hier nog wat aan modificeren. De Nova slede komt namelijk met een aantal onderdelen die een marui niet heeft te weten: een aparte extractor en een fake firing pin. Om de plaatsing daarvan mogelijk te maken is de slede echter zo gemaakt dat de blowbackunit niet past (deze is namelijk ontworpen voor de standaard slede).

2015-01-17160319_zpsac212e80.jpg


Zoals jullie op deze foto zien belemmerd een van de "armen" achter op de unit het kunnen plaatsen ervan. Dus wat doe je dan? Je zaagt het af (wel daarna even netjes afwerken met een vijltje) en daarna krijg je een perfecte passing

2015-01-17161436_zps13445590.jpg


Note: Ik adviseer om, zolang mogelijk, alles een keer droog te passen en niet meteen compleet gemonteerde delen te plaatsen, zo kom je op een eenvoudige manier mogelijke problemen tegen en zijn ze het makkelijkst op te lossen.



Daarna was het tijd om de nozzle set te monteren:

2015-01-17222942_zps393590de.jpg


De nozzle zet je inelkaar als op deze foto is te zien. AIP is zo aardig om 2 schroefjes toe te voegen (je hebt er 1 nodig). Deze zijn zeer klein, dus een fatsoenlijk preciesie schroevendraaier is een must. Het schroefje gaat door de gaatjes die je ziet op de nozzle en op het laatste onderdeel. Maak je geen zorgen over het over elkaar krijgen van de gaatje, dat laatste onderdeel past maar op 1 manier. Wat ik wel deed was vantevoren alle zogeheten mal-lijnen wegvijlen en daarna even met een heel fijn schuurpapiertje glad maken.



Na montage is de nozzle plug en play in de housing. De manier waarop je deze erin krijgt lijkt wel een beetje op het laden van een AK magazijn: Schuin houden en daarna recht erin trekken. Uiteraard wel eerst even met je favoriete smeermiddel langs het rubber van de blowbackunit gaan.

Je kunt dan ook de loading nozzle spring plaatsen.

2015-01-17230608-1_zps75db7e47.jpg


1 complete blowback unit :)

Maar waarom eigenlijk een complete nieuwe unit? Omdat de Marui veel zwaarder is. En hoe hoger het gewicht van een slede (outer barrel hoef je niet mee te rekenen) des te erger wordt de gasefficientie.



Het plaatsen van de unit is een klusje wat wellicht een paar pogingen nodig heeft. Je haalt eerst de imbus schroef achter uit de unit (geen zorgen er valt niks uitelkaar). Je plaatst de rear sight endaarna schuif je de unit in de daarvoor in de slede gemaakte uitsparingen en schuif je die daarna iets naar achteren tegen de achterkant van de slede. Wat nog wel eens wil gebeuren is dat de nozzle spring losspringt en dan kun je opnieuw beginnen. Is de unit geplaatst in de slede dan zet je deze vast met de imbus schroef die je uit de unit gehaald hebt.

2015-01-17161832_zps106818f2.jpg


Dit is zoals het er dan uitziet. (note: de front sight was op deze foto ook een dry fit)



Goed, dan wordt het tijd voor montage van de firing pin en extractor:

2015-01-17232259_zps8db921bf.jpg


Dit klusje is redelijk eenvoudig, je plaatst de "pin" (midden boven) in het plaatje, legt de veer erop en frunnikt het dan in de slede op zijn plaats. Vervolges plaats je de extractor en zet je alles vast met het kleine imbusschroefje.

Alleen was het helaas niet zo eevoudig. Ik kwam een probleem tegen (bekend van Nova, dus ik wist dat het ging komen). het uiteinde van de schroef die de blowback unit vastzet is namelijk te dik om deze onderdelen fatsoenlijk te plaatsen.

Dit heb ik opgelost door dat uiteinde af te vijlen/schuren totdat deze dun genoeg was. Let op: schuren, passen, schuren, passen is de manier om het te doen.

2015-01-31%2011.39.09_zpslien1y94.jpg


(foto genomen na complete montage)

 


 
 
Hmm posts kunnen dus te lang zijn :p Gaan we hier verder :)



De front sight is uitgerust met een fiber optic in de kleur rood (wil je een ander kleurtje dan zul je die apart moeten kopen)

Montage hiervan heb ik gedaan via de methode die uitgelegd wordt in dit filmpje;

https://www.youtube.com/watch?v=jCbNqwrNThM

Ik heb echter de rod geplaatst zonder de complete slede vast te houden en enkel de front sight (en aansteker ipv kaars). Dit is goed te doen.

De front sight heb ik daarna, voorzien van een beetje lijm, in de slede geschoven.

2015-01-31%2012.11.51_zpskruylqks.jpg


 


Het laatste onderdeel van de slede is de hop up unit. Daar dit een commander lengte 1911 is en geen full size zoals de meu heb ik een kortere inner barrel moeten gebruiken. In dit geval had ik nog een Marui G17 inner liggen en deze paste perfect. (note: Nova zelf adverteert het gebruik van de Hi-Capa 4.3 lengte barrels, maar die zijn slechts enkele mm korter dan de glock dus meh)

2015-01-25%2000.38.07_zpslfo1o7ez.jpg


Je hebt het stelwieltje en de arm nodig



Die plaats je in de nieuwe unit

2015-01-25%2000.43.03_zpsk1dwpoad.jpg


De Nova unit wordt geleverd met een nieuw hop up rubber.

Daarna schroef je het ding dicht en krijg je het volgende:

2015-01-25%2000.59.14_zpsepx8dbyx.jpg


Hierna kun je de unit plaatsen in de outer barrel en kun je de complete slede in elkaar zetten en, indien je het frame van de donor nog niet uit elkaar gehaald hebt, testen.
 
De montage van het frame is minder uitdagend dan het lijkt. Ik moet hier wel zeggen dat het waarschijnlijk wel meer een uitdaging is dan voorheen. Bij deze en alle sets die in de toekomst nieuw uitkomen gaat nova namelijk de geleiderails integreren in het frame. Hiervoor had je eerst het inner frame van je donor 1911 nodig. Wat wel het voordeel had dat, als je er verder niks aan veranderde, je deze hup, in een keer over kon zetten. Nu niet meer dus.

Het voordeel is wel dat je nu een perfecte pasvorm krijgt tussen slede en frame en ook nog eens een cnc inner assembly unit.



Je kunt beginnen met het verwijderen van de mag catch. De manier hoe je dat doet is:

Je drukt hem in en draait daarna aan de schroef die ik hier in de foto aanwijs:

2015-01-24%2021.39.05_zpsktuabigk.jpg


Je hoeft niet door te draaien, want eigenlijk is het geen schroef. Je draait ongeveer een kwart, laat los en je zult merken dat de mag catch nu los is (de onderdelen komen dus niet uitelkaar)



Kijk uit dat je het veertje niet verliest, dat is namelijk het onderdeel wat je nodig hebt:

2015-01-24%2021.47.39_zps11bj18vl.jpg


Dat onderdeeltje rechts wordt ook meegeleverd bij de stalen upgrade versie (maar de originele mag catch is ook perfect bruikbaar) Je kunt nu de upgrade versie in elkaar zetten en apart leggen. Je kan ook testen of die past, maar je moet het nog niet definitief plaatsen.



Daarna haal je de grips eraf en bewaar je de schroeven (al kun je hier alternatieven voor krijgen)



Nu wordt het tijd om de main spring housing te verwijderen. Deze zit met een pen onderin vast en deze moet je eruit tikken. Heb je dat gedaan schuif je hem naar beneden. Maak je geen zorgen om de veer die erin zit, deze is tegen wegschieten gezekerd:

2015-01-24%2022.00.51_zpskivn6dyk.jpg


De veer en de stop heb je nodig evenals later de pen voor het vastzetten van de unit in het frame.

2015-01-24%2022.02.20_zpshupas3ql.jpg




Deze kun je daarna in de (ik zeg het nog een keer: mogelijke) nieuwe housing steken. Let op: de housing wordt geleverd met een iegen zekerpennetje voor de veer. Deze is klein, dus kijk uit bij het openen van de verpakking. Leg daarna apart.
 
Nu kun je de safety verwijderen. Dit doe je door de hamer naar achteren te halen en daarna de safety zo ver mogelijk omhoog te doen. Daarna trek je ze zo aan beide zijde eruit (safety bestaat uit 2 delen die in elkaar steken) Het is zo simpel dat ik er zelfs geen foto van genomen heb (mocht iemand dat willen dan kan dat)



Bij de volgende stap komen er een aantal dingen tegelijkertijd. Namelijk het verwijderen van het inner frame. Vooraan zit deze in het frame vast met een schroefje en achteraan met 2 pennen die je moet doortikken. Heb je dat gedan dan kun je het innerframe er zo uit trekken.

Heb je dat gedaan kun je ook de houder van de pennen die je slide catch en safety tegenhouden verwijderen en uitelkaar halen

2015-01-24%2022.32.07_zpsyfay6pyl.jpg


Links de unit van marui, de concersion set wordt geleverd met een nieuwe houder en pennen. Dus je hebt enkel de veer nodig.



Daarna begin je het uit elkaar halen van het inner frame met de volgende schroef (tevens ook de enige)

2015-01-24%2022.56.21_zpstsyhzqta.jpg


In de uitsparing zat je zoals dat geloof ik genoemt wordt, je disconnector

2015-01-24%2022.11.02_zpsbsmsw4tt.jpg


Aan de andere kant zit ook een pal die op spanning staat met een klein veertje

2015-01-24%2022.09.47_zpsjlgrwp9g.jpg


De spanning op het veertje is niet heel groot maar toch uitkijken dat je die niet verliest.



Na het verwijderen van de schroef en het onderdeel wat deze vasthoud zie je het volgende:

2015-01-24%2022.57.39_zpsr02aiooy.jpg


Haal je de hamer en de sear weg zie je dit:

2015-01-24%2022.59.36_zpsyqqtrzvp.jpg


Maak hiervan als je bezig bent, net als ik, een foto. Dit zal je helpen met het terug in elkaar zetten in de nieuwe assembly.



De onderdelen waar het je om te doen is:

2015-01-24%2023.04.21_zps3fb3zaut.jpg




Hierna kun je de nieuwe assembly in elkaar gaan zetten en dan krijg je dit:

2015-01-24%2023.27.47_zpsycclhi7q.jpg


Deze kun je vervolgens in het frame gaan plaatsen. Let wel. Dit is iets lastiger als het plaatsen van het originele frame. Je dient namelijk ook de disconnectors op hun plaats te houden (inclusief dat kleine veertje). Goed je vingers plaatsen is hier het beste advies dat ik kan geven.
 
Je krijgt nu ondertussen het gevoel bijna klaar te zijn. En dat klopt ook. Maar voordat we zover zijn gaan we eerst de trekker nog wisselen voor een ander exemplaar.

Je hebt ondertussen ook de main spring uit het originele frame gehaald (gewoon trekken) en dat heeft het mogelijk gemaakt dat je de trekker hebt kunnen verwijderen.

2015-01-24%2022.12.05_zpsxjtsb0nh.jpg




Om de trekker te verwijderen van de beugel sla je het bovenste borgpennetje eruit. De onderste heeft geen functie (wellicht als reserve)



2015-01-24%2022.17.39_zpstddawggy.jpg


Dit is zoals je de onderdelen in elkaar steekt. Let op: als je de pen die de onderdelen vasthoudt er weer inslaat, zorg er dan voor dat deze perfect zit en aan beide zijdes absoluut niet uitsteekt. Anders heb je geen fijne triggerpull.



Nadat je de trekker hebt geplaatst kun je ook de mag catch plaatsen.



Dan wordt het tijd voor het inelkaar zetten van het pistool wat een beetje een friemelwerk kan zijn en soms zou je een extra hand willen.

Je begint met het in het frame leggen van de main spring, deze ligt er gewoon los in. Let wel op dat je positie spring <-> disconectors klopt Dan leg je de grip safety op zijn positie waarna je de thumb safety plaatst (deze houd de grip safety vast) vervolgens pak je de main spring housing en en zorg je ervoor dat de hamer strut in het gat valt waar de veer die je daarin hebt gezet valt. (tip: kantel het pistool een beetje) en schuif je de main spring housing het frame in. Deze zet je daarna vast met de pen die daarvoor dient.



Om jullie iets visueel te helpen een foto van hoe het er uitziet bij de donor:

2015-01-24%2022.05.24_zps7gq58tdp.jpg




De houder van de pennen voor de slide catch en safety kun je gewoon vast schuiven. Let wel op wat voor en achter is. Heb je dit gedaan kun je de complete safety plaatsen.



Nu wordt het tijd voor de nieuwe grips. Als eerst plaats je de onderdelen waarin je de schroeven van je grip schroeft.

2015-01-25%2000.05.11_zpsunujgtvo.jpg




Nu kun je de grips plaatsen. Note: het zijn uiteindelijk de grips het rechtse deel van de thumb safety op zijn plaats houden.



Klaar? Nee nog niet. Voordat je de slede op het frame kunt plaatsen moet je in het frame nog een klein plaatje schroeven:

2015-01-25%2000.28.06_zps4mr7nzhe.jpg


 


Als dat gedaan is kun je de slede op het frame zetten en de slide catch plaatsen en zeggen:

KLAAR!



2015-01-30%2021.17.08_zps84arzju2.jpg




Dit is dus het einde van deze guide. Het kan gerust zijn dat ik wat dingen vergeten ben, maar ik heb hier lang aan gewerkt en heb honger gekregen.

Mocht iemand vragen hebben of ander commentaar hebben (opbouwend please) dan hoor ik ze graag.
 
Nog even iets wat ik vergeten was:

Als recoilspring is de spring van de MEU perfect bruikbaar.

De UAC main spring geeft een zeer lichte triggerpull. (bijna te vergelijken met die van een Western Arms) echter heeft dit als nadeel, als je deze gebruikt samen met een zware grip safety (zoals ik) dat als je het pistool naar beneden richt, de grip safety zwaar genoeg is om zichzelf in te drukken en dus te deactiveren.

 
 
Het resultaat mag er wezen. Maar wat is de achter liggende gedachten achter deze verandering? vind je hem mooier zo (in iedergeval uniek ), of gaat hij er in bruikbaarheid / afstand / precisie ook nog op vooruit?
 
Het draait vooral om het uiterlijk. Verder vondt ik het ook gewoon leuk om te doen.

Qua prestaties zal hij wellicht ook, dankzij de nieuwe blowback en hop up unit iets beter zijn.

Qua gas efficientie weer wat minder (maar daar ben ik al oplossingen voor aan het opzoeken ;-) )

Voor het echt verhogen van de prestaties zou ik nog een precison barrel kunnen plaatsen, een upgraded trigger spring en mn magazijnen voorzien van high flow valves.

De nieuwe main spring maakt echter echt een wereld van verschil in triggerpull tussen deze en de standaard MEU die als donor heeft gediend.
 
Mooie uitgebreide beschrijving en een hele sicke 1911 als gevolg, gaaf hoor.
 
Super!!!! Wat een mooi verslag. Dank hiervoor erg gaaf om te lezen.
 
Zo! Super verslag inderdaad! Als ik klaar ben met de hele verhuizing en wat meer rust in den kont heb, zal ik eens kijken welke artikelen op het forum zo op de homepage kunnen! Als jij dat tenminste goed vindt. O.A. deze en een paar posts van andere bezoekers zijn echt top! 


Maar goed! Leuk om te zien en als ik het goed begrijp dus vooral voor de lol en de looks. Is wel een werk geweest als je al die stappen leest. Ging het in één keer goed of heb je ook een paar keer vast gezeten? 
 
gaaf gedaan hoor, petje af


normaal gesproken ben ik niet zo een fan van de 1911 modellen maar deze ziet er nu wel fokking gaaf uit...


keep up the good work en laat die reportage over die glock maar komen! :D